Toon posts:

Foute keuze desktop speakers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

in het kort: ik wil actieve speakers voor gebruik met mijn PC, heb een setje gekocht, en weet niet of ik wel de goede keus gemaakt hebt.

Ik was voor lange tijd tevreden met een combi van sennheiser hd 595 + een oud audigy 4 geluidskaartje, maar wilde nu liever speakers i.p.v koptelefoon gaan gebruiken. Ik woon op kamers, zit voornamelijk achter mijn bureau, anders op de bank zo'n 2,5 meter daarachter. Ik luister voornamelijk electronica/ambient/drone/noise.

Afgelopen week ben ik bij hi-fi solutions te Amsterdam langs gegaan, uiteindelijk de Fostex PM0.5 mkII gekocht voor 400 euro - wat na een korte zoekopdracht een fors bedrag bleek te zijn - en ik vind ze geen sterke upgrade over wat ik al had. Over het algemeen een iets voller en beter gedefinieerd geluid, maar geen wereld aan verschil. De lage tonen klinken ook iets te losgemaakt en overbodig sterk naar mijn zin.

Dus wat zegt u? Retourneren? Kan ik beter waar voor mijn geld krijgen?

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ehm, waarom heb je dan die speakers gekocht? Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat er niet goed aan is, alsof je ineens een magische nieuwe audio-wereld verwachtte. Je lijkt niet tevreden zijn met je keus, maar wat zijn dan de criteria waarbij je wel tevreden zou zijn? Wat was het doel van de speakers? Ik neem aan dat de winkelier je ook zal vragen waarom je er niet mee tevreden mee bent, maar met name waar je dan wél naar op zoek bent.

Houdt hier bovendien rekening mee dat een heleboel 'monitor' speakers helemaal niet bedoel zijn om 'warm' en 'fijn' etc te klinken, ze moeten je gewoon een zo duidelijk mogelijke weergave geven van het het frequentiebereik en hierbij worden altijd meerdere compromissen gesloten. Bovendien zijn bij speakers de akoestiek en grootte van een kamer ineens wél relevant, terwijl dit bij headphones niet meespeelt. :z

Verwijderd

Topicstarter
ik ben niet onder de indruk van het gebrek aan definitie - met de 595 kan ik bij veel stukken muziek duidelijker de veschillende geluiden horen dan met deze speakers, waarbij soms delen van de muziek gewoon verloren lijkt te gaan. De lage tonen zijn overweldigend en lijken soms helemaal los te staan van de muziek, en heb ik moeten equalizen om het luisterbaarder te maken. Ik ben dan wel niet zo ervaren met hi-fi en vind het moeilijk te omschrijven, maar ze klinken ook afstandelijker en zwakker.

En ja, voor 3-4 maal de prijs verwacht ik toch wel een redelijk verschil.

Het doel was om de beste actieve speakers te kopen t/m 400 euro, te plaatsen op een bureau en te beluisteren in een kleine (14m2) kamer van een korte afstand. Wat voor specifieke geluids karakteristieken het moet hebben weet ik niet zo zeer, maar het liefst niet erger dan mijn oude entry-level koptelefoon asjeblieft.

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Nu ja, je hoeft niet direct ervaren te zijn om te weten wat je wilt, maar je moet het wel een beetje kunnen uitleggen natuurlijk :) Ik ben zelf niet direct ervaren met electro en de andere genres die je noemde, maar heb wel ervaring met studentenkamers en de gebreken ervan qua audio omdat ik m'n gitaar en zang erin probeer op te nemen.

Ik denk dat het belangrijk is om hierbij bepaalde zaken ook in perspectief te zien en de aspecten qua gewenning in acht te nemen. De headphones die je hebt zijn nou niet bepaald low-end, het zijn eerder headphones die op o.a. head-fi geroemd worden om hun vlakke response en aangename sound, ze hebben alleen een beetje weinig bass. Ze hebben in de over-ear categorie een respectabele 23e plaats.

Ook is het belangrijk om te kijken naar je bronmateriaal - sommige dingen klinken best ok op gewone speakers/headphones, maar ik merk het verschil bij encoding lager dan 192kb/s en vaak 256kb/s bij mp3's vaak wel, en dit verschil wordt alleen maar meer uitvergroot als je omhoog gaat in kwaliteit qua speakers en headphones, waarbij headphones met name het voordeel hebben dat de akoestiek niet meespeelt. Het grote voordeel van luisteren naar speakers is met name de bredere 'virtuele soundstage' die je hoort. Dit komt onder ander doordat beide oren dan het geluid opvangen van beide speakers, wat bij headphones niet het geval is. Als ik de kleine details en effectjes in een track wil horen doe ik dat zelf het liefst met m'n open headphones, een AKG 240 MK II, en een Beyerndynamic DT 990 Pro, die vaak in dezelfde lijstjes genoemd worden als jouw 595 . Als je ze een tijdje hebt raak je gewend aan de specifieke klank van de set en kun je daardoor ook beter het aangeboden spectrum analyseren. Anyway, ik dwaal af.

In een kleine kamer heb je vrij snel te maken met bepaalde plekken waar de geluidsgolven elkaar uitdoven danwel versterken, je wilt in principe zo min mogelijk kale grote vlakken hebben op de muren. Heb je ze kunnen uitproberen in de winkel? Ik zou eventueel proberen om het (overdag :') ) nog eens te proberen met een andere opstelling of plek in je kamer. Het beste is waarschijnlijk advies te vragen aan de winkel die het je verkocht heeft, aangezien het blijkbaar niet de 'sound' is die je zoekt.

Ik ben overigens nog best benieuwd naar waar je de speakers mee aanstuurt, gaat dat nu rechtstreeks vanaf je geluidskaart, of zit er nog ergens een tuner/mixer/equalizer in de loop?

[ Voor 22% gewijzigd door Vyo op 31-07-2011 03:49 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Vyo schreef op zondag 31 juli 2011 @ 03:32:
Nu ja, je hoeft niet direct ervaren te zijn om te weten wat je wilt, maar je moet het wel een beetje kunnen uitleggen natuurlijk :) Ik ben zelf niet direct ervaren met electro en de andere genres die je noemde, maar heb wel ervaring met studentenkamers en de gebreken ervan qua audio omdat ik m'n gitaar en zang erin probeer op te nemen.

...heel verhaal enzo....

Ik ben overigens nog best benieuwd naar waar je de speakers mee aanstuurt, gaat dat nu rechtstreeks vanaf je geluidskaart, of zit er nog ergens een tuner/mixer/equalizer in de loop?
Mee eens. Ga wat spelen met plaatsing. Probeer ook één of twee bass relexpoorten aan de voorkant eens af te dichten met een sok of wat. Wellicht haal je daar nog winst uit! :) Ook de aansturing is belangrijk, zoals ik het nu heb begrepen, zit hij direct io de Audigy geluidskaart. Ik ben daar niet zo'n fan van en werk liever met externe USB DAC's. Niks geen gezeur, plug and play en altijd een goede geluidskwaliteit.

Ik zou persoonlijk de speakers terugbrengen en voor 400 euro verder kijken, er is genoeg te krijgen in die range (ook tweedehands). Als je bij actieve speakers wil blijven dan is Audio Engine A5 met een leuke USB DAC erbij een goede zet (Firestone Audio Fubar bijvoorbeeld). Alleen moet je voor die combi wel wat ruimte hebben op je bureau, omdat de bass reflexpoort aan de achterklant zit. Hij heeft dus wat ademruimte nodig aan de achterkant (slecht geplaatst geeft dat een rommelig en ongecontroleerd laag).

Mocht je ook ruimte hebben voor een versterker, dan zou ik een leuke versterker tweedehands pakken a €100 en de rest van je budget aanvullen met speakers. Let dan wel op die reflexpoort! Ik zou ook daar weer een leuke USB DAC aan hangen.

Ik ken maar weinig speakers die op een bureau goed klinken. De Eltax Monitor serie is er één van. Tweedehands is ook genoeg te vinden, zo heb ik een Sony 2.1 set voor in de studeerkamer voor €400 euro gekocht die waanzinnig klinkt (design is nog mooi ook). Die kostte 8 jaar geleden nog €1400 excl de versterker. Link naar picture

[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 31-07-2011 09:11 ]

• BHQ
  • Laatst online: 31-01 02:29

BHQ

Dat zijn nearfield monitoren. Vlakke toon, en bedoeld om vrij dicht op te zitten (normaliter staan zulke dingen op het mengpaneel). Wat misschien helpt is om ze enigzins te isoleren van het oppervlak waar ze opstaan, bijv. met van die foamen/rubberen matjes.

Die HD595 is idd niet echt entry level, dat is een van de betere koptelefoons die Sennheiser heeft gemaakt imho.

Verwijderd

Kijk eens rond bij desktop audio systemen, micro sets oid (kleine versterker en 2 speakertjes). Even rondkijken naar de grote merken (onkyo, yamaha, marantz etc) naar hun kant en klare systemen voor kleine ruimtes of bureau.

actieve speakertjes vind ik meestal de muziekaliteit missen.

En natuurlijk: Hoe speel je je muziek af vanaf de computer? Welk programmagebruik je? Is je bron goed?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
even over mijn setup dan: luister met foobar, alles 320kbps v0 mp3, audigy 4 met KX drivers, speakers daarop aangesloten. Die staan op de uiteinden van mijn bureau dat zo'n 1,5m breed is.

Het was juist vanwege al die eindeloze discussies over wat dan wel niet beter zou zijn, dat ik gewoon er op uit ben gegaan en deze gehaald heb. Waarschijnlijk niet de beste noch geduldigste beslissing.

Een setup met versterker lijkt me wel leuk omdat ik toch van plan ben om uiteindelijk die richting in te gaan. Als je daar iets van kan aanraden dan kan het budget ook wel iets omhoog.

• BHQ

BHQ

En toch, die luister-setup is zeker niet slecht te noemen. Zou 't ook niet een kwestie van inspelen zijn?

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 14:34
waarom ben je dan niet voor een paar studio monitoren gegaan? deze hebben over het algemeen een veel natuurlijker en neutraler geluid. bovendien passen ze prima bij je budget en je geluidskaart.

edit: ik bedoelde studiomonitoren in de vorm van de wereldbekende KRK Rokits. op de een of andere manier is mijn halve post weg gevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door supersnathan94 op 31-07-2011 20:36 ]

• BHQ

BHQ

Heb je de topicstart wel gelezen? TS *heeft* studiomonitoren.

KRK Rokits zijn inderaad fun, maar Fostex doet 't zeker ook niet slecht hoor. Ze streven allemaal een neutraal klankbeeld na.

Nu kan ik daar niet inkomen bij bijv Yamaha HS50's- Wat een schreeuwlelijkerds zijn dat bij gitaargeweld..

[ Voor 66% gewijzigd door BHQ op 31-07-2011 20:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 20:13:
even over mijn setup dan: luister met foobar, alles 320kbps v0 mp3, audigy 4 met KX drivers, speakers daarop aangesloten. Die staan op de uiteinden van mijn bureau dat zo'n 1,5m breed is.

Het was juist vanwege al die eindeloze discussies over wat dan wel niet beter zou zijn, dat ik gewoon er op uit ben gegaan en deze gehaald heb. Waarschijnlijk niet de beste noch geduldigste beslissing.

Een setup met versterker lijkt me wel leuk omdat ik toch van plan ben om uiteindelijk die richting in te gaan. Als je daar iets van kan aanraden dan kan het budget ook wel iets omhoog.
persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de yamaha pianocraft mcr series. Lekker muziekaal en ziet er goed uit. Je kan eventueel kijken naar de 550 en 640.

Ik heb zelf de yamaha desktop audio tsx 140. Lekker klein en compact met een hoog muziekaal sfeertje :)

Als je je budget laag wilt houden, kan ik zeker de tsx 120 aanraden (geen cd-speler wel aux/line in).

Ik herken je probleem omdat ik zelf ooit in een dergelijk situatie zat. Veel uitgeprobeerd en uiteindelijk beland bij de tsx 140 voor computer doeleinden/pc speakers.

Hier een impressie:

Eerste microset (yamaha 330):

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/szy99s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/24cxfgy.jpg

Probleem lijkt me duidelijk. Het past niet op mijn bureau en akoestiek was slecht. Verder veels te lomp om als desktop audio te dienen. Zeker aangezien ik nog 2 versterkers voor de koptelefoon aan de linkerzijde heb staan.
Dus moest ik iets nieuws verzinnen.

Daarna (tsx 140):

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/29fasdd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/30wm4jm.jpg

Veel meer ruimte en esthetisch veel aangenamer. muziekaliteit is echt fenomenaal (voor een dergelijk wekkerradio systeem) en ik kan echt niet meer zonder :D

hopelijk heb je er wat aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 21:34 ]

Pagina: 1