Toon posts:

Rechtzaak Google samenvatting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De redactie mag in dit geval wel een beetje dieper in de uitspraak duiken, om te zien hoe het nu werkelijk zit. De manier waarop het artikel nu geschreven is, lijkt de rechter een rare uitspraak te doen...

Maar als we dit lezen:
(iii) Op de website www.klup.nl werd onder meer het bedrijf van Zwartepoorte in Roosendaal vermeld. Daarbij stond een link naar de website van Zwartepoorte en verder:
“Activiteit: Autodealer
Plaats: Roosendaal
Volledige naam: Zwartepoorte
Specialiteit: BMW”.
Daaronder volgde een formulier voor te geven feedback en vervolgens het volgende overzicht van reacties op andere pagina’s: “Laatste reactie betreffende ANDERE links:
13 Dec Caspers BV Autodealer Groningen
Helaas kunnen we hier niet meer terecht deze firma is op de fles (rob roy Novice)
12 Dec Boot Rialto Autodealer Alphen a/d Rijn
Dit bedrijf is failliet verklaard, het is overgenomen door het motorhuis. Ik heb bij Boot Rialto gewerkt (piet Novice)
(vet door mij toegevoegd)

dan blijkt dat de website op zijn pagina's dit soort informatie blijkbaar van Google verkreeg, en dat integreerde op zijn pagina! Daarbij was het niet zo duidelijk dat het van Google kwam.
Wanneer je op Google zoekt, dan weet je dat je resultaten kan krijgen die niets met elkaar te maken hebben. Op een pagina van een website is dat niet evident.

Dat maakt het een stuk duidelijker waarom de rechter uitspreekt dat die website de zaken moet wijzigen!
- (4.7) Ter zitting heeft [ Appellant ] aangegeven dat door een kleine ingreep de teksten zodanig kunnen worden aangepast dat de zoekbewerking via Google niet langer het aangevochten resultaat oplevert. [ Appellant ] heeft echter verklaard daartoe niet bereid te zijn omdat zijn vrijheid van meningsuiting daardoor wordt beperkt. Nu voldoende aannemelijk is geworden dat het voor Zwartepoorte aanmerkelijke schade oplevert als [ Appellant ] de aanpassingen niet verricht, is de voorzieningenrechter van oordeel dat in dit concrete geval, nadat Zwartepoorte [ Appellant ] daartoe meermalen heeft gesommeerd, [ Appellant ] onrechtmatig jegens Zwartepoorte handelt door na te laten de kleine aanpassing te verrichten. Het belang van Zwartepoorte weegt in deze zwaarder dan dat van [ Appellant ].
(4.8) Dit betekent niet dat een websitehouder als [ Appellant ] voortdurend moet controleren of er mogelijk schadelijke zoekresultaten ontstaan, maar slechts dat wanneer door de inrichting van de website bij zoekresultaten schade ontstaat en de benadeelde de websitehouder verzoekt die schade op te heffen, zal moeten worden bezien wat het zwaarst weegt, de vrijheid van meningsuiting van de websitehouder of de schade van de benadeelde. Deze toets hoeft niet altijd in het voordeel van de benadeelde uit te vallen. Alle omstandigheden van het concrete geval dienen in aanmerking te worden genomen. In de onderhavige zaak valt de belangenafweging ten gunste van Zwartepoorte uit. Daarbij spelen een rol de schade die Zwartepoorte lijdt, de geringe omvang van de ingreep die [ Appellant ] moet toepassen om de schade op te heffen, het feit dat [ Appellant ] uit zijn website inkomsten genereert/wil genereren en [ Appellant ] zijn website zo heeft ingericht dat deze hoog scoort bij Google.
Vanuit al deze punten blijkt dat de rechter een goed beeld heeft van het probleem, en een duidelijke en volstrket logische uitspraak doet. Iets dat in schril contrast staat met het beeld dat het Tweakers artikel levert!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:40:
De redactie mag in dit geval wel een beetje dieper in de uitspraak duiken, om te zien hoe het nu werkelijk zit. De manier waarop het artikel nu geschreven is, lijkt de rechter een rare uitspraak te doen...

Maar als we dit lezen:

[...]
(vet door mij toegevoegd)

dan blijkt dat de website op zijn pagina's dit soort informatie blijkbaar van Google verkreeg, en dat integreerde op zijn pagina! Daarbij was het niet zo duidelijk dat het van Google kwam.
Wanneer je op Google zoekt, dan weet je dat je resultaten kan krijgen die niets met elkaar te maken hebben. Op een pagina van een website is dat niet evident.

Dat maakt het een stuk duidelijker waarom de rechter uitspreekt dat die website de zaken moet wijzigen!
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
[...]

[...]

Vanuit al deze punten blijkt dat de rechter een goed beeld heeft van het probleem, en een duidelijke en volstrket logische uitspraak doet. Iets dat in schril contrast staat met het beeld dat het Tweakers artikel levert!
Wat voor beeld levert het artikel volgens jou? Het is een genuanceerd bericht, waarbij beide kanten van het verhaal naar voren komen.

Ik ben helemaal geen stagiair

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Volgens mij zit je ernaast en heeft Joost de uitspraak wel goed gelezen. Het probleem is dat reacties van andere pagina's - met het woord failliet erin - op de pagina staat van Zwartepoorte op Klup.nl.

Uit de uitspraak:
Als in de Google zoekmachine de woorden “Zwartepoorte” en “failliet” werden ingetoetst verscheen op de eerste plaats van de Google zoekresultatenpagina de volgende tekst:
zwartepoorte bedrijven.klup.nl – Informatie en meningen over …
Volledige naam: Zwartepoorte Specialiteit: BMW … Dit bedrijf is failliet verklaard, het is overgenomen door het motorhuis. Ik heb bij Boot Rialto gewerkt…
zwartepoorte.bedrijven.klup.nl/ - 12k – In cache – Gelijkwaardige pagina’s

En daaronder:
Ik wil graag de ervaringen weten van anderen met Zwartepoorte te Roosendaal… Dit bedrijf is failliet verklaard, het is overgenomen door het motorhuis. Ik…
zwartepoorte.bedrijven.klup.nl/?act=fblater – Gelijkwaardige pagina’s

(v) Zwartepoorte stelt dat zij schade lijdt door deze wijze van weergeven van de zoekresultaten omdat daardoor de suggestie wordt gewekt dat zij failliet is.
Het gaat dus expliciet om de wijze waarop Google een zoekresultaat weergeeft - iets dat is ingegeven door het feit dat reacties op andere bedrijven te zien waren op de pagina van Zwartepoorte. Joost heeft de uitspraak dus juist geinterpreteerd en weergegeven in het artikel.

Ik vind zelfs dat Joost het meest genuanceerde stuk over deze rechtszaak heeft gemaakt dat ik kan vinden. Hij heeft beide kanten van het verhaal belicht, iets dat ik in andere media niet heb gezien. Ik vind je kritiek daarom onterecht :)

Verwijderd

Topicstarter
Er mist gewoon heel belangrijke informatie.

Dit is wat Tweakers schrijft:
Volgens het Gerechtshof in Amsterdam oordeelde een lagere rechtbank terecht dat Miljoenhuizen.nl zijn website moet aanpassen om te voorkomen dat Google een pagina op een bepaalde manier citeert.
Daaruit is absoluut niet duidelijk dat die Google hits op de pagina van Miljoenhuizen.nl direct onder de autohandelaar staan. Het stuk van Tweakers kun je interpreteren alsof het gaat om de hits die je krijgt als je Google gebruikt. En dat Miljoenenhuizen niets met Google vandoen had. Zo wordt het getuige alle reacties ook door het gros van de Tweakers lezers geinterpreteerd !

Maar dat is dus niet waarom de rechter zo geoordeeld heeft! Het gaat er specifiek om dat die Google resultaten geintegreerd op de pagina staan op Miljoenhuizen.nl. En dat Miljoenenhuizen dit heel makkelijk kon veranderen, waar door hun pagina niet meer zo misleidend was.

Google is dus helemaal geen partij in deze zaak. Google is slechts het mechanisme dat Miljoenenhuizen gebruikt om delen van hun pagina mee in te vullen. Dáárom dat de rechter in dit specifieke geval dan ook de verantwoordelijkheid bij Miljoenenhuizen legt, en niet bij Google.

Al deze overwegingen komen totaal niet uit de verf in het Tweakers artikel. Het artikel is misleidend, door het gebrek aan informatie.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:23:
Er mist gewoon heel belangrijke informatie.

Dit is wat Tweakers schrijft:
[...]

Daaruit is absoluut niet duidelijk dat die Google hits op de pagina van Miljoenhuizen.nl direct onder de autohandelaar staan. Het stuk van Tweakers kun je interpreteren alsof het gaat om de hits die je krijgt als je Google gebruikt. En dat Miljoenenhuizen niets met Google vandoen had. Zo wordt het getuige alle reacties ook door het gros van de Tweakers lezers geinterpreteerd !

Maar dat is dus niet waarom de rechter zo geoordeeld heeft! Het gaat er specifiek om dat die Google resultaten geintegreerd op de pagina staan op Miljoenhuizen.nl. En dat Miljoenenhuizen dit heel makkelijk kon veranderen, waar door hun pagina niet meer zo misleidend was.

Google is dus helemaal geen partij in deze zaak. Google is slechts het mechanisme dat Miljoenenhuizen gebruikt om delen van hun pagina mee in te vullen. Dáárom dat de rechter in dit specifieke geval dan ook de verantwoordelijkheid bij Miljoenenhuizen legt, en niet bij Google.

Al deze overwegingen komen totaal niet uit de verf in het Tweakers artikel. Het artikel is misleidend, door het gebrek aan informatie.
Uit welke passages concludeer je dat precies? Ik lees er heel iets anders in, en dat staat ook vrij expliciet aangegeven:
(iv) Als in de Google zoekmachine de woorden “Zwartepoorte” en “failliet” werden ingetoetst verscheen op de eerste plaats van de Google zoekresultatenpagina de volgende tekst:
Volledige naam: Zwartepoorte Specialiteit: BMW … Dit bedrijf is failliet verklaard, het is overgenomen door het motorhuis. Ik heb bij Boot Rialto gewerkt…
zwartepoorte.bedrijven.klup.nl/ - 12k – In cache – Gelijkwaardige pagina’s
En:
- (4.7) Ter zitting heeft [ Appellant ] aangegeven dat door een kleine ingreep de teksten zodanig kunnen worden aangepast dat de zoekbewerking via Google niet langer het aangevochten resultaat oplevert.
En:
De onjuiste suggestie in de Google zoekresultaten brengt Zwartepoorte aanzienlijke schade toe, stelt zij.

[ Voor 5% gewijzigd door Joost op 29-07-2011 15:29 ]

Ik ben helemaal geen stagiair