i5 2500K stock 80+ graden

Pagina: 1
Acties:

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01 02:14

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Hoi,
Ik heb een vraag ik mijn pc in elkaar gezet end dat ging goed maar mijn i5 2500K wordt nu veel te heet.
Hij is stock gekoeld en frequency's zijn ook stock. Cpu wordt nu tijdens Just Cause 2 makkelijk 90 graden, en dat vindt ik wel een beetje erg heet. Ik heb gelezen dat meer mensen heet i5 2500K hebben omdat het auto vCore niet goed geregeld wordt. Misschien heeft iemand een oplossing of als je weet wat de standaard vCore is kan ik dat ook nog proberen.

Mijn Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 168,-€ 168,-
1XFX Black Edition 750W€ 98,89€ 98,89
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 168,-€ 168,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 59,64€ 59,64
2Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 223,-€ 446,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.248,33

[ Voor 79% gewijzigd door MiliaanR op 30-07-2011 14:40 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-01 17:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat voor koelpasta heb je gebruikt en hoeveel ?
Kijk ook eens of je koeler goed vast zit... Voel eens aan het blok als de PC warm is ? Als het blok ook effectief heet is dan moet je eens naar je instellingen gaan kijken, maar volgens mij is er gewoon iets mis met je koeling.

Android developer & dürüm-liefhebber

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Op stock intel koeler hoeft geen koelpasta toch?

Update heb prime gedraait en binnen 3 seconden zat ie bij 100 graden... Pc snel uit gedaan.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:32

BTU_Natas

Superior dutchie

Plasticje onder de stockkoeler verwijderd?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Controleer eerst maar eens of de koeler goed zit. Ik denk dat de kans erg groot is dat deze niet goed zit.
BTU_Natas schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 14:54:
Plasticje onder de stockkoeler verwijderd?
Heeft deze koeler niet.

[ Voor 46% gewijzigd door PilatuS op 30-07-2011 14:55 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 23:59
Kun je toch aan de koeler zelf voelen? Is ie ijskoud, dan maakt ie geen of slecht contact. Kan je 'm aanraken (als ie idle gedraaid heeft) en is lekker warm, dan is het goed. Is ie gloeiend heet dan is er een ander probleem en de processor zal zichzelf ook downthrottle en uiteindelijk uitschakelen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Ik til mijn pc op en mijn CPU fan valt er uit :P
Maar nu zie ik dat er van dat grijze spul gesmolten is kan ik hem er dan wel weer op zetten?
Of moet ik het er af halen (en hoe?)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MiliaanR schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:26:
Maar nu zie ik dat er van dat grijze spul gesmolten is kan ik hem er dan wel weer op zetten?
Gewoon met een tissue ofzo eraf vegen. Als het er dan niet netjes vanaf gaat met een beetje alcohol eraf halen. Daarna nieuwe koelpasta erop (niet teveel, ongeveer in het midden van de cpu een druppel ter grootte van een erwt) en de koeler er dit keer WEL goed op monteren.

Overigens haal ik standaard al de default pasta eraf om er Arctic Silver onder te smeren.

https://discord.com/invite/tweakers

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
redfoxert schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:33:
[...]

Gewoon met een tissue ofzo eraf vegen. Als het er dan niet netjes vanaf gaat met een beetje alcohol eraf halen. Daarna nieuwe koelpasta erop (niet teveel, ongeveer in het midden van de cpu een druppel ter grootte van een erwt) en de koeler er dit keer WEL goed op monteren.

Overigens haal ik standaard al de default pasta eraf om er Arctic Silver onder te smeren.
Ik zou juist de pasta laten zitten want de pasta op de standaard koeler wordt prima uitgesmeerd bij montage. Opnieuw erop duwen en klaar. Heb ik bij mijn NAS ook gedaan en werkt prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• redfoxert
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:36:
[...]

Ik zou juist de pasta laten zitten want de pasta op de standaard koeler wordt prima uitgesmeerd bij montage. Opnieuw erop duwen en klaar. Heb ik bij mijn NAS ook gedaan en werkt prima.
Hangt er vanaf hoe erg de koelpasta er inmiddels aan toe is bij de TS. Persoonlijk vind ik Arctic Silver beter geleiden dan de prut die Intel erop doet.

• PilatuS
  • Niet online
MiliaanR schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:26:
Zoek op Youtube even naar een filmpje van hoe je de stockkoeler moet installeren. Wat sowieso heel belangrijk is, is zorgen dat de 4 plastic pinnen aan de bovenkant in de juiste stand staan. Dan zorgen dat het witte plastic door het moederbord zit voordat je de zwarte pinnen aandrukt. Als de koeler goed zit kan je aan de onderkant van het moederbord zien dat het witte plastic er doorheen zit en je kan dan ook de zwarte pinnen in het midden zien zitten.

Ik weet niet hoe je de koeler de eerste keer gemonteerd hebt maar hij zat dus totaal niet vast.

• redfoxert
  • Niet online
Gevalletje RTFM, heb hetzelfde bord, staat er gewoon in :)

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Nu goed vast gemaakt met nieuwe koelpasta net gekocht. Start Just Cause (low setting) binnen een minuut een waarschuwing van bios dat cpu te heet wordt.. Weer 90 graden en ik heb vast nog geen minuut gespeeld.. Iemand een oplossing? Ik heb wel dat Easy Tune aan staan die auto overclockt.

• redfoxert
  • Niet online
MiliaanR schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:41:
Nu goed vast gemaakt met nieuwe koelpasta net gekocht. Start Just Cause (low setting) binnen een minuut een waarschuwing van bios dat cpu te heet wordt.. Weer 90 graden en ik heb vast nog geen minuut gespeeld.. Iemand een oplossing? Ik heb wel dat Easy Tune aan staan die auto overclockt.
Zet dat eens uit en lees je manual over het monteren van de koeler.

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Ja maar wat daar staat heb ik gedaan ;)

• PilatuS
  • Niet online
Zorgt er nou maar gewoon voor dat die koeler er goed opkomt.

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Waarom denken jullie dat die koeler er niet goed op zit?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

MiliaanR schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:57:
Waarom denken jullie dat die koeler er niet goed op zit?
Omdat je CPU te warm wordt ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• MarluXiaXl
  • Laatst online: 07-09-2025

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Start eens een een programma dat redelijk CPU intensief is maar niet zo dat je pc opnieuw opstart omdat het te heet word. Is het koelblok dan koud tijdens het programma? ( Zoals Prime95 op 1 of 2 cores ).
Als deze koud is of hooguit lauw, dan is er iets fout tussen het contact van de koeler en de CPU. Ook voor de zekerheid alle overclock settings uitzetten en gewoon default settings.
Mocht je weer opnieuw de koeler willen installeren en ook opnieuw koelpasta er tussen doen. 1 klein druppeltje is genoeg, dit kun je dan gewoon met een kwastje over de cpu smeren. De koeler goed en stevig vastdrukken en terwijl je de witte pinnetjes erin zit de koeler er goed tegen aan drukken.

Als je zeker weet dat je dit goed hebt gedaan moet je even kijken of er niet iets fout is met de koeler of dat een wit pinnetje van de koeler kapot is of iets dergelijks.

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-01 08:44
Ik heb dit ook een keer gehad met een oude pentium dual core cpu. Ik heb toen een nieuwe koeler aangeschaft en dat werkte. Mijn cpu was nog wel ietsjes hoger 100 graden

Verwijderd

Waarom zit de scythe cooler er niet op?

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Scythe zit er niet op omdat ik dan mijn moederbord er af moet halen.. Intel stock koeler heeft geen aanraakbare heatsink, want er zit een fan tussen, toch? Ik denk toch echt dat hij er wel goed op zit want idle zit ie rond de 40 graden en dat lijkt me normaal
Edit: Ook sluit mijn pc niet af bij zo'n 100 graden, dat zou wel moet toch?

[ Voor 12% gewijzigd door MiliaanR op 30-07-2011 19:32 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Dude, niet zo eigenwijs, je sloopt je cpu nog (uiteindelijk)! Als het bios waarschuwingen geeft, kan je die 99,99999% geloven. Dan is de enige conclusie dat je koeler niet goed gemonteerd is... Een stock i5 moet onder load zo'n 60c worden heb ik begrepen (ik heb waterkoeling dus de stock koeler nooit getest). Maar als ik jou was zou ik lekker even die andere koeler monteren, push-pins ben ik niet zo dol op

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Wat denken jullie van mijn vCore vast te zetten op 1.25V? Moet dan speedstep en spul uit?
Ik stop ook direct met pc'en als ik de bios hoor ;)
Het laatste wat ik wil is mijn een frietuurde CPU, maar ik vindt het raar dat normaal windows, chrome, skype hij gewoon lekker 40 graden blijft. En als ik dan iets intensiefs doe voor een paar seconde hij dan al op 100 graden zit. Het lijkt mij als of hij zich zelf dan op 1,5V zet. Nu zit ook op de pc die zichzelf frietuurd en doet ie het prima tot het intensief wordt.
Edit heb even gekeken maar ziet er echt prima uit, kan de koeler ook niet een tickje bewegen ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door MiliaanR op 30-07-2011 21:13 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:08

job

MiliaanR schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:12:
ik vind het raar dat normaal windows, chrome, skype hij gewoon lekker 40 graden blijft. En als ik dan iets intensiefs doe voor een paar seconde hij dan al op 100 graden zit.
Ik niet, door wat je schrijft lijkt het erop dat je maar wat doet.

Zet de bios weer terug naar de default waarden voordat je iets sloopt, en zorg er voor dat je koelblok er goed op zit (met heel weinig koelpasta).
Als je blok goed vast zit dan kan je hem nauwelijks bewegen.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 30-07-2011 21:41 ]

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Jullie hadden gelijk, mijn koeler zat niet goed vast :)
maar ik heb nog steeds hoge temps ongeveer 88 graden af en toe

• redfoxert
  • Niet online
Dan zet je cpu eens op default in plaats van te gaan overclocken zonder dat je weet of de default waarden wel fatsoenlijke temps geven.

Pas daarna kan je gaan overclocken. Overigens is 88 graden nog belachelijk veel, zelfs met OC. Ik denk dat je koeler nog altijd niet helemaal lekker zit.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-01 16:02

Osxy

Holy crap on a cracker

Zelfs met de stockcooler haalde ik (OC'd naar 4,4ghz) niet eens de 88 graden.
Dus ik weet wel zeker dat of:
- koelpasta niet goed is gedaan
- koeler niet goed vast zit
- beide

Nu met een after market cooler komt hij niet meer boven de 65. Dus toch maar die Scythe (goed) installeren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Hij staat nu op stock :P
Koelpasta toch lekker dun laagje gedaan en die koeler leek goed vast te zitten.. morgen nog even stressen en dan kijken hoeveel ik haal ;)

• redfoxert
  • Niet online
Wat is een dun laagje? das ook maar relatief he ...

Een erwt in het midden is genoeg, de druk van de koeler op de cpu zorgt wel dat het verspreid word.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

laten we het houden op een rijstkorrel, geen erwt..,

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• redfoxert
  • Niet online
millman schreef op zondag 31 juli 2011 @ 00:38:
laten we het houden op een rijstkorrel, geen erwt..,
Mijn erwten zijn niet zo groot :P

[ Voor 10% gewijzigd door redfoxert op 31-07-2011 00:40 ]

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-01 16:02

Osxy

Holy crap on a cracker

Bij de sandy bridge is het voorzover ik weet een lijntje beter dan een ert omdat de cores in lijn liggen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• MarluXiaXl
  • Laatst online: 07-09-2025

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

ach, iedereen heeft zijn eigen maniet van koelpasta aanbrengen. Ik doe het altijd een druppeltje in het midden en dan met kwastje over de heatspreader smeren, nooit problemen mee gehad :)

On topic: Ik denk ook dat het of een koeler probleem is en dus dat je beter gewoon de scythe kan pakken of dat je koeler niet goed is, dus dat de koperen sink aan de onderkant van je koeler te ver is uitgehold en geen goed contact maakt. Of er is iets mis met je cpu, maar dat lijkt me niet ;)

• yesjohn
Even een kleine bump. Ik had al gereageerd in dit topic, ik had toen ook al mij cpu alleen ik moest nog wachten op mijn moederbord, die heb ik vandaag geinstalleerd met m'n nieuwe cpu.

Ik heb dus precies dezelfde cpu alleen een ander bordje. Ik heb ook precies hetzelfde probleem, mijn cpu werdt 87 graden. Ik denk dat de aankoop datum ongeveer gelijk moet zijn en dat het dus een fabrieksfout is van Intel. Met een andere koeler was het probleem opgelost, hij is nu netjes 30 graden ;)

Ik dacht ik meld het even, ik moest gelijk aan dit topic denken

Verwijderd

Daarom moet TS de andere koeler proberen, al moet ik wel zeggen dat hij reeds 2x de koeler niet goed gemonteerd had en ik daarom geneigd ben zijn skills te verdenken boven een defecte koeler.

• yesjohn
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 20:10:
Daarom moet TS de andere koeler proberen, al moet ik wel zeggen dat hij reeds 2x de koeler niet goed gemonteerd had en ik daarom geneigd ben zijn skills te verdenken boven een defecte koeler.
Dat begrijp ik maar het ligt dus waarschijnlijk aan hem en ook aan de koeler. Ik weet wel dat ik nooit meer een stock koeler ga gebruiken. Dit is bij mij al de 2e keer dat een stock Intel koeler niet werkt. Voordat iedereen mijn skills gaat verdenken: ik heb dit dus alleen met Intel stock koelers gehad, met een ander merkje heb ik dit nog nooit gehad O-)

Is het nu eigenlijk opgelost of niet?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij is hier maar 1 goed advies mogelijk: breng hem naar een computerwinkel en laat die het koelblok monteren.

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Reepje schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 23:19:
Volgens mij is hier maar 1 goed advies mogelijk: breng hem naar een computerwinkel en laat die het koelblok monteren.
Of naar een goeie vriend waarvan het lijkt alsof die genoeg verstand heeft om een computerwinkel te beginnen.
Zonde van tijd en geld om 'm helemaal daar heen te gaan brengen om effe een stock cooler te laten installeren.. Zelf doen, of überhaupt niet beginnen met kl*ten met je pc! :)

Gestoord word je toch...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Trucker Her schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 23:28:
[...]

Of naar een goeie vriend waarvan het lijkt alsof die genoeg verstand heeft om een computerwinkel te beginnen.
Zonde van tijd en geld om 'm helemaal daar heen te gaan brengen om effe een stock cooler te laten installeren.. Zelf doen, of überhaupt niet beginnen met kl*ten met je pc! :)
Ja, maar heb je het topic gelezen? Topicstarter is best wel handig want heeft de computer ook zelf inelkaargezet. Alleen, de koeler, dat lukt m niet. Soort "black spot" heeft hij daar. En dan kan je het beter iemand anders laten doen. Misschien heeft hij niet door dat je best wel een paar kilo kracht moet toepassen om de koeler vast te klikken.
Pagina: 1