Toon posts:

[aankoopadvies] Ideale HDTV voor gaming én TV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al even aan het uitkijken naar een nieuwe HDTV, maar zie nu door het bos de bomen niet meer en had graag het advies van de Tweakers-community gehad bij mijn specifieke vereisten.

De TV is zowel bedoeld om te gamen als om in de woonkamer TV te kijken.
  • Ik heb digitale TV, maar kijk momenteel naar een 100Hz SDTV, waar het beeld (ook in SD) subliem is: haarscherp, stil en mooie, warme kleuren. Ik wil qua TV-ervaring niet inboeten, dus vereis ook een reële 100Hz-weergave en wil absoluut geen TV-beeld dat 'beweegt', een fenomeen dat ik al vaak bij familie en vrienden opmerkte.
  • Als gamer beschik ik onder andere over een PS3, Xbox 360 en wil ik graag de beelden in hun volle glorie bekijken, waardoor Full HD ook een vereiste is. 3D hoeft echt niet voor mij, ik ben nog niet overtuigd door de meerwaarde van de technologie. Een enorm belangrijke voorwaarde is dat het toestel geen (merkbare) inputlag mag hebben. Ik speel namelijk op een redelijk niveau games als Guitar Hero en Rock Band en weet uit tests bij vrienden dat deze games voor mij quasi onspeelbaar worden als er wel inputlag opzit.
  • Algemeen zit ik zo'n 2,5 - 3 meter van het scherm, waardoor ik toch liefst minimum een 40"-beeldscherm zou willen, en het hoeft eigenlijk niet meer te zijn. Ik heb al heel wat gelezen over LCD (LED) en Plasma, maar leer daaruit vooral dat elke technologie zijn voor- en nadelen heeft. Ik heb niet echt een bepaalde voorkeur, maar wens gewoon een toestel dat past bij mijn vereisten.
  • Qua budget kan ik gaan tot ongeveer 1000 euro, maar als mijn voorwaarden met minder geld kunnen worden voldaan - des te beter.
Alvast bedankt voor jullie input en suggesties.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Mooi lijstje eisen, vul in in de pricewatch en je komt al een heel eind (oftewel: wat heb je al gevonden en waar twijfel je dan nog over ;))

weinig inputlag = 'simpele' LED TV zonder 100hz fratsen of een Plasma.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
http://www.hdtvtest.co.uk...-p42gt30-201103281070.htm

Done, frontpage rechts onderin de top5. Goede site, met mooie reviews. Heb je wat te lezen op deze sombere zaterdag.

Wat hierboven al genoemd wordt, elke beeldbewerking veroorzaakt lag.
Panasonic plasma was volgens mij weer game tv van het jaar gekozen.

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:12

elmoxx

xx xx xx

Je kunt met guitar-hero de input-lag bijstellen via het spel.. Ook kan dit op de meeste hedendaagse versterkers zodat beeld en geluid en de 'gitaar-aanhaal-actie' prima gelijk lopen. Na het nodige instellen (spellen hebben zelfs een calibratie-stand hiervoor) kunnen wij zonder problemen spelen op 40 Inch led's en verschillende 32 Inch lcd's. (samsung, panasonic en philips recent nog gebruikt.

Succes met je keuze

Festina lente

Verwijderd

Topicstarter
mr.paaJ schreef op zondag 31 juli 2011 @ 09:40:
Mooi lijstje eisen, vul in in de pricewatch en je komt al een heel eind (oftewel: wat heb je al gevonden en waar twijfel je dan nog over ;))

weinig inputlag = 'simpele' LED TV zonder 100hz fratsen of een Plasma.
Wat ik al gevonden had, was dat beeldverwerkingsalgoritmen inderdaad een bron van inputlag zouden zijn en dat in dat geval eerder Plasma-schermen aan te raden zijn. Is 100Hz-weergave altijd een blokkerende factor voor inputlag?

Ik heb momenteel een Panasonic 100Hz uit de Quintrix-serie en ben erg tevreden van de TV en dus ook van het merk. Mijn voorlopige voorkeur gaat dan ook uit naar een Panasonic Plasma, maar aangezien de technologie meer lijkt op te schuiven in de richting van LED-TV's zocht ik hier naar bevestiging/ontkrachting van mijn niet zo onderbouwd buikgevoel.
elmoxx schreef op zondag 31 juli 2011 @ 09:50:
Je kunt met guitar-hero de input-lag bijstellen via het spel.. Ook kan dit op de meeste hedendaagse versterkers zodat beeld en geluid en de 'gitaar-aanhaal-actie' prima gelijk lopen. Na het nodige instellen (spellen hebben zelfs een calibratie-stand hiervoor) kunnen wij zonder problemen spelen op 40 Inch led's en verschillende 32 Inch lcd's. (samsung, panasonic en philips recent nog gebruikt.
Ik weet dat je de games kan calibreren, maar dan nog wil ik geen merkbare inputlag. Volgens wat ik heb gelezen betekent dat inputlag van minder dan 50 milliseconden voor iemand met normale ogen. Op de TV van mijn ouders moet ik 220 milliseconden lag instellen en dat maakt het spel niet meer te genieten voor mij, zelfs met calibratie.

• thefox154
Ow en ik weet niet of je hem aan de muur wilt hangen (lees strak ertegen). Let dan op de ingangen! Van de week had me broertje een nieuwe LG plasma aangeschaft. En dit b-merk heeft de aansluitingen recht naar achter gepositioneerd :X Lekker handig, heb je een mooi uitziende tv kun je hem niet fatsoenlijk tegen de muur aan bevestigen.

Meeste pana's hebben uitgangen opzij, wat ook logisch is in mijn ogen.

En we je zegt over LED(dus lcd): De marketing machine positioneert dit als DE techniek. In de praktijk heb ik nog geen ledtv gezien (uitgezonderd die rond de 3k) die in de buurt van de kleurweergave van plasma komen. Plasma is een techniek die al langer mee gaat en waar men geen mooi nieuw naampje voor heeft verzonnen. In ogen van de gemiddelde consument klinkt dit dus wat verouderd. Absoluut niet waar. Plasma tv's verbeteren met elke serie nog steeds en mijn mening is dat deze nog in het betaalbare segment absoluut superieur zijn aan led. Kijk maar eens in de top 10 van een aantal review sites. Bijna allemaal plasma, dit zegt genoeg lijkt me.

[ Voor 44% gewijzigd door thefox154 op 31-07-2011 12:03 ]

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:27
thefox154 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 11:58:
Ow en ik weet niet of je hem aan de muur wilt hangen (lees strak ertegen). Let dan op de ingangen! Van de week had me broertje een nieuwe LG plasma aangeschaft. En dit b-merk heeft de aansluitingen recht naar achter gepositioneerd :X Lekker handig, heb je een mooi uitziende tv kun je hem niet fatsoenlijk tegen de muur aan bevestigen.

Meeste pana's hebben uitgangen opzij, wat ook logisch is in mijn ogen.

En we je zegt over LED(dus lcd): De marketing machine positioneert dit als DE techniek. In de praktijk heb ik nog geen ledtv gezien (uitgezonderd die rond de 3k) die in de buurt van de kleurweergave van plasma komen. Plasma is een techniek die al langer mee gaat en waar men geen mooi nieuw naampje voor heeft verzonnen. In ogen van de gemiddelde consument klinkt dit dus wat verouderd. Absoluut niet waar. Plasma tv's verbeteren met elke serie nog steeds en mijn mening is dat deze nog in het betaalbare segment absoluut superieur zijn aan led. Kijk maar eens in de top 10 van een aantal review sites. Bijna allemaal plasma, dit zegt genoeg lijkt me.
Nou ik ben van mening dat plasma veel beter echtere kleuren heeft dan lcd/led tv. Ik heb thuis 3 lcd/led tv en 1 plasma tv. Nou die van plasma vind ik veel en veel fijner/rustiger om tv te kijken of te gamen (kids dan gamen) Van de lcd/led is gewoon te fletse kleuren.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:23:
[...]

Wat ik al gevonden had, was dat beeldverwerkingsalgoritmen inderdaad een bron van inputlag zouden zijn en dat in dat geval eerder Plasma-schermen aan te raden zijn. Is 100Hz-weergave altijd een blokkerende factor voor inputlag?

Ik heb momenteel een Panasonic 100Hz uit de Quintrix-serie en ben erg tevreden van de TV en dus ook van het merk. Mijn voorlopige voorkeur gaat dan ook uit naar een Panasonic Plasma, maar aangezien de technologie meer lijkt op te schuiven in de richting van LED-TV's zocht ik hier naar bevestiging/ontkrachting van mijn niet zo onderbouwd buikgevoel.

[...]

Ik weet dat je de games kan calibreren, maar dan nog wil ik geen merkbare inputlag. Volgens wat ik heb gelezen betekent dat inputlag van minder dan 50 milliseconden voor iemand met normale ogen. Op de TV van mijn ouders moet ik 220 milliseconden lag instellen en dat maakt het spel niet meer te genieten voor mij, zelfs met calibratie.
Het ligt er vooral aan wat die '100 Hz' inhoudt. Houdt het in dat het scherm 100 beeldjes per seconde kan weergeven? Want dat is zoiezo wel fijn als je games hebt die op 60 frames per seconde draait.
Je hebt echter ook 100 Hz waarmee gewoon 50 Hz wordt bedoeld + allerlei technieken. Het is inderdaad allemaal erg verwarrend.

Een LED TV = LCD. Als je gamen belangrijk vindt én beeld zou ik voor plasma gaan. Ik heb zelf een LCD TV met 50 Hz (uit 2007 of 2008 nog) en die heeft gelukkig amper input lag maar zo'n TV is nu natuurlijk geen optie meer.

Van wat ik ervan heb begrepen, is plasma het beste voor gamen én het beste voor films. Nadeel van plasma is uiteraard de lagere helderheid. LED TV's kunnen veel helderder, wat fijn is als de zon er bijvoorbeeld op staat.

Als ik voor jou was zou ik voor een plasma TV gaan van Samsung of Panasonic.

[ Voor 5% gewijzigd door Uniciteit op 31-07-2011 13:48 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bekijk de betreffende tv en sluit je console aan in reallife. Beste tip die ik kan geven.

Een 100hz optie kun je natuurlijk ook gewoon uitzetten, wat meteen de lag elimineert. Kijk wel of die opotie tot uitzetten daadwerkelijk aanwezig is.

Voor games geldt: beeldverbeteraars uit ( waarom digitaal signaal verbeteren..) en 100hz uitschakelen.

Bij films is het afhankelijk van de bron (analoog scart) nog handig om zon verbeteraar aan te zetten. Bij digitale bronnen hoef je echter geen ruisonderdrukking etc aan te hebben. dat zorgt voor vertraging terwijl de bron al digitaal en optimaal aangeleverd wordt.

Just my 2 cents :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Misschien is de 42 inch GT30 wat voor jou? Deze wordt aangeprezen voor de kwaliteit van het beeld en heeft 24ms input lag, wat mag.

Verwijderd

Topicstarter
Uniciteit schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:43:
[...]

Het ligt er vooral aan wat die '100 Hz' inhoudt. Houdt het in dat het scherm 100 beeldjes per seconde kan weergeven? Want dat is zoiezo wel fijn als je games hebt die op 60 frames per seconde draait.
Je hebt echter ook 100 Hz waarmee gewoon 50 Hz wordt bedoeld + allerlei technieken. Het is inderdaad allemaal erg verwarrend.
Inderdaad, ik zag frequenties tot 600Hz geadverteerd staan, maar dat blijkt dan vooral software-gestuurd te zijn - wat inputlag oplevert. Dat maakt het zoals je zegt erg moeilijk om te weten te komen wat je nu eigenlijk koopt.
Michael Knight schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:50:
Bekijk de betreffende tv en sluit je console aan in reallife. Beste tip die ik kan geven.
Lijkt me een erg goeie tip, al is er wel een zekere drempel die me tegenhoudt om met een console en gitaar een elektrozaak binnen te stappen.
Uniciteit schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:55:
Misschien is de 42 inch GT30 wat voor jou? Deze wordt aangeprezen voor de kwaliteit van het beeld en heeft 24ms input lag, wat mag.
Die had ik ook al gezien, maar 3D is voor mij niet zo'n prioriteit - ik heb er in tegendeel een beetje schrik van: "weer een snufje dat ik niet gebruik en eigenlijk alleen maar stuk kan gaan.". Wat is volgens jou de evenwaardige (of betere) optie zonder 3D in het Panasonic-gamma? Ikzelf kom dan uit bij de TX-P42G30, of is er misschien nog iets beter (TX-P42V20?).

Of is mijn vrees tegenover 3D dan helemaal ongegrond?

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09
Je kan ook kijken naar de Panasonic Viera TX-P50U30E. Heeft 100hz ( gaat bij de Game stand uit, zodat 't 50 is ) en een mooie response van 0,001ms en Full HD. Verder geen rare poespas. Kost ongeveer tussen de 750 en 1000 euro. Enige nadeel is dat die slecht leverbaar is.
Anders zou ik, zoals hierboven wordt gezegd kijken naar de GT30. 3D is alleen een extra functie, echter belemmerd het niks zolang het niet aan staat.

[ Voor 21% gewijzigd door triplecore op 31-07-2011 15:16 ]

• thefox154
pinokkia schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:06:
[...]

Nou ik ben van mening dat plasma veel beter echtere kleuren heeft dan lcd/led tv. Ik heb thuis 3 lcd/led tv en 1 plasma tv. Nou die van plasma vind ik veel en veel fijner/rustiger om tv te kijken of te gamen (kids dan gamen) Van de lcd/led is gewoon te fletse kleuren.
Ehm heb je mijn bericht uberhaupt gelezen? Doe dit voordat je begint te spuwen :X . Ik zeg dus dat led overrated is door marketing en dat plasma nog steeds superieur is.

De G30 mist de speciale coating, die schijnbaar erg van invloed is op de beeldkwaliteit. Ik heb beide tv's nooit naast elkaar gezien maar elke review site schrijft hierover. En het is de moeite waard om alleen hiervoor al de GT30 te kiezen. Zie de 3d dan als een leuk kadotje. Doet het goed op de verjaardsborrel, niemand die het gebruikt verder :9

[ Voor 23% gewijzigd door thefox154 op 31-07-2011 15:50 ]

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:27
thefox154 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:44:
[...]

Ehm heb je mijn bericht uberhaupt gelezen? Doe dit voordat je begint te spuwen :X . Ik zeg dus dat led overrated is door marketing en dat plasma nog steeds superieur is.
Oh wat dom. 8)7 Had mijn slaap nog niet goed uit. Maar heb bij de verkeerde op gereageerd. Mijn excuses daarvoor.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:20:
[...]

(...)

[...]

Die had ik ook al gezien, maar 3D is voor mij niet zo'n prioriteit - ik heb er in tegendeel een beetje schrik van: "weer een snufje dat ik niet gebruik en eigenlijk alleen maar stuk kan gaan.". Wat is volgens jou de evenwaardige (of betere) optie zonder 3D in het Panasonic-gamma? Ikzelf kom dan uit bij de TX-P42G30, of is er misschien nog iets beter (TX-P42V20?).

Of is mijn vrees tegenover 3D dan helemaal ongegrond?
Je vrees is helemaal ongegrond. De VT, GT, ST series zijn dit jaar de 'top series' van Panasonic. Dit zijn de gene met de beste beeldkwaliteit. Panasonic heeft daarbij besloten 3D ondersteuning erbij te doen. Dit zijn de beste Panasonic televisies qua 2D beeldkwaliteit.

De V20 en G30 zijn de modellen van vorig jaar, en hebben dus mindere 2D (en vanzelfsprekend 3D) beeldkwaliteit.

Onthoud: 3D is slecht een functie. Net zoals internet functionaliteit op de TV, is het niet iets wat je verplicht moet gebruiken! En zoals ik al zei: Panasonic heeft besloten 3D ondersteuning er gewoon bij te gooien. 3D is niet verplicht, en als je wilt kom je er nooit mee in aanraking.

[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 31-07-2011 19:51 ]

Pagina: 1