Wat voor kast en airflow/cooling?

Pagina: 1
Acties:

• TuningGamer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2019
Beste Cooling-tweakers,

Om de komende paar jaar goed te kunnen gamen/photoshoppen (amateurniveau) ben ik van plan een PC te bouwen die er ongeveer zo uit zal zien qua hardware:

- ASUS M5A97 PRO (AM3+, 970-chipset, zodat-ie later eventueel Bulldozer aankan)
- AMD Phenom II X4 955/965 (3.2Ghz/3.4Ghz, OC niet van plan)
- 4GB DDR3 Kingston ValueRam
- MSI GTX560-Hawk
- 1TB Harddisk
- DVD-drive
- XFX PRO650W
- Windows 7 Home Premium

Nu wil ik hier ook een kast bij bestellen en ik vroeg me af welke kast hier goed bij zou passen. Let wel: ik heb een beperkt budget en zou de kosten zo laag mogelijk willen houden. De kleur van de binnenkant (meegespoten ja/nee) interesseert me bijvoorbeeld niet.

Daarnaast zou ik willen weten of bij die kast nog extra ventilatoren nodig zijn en hoe ik die dan aansluit (heb het nog nooit nodig gehad)

Mocht een van jullie nog compabiliteitsproblemen zien, dan hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En wat heb je zelf al uitgezocht? Heb je al een lijst met kasten?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• TuningGamer
@ Falcon:
Nou, normaal deed ik gewoon een simpele upgrade vanuit mijn oude PC (die van mijn pa :) ) en kon ik er weer mee vooruit. (ik ben nog maar een thuiswonende middelbare scholier ;) ) Nu wil ik echter een langerwerkend sterk systeem.

Long story short: ik heb geen idee waar ik moet beginnen met het kijken voor een kast.. O-)

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 21:09

HaX0r

n00b

Astu:

pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced

Deze kast is gewoon goed en overal geschikt voor. Als je geen zin hebt om verder te zoeken en aangezien je verder geen specifieke eisen stelt, zou ik gewoon voor die gaan. Is ook lekker goedkoop. Je kan ook voor de niet advanced gaan die is nog goedkoper.. ;)

Edit: Je voeding is een beetje too much voor wat je er aan gaat hangen. Maar het prijsverschil zal niet heel groot zijn met een lager wattage van hetzelfde merk.

[ Voor 28% gewijzigd door HaX0r op 29-07-2011 00:01 ]

Niet geschoten is altijd mis.

• TuningGamer
HaX0r schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:58:
Astu:

pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced

Deze kast is gewoon goed en overal geschikt voor. Als je geen zin hebt om verder te zoeken en aangezien je verder geen specifieke eisen stelt, zou ik gewoon voor die gaan. ;)
Is er een goedkopere optie met vergelijkbare kwaliteit? :) Ik vind 80 euro niet te veel geld, maar als het goedkoper kan: graag, ik wil het zo goedkoop mogelijk houden. Hoe dan ook bedankt voor je reply! (bedankje geldt natuurlijk ook voor Falcon O-))

EDIT:
Edit: Je voeding is een beetje too much voor wat je er aan gaat hangen. Maar het prijsverschil zal niet heel groot zijn met een lager wattage van hetzelfde merk.
Ik dacht al dat het aan de hoge kant was, maar zo heb ik ruimte zat om te upgraden (Bulldozer CPU op AM3+ slot, of een sterkere videokaart, etc.). :)

[ Voor 22% gewijzigd door TuningGamer op 29-07-2011 00:09 ]

• HaX0r

HaX0r

n00b

pricewatch: Thermaltake V3 Black Edition

Lekker goedkoop en goede koeling. Is alleen denk ik niet breed genoeg voor je videokaart.

pricewatch: Cooler Master Centurion 5\

Goedkoopst en past alles als het goed is wel in. Niet zo'n goede airflow. Zal je nog 1 extra fan bij moeten doen voor je videokaart.

Hoop dat je hiermee zo geholpen bent. :)

• TuningGamer
HaX0r schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 00:05:
pricewatch: Thermaltake V3 Black Edition

Lekker goedkoop en goede koeling. Is alleen denk ik niet breed genoeg voor je videokaart.

pricewatch: Cooler Master Centurion 5\

Goedkoopst en past alles als het goed is wel in. Niet zo'n goede airflow. Zal je nog 1 extra fan bij moeten doen voor je videokaart.

Hoop dat je hiermee zo geholpen bent. :)
Jammer dat die Thermaltake V3 niet groot genoeg is, die lijkt me wel wat.

Die allergoedkoopste: is die nog een beetje kwaliteit of valt die na een jaar uit elkaar? En zit er überhaupt een fan in en waar? En waar zou ik de extra fan moeten plaatsen? En wat voor een? (sorry voor de vragen-overload O-))

En wat vinden jullie van deze twee?

http://www.alternate.nl/h...ion/499037/?baseId=693914

http://www.alternate.nl/h...all/377009/?baseId=686749

Ik hoor het graag :)

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Antec 900?

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-01 09:07
Hallo,

Ik zat onlangs met hetzelfde probleem.
De Cooler Master Elite 430 is een voordelige kast die toch veel te bieden heeft.
Hij is vrij groot, als je eventueel ooit de temperatuur in je kast wil verlagen (niet echt nodig, wel handig voor een paar graden verschil bij OC) dan zit er genoeg ruimte in voor casefans.

Er kan een Micro-Atx/uATX of een ATX moederboard in, de standaard modellen dus. Er is genoeg ruimte voor een grote backplate voor je koeler, de PSU zit onderin en er is een fijn cablemanagement systeem.

Er kunnen 3 5,25 inch drives in, 2 3,5 inch drives exposed (voor cardreaders etc) en nog 5 interne 3,5 inch bays voor harde schijven. De bays zijn compleet tool-free.

Hier is de link van de case:
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6654

There is no real life, there is just AFK.

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 21:02
Dit ding is heerlijk:

pricewatch: MS-Tech CA-0210

Hele mooie kast, volledig zwart, replacable slot covers, plek voor veel 5.25"-devices of 3.5" devices, wat je zelf wil. Komt met heel veel zwarte schroefjes, en 3 retestille fans.
Kost ook nog eens geen drol, en ruimte om nog 2 fans bij te plaatsen. Combineer dat met een push-pull op je CPU koeler en je hebt 7 fans in een kast hangen, dat moeten er voldoende zijn.
Tool-free systeem voor de 5,25/3,5 inch bays :)

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

TuningGamer schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 00:01:
[...]
Ik dacht al dat het aan de hoge kant was, maar zo heb ik ruimte zat om te upgraden (Bulldozer CPU op AM3+ slot, of een sterkere videokaart, etc.). :)
Dan nog is het zware overkill.. Vooral omdat je aangeeft niet te gaan overklokken kun je het echt met een veel lichtere voeding doen.

Ik had een paar maanden terug twee 5850's en een X6 allemaal zwaar overklokt op een 650W voeding. Een overklokte X6 neemt zon 200-225W, en de twee GPU zo'n 200W per stuk.

Jij zit nu te kijken naar een niet overklokte X4, a ~100W en een GTX560 a ~180W oid.
Stel nu dat je een Bulldozer zou halen, dan zou die hoogstens ~125W zijn (TDP is al bekend) en laten we uitgaan van de zwaarste single-GPU die er is.. Een GTX 580 a ~250W. Dan zit je met een 450-500W voeding nog dik in het groen..

Als je een beetje gaat gamen/photshoppen trek sowieso nooit zoveel vermogen uit je spul. Die opgegeven waardes zijn meer voor als je bvb Prime95 en Furmark naast elkaar draaien..

• HaX0r

HaX0r

n00b

Welke ga je nu nemen?

• TuningGamer
Ik twijfel nu tussen de Cooler Master 690 en 430. Iemand enig idee waarom ik voor de een of juist de ander moet kiezen?

En @faust2016: dus ik zou nog wat kunnen besparen op een voeding? Heb jij nog suggesties voor een goede 500W? Ik heb begrepen dat een voeding van goede kwaliteit moet zijn, omdat het de levensduur van je andere componenten nogal kan beïnvloeden.

Thanks voor de replies! :)

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Kijk eens naar de Antec Sonata III, kost rond de 105,-, zit prima 500W voeding bij en is verder een nette kast. Pré is vooral de HDD ophanging met rubbers, dus geen herrie van de HDD. Zit een redelijke 12cm fan in en is ruimte voor 2x 12cm totaal (niet veel, maar wel voldoende).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• TuningGamer
noes schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 10:52:
Kijk eens naar de Antec Sonata III, kost rond de 105,-, zit prima 500W voeding bij en is verder een nette kast. Pré is vooral de HDD ophanging met rubbers, dus geen herrie van de HDD. Zit een redelijke 12cm fan in en is ruimte voor 2x 12cm totaal (niet veel, maar wel voldoende).
Hoewel dit erg leuk klinkt hou ik liever de keuze voor mijn voeding aan mezelf. Ik kan me niet voorstellen dat een kast + voeding voor 105€ dezelfde kwaliteit is als een losse kast van, zeg, 50€ en een voeding van 80€. Daarnaast hoorde ik op een ander forum dat de voedingen van tegenwoordig van Antec niet van geweldige kwaliteit zijn. ;)

Toch bedankt :D

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:50

D4NG3R

kiwi

:)

TuningGamer schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:06:
Daarnaast hoorde ik op een ander forum dat de voedingen van tegenwoordig van Antec niet van geweldige kwaliteit zijn. ;)
Bron? Dit is de grootste onzin die ik in tijden gehoord heb _O- .

Ikzelf raad je een CM690 Adv II aan. Waarom? Ik heb er zelf ook 1 en ben zeer tevreden over de prestaties. Er is zat ruimte voor cablemanagement en hij is stil.

Mijn huidige setup (Heb er nu wel een Mugen II in zitten):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MX7O4KmkKULv1NErz4OqsniM/full.png
(Dit is dus met een niet-modulaire voeding ;) )
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1LG Flatron W2442PA-BF€ 210,-€ 210,-
1Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit)€ 118,96€ 118,96
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Asus P5G41C-M LX€ 46,96€ 46,96
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Scythe Kaze Q Black€ 9,75€ 9,75
1Cooler Master R4-L2S-12KB-GP, 120mm€ 8,95€ 8,95
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 21,29€ 21,29
1Arctic Cooling MX-3 Thermal Compound (4g)€ 8,73€ 8,73
1Intel Core 2 Duo E6600€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Strider Essential 400W (ST40F-ES)€ 31,65€ 31,65
1Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,69

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Beetje rondgenuffeld in de pricewatch:

pricewatch: Antec Three Hundred (Heb ik zelf, en heeft een goede airflow en echt bang voor de buck)
pricewatch: Antec Sonata Elite
pricewatch: Lian Li PC-7FN
pricewatch: Cooler Master Scout

Kleine greep, misschien zit er iets tussen voor je.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Hoewel dit erg leuk klinkt hou ik liever de keuze voor mijn voeding aan mezelf. Ik kan me niet voorstellen dat een kast + voeding voor 105€ dezelfde kwaliteit is als een losse kast van, zeg, 50€ en een voeding van 80€. Daarnaast hoorde ik op een ander forum dat de voedingen van tegenwoordig van Antec niet van geweldige kwaliteit zijn. ;)

Kan me voorstellen, heb m zelf echter wel gehaald: ook een pc samengesteld met beperkt budget. Ben er tot nog toe erg tevreden over, alleen merk ik wel dat t cablemanagement soms onhandig is (achterplaat kan niet los). Voeding is redelijk stil, is een Earthwatts 500 exemplaar.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb zelf deze: Aerocool CyborgX

Waarom? Vanwege de airflow ervan: Aerocool CyborgX - Airflow

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• HaX0r

HaX0r

n00b

Gewoon voor de pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced gaan. Join the masses! ;)

• RonnieGoodvibes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-01 16:49
Had hiervoor een ms-tech kast maar kon de warmte niet kwijt.

Ik raad daarom ook aan Cooler Master CM 690 II Advanced zul je nog lang plezier van hebben.
ik in elk geval wel :-)

forgive the cable mess :-) moet nog wat fixen met cable managment

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6125/5934074165_0fcd4701c1_z.jpg

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-01 15:29

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Daarnaast hoorde ik op een ander forum dat de voedingen van tegenwoordig van Antec niet van geweldige kwaliteit zijn. ;)

Dikke onzin! mijn CP-850 is een juweeltje. Die sonata is een heel goede keuze, bang/buck gewijs dan toch.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

Hier zie je een setup die ik voor een vriend gemaakt heb, met de CM 690 II, ook met een GTX560Ti HAWK:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6140/5934118457_154053b78c_z.jpg

En dit is met een non-modulaire voeding.
Het ding is gewoon echt goed. Goeie airflow, zeer goeie kabelmanagement, makkelijke hdd-installatie, genoeg ruimte om in te werken.......voor deze prijs ken ik geen fijnere kast om mee te werken, omdat deze kast eigenlijk een beetje alles heeft wat je je kunt bedenken.
Je kunt bovenin nog een extra fan erbij zetten en de front fan vervangen met 2x120mm's ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door Deathchant op 29-07-2011 15:30 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Deathchant schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:27:
Je kunt bovenin nog een extra fan erbij zetten en de front fan vervangen met 2x120mm's ofzo.
Dit kan niet ;) voorin kan je een enkele 140 of 120mm fan plaatsen. Of 2, 80mm fans.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

bovenin wel, maar idd, je hebt gelijk. 2x120 gaat idd niet. My bad

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Mastermind--
TuningGamer schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 10:47:
Ik twijfel nu tussen de Cooler Master 690 en 430. Iemand enig idee waarom ik voor de een of juist de ander moet kiezen?
De Elite 430 is goedkoper, heeft meer plaats en is netjes meegespoten aan de binnenkant. Er zit alleen geen FireWire op de voorkant, maar dat gebruiken niet erg veel mensen, en dat zit vast ook op je mobo.

De binnenkant is ook netjes meegespoten en er zit een mooi, groot window in. De case zit er van alle kanten erg gelikt uit imo, dus je kan heel goed je setup showen. Ook kunnen de langste grafische kaarten erin, zelfs het beest van ATI: de HD 5970.

Er zijn veel bays voor veel uitbreidings mogelijkheden, en er is genoeg vrije ruimte voor een goed cablemanagement systeem. Er zitten ook dusfilters op en er zijn standaard 1 fan en 2 sata 2 kabels meegeleverd. Je kunt de case nog heel ver uitbreiden met fans, eventueel kan je er zelfs nog één op je window plaatsen!

P.S. Als je in de buurt van Dordrecht woont mag je hem altijd komen bezichtigen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mastermind-- op 29-07-2011 20:22 ]

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
psst Mastermind, je zegt 2x Elite 430 ;)

• TuningGamer
D4NG3R schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:11:
[...]

Bron? Dit is de grootste onzin die ik in tijden gehoord heb _O- .
http://www.techsupportfor...ly-for-new-pc-590273.html

;)

Oh en hoe kom je aan die gratis processor? :P

Ik zal van het weekend alle opties die hier genoemd zijn nog eens langsgaan.

Ik vraag me alleen af: in hoeverre heb ik sterke koeling nodig? Ik kan me niet voorstellen dat een quadcore en een videokaartje (met zelf al een Twin Frozr III erop) nou zo verrekte heet worden dat ik veel fans nodig heb..

Als Antec echt niet slecht is in kwaliteit, dan is een kast en voeding combi van ruim 100 euro natuurlijk een erg goede optie om kosten te besparen :)

• Mastermind--
Op zich heb je geen extra casefans nodig, maar het kan wel wat schelen in de temperaturen, wat weer handig is zodra/als je gaat overklokken.

Als je een goede airflow hebt dan wordt het minder warm in de kast en draaien de ventilatoren langzamer, wat minder geluid opleverd. (2 Snelle ventilatoren zijn luidruchtiger dan 3/4 langzame).

Een paar 120 MM casefans heb je al vanaf €7,50, dus voor het geld hoef je het niet links te laten liggen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Onzin dus.
Oh en hoe kom je aan die gratis processor? :P
Wut?
Ik vraag me alleen af: in hoeverre heb ik sterke koeling nodig? Ik kan me niet voorstellen dat een quadcore en een videokaartje (met zelf al een Twin Frozr III erop) nou zo verrekte heet worden dat ik veel fans nodig heb..
In principe niet, maar koeling is over het algemeen het 1e waar een tweaker naar kijkt bij het kopen van een nieuwe kast. Hardware houd het daarnaast beter uit in een koele omgeving.

Als je bijv een CM690 Adv II koopt zul je echt geen extra fans nodig zijn. Tenzij je gaat OC'en.
Als Antec echt niet slecht is in kwaliteit, dan is een kast en voeding combi van ruim 100 euro natuurlijk een erg goede optie om kosten te besparen :)
En je zou je huidige voeding vervangen omdat? Ik zie extra kosten welke niet eens nodig zijn :S Je huidige voeding is gewoon van A kwaliteit. Je hebt het systeem nog niet, my bad.

De http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTEyNA== kan. Maar of je hem mooi vind is wat anders.. Ikzelf vind zo'n glimmende kast spuuglelijk. De bijgeleverde voeding is trouwens een pricewatch: Antec Earthwatts EA-500D Green. Dure voeding, cheapass kast dus..

Ga gewoon lekker voor een pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 + behuizing. Zo bespaar je alweer 30 euro op de (momenteel gekozen) voeding, welke je dan weer in wat anders kan steken ;) . Bijv de behuizing.

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 29-07-2011 23:37 ]

Pagina: 1