Schakelaar voor terrasverwarmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 07:50
In ons overdekte terras hangt een 2000 Watt terrasverwarmer. Momenteel is het zo dat we in de garage de stekker in het stopcontact moeten doen. Het lijkt me praktischer om op het terras een schakelaar te plaatsen.

Technische Unie levert dit soort schakelaars:

Afbeeldingslocatie: https://www3.technischeunie.com/TUPics/Artikel/1516079.gif

Dat lijkt me handig, want dan kunnen we in de winter en als we op vakantie gaan de sleutel verwijderen. De specificaties van de schakelaar zijn als volgt:

Nom. stroom (AC-21) 20 A
Nom. vermogen (AC-23 / 400 V) 7,5 kW
Nom. vermogen (AC-23 / 690 V) 0 kW
Schakelfunctie Aan/uit
Bediening Sleutel
Vergrendelbaar Ja
Montagewijze Opbouw
Behuizing Kunststof
Kabelinvoering M20
Aantal modulen 0
Beschermingsgraad (IP) IP40

Kan ik onze 230V-verwarmer zonder problemen aansluiten met zo'n schakelaar?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
De bovenstaande schakelaar kan tot 7500 Watt schakelen dus ik ga er vanuit dat je zonder problemen de terrasverwarmer er op aan kan sluiten. Dan moet je alleen bedenken HOE je hem wilt gaan aansluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Birdie_NL op 29-07-2011 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Die schakelaar is IP40 gespecificeerd en dat lijkt me niet handig voor buiten.
Hier een link naar uitleg over IP waarden.

Deze schakelaar bij Conrad lijkt mij beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 14:31
Bedenk wel dan IP40 niet (spat)waterdicht is. Zie Wikipedia: IP-code

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Komt de schakelaar op een kale muur te hangen, of onder een afdak? IP40 zou volgens mij wel moeten kunnen als hij onder een afdak hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
brndst schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:02:
De bovenstaande schakelaar kan tot 7500 Watt schakelen dus ik ga er vanuit dat je zonder problemen de terrasverwarmer er op aan kan sluiten.
De vermelde 400V is dus een maximum?
Dan moet je alleen bedenken HOE je hem wilt gaan aansluiten.
Gewoon met een goed geïsoleerde kabel lijkt me :) Of moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:53:
Komt de schakelaar op een kale muur te hangen, of onder een afdak? IP40 zou volgens mij wel moeten kunnen als hij onder een afdak hangt.
Onder een afdak dus redelijk vochtvrij. Het lijkt me een industriële schakelaar, die moet wel een wat vochtige (buiten)omgeving aankunnen toch?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Een vochtige fabriekshal lijkt me toch nog wat anders dan buiten.
Bij dergelijke vermogens kun je maar beter gewoon op safe spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
yohan schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:07:
Dat lijkt me handig, want dan kunnen we in de winter en als we op vakantie gaan de sleutel verwijderen.
Als ik dat zo lees, dan gaat het er om dat er mensen van buitenaf makkelijk bij kunnen en dat je niet wilt dat hij zomaar aangezet kan worden. Is het dan niet handiger om in de garage waar je nu de stekker moet insteken een soort hoofdschakelaar te maken en dan buiten nog een schakelaar? In de winter en als je langere tijd weg bent, zet je gewoon in de garage die schakelaar uit. Of je maakt alleen buiten een schakelaar en trekt in de winter/bij afwezigheid gewoon die stekker uit.

Volgens mij ben je met zo'n slot-apparaat een nodeloos ingewikkelde oplossing aan het bedenken voor een heel simpel probleem. 230V, 2kW kan met iedere normale schakelaar wel geschakeld worden. Niet een snoerschakelaartje, maar dat had je vast zelf al door :)

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 29-07-2011 16:25 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met een IPX4 of hoger schakelaar halen en als je op vakantie gaat, kan je de automaat van deze extra groep uitschakelen (vochtige omgeving en 30 mA differentieel). Of je hebt een kleine zekeringkast aan de binnenkant van de muur met een differentieel en automaat.

bv Niko IP55 schakelaar voor de Belgen
Afbeeldingslocatie: http://www.niko.be/NIKO/Images/700-31300_thumb.jpg
http://www.niko.be/nlbe/n...tail/?articleid=700-31300

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 29-07-2011 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
dreamscape schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:24:
Als ik dat zo lees, dan gaat het er om dat er mensen van buitenaf makkelijk bij kunnen en dat je niet wilt dat hij zomaar aangezet kan worden. Is het dan niet handiger om in de garage waar je nu de stekker moet insteken een soort hoofdschakelaar te maken en dan buiten nog een schakelaar? In de winter en als je langere tijd weg bent, zet je gewoon in de garage die schakelaar uit. Of je maakt alleen buiten een schakelaar en trekt in de winter/bij afwezigheid gewoon die stekker uit.
Je hebt wel gelijk eigenlijk :)

Ben nu voor deze gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://www3.technischeunie.com/TUPics/Artikel/1518141.gif

Deze is IP54, dus wat beter vochtbestendig. En nog twee tientjes goedkoper ook.
En dan gewoon een stekker in de garage die dienst doet als 'hoofdschakelaar'.

Thanks voor alle suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarom moet het perse industrieel eruit zien en niet gewoon een sproeiwaterdichte dubbelpolige schakelaar uit de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
rapture schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:21:
Waarom moet het perse industrieel eruit zien en niet gewoon een sproeiwaterdichte dubbelpolige schakelaar uit de bouwmarkt?
Het maakt me niet uit hoe hij er uitziet, als hij maar zo'n zwaar apparaat aankan. Volgens mij is de terrasheater rond de 9 ampere. De standaard wipschakelaars zitten allemaal op tien. Dan ga ik liever safe erboven zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Belgische standaardleverancier van schakelaars levert ook 16 A versies, maar is dat ook in Nederland beschikbaar?
Pagina: 1