Wisselende snelheden door router?

Pagina: 1
Acties:

• *marco*
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03-2025
Hallo lezers,

Ik kamp al een aardige tijd met een hardnekkig probleem waar ik maar niet uit kom waar het aan ligt. En ik hoop dat iemand hier mij op weg kan helpen om er achter te komen waar het aan kan liggen. Het probleem doet zich alleen voor met het browsen van internetsites.

Het ene moment laadt een site zonder problemen in en het andere moment dan is die zelfde site minuten bezig om in te laden zonder dat er ook maar een pixel in beeld verschijnt. Op zo'n moment laden andere sites in een split second.

Praktijd voorbeeld: Ik laad FOK.NL en die wil maar niet in beeld komen. Op dat moment laad ik ook nu.nl, tweeakters.net, onemorething.nl allemaal geen probleem. Nu kan het liggen aan FOK.NL maar als ik een vriend van mij vraag (zelfde provider en ook vrienden met andere providers) om die site te bezoeken dan krijg ik te horen dat FOK.NL in een fractie van een seconde bij ze in beeld is. Het frustrerende is dat een paar uur later het goed mogelijk is dat FOK.NL bij mij prima in laadt maar dat dan weer Onemorething of tweeakters.net blijven hangen bij het in laden.Het komt zo nu en dan voor dat geen enkele site fatsoenlijk wil in laden. Ook wanneer ik mijn iMac aansluit op utp kabel dan geeft dat geen echte verbetering.

Terwijl ik dit schrijf werkt FOK.NL prima maar laadt CNN.COM niet. Als ik een ping doe naar CNN.COM dan is het 100% packetloss (request timeout ...)

Het probleem bestaat al ruim een jaar maar het wordt de laatste tijd steeds erger heb ik het idee. Er zijn ook tijden geweest in dat jaar dat het prima werkte.
  • wireless instellingen:
  • beveiliging: wpa persoonlijk
  • vast lokaal ip adres (router instelling naar ziggo zijn uiteraard DHCP)
  • subnetmaster: 255.255.0.0
  • routeer adres: 192.168.1.1
  • DNS 192.168.1.1
  • zoekdomeinen: 192.168.1.1
Deze instellingen gebruik ik eigenlijk al jaren. En het heeft feitelijk altijd perfect gewerkt op deze manier tot een jaar geleden zeg maar.

Zou het misschien kunnen dat de router zijn langste tijd heeft gehad? Ik kan mij er weinig bij voorstellen om eerlijk te zijn.Ik ben benieuwd of er mensen zijn met goede suggesties om vast te stellen waar dit door veroorzaakt wordt.

Systeem specificaties:
  • Apple iMac 27 inche, Intel core 2 duo 3,06 ghz, 4 gb ram. Os: LION*
  • * Onder Snow Leopard kwam dit probleem ook regelmatig terug.
  • Verbinding: Ziggo Z2 abbo. Router: netgear 54 mbps wireless router model wgr614 v6

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Wat een enorme lap tekst om uit te leggen dat je soms problemen hebt met het laden van pagina's/bereiken van webservers, wel goed dat je de gebruikte apparatuur meldt!

Ik ga even uit van draadloos?

Dingen die je kan doen:

- firmware update router
- ander kanaal proberen (controleer eens of er veel netwerken in de buurt zijn)
- test eens met een kabel (voor zover mogelijk)
- kan je controleren of je de DNS server van Ziggo kan pingen als je problemen hebt
- ik weet niet wat het equivalent van netstat is onder OSX, maar kan je het aantal actieve verbindingen bekijken?

Overigens is het aan de andere kant (bijvoorbeeld cnn.com) of die op een ping request reageert...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• *marco*
Er zijn opzicht best wel veel draadloze netwerken aanwezig. Ik heb 'm al eens op de kabel aangesloten maar dat veranderd de situatie niet merkbaar. Ehm ja ik kan in de routerinstellingen één verbinding zien maar vermoedelijk bedoel je dat niet.

Op Mac os beschik je over het 'netwerkhulpprogramma'. Dit heeft een functie aanboort 'netstat' maar daar zie ik diverse verbindingen die voornamelijk verwijzen naar mijn mail verbindingen, webverbindingen. Ik heb niet het idee dat dit opvallende zaken laat zien.

En ja.. pingen is misschien niet direct een betrouwbare methode om de verbinding te testen... Ik heb er tot op heden weinig info over gevonden maar ik vraag me af of dergelijke problemen ook door de router veroorzaakt kunnen worden. Als dat zo is dan ben ik er snel klaar mee. Gewoon een nieuwe maar ja... als dat niet de oorzaak is dan is het een beetje zonde natuurlijk

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wat gebeurd er als je de firewall/ddos protectie uit zet (gewoon als test)? Ik heb een gelijkaardige situatie meegemaakt en dat bleek te liggen aan een overprotective firewall.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• *marco*
Petervanakelyen schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:35:
Wat gebeurd er als je de firewall/ddos protectie uit zet (gewoon als test)? Ik heb een gelijkaardige situatie meegemaakt en dat bleek te liggen aan een overprotective firewall.
Ja, dat ken ik maar nee ik heb de firewall momenteel helemaal uit staan.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:32
Wordt er niet ergens in je huis gebruik gemaakt van torrents. Die nemen veel verbindingen in beslag en als je verbindingen allemaal volzitten is er geen plek meer voor een nieuwe voor het laden van een site.

Klinkt namelijk erg als mijn situatie. Als ik dan de stekker van de torrentgebruiker eruit gooide ging het allemaal weer soepel.

Kun je dus zelf ook proberen uit te sluiten, gewoon kabeltjes eruit trekken en kijken hoe het gaat. Daarna SSID van naam en wachtwoord veranderen en kijken hoe het gaat. Router resetten en kijken hoe het gaat.

Maar zoals je zelf ook aangeeft kan je router ook kapot zijn, dit moet je dus ook zien uit te sluiten. :) Succes ermee!

• *marco*
HenkEisDS schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:02:
Wordt er niet ergens in je huis gebruik gemaakt van torrents. Die nemen veel verbindingen in beslag en als je verbindingen allemaal volzitten is er geen plek meer voor een nieuwe voor het laden van een site.

Klinkt namelijk erg als mijn situatie. Als ik dan de stekker van de torrentgebruiker eruit gooide ging het allemaal weer soepel.

Kun je dus zelf ook proberen uit te sluiten, gewoon kabeltjes eruit trekken en kijken hoe het gaat. Daarna SSID van naam en wachtwoord veranderen en kijken hoe het gaat. Router resetten en kijken hoe het gaat.

Maar zoals je zelf ook aangeeft kan je router ook kapot zijn, dit moet je dus ook zien uit te sluiten. :) Succes ermee!
Nee geen torent download hier, er wordt hier nauwelijks gedownload. Tsja.. misschien moet ik 's kijken of ik een router opzicht hier kan laten draaien. Kijken of het dan ineens veel beter wordt.

• Petervanakelyen
Als je tweaker genoeg bent om je router open te schroeven, de juiste flash-chips te controleren en een paar resistors op de juiste plaats te solderen kan je JTAG gebruiken om DD-WRT op de WGR614v6 te flashen. >:)

• *marco*
Petervanakelyen schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 22:50:
Als je tweaker genoeg bent om je router open te schroeven, de juiste flash-chips te controleren en een paar resistors op de juiste plaats te solderen kan je JTAG gebruiken om DD-WRT op de WGR614v6 te flashen. >:)
Hahaha... Bij 'open te schroeven' knipperde ik met mijn ogen en kreeg ik zweetdruppels tussen mijn tenen. Bij 'op de juiste plaatst solderen' begon ik jeuk te krijgen op plekken waar het nooit jeukt. En bij JTAG en DD-WRT was je me volledig kwijt.

Is hier mee je vraag beantwoord of ik 'genoeg tweaker' ben ?

• Petervanakelyen
Het was maar een suggestie :P

De gemakelijkste test om uit te sluiten of het de router is of niet is om de iMac rechtstreeks met de kabel op de Ziggo modem te hangen en de router zodanig te overbruggen. Als je het probleem nog steeds hebt ligt het duidelijk niet aan de Netgear, als het er niet meer is weten we dat we dieper moeten graven in de router :)

Pagina: 1