Waar hoort mijn topic?
PRG >> BV
Als je site besmet is met een virus moet je sowieso een paar dingen doen:
- Wachtwoorden wijzigen (ftp/ssh/whatever)
- Die wachtwoorden niet opslaan in FileZilla of eender welke FTP client voor 't geval je malware op je eigen PC hebt die die gegevens doorspeelt naar een kwaadwillende
- Je site/cms/platform grondig controleren op bekende exploits e.d. en de zooi updaten/bijwerken/fixen waar nodig
- Je site weer online zetten en als een havik de komende dagen in de smiezen houden
Urlvoid geeft ook groen licht, evenals
McAfee en
Google Safe browsing. Ik weet dus even niet wie ik nu zo snel moet geloven

(Niet dat ik zeg dat diegenen die klachten hebben liegen! Zie laatste alinea)
Het is jammer dat AVG niet specifiek is in
waar het virus dan is aangetroffen op je site (althans: ik zie 't nergens). Was dat in de "homepage HTML"? Of ergens in een gerefereerde .js file? In een "kwaadaardige jpg" (ik noem maar wat) of ...?
Een handig truukje om je site niet met een browser te hoeven bezoeken is domweg notepad starten -> bestand -> openen ->
http://jedomein.nl invoeren en dan de HTML eens even rustig te bekijken en te speuren naar verdachte <script>/<iframe>/<object>/<applet>/etc.-tags. Dat heb ik met jou site gedaan en daar kon ik zo snel niets geks in bespeuren. Datzelfde doe je dan voor alle resources (vooral .js files maar check ook even .css etc. files) en die leg je dan ook even onder de loep; op zoek naar 'rare zaken' die je er zelf niet in gestopt hebt (of die na een diff met je backup/versioncontrol niet overeenkomen).
Dan kunnen er nog enge dingen in binary files (vooral pdf maar wie weet ook jpg/gif/mp3/weetikhet) zitten. Neem de resources van die pagina en probeer ze 1 voor 1 te downloaden (met een actieve virusscanner en liefst in een VM oid). Om er zeker van te zijn dat deze bestanden geen rommel bevatten kun je ze nog een keer door
Jotti scan oid raggen.
Kijk vooral goed naar zaken die je bij derden vandaan haalt; vooral iframes (ook al haal je daarmee zaken van vertrouwde/bekende domeinen) kunnen voor "false positives" zorgen; als (bekende/vertrouwde) site X een virus heeft (of een injection attack heeft gehad of...) en je haalt daar je content vandaan dan serveer je diezelfde rommel dus ook (indirect) aan je bezoekers. Ook twitter of andere "grote jongens" hebben daar
wel eens last van. Ga er niet blind van uit dat 't daar wel snor zal zitten (maar bedenk wel dat, als twitter (bijv.) een probleem zou hebben op een bepaald moment, dat inmiddels waarschijnlijk wel lang-en-breed bekend zou zijn).
Levert dat allemaal geen probleem op dan bezoek je (wederom, bij voorkeur in een VM) je site met een browser en hou je weer je systeem (en processen e.d.) scherp in de gaten op zoek naar verdachte activiteit (nieuwe processen, veel I/O, vage files in temp directories, dat soort zaken).
Er zijn nog wel wat haken en ogen (notepad stuurt bijv. geen useragent mee waardoor de kwaadaardige code misschien wel niet uitgespuugd wordt om zo "verborgen" te blijven of de malware target misschien alleen maar IE of een andere browser met een bekende exploit) maar als je dit allemaal doet heb je in ieder geval al heel erg je best gedaan
[
Voor 151% gewijzigd door
RobIII op 30-07-2011 01:12
]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij