Toon posts:

Vreemde symptomen wanneer ik audio jacks in front panel plug

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, dit is mijn eerste thread op deze forum. :)

Ik heb deze week een nieuwe computer gekocht en laten in elkaar zetten, want ik was zwaar toe aan een nieuwe.
Dit is het moederboard:
[klik]

Dit is mijn vreemde probleem:
Ik heb vandaag mijn nieuwe headset binnen gekregen maar ik krijg een heel eigenaardig probleem wanneer ik de audio jacks aansluit.
Als ik allebei de groene en de rode audio jack in de front panel doe, dan begint het geluid de happeren.
Als ik in mijn Realtek HD Audio manager kijk zie ik dat niet alleen de gehele front panel aan het knipperen is maar ook de 'center/subwoofer speaker out'.
Ik krijg ook steeds het bericht da ik een stekker in en uit plug.
Dit gebeurd (bijna) niet als ik alleen de groene of de rode jack in de front panel plug.

Nou dit probleem komt dus niet voor als ik i.p.v. de HD Audio de AC 97 inplug op mijn moederbord.
Erg leuk maar ook heel jammer dat ik de HD audio niet kan aansluiten

Een ander probleem is ook (maakt niet uit welke kabel ik aanlsuit) dat het geluid van mij headset erg mager is, dus heel weinig bass etc.
Zelf mijn USB headset klinkt beter.

Dit is de headset die ik recentelijk gekocht heb:
[klik]

En dit is mijn oude USB headset (denk ik, ik ben het doosje verloren):
[klik]

Ik ben ten einde raad, als iemand iets weet dan hoor ik dat heel graag! :)

Verwijderd

En als je de headset achterop aansluit ?
In de BIOS moet misschien nog ingesteld worden welke front audio je hebt, die moet dan wel op HDaudio staan.
Misschien dat het HD audio kabeltje niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:11:
En als je de headset achterop aansluit ?
In de BIOS moet misschien nog ingesteld worden welke front audio je hebt, die moet dan wel op HDaudio staan.
Misschien dat het HD audio kabeltje niet goed is.
Hallo, bedankt voor de post. :)

jacks in de back panel aansluiten geeft geen problemen, ik heb er nu ook momenteel stereo geluidsboxen en een mic op aangesloten.
Het geluid van de headset als hij in de backpanel zit is nog steeds erg mager.
Ik moet dan even aan iemand anders vragen waar ik kan kijken als het in de bios moet worden aangepast

• Jebbel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
onboard audio = FAIL! drivers zijn incompatible en incompetent als wat en je moet allerlei work-arounds doen wil je het werkend krijgen.

Wat bij mij heeft gewerkt is bij de realtek hd audio manager de volgende optie aan te zetten. "disable auto popup dialog, ... ... ... ".

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/16kphk.jpg

Als dat ook niet werkt kan je in de manager je fp op azalia zetten i.p.v. hd audio.

• Jebbel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
dat is tevens het enige verschil tussen hd audio en azalia. Het is allebei 24bit, 192Khz. Dus er is geen kwaliteitsverschil. En aangezien je games en muziek op 16bit, 44.1Khz zitten hoef je je geen zorgen te maken ;). Dit wordt alleen merkbaar als je digitaal geluid output naar een high-end receiver met bijvoorbeeld True HD DTS of HDMA audio. En..natuurlijk bd-roms en 24bit FLAC's afspeelt ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Jebbel op 31-07-2011 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vriendelijk bedankt voor je posts! :)
Oké dan denk ik dat ik het maar gewoon zo laat.
Maar het is volgens jou geen defect in de kabels/moederboard?

En is een soundcard kopen een goed idee misschien? Zou dat het geluid in mijn headset verbeteren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu even weer de HD audio kabel erin (tript hem nog steeds), maar ik heb niet die instellingen die jij wel hebt. Het ziet er bij mij zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/zlx4y9.jpg

Ik doe nu weer de AC97 kabel erin(die zijn ook intens naar om te verwisselen), want dat is het enige wat het probleem verhelpt ben ik bang.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 18:03 ]

Verwijderd

Er zit echt iets niet goed. Dat het moederbord dingen verwisseld heeft, dat lijkt me niet. Maar wat het dan wel is, dat is moeilijk te zeggen. Het beste is om iemand die er bekend mee is, alles even te laten nakijken.

Je kunt vanaf begin tot het eind alles nalopen. Beginnen met de laatste BIOS er op zetten, de laatste is van een week geleden. Dan misschien een UBS-stick of LiveCD met Ubuntu om te kijken of het geluid werkt, en of de kabels en de BIOS-instellingen goed zijn. Daarna in Windows de oude drivers verwijderen, en kijken of de standaard drivers van Windows al wat doen. Daarna de laatste drivers.

Een soundcard kopen lijkt me een vreemde oplossing. Bij miljoenen mensen werkt die RealTek audio perfect, dus dan zou het bij jou ook goed moeten kunnen werken.

Verwijderd

ik vermoed dat je bios ,die je niet vanuit windows kan benaderen nog steeds op AC-97 staat in gesteld.
dan werkt je hd audio niet, plus je kan soms ook instellen dat hij voor en achter als aparte geluids uitgangen moet behandelen , probeer dat maar eens (dat is een real tek instelling in dat configuratie scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de posts.

Ik heb:
- BIOS update gedaan
- Sound drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (meerdere keren)
- BIOS instellingen gecheckt (niks mis mee geloof ik)
- Mijn jacks aan alle kanten ingeplugd
- Windows vele malen opnieuw opgestart bij elke verandering
- Lang gestaard naar mijn moederbord en een beetje voor me uit zitten kijken

Maar nog steeds functioneert hij niet naar behoren.
Ik heb nu weer de AC97 stekker ingeplugd.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik wat over het hoofd zie of dat er toch een defect is in het moederbord..

Verwijderd

Een defect op het moederbord zou kunnen, je hebt inderdaad al heel veel geprobeerd.
En een LiveCD van Ubuntu eens proberen? Als die dezelfde fout geeft, dan is de kans groot dat er een defect op het moederbord zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat Ubuntu op een cd gezet en geprobeerd.
Als ik daar de 2 audio jacks in de front panel plug, gedraagt hij zich niet vreemd, maar ik weet verder ook niet waar ik dat kan zien. Muziek luisteren gaat ook gewoon zonder hapering.

Maar wat die Realtek Manager doet, is telkens die subwoofer wel en niet detecteren als ik die 2 audio jacks heb ingeplugd, en wanneer die de subwoofer even detecteerd, gaat de front panel uit.
En die ellende gebeurt alleen als ik de HD Audio stekker erin heb...

Ik heb trouwens ook geprobeerd die Realtek Manager helemaal te verbergen en die front panel detectie uit te zetten, maar dan nog hapert het geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook nog rond zitten zoeken waarom het geluid uit mijn nieuwe headset zo mager is.
Dit komt dus door deze versie van de Manager die ik erop heb geïnstalleerd kennelijk, deze mist ook gewoon de equalizer die ik op mijn vorige pc wel had..

Ik moet hier nog even verder naar kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 20:03 ]

Verwijderd

Dus met de HD audio kabel er in, en met de headset in de voorkant, dan werkt het in Ubuntu.
En in Windows heeft de Realtek Manager problemen met de subwoofer detectie als de HD audio kabel er in zit.

Omdat Ubuntu niet alle mogelijkheden gebruikt, kan het nog steeds of moederbord of kabel of driver zijn. Helaas heb ik geen ideeën meer, ik zou niet weten wat je nog meer kunt proberen.

Op internet is het lastig zoeken naar zo'n zelfde probleem. Maar sommigen moeten de toekenning van de pluggen opnieuw instellen om het goed te laten werken (in het register of met een rechtermuisklik op een icoontje). En bij jou lijkt dat ook niet helemaal te kloppen.

Je weet nu redelijk precies wat het probleem is, misschien kun je het forum bij asrock proberen.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor de moeite! ^_^

Ik heb me ook helemaal suf gezocht op google maar inderdaad niets wat op mijn probleem lijkt.

Ik ga nu proberen zo'n andere kabel zien te krijgen, alleen weet ik even niet hoe.
Maar als ik er een heb, kom ik direct weer vertellen of dat werkte of niet!
Pagina: 1