Toon posts:

Groot netwerk Jongerencentrum

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond allen,

Misschien een beetje een wazige vraag, maar ik weet niet zo goed waar ik de info vandaan moet halen. Ik hoop dat iemand mij hier op weg kan helpen.

Ik ben vrijwilliger bij een jongerencentrum en daar is het netwerk niet aangesloten. Door het hele pand lopen kabels die allemaal uitkomen in de meterkast (CAT5 dacht ik). Die kabels zijn allemaal een keer losgerukt en nooit meer aangesloten. Er komt nog 1 lijn binnen van de KPN. Deze is nu op 1 van die kabels aangesloten en die komt boven uit waar een modem staat. Dus alleen in 1 kamer op de bovenverdieping is nu internet.

Mijn vraag is nu vooral, hoe krijg ik weer internet op al die UTP aansluitingen door het hele pand heen?

Ik weet dat het zal moeten via een patchpanel. Deze heb ik al gratis ergens mee kunnen nemen. Maar wat heb ik nog meer nodig en in welke volgorde sluit ik alles aan? Neem aan dat het modem in de meterkast moet komen?

Misschien ben ik niet heel duidelijk, ben niet veel meer ermee bezig geweest als thuis een enkel pctje aansluiten. Dus als ik nog wat gegevens over het hoofd heb gezien hoor ik dat graag!

Groeten,

Dennis.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De vragen die jij stelt zijn echt basic netwerkvragen. Neem de NT FAQ eens door van dit NT subforum, staat ook al een hoop in! :)

Trouwens de 2 woorden die je zoekt voor Google zijn 'Router" en "Switch". Misschien zelfs een "Proxyserver" mocht je meer controle over de internetverbinding willen hebben.

[ Voor 59% gewijzigd door Falcon op 29-07-2011 00:09 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:06

allure

Titaan fase 2/3

Over hoeveel utp-kabels hebben we het hier?
Je zou eens op zoek kunnen gaan naar een gebruikte cisco switch en een degelijke router.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-02 23:52
Het zou wel prettig zijn om wat meer informatie te krijgen over de omvang en dan doel ik op de grootte van het pand, het aantal gebruikers en wat de gemiddelde gebruiker doet/gaat doen, dan kunnen we ons misschien wat meer voorstellen over wat de bedoeling

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal die FAQ in ieder geval doornemen. Zoals ik al vertelde heb ik er niet veel mee gedaan. Het gaat om een niet al te groot pand. In de meterkast komen zo een 30 kabels uit. Het netwerk zal niet heel zwaar worden belast. Niet veel meer als gewoon thuis gebruik. Alleen moet wel door het hele pand netwerk zijn.

Maar ik doelde meer op wat ik nodig heb om alles aan te sluiten. Waar plug ik die KPN lijn in etc.
Moet ik bijvoorbeeld de binnenkomende lijn in een router prikken en de UPT kabels allemaal aansluiten op deze router?

Verwijderd

Topicstarter
En volgends mij vind ik in die FAQ niet echt mijn antwoord. Ik weet in principe wel hoe ik zorg dat meerdere computers internet hebben zegmaar, alleen niet hoe ik er op een goede manier voor zorg dat 30 kabels worden aangesloten.

Wat ik wel zou kunnen verzinnen:

Lijnen uit het pand -> Patch Panel -> Switch -> Router? -> Binnenkomende lijn KPN

En ik begrijp dat een patch panel niks meer is als een nette manier om kabels te verbinden. zodat je niet iedere keer als je iets anders wilt aansluiten de kabels los moet maken?

Binnenkomende KPN lijn in de uplink van de router, van de Router naar de uplink van de switch?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 02:08 ]

Verwijderd

Waarom doen veel mensen hier meestal zo moeilijk?

Ok luister:

Die KPN lijn, daar moet eerst ADSL op opgeleverd zijn, dat is zo begrijp ik.

De KPN lijn is een telefoonlijn, PSTN waarschijnlijk.
Je sluit hier op aan 1 het modem, en de eventuele splitter.

Je geeft inderdaad weinig informatie mee, maar laten we er van uitgaan, dat er ook een vast nummer aanwezig is, en een situatie waarin dit niet is. (situatie b)

Situatie A: met splitter

Ge nemen 1 KPN telefoonlijn, ge sluit de telefoonlijn aan op de LIJN ingang op de splitter,
en aan de andere kant sluit je het modem aan op MODEM en de telefoon op PHONE / Telefoon

Dit doen we dus in de meterkast, modem verplaats je. KPN Draad moet je waarschijnlijk RJ11 stekkertjes
op knijpen, is een tang voor, je vind vast wel iemand die dat kan of zelf.

Situatie B: zonder splitter

Ge nemen 1 KPN telefoonlijn, ge sluit de telefoonlijn aan op de DSL ingang van uw modem,
en gij hebben deze situatie opgelost, en heeft DSL signaal op modem, en in priciepe internet toegang op
modem.

Vanaf hier is het bij Situatie A en B hetzelfde,

1) Vanaf het modem, van de KPN, wat een Experiabox is, als je KPN hebt. (Andere provider ongeveer hetzelfde) Pak je 1 UTP kabel (Netwerkkabel :P ) en deze sluiten ge aan op uw switch in dit geval,
vanaf een ETHERNET poort op het modem, Poort 1 naar Poort xx op je switch, liefst de hoogste poort.

koop alsjeblieft een switch, en ik weet niet hoeveel poorten je patch panel heeft, maar ik zou die niet eens gebruiken, zo'n ding doet niks anders als de kabels organiseren.

Ik zou eerder als je echt 30 UTP kabels wilt gaan aansluiten, 2x een 16 poorts gigabit switch kopen van TP-Link.

Je sluit dan beide switches op 1 aparte poort aan op de experiabox, dus niet een switch achter een switch,
maar dus zo:

KPN LIJN -> MODEM -> Switch 1 -> UTP kabels -> PC's xx
__________________ -> Switch 2 -> UTP kabels -> PC's xx

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je verder geen eisen hebt en die internetverbinding werkt al (dwz, als je een computer in de router prikt en je krijgt een private ip en kunt op internet), is je simpelste optie waarschijnlijk gewoon een 48-poorts switch op de kop tikken, alle 30 kabels daar in prikken en je router ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:59

donny007

Try the Nether!

KPN lijn -> Modem -> (poort 1) Switch (poort 2 t/m 31) -> Patchpanelaansluitingen/kabels -> PC's

That's it....

Afbeeldingslocatie: http://imghost.killerx.eu/simpelnetwerk.png

/dev/null

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

@donny007: d:)b

@DennisBennik: welk modem wordt nu gebruikt? Bij een ouder type zou veel gebruikers nogal wat problemen kunnen geven, dan is het eventueel aan te raden om een aparte (snelle!) router in te zetten (tussen het modem en de switch).

Switches kun je trouwens vrij goed tweedehands vinden...mooie 48 poorts (ik zal ook even kijken):

[ Voor 35% gewijzigd door lier op 29-07-2011 08:54 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Dennis, je hebt DM ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik nu wel ermee uit de voeten kom. Ik Post binnenkort wel even of het wil lukken :)

Groeten,

Dennis.
Pagina: 1