Een erg interessante structuur en vooral omdat nog maar 1,5% gevonden is. Ik vraag me af of er ooit meer bekend wordt over de beschaving, in Turkije zijn nogal wat beschavingen die historisch niet goed te traceren zijn. Maar ik hoop dat het meer inzicht geeft in het ontstaan van geavanceerde beschavingen.Göbekli Tepe (Navelberg) is een bergheiligdom dat met een ouderdom van circa 11.500 jaar het oudst bekende tempelcomplex ter wereld is. Het is gebouwd rond het begin van het Neolithicum en staat op het hoogste punt van een langgerekte bergketen ongeveer 13 km ten noordoosten van Şanlıurfa, een stad in het zuiden van Turkije.
...
Nog maar 1,5 % van het hele gebied is opgegraven en alleen bij het tweede bouwwerk (werd het vloerniveau van laag III bereikt. Ook hier kwam een terrazzovloer tevoorschijn.
Woongebouwen zijn tot nu toe niet gevonden in het complex, wel “speciale gebouwen” die waarschijnlijk voor rituele bijeenkomsten werden gebruikt.
Het complex werpt meer vragen op dan archeologen en historici kunnen beantwoorden. Zo is het niet duidelijk waarom binnen de heiligdommen achteraf steeds maar weer muren opgetrokken werden.
Ik leg maar even een link.. ik vermoed dat met het rijk gebruik van goed uitgewerkte dieren in steen, dit weleens de beschaving kan zijn waarvan afstammelingen de de sfinx hebben gebouwd zo'n 12.500 voor Chr.
.