Geen Gigabit haalbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Hallo,

Ik heb laatst nieuwe netwerkapparatuur gekocht, namelijk een switch (TP-Link TL-SG1008D), wat kabels en irrelevante dingen. De kabel naar mijn computer ligt er al een poosje.

Ik heb de switch vooral gekocht omdat ik dan over gigabit kan gebruiken. Ik krijg gigabit echter niet werkend op mijn desktop. In mijn desktop zit een Asrock 870 Extreme3 met een AMD 1090T.

Ik heb de kabel in een andere poort geprobeerd, andere kabels gebruikt, en de kabel getest in een laptop met een Broadcom NIC waar ik gewoon Gigabit snelheden haal. Ook heb ik mijn Nic uit Apparaatbeheer verwijderd zodat deze weer opnieuw geïnstalleerd werden, ik heb drivers van mijn cd van het moederbord geprobeerd, ik heb nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd van de Asrock site en heb drivers gedownload van de site van Realtek. De snelheid blijft echter op 100Mbit hangen volgens Windows.

Ik gebruik Windows 7 x64.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 23:12

BHQ

Staat die 100mbit niet ergens geforceerd op je Windows bak, als dat je link speed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:22
nieuwe drivers?
http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

heb je al geprobeert, lezen is een vak....
wat voor soort kabel gebruik je ? cat5e ?

[ Voor 24% gewijzigd door bastian433 op 30-07-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Ik gebruik inderdaad een Cat5e kabel, maar met die zelfde kabel haal ik wel gewoon Gigabit op mijn laptop met een Broadcom Nic. Het kan dus niet aan de kabel of aan de switch liggen.

Ik heb de Nic nu op auto negotiation, maar ik heb ook geprobeerd om de Nic op Gigabit te forceren. De snelheid blijft echter 100 Mbit.

Edit:
In Ubuntu staat de Link Speed op 'not available'.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_NL op 30-07-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
is dit kabel van een rol of fabriekskabel ?
Ik weet dat op tweakers een aantal winkels kabel op rol verkopen wat echt rommel is, en NIC a doet dan wel gigabit, maar NIC b al niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Ik heb twee lange patchkabels geprobeerd (10 en 15 meter) om de computer te verbinden met de Nic.

Ik heb net 'Auto Disable Gigabit' veranderd in Disable en de standaard, maar de snelheid blijft 100 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
Realtek doet verder iets geks met de MTU, namelijk op 1504 zetten.
Misschien is die TP-link daar allergisch voor ofzo ?
weet niet of dat bij het aansluiten al effect heeft voor de linksnelheid overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Ik heb net nog een keer Ubuntu gestart, vsftpd geïnstalleerd, met dd een 1,5GB groot bestand gemaakt en gekopierd naar mijn laptop (die sowieso met Gigabit verbonden was). Ik heb het geprobeerd met MTU's van de standaard 1500, 1412 en 1492.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3z3RS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Ik heb net Shielded stekkers aan mijn kabel gemaakt, en nu haal ik wel gigabit ! :)

Ik vind het wel gek, met deze kabel haalde ik op mijn laptop wel gewoon Gigabit, en met een andere patchkabel die op laptops goed werkte, werkte deze PC ook niet. Het waren gewoon de standaard stekkertjes die er eerst op zaten (het was een kant-en-klare patchkabel).
Pagina: 1