Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

bordeaux + zwarte zaterdag

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55
gisteren was een zwarte zaterdag in Frankrijk, maar ik hoor alleen maar spookverhalen dat dat de 6e augusuts nog eens wordt over gedaan...
vanaf de 6e hebben we een vakantiehuisje geboekt vlak bij Bordeaux. ca 1050 km rijden, met meisje van 3 (BIJNA 4 :P )) dus ik wilde de heenweg in 2 etappes doen.

Nu zat ik te twijfelen wat te doen:
plan 1:
vrijdagochtend (ca 9 uur) vertrekken, erop gokken dat ik rond 15:00 - 15:30 uur de Parijs voorbij kan, nog net voor de echte spits. Daarna hapje eten en zo net onder Orleans ergens een motel. Volgende dag (zwarte zaterdag dan) nog 400 km.

plan 2:
donderdagmiddag (ca 16:30 uur) weg, net onder antwerpen hapje eten, doorrijden tot boven parijs, motel.
vrijdagochtend doorrijden tot ter hoogte van limoges, hotel nemen met iets van vertier (zwembad oid), en dan zaterdagochtend op dooie gemak doorrijden

als dat zwarte zaterdag echt iets is wat niet te pruimen is NA Parijs neig ik naar plan 2, maar ik heb ook niet echt zin om 3 dagen "onderweg" te zijn.
Wat is nou verstandige(er)?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Is misschien handig om te vermelden van waar je komt?

@plan 2: Ik weet niet rond welk uur je in Antwerpen denkt te passeren maar de kans is groot dat in Antwerpen en Brussel in de file staat. In Belgie is ook nog eens het bouwverlof gedaan dit weekend, dan wordt het normaal ook wat drukker

Edit: zeker en vast in Belgie de A12 nemen en niet de E19. (wegens werken in Brussel en trucje om wat file te vermijden).

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 09:01 ]

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-11 23:08
Wij gingen vroeger ook altijd op de vrijdag voor een zwarte zaterdag op pad en reden dan de eerste dag zoveel mogelijk kilometers. We gingen naar een camping in de buurt van Perpignan (ongeveer 1375 km) en reden de eerste dag 1275 km. Kan je lekker de volgende dag uitslapen en hoef je nog maar iets meer dan een uurtje op pad.

Wat ik zou aanraden is op vrijdag zo vroeg mogelijk vertrekken (tussen 4 en 5 's ochtends) en al voor de vrijdagavond een hotel met vertier zoeken. Als je zo vroeg vertrekt ben je vanuit het midden van het land rond 10/11 uur bij Parijs en zou je rond 16:00 's middags in de buurt van je huisje kunnen zijn in een hotel met zwembad.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ik zou aanraden om Parijs te vermijden en via Amiens - Rouen - Le Mans te rijden. Is hooguit 100km meer en volgens mij zelfs sneller. Lijkt me veel relaxter als weg dan via Parijs.

• paQ
jvvv schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:23:
Ik zou aanraden om Parijs te vermijden en via Amiens - Rouen - Le Mans te rijden. Is hooguit 100km meer en volgens mij zelfs sneller. Lijkt me veel relaxter als weg dan via Parijs.
is volgens google maps 2,5 uur langer

@friesk: Rotterdam

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 31-07-2011 19:29 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

google maps rekent de files niet mee (die je bij Parijs geheid gaat hebben, en die zijn lang en vervelend.)

Verwijderd

Op deze site vindt je de wegenwerken in Vlaanderen. http://www.wegenenverkeer.be/

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

jvvv schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:23:
Zou ik ook aanraden. Het is niet sneller, maar wel goedkoper want veel minder "Péage" :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 23:17
Waarom niet plan 3:

Vrijdagavond vertrekken tegen 21:00 en dan in een stuk doorrijden.
Kan de kleine het grootste gedeelte van de weg mooi slapen en heb je daar ook minder zorgen/last van :)
Je hebt snachts ook veel minder kans op files.

Je kan dan ook nog parijs vermijden en dan doe je er volgens google 12uur en 5 min over. Plus dan nog om de 2 uur even wisselen en pauzes geeft totaal misschien 14 uur. Dan ben je mooi om 11:00 net voor het middageten op je bestemming :P

[ Voor 42% gewijzigd door TheJason op 01-08-2011 15:52 ]

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 11:40
TheJason schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:47:
Waarom niet plan 3:

Vrijdagavond vertrekken tegen 21:00 en dan in een stuk doorrijden.
Kan de kleine het grootste gedeelte van de weg mooi slapen en heb je daar ook minder zorgen/last van :)
Dit.

Echt het beste plan met een 3-jarige mijns inziens.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 21:44
zeeg schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:48:
[...]

Dit.

Echt het beste plan met een 3-jarige mijns inziens.
Lijkt me ook: 1000 km op 1 dag is doenbaar en zeker als je 's nachts rijdt. Vooral dat je 's nachts ook geen airco nodig hebt en je een constantere snelheid kan rijden. Scheelt veel op je verbruik dat je gaat hebben.

http://specs.tweak.to/16567

• paQ
neh... dan begint mijn vakantie met een ontregeld patroon en ben ik brak.... no thanks

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Of donderdagmiddag en avond rijden. Motel en vrijdag doorrijden tot bestemming.

Dan ontwijk je de zaterdag. Zelf zou ik echt voorkomen dat je die zaterdag moet rijden, Twee jaar geleden zelf toch per ongeluk gedaan (niet bij de datum stil gestaan) en dat was niet fijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het probleem van de "zwarte zaterdag" is vooral rond Parijs en op de wegen vanuit Parijs naar het zuiden. Op de route via de Pont de Normandie (Arras - Rouen - Rennes - Nantes - Bordeaux) bijvoorbeeld zal het wel meevallen. Vooral als je bij Nantes als je vanaf Rennes komt de Périférique Ouest neemt, over de Pont de Chéviré - op de Périf Est zijn tussen Porte de Carquefou en de Pont de Bellevue namelijk wegwerkzaamheden - vanuit de richting Parijs / Le Mans moet je dus helemaal om Nantes heen rijden om richting Bordeaux te gaan; vanaf Rennes hoef je maar half rond. De twee weken dat ik er was, was de Périf Est richting het zuiden daar zelfs helemaal afgesloten.

Ik heb 8 jaar in en rond Nantes gewoond en gewerkt dus het verkeer daar ken ik wel een beetje :)

Bison Futé (zegmaar de Franse filewaakhond) heeft het trouwens wel over "zwart" in het hele territorium a.s. zaterdag: http://www.bison-fute.equ..._A5_DEF_web_cle2146d3.pdf maar zoals ik al zei gaat het daar toch vooral om routes van en naar Parijs. Als je met een grote boog om Parijs heen gaat dan mis je veel daarvan. Op de weg van Rennes naar Nantes heb ik in de 8 jaar dat ik daar woonde nog nooit file gezien. De Pont de Chéviré bij Nantes kan wel problematisch zijn maar ook daar gaat het maximaal om een kilometer of 5 file - eventueel iets meer ivm afsluiting van de route via de Pont de Bellevue.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• paQ
d'accor
dus periferique west it is
gok er toch op denk ik om vrijdag overdag (middag) de perifirique over te gaan, en onder parijs een stop maken om daarna flink kms te maken tot een uur of 21 a 22.
Als ik nou ergens voorbij Limoges een hotel oid kan boeken dan is het de volgende dag nog 2 uur westwaarts.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

paQ, ik had het over de périf van Nantes, in het geval je de Normandië-route neemt (Arras - Rouen - Rennes - Nantes - Bordeaux). Parijs zou ik je totaal afraden a.s. zaterdag, geheid hommeles!

[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 01-08-2011 21:14 ]

• paQ
ah, maar vrijdagmiddag (ca 14:00) moet te doen zijn?
via normandie is alleen sneller als parijs dik 2 uur langer zou duren dan de routeplanner aangeeft

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

paQ schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:44:
ah, maar vrijdagmiddag (ca 14:00) moet te doen zijn?
via normandie is alleen sneller als parijs dik 2 uur langer zou duren dan de routeplanner aangeeft
Dat gebeurt al snel! 13 juli was een "oranje dag" (net voor het lange weekeind van 14 juli, de nationale feestdag). Ik was toen in Parijs, en over een ritje dat normaal 20 minuten zou duren heb ik toen 2 1/2 uur gedaan! En dat was dus op een "oranje" dag, nog twee treden onder "zwart"...

De route via Normandië is gewoon relaxter, rustiger - inderdaad, wat langer, maar ook wel weer goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 02-08-2011 07:57 ]

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 11:40
paQ schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:47:
neh... dan begint mijn vakantie met een ontregeld patroon en ben ik brak.... no thanks
Sja, het is je eigen keuze uiteraard, maar als je de voordelen en nadelen tegenover elkaar zet:

Voordelen:
- Doorkarren met 140km/u over een rustige Franse snelweg @ 15 à 20 graden celcius
- Kind slaapt grootste deel van de rit
- Reis van 8 à 10 uur
- Aankomst 's ochtends, nog een hele dag voor je

Nadeel:
- Brak en een ontregeld patroon (wat na één of twee dagen wel over is).

Ik zou het wel weten... :*)

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Waarom niet gewoon vrijdag 2 uurtjes eerder vertrekken en iets verder doorrijden dan Orleans? Bijvoorbeeld overnachten in Tours ofzo... Als je een motel vooraf reserveert, kun je ook om 20:00 nog in je hotel komen aankakken. En vaak hebben die motels nou niet echt wereldse faciliteiten om de tijd te verdrijven. Dus als je dan ff lekker douched en vervolgens vroeg onder de wol kruipt, kun je de volgende dag rond 9 uur weer vertrekken. Dan heb je nog plenty tijd om in Bordeaux te geraken. Je mag toch pas meestal na 14:00 s'middags in je huisje.

Het belangrijkste is gewoon om niet gespannen op vakantie te gaan. Je weet dat er een grote kans op files is. Dus stel je je daar op in, zodat het geen tegenvaller wordt, maar juist een opsteker als de files meevallen. En als je echt niet in de file wil staan, dan moet je een detour in je route opnemen, zoals hierboven vermeldt.

Plan wel voldoende pauzes in, zodat de kleine meid haar energie ook kwijt kan, gedurende dag. Daarnaast is zo'n klein meisje best bezig te houden in de auto. DVD'tjes, boekjes en ander speelgoed. En de bijrijder ook af en toe achterin zitten. Niets leuker dan samen met pa of ma een dvd te kijken van Bassie & Adriaan en aanverwanten... ;)

• paQ
brombeer21 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:28:
Waarom niet gewoon vrijdag 2 uurtjes eerder vertrekken en iets verder doorrijden dan Orleans? Bijvoorbeeld overnachten in Tours ofzo... Als je een motel vooraf reserveert, kun je ook om 20:00 nog in je hotel komen aankakken.
check :)
DVD'tjes, boekjes en ander speelgoed.
check :)

7 - 8 uur weg, Normandië route it is :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik vermijd Antwerpen door vanuit Nederland de A4 te nemen en door de Liefkenshoektunnel te gaan, dan deze weg te volgen tot Maldegem als ik langs de kust ga of via Gent als ik naar Lille rij. Scheelt enorm veel drukte, zowel bij Breda als bij Antwerpen.
Parijs laat ik altijd links liggen door via Amiens en Rouaan te rijden, altijd vrij stille (tol)wegen. Bij Rouaan kun je dan kiezen of je nog over de Pont de Normandie wilt - altijd leuk - of naar Le Mans.

Samengevat heb ik twee verschillende routes naar Bordeaux: de eerste doe ik in twee dagen, 's morgens tegen 9 uur vertrek uit Arnhem, A15 tot Dordrecht, A4 naar Antwerpen, via Gent en Lille naar Amiens en door Rouaan. Over Le Mans naar een Novotel/Etap in Futuroscope bij Poitiers, tegenover de Buffalo Grill (goed road-food) Ben ik dan tegen 18:00 uur.
Na de overnachting is het dan nog enkele uren naar Bordeaux. vanaf Poitiers.

De tweede route duurt drie dagen en is de scenic route, heb ik begin juni gedaan dit jaar: 's middags tegen drie uur vertrek, weer door de Liefkenshoektunnel, dan bij Brugge de snelweg naar de kust op en volgen via Duinkerken en Calais. Overnachten in Outreau, bij Boulogne-sur-Mer.
Rusthalte Aire de Baie de Somme langs de A16 is een must voor de eenden en de karpers in de vijver en het redelijke restaurant met Franse koffie in de morgen. Verder over de A28 en A29. Zelf kiezen welke brug je over wilt, Pont de Normandie of Tarcanville, maar je gaat in ieder geval richting Caen - Rennes - Nantes. In de buurt van La Rochelle ging ik de snelweg weer af, naar een Etap in Rochefort voor de tweede overnachting.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DeBolle schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:09:
Ik vermijd Antwerpen door vanuit Nederland de A4 te nemen en door de Liefkenshoektunnel te gaan, dan deze weg te volgen tot Maldegem als ik langs de kust ga of via Gent als ik naar Lille rij. Scheelt enorm veel drukte, zowel bij Breda als bij Antwerpen.
Parijs laat ik altijd links liggen door via Amiens en Rouaan te rijden, altijd vrij stille (tol)wegen. Bij Rouaan kun je dan kiezen of je nog over de Pont de Normandie wilt - altijd leuk - of naar Le Mans.
Maar Le Mans zou ik dus afraden omdat je dan vanaf de "verkeerde" kant bij Nantes aan komt rijden i.v.m. de werkzaamheden op de Périphérique Est. Om richting Bordeaux/Poitiers te gaan wordt je omgeleid via de Périf Ouest, waardoor je Nantes 3/4 rond moet rijden. Als je via Rennes gaat kom je vanaf het noorden bij Nantes aan en dan kan je meteen de Périf Ouest op, dan hoef je maar half rond.

Bovendien is de Pont de Normandie al een toeristische attractie op zichzelf:

Afbeeldingslocatie: http://merelroze.com/images/port_de_normandie_echt_copy.jpg

En daarna bij Nantes nog eens de Pont de Chéviré. Alleen voor mensen die geen hoogtevrees hebben :D

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/7/74/20110224054936!Nantes_Pont_de_Chevir%C3%A9.JPG

Voor overnachtingen zijn hotels als Première Classe en Formule 1 ook wel aan te raden. Kamers kosten iets van €25 à €30 per nacht, er is een nachtautomaat om in te checken (mits je een creditcard hebt) en in één kamer kan je makkelijk met twee volwassenen en twee kinderen slapen. In de kamer staat namelijk een tweepersoons bed met daarboven overdwars een eenpersoons bed. Luxe hoef je er niet te verwachten, het is eigenlijk puur een cellencomplex, maar voor een nachtje goedkoop slapen onderweg is het perfect :)

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 02-08-2011 20:19 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 19:13

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Al ontregeld na 1 nachtje doorrijden? Ik rij in één ruk naar Alicante, da's 1800 km ..... Tuurlijk ben je verrot als je aankomt, maar da's met een ochtendje slapen (aankomst om 9.00 uur, slapen tot 14.00 uur) en dan bij tijds naar bed (ca 22.00 a 23.00) ook wel verholpen (heeft ervaring me geleerd).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
1050 km is goed te rijden als je solo rijdt. Zeker met 2 bestuurders. Dus als je niet 's nachts wilt rijden gewoon de hele vrijdag rijden en net voor het eindpunt een hotel pakken. De volgende dag lekker relax ontbijten en rond 11 uur de laatste kilometers rijden. Ben je lekker vroeg op bestemming en lig je 's middags al in je zwembroek aan het zwembad.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• paQ
Mx. Alba schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 20:15:
[...]

Maar Le Mans zou ik dus afraden omdat je dan vanaf de "verkeerde" kant bij Nantes aan komt rijden i.v.m. de werkzaamheden op de Périphérique Est.
uhm... zat meer aan
Amiens - Rouen - Le Mans - Poitiers - Niort (hotel) te denken ipv zo ver west te gaan
Dat is op maps 10,5 10,25 uur en zonder Parijs

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 03-08-2011 09:42 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb ook regelmatig 1000km solo gereden. Ben zelfs een keer op vrijdagavond na het werk uit Nantes weggereden, onderweg een paar uurtjes geslapen in de auto omdat ik echt te moe werd (donker, regen, oud barrel van een auto (een 16 jaar oude Volvo 460), niet bevorderlijk om dan te gaan zitten knikkebollen!), zaterdag 's morgens rond 8 uur aangekomen in Nederland. Zondags teruggereden naar Nantes met mijn half zo oude Volvo V40, reed een stuk prettiger :D

@hierboven: klinkt ook als een redelijke route, alleen zit je dan vanaf Le Mans wel tussen alle Parijzenaren, Elzassers en Duitsers die richting Bordeaux gaan via die route...

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 03-08-2011 09:39 ]

• paQ
Aan de auto zal het in dit geval niet liggen :P, maar ik vind dit wel een mooie tussenmodus :)
Mijn vrouw is juist voorstander van donderdagmiddag vertrekken, maar ik heb geen zin om3 dagen achter elkaar veel te rijden.
De terugweg overigens doe ik in 1 keer.
@hierboven: klinkt ook als een redelijke route, alleen zit je dan vanaf Le Mans wel tussen alle Parijzenaren, Elzassers en Duitsers die richting Bordeaux gaan via die route...
mja nouja... dat zien we dan wel weer.
Om bij voorbaat al 2 uur om te rijden via Nantes vind ik nogal een gok.
Toch nog keertje stoppen voor eten, en ik vind het niet erg als we pas om een uur of 10 aankomen in het hotel

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 03-08-2011 09:42 ]

• paQ
of is Amiens - Rouen - Le Mans - Poitiers Angers - Cholet - Niort (hotel) een betere dan? :) (geen idee hoe erg Tours - Poitiers is)

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 12:04
AllSeeyinEye schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:20:
Al ontregeld na 1 nachtje doorrijden? Ik rij in één ruk naar Alicante, da's 1800 km ..... Tuurlijk ben je verrot als je aankomt, maar da's met een ochtendje slapen (aankomst om 9.00 uur, slapen tot 14.00 uur) en dan bij tijds naar bed (ca 22.00 a 23.00) ook wel verholpen (heeft ervaring me geleerd).
Dit hebben wij ook gedaan, naar Lloret de Mar. Vrijdag rond 7 uur 's avonds vertrokken (net na spits) en 's morgens rond 10 uur aangekomen na 1411 km gereden te hebben. Dan ga je paar uurtjes slapen om vervolgens 's avonds ook op tijd te gaan slapen. Dan heb je nog de hele vakantie voor jezelf!

Afgelopen vrijdag zijn we om 8 uur 's avonds naar huis gegaan, ik heb 7 uur aan 1 stuk door gereden, en we waren iets van 10 uur 's morgens terug.

Zaterdagavond was ik op, ben dan ook om 7 uur 's avonds gaan slapen en zondag om 11 uur weer opgestaan. Nu ben ik weer aan het werk en voel me redelijk fit!
Pagina: 1