Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:55
De laatste weken is 't me opgevallen dat de draadloze verbinding in mijn huis (alles gelijkvloers) qua snelheid enorm achteruit aan 't gaan is. Het netwerkverkeer wordt geregeld door een Cisco/Linksys WRT610N (Deze dus) en dit beestje verstuurt data wired naar apparatuur als een AppleTV, Xbox, NAS en wireless naar mijn Macbook Pro die ik meestal in een apart "computerkamertje" gebruik.

Snelheden die ik haal zijn in mijn ogen uitermate teleurstellend, ik heb hier Ziggo alles-in-1-plus liggen en de beloofde snelheden haal ik alleen wanneer ik mijn MB direct aan het modem of de router, uiteraard wired, hang. Gisteren heb ik een MSI homeplug systeempje gescoord maar ook dit werkt niet, maximale snelheid in speedtests kwam uit op 16mbit (Ik betaal voor +/- 40) en na 15 minuten moesten die homeplugs uit het stopcontact getrokken worden met ovenhandschoenen.

Nu zie ik bij shops als Mycom het topmodel van Cisco, de pricewatch: Linksys E4200 Simultaneous Dual Band Wireless-N Router en de pricewatch: Apple Airport Extreme Base Station (najaar 2009). Beiden met 5Ghz ondersteuning. De prijs van deze machientjes ligt toch 2x zo hoog als dat van een "simpele Linksys", maar zou een aankoop van één van deze twee mijn irritaties weg kunnen werken? Homeplugsystemen en huidige wifi halen blijkbaar niet de volle 40 die Ziggo me netjes levert, is er ook maar iets wat wireless wel goed zal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op tweakers.net heb ik vaker gelezen dat het type linksys router dat je hebt oververhit kan raken maar dat hoeft de oorzaak van je trage draadloze verbinding niet te zijn. Ik heb hetzelfde ziggo abonnement met een router van tp-link voor de helft van de prijs en die voldoet prima voor een huis met 2 verdiepingen hier (geen beton).
Bij verschillende mensen heb ik hetzelfde gezien, het bleek dat een aantal buren hun routers op hetzelfde wireless kanaal hadden ingesteld. De oplossing was simpel: het kanaal in de router veranderen, waarna de wifi-snelheid zichtbaar hoger werd.
Voor de pc bestaat het programma Inssider waarmee je kunt kijken op welke kanalen naburige wifi-netwerken ingesteld staan. Zelf heb ik geen Mac, dus ik weet niet wat een goed alternatief programma voor jouw macbook is. Misschien kun je iemands laptop lenen en een scan doen met inssider? Of gewoon even het kanaal in je router aanpassen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Kanalen aanpassen heb ik niet vermeld in de startpost maar heb ik uiteraard wel uitgevoerd. Dit geldt ook voor de radio band, network mode, wide channel en standard channel. Wanneer ik beschikbare routers opzoek kom ik op een tweetal anderen uit, eentje met de standaard naam van Ziggo (Ziggo0123 etc) en iemand die een custom naam heeft meegegeven, het appartement waarin ik woon bevat alleen maar oudjes en 3 "jonkies" waaronder ik. Zo veel interferentie zal er dus niet zijn.

Wat betreft het warm worden van de apparatuur; ik moet zeggen dat het Linksys beestje wel wat warmte afgeeft maar dit is lang nog niet zo erg als de MSI homeplugs die ik eerder beschreef. Dat een router die 24/7/365 aan staat slijtage zal vertonen kan ik ook begrijpen. Linksys vind ik een fijn merk maar dat betekent niet automagisch dat ik iedere 2 jaar nieuwe apparatuur ga kopen, vandaar de vraag of 't niet handig is om te investeren in een Airport Extreme of een Linksys E4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjbrits
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 21:15
Ik loop de laatste tijd tegen hetzelfde probleem aan. Hetzelfde ziggo-pakket en dezelfde router.
Draadloos zit mijn verbindingssnelheid rond de 12-16 mbit, via kabel schiet ie omhoog naar de 38-40mbit.
Afstand is verder ook niet van invloed op de verbindingssnelheid.
Ga vanmiddag bij een vriend met een apple extreme kijken of het daar beter werkt, zo ja haal ik de apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Alsof je mijn dagelijkse leven volgt 8)7... Vanmiddag de zelfopwarmende homeplugs omgeruild voor een AirPort Extreme. Het resultaat zien we hieronder, nota bene hangende aan de 2,4Ghz band.

Afbeeldingslocatie: http://static.dviate.eu/dump/tweakers_screenshotfirefoxairportextreme.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjbrits
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 21:15
Voor de Linksys E4200 gekozen... en wat een wereld van verschil!
Bijna geen verschil meer tussen wired en wireless! Haal nu draadloos 38mbit/s, wat een verschil met voorheen.
Pagina: 1