CPU doet raar, of de koeling is niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-01 09:07
Hallo GoT,

Ik heb een Q6600 Core 2 Quad CPU die ik wil gaan overklokken.
Ik heb hiervoor een nieuwe kast en koeler gehaald (nieuwe kast zodat de koeler erin past) en geinstalleerd.
De koeler is een Scythe Mugen 3 en de case is een Cooler Master Elite 430.

Hoe ziet de situatie eruit:

In mijn case heb ik aan de voorkant een 120 MM intake fan draaien die op de voeding zit aangesloten.
Ik heb aan de onderkant van de case naast de intake van de voeding ook nog een extra 120 MM fan gemonteerd die tevens intake is. Verder heb ik aan de achterkant, naast de I/O poorten een 120 MM outtake fan hangen.
De Mugen 3 blaast door het koelblok heen, de outtake casefan zit hier met een aantal cm verschil achter.

De fan op de Mugen 3 fan is gemonteerd met het logo zichtbaar.

De koeler op de CPU zit correct gemonteerd en er is premium koelpasta op gesemeerd.

Ik kan geen extra outtake fans op de top plaatsen omdat de koeler in de weg zit.

Als ik in de case kijkt draaien de fans niet erg snel. Alleen de onderste intake draait zo snel dat je de blades niet kan zien, hetzelfde geld voor de front intake. De fan van de Mugen 3 draait op een snelheid waarvan alles 'overal' lijkt te zijn. De outtake naast het I/O paneel draait langzaam, je kan het logo en de fans zien draaien.

Het probleem:

Voordat ik wil overklokken ik eerst wil weten hoe mijn hudige situatie eruit ziet. Deze temperaturen heb ik gemeten op Idle: de CPU cores zijn rond de 40 C. (Benchmarks van de cooler op hardware websites zijn gemeten op 30 C)

Toen ik Prime95 draaide rebootte mijn PC na ongeveer dertig minuten, ik heb de temperatuur gechecked na ongeveer 15 minuten, die was 56 C. (Benchmarks van de cooler op hardware websites zijn gemeten op 45 C)

Ik wil nu dus weten waarom mijn PC reboot, waarom er niet beter gekoeld wordt, of overklokken uberhaupt mogelijk is en waarom de fans niet harder draaien. En boven alles: Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Zo ziet mijn complete setup eruit:

Asrock G41MH/USB3 moederboard
Intel Q6600 Core 2 Quad processor
EVGA 9800GT Hybrid Power grafische kaart
Corsair DDR3 8GB 1333 XMS CL9 Kit2 CMX8GX3M2A1333C9 ram geheugen
Be Quiet! Dual-Rail 500 Watt PSU
Scythe Mugen 3 CPU Cooler
Cooler Master Elite 430 Case

Ik heb er ook nog twee HDD's in hangen, een optical drive en een card reader.

Enige hulp wordt zeer gewaardeerd, alvast bedankt!

Mastermind

There is no real life, there is just AFK.

Verwijderd

Misschien staat er een soort beveiliging in het BIOS aan?

want mijn Q6600 bleef gewoon aan met joun temperaturen.

• Mastermind--
Zoals? Er zijn als het goed is wel anti-overheat beveiligingen maar die springen pas aan tussen 75 en 85 C voor zover ik weet.

Bedankt voor je reactie!

Verwijderd

Mastermind-- schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 03:43:
Zoals? Er zijn als het goed is wel anti-overheat beveiligingen maar die springen pas aan tussen 75 en 85 C voor zover ik weet.

Bedankt voor je reactie!
Ja die anti heat beveiliging
Heel misschien staat ie op een andere temp instelling?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
wat dacht je er van dat je pc misschien niet stabiel is?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

als je je pc overklokt met de baseclock, dan clock je andere componenten ook over. dat kan je pc ook instabiel maken (vaak voorkomend is het geheugen of een bridge).
nog een klein dingetje: hardware sites meten de temperatuur van de processor ivm de omgevingstemperatuur. dus dan staat er bijv. 40 graden weergegeven, moet je de omgevingstemperatuur optellen, dus laten we zeggen +20, krijg je over all 60 graden. lijkt warm, maar om temperaturen te meten word er vaak een overgeklokte processor gebruikt.
zo doen ze het hier bij tweakers, en bij hardware.info.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Mastermind--
Bedankt voor de reacties!

Iemand suggereerde dat miijn RAM misschien het probleem is:

Mijn RAM is net nieuw en twee dagen geleden geinstalleerd, er zitten heatsinks op en het is van een premium merk (Corsair).

Er is natuurlijk altijd de kans dat er iets defect is aan het ram geheugen, ik zal daarom vanavond een CD'tje met Memtest branden en die runnen, kijken of daar het probleem ligt.

Als we er voor nu even vanuit gaan dat dat het niet is, waar zou het dan aan kunnen liggen? Misschien wordt de northbridge te warm? Ik heb nog een 80mm fan die ik wel met een tie ripje op het koelblokje van de northbridge kan binden.

Verwijderd

Mastermind,

Je koeling lijkt me prima in orde,
wat het probleem is, is dat je moederbord wel de nieuwere op 45nm gebakken quadcores ondersteunt maar niet de oudere q6600. Een oudere quadcore zoals jij die ook hebt heeft ook meer prik nodig. De wat oudere moederborden die de q6600 wel ondersteunen en geschikt zijn om te overklokken hebben dan ook een extra 8 pins power plug i.p.v. een 4-pins zoals die op jouw moederbord zit. (correct me if I'm wrong)
Als je wilt overklokken heb je mijns inziens een ander moederbord of een nieuwere quad-core nodig (vanaf q8200)
De goedkopere socket-775 quadcores op 45 nm missen ten opzichte van de q6600 ondersteuning voor virtualisatie, en ze hebben wat minder cache-geheugen op de processor.
Hier en daar worden de 775 quadcore's gedumpt voor lage prijzen, het is in mijn ervaring gemakkelijker om een nieuwe processor te vinden voor je moederbord, dan een goed nieuw moederbord voor je q6600.
Succes

Edit: ik zit in de cpu support list van je moederbord te kijken en daar staat dat de q6600 wel gesupport wordt. Ik zit dus fout.
echter in de algemene pagina van jouw moederbord wordt gezegd: "supporting Penryn Quad Core Yorkfield and Dual Core Wolfdale processors" Een G6600 is een Kentsfield
Mijn ervaring is dat een G41 chipset met een Q6600 niet lekker werkt. vandaar mijn foute conclusie

http://www.intel.com/cont.../g41-express-chipset.html hier staat dat een G41 chipset max 4 GB DDR3 kan adresseren. quote: "Delivers up to 17 GB/s (DDR3 1066 dual 8.5 GB/s) of bandwidth and 4 GB maximum supported memory size for faster system responsiveness and support of 64-bit computing"... maar er staat max. 8GB op de Asrock site... Volgens de Intel website wordt er max. 8GB DDR2 geheugen ondersteund. misschien is testen met ander (max. 2x2 GB) een optie

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 20:37 . Reden: fout ontdekt in mijn eigen commentaar ]

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
wat het ook kan zijn is dat je nu geen airflow meer hebt langs je northbridge cooler die je eerst koel hield doordat de stock cooler zegmaar op/tegen de processor aan blaast en zo ook de northbridge koelt. Als je dit probleem kreeg nadat je de koeler hebt vervangen dan zou dat het probleem kunnen zijn. Daarnaast even memtest86+ draaien kan ook geen kwaad.

succes ;)

edit: een fan op het northbridge koelblok mikken en dan nog een keer proberen is ook een oplossing, heb ik zelf ook zo gedaan 8)

[ Voor 15% gewijzigd door JobM op 29-07-2011 19:03 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

met HWMonitor kun je ook de temps van je bridge aflezen.
en als het klopt wat flopz zegt, dan kun je misschien een bios update proberen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Fordox schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:52:
als je je pc overklokt met de baseclock, dan clock je andere componenten ook over. dat kan je pc ook instabiel maken (vaak voorkomend is het geheugen of een bridge).
nog een klein dingetje: hardware sites meten de temperatuur van de processor ivm de omgevingstemperatuur. dus dan staat er bijv. 40 graden weergegeven, moet je de omgevingstemperatuur optellen, dus laten we zeggen +20, krijg je over all 60 graden. lijkt warm, maar om temperaturen te meten word er vaak een overgeklokte processor gebruikt.
zo doen ze het hier bij tweakers, en bij hardware.info.
een Q6600 heeft geen baseclock zoals core i3/5/7 gevallen. Wel een FSB maar die kun je met deviders wel dermate zetten dat je ram hier bijvoorbeeld geen hinder van ondervind.

• Mastermind--
Hallo,

Ik heb net 10 uur lang een Memtest gedraaid, met 0 errors.
Met mijn RAM is dus niets aan de hand, weet iemand wat het dan kan zijn?

Het lijkt me sterk dat mijn mobo de Q6600 niet aan kan, ik heb dan ook voor de aankoop in de supported lijst gekeken.

Ik heb dit hele zooitje in eerste instantie aangeschaft om 8 GB ram te kunnen hebben, die zit er nu dus ook in en werkt prima. 2x2 is dus geen oplossing.

Ik kon mijn Northbridge temps niet vinden in HWMonitor.

Pagina: 1