Wharfedale Diamond 9.3 tweeter probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
Ik heb vandaag een set tweedehands Diamond 9.3 speakers gekocht bij een particulier. Daar beluisterd en klonk prima en zag er goed uit. Helaas thuisgekomen blijkt dat ik ze toch niet goed genoeg getest heb en/of ze hebben onderweg misschien een tik gehad:

Bij één van de speakers vervormen de hoge tonen bij het weergeven van bepaalde instrumenten met een harde "punch" zoals een harde piano aanslag, vooral in een wat hoger octaaf. Het is een vervormt/licht krakend geluid wat ook een beetje resonerend klinkt, de helderheid in de tonen valt tijdens dat vervormen ook weg, gewoon erg irritant. De andere speaker heeft hier totaal geen last van. De meeste andere soorten hoge tonen gaan echter wel goed, vreemd dus, waarschijnlijk is het me daarom ook niet gelijk opgevallen. De tweeter ziet er ook gewoon goed uit, niet ingedeukt ofzo. Zou het ook nog aan wat anders kunnen liggen zoals een defect filter bijvoorbeeld?

Ik wil 'm wel graag laten repareren, heb er een pokke eind voor gereden en wil dat niet opnieuw doen door ze terug te brengen of in een joekel van een doos terug te sturen, als de verkoper daar al mee akkoord gaat. Ik vind het daarnaast ook gewoon erg mooie speakers en ben benieuwd of ik er nog wat mee kan (laten) doen.

Wie weet hoe het zit met Wharfedale reparaties buiten garantie in Nederland? Op de Wharfedale site staat dat dit via de dealer moet waar ze zijn gekocht, maargoed dit is dus niet meer bekend. Nu kwam ik wel wat bedrijven tegen die bijvoorbeeld de tweeter kunnen repareren, echter zou het ook fijn zijn dat, mocht dat niet lukken, ze ook originele vervangende onderdelen hebben liggen of kunnen bestellen. Aangezien de Nederlandse importeur van Wharfedale geloof ik failliet is (Transtec?) is het misschien zelfs de vraag of er uberhaupt nog onderdelen verkrijgbaar zijn. Misschien zijn er dus ook nog andere opties, hoor het dus graag als iemand een tip en/of ervaring heeft met dit soort buiten-garantie problemen!

[ Voor 6% gewijzigd door Neofloppy op 28-07-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
ff mailtje sturen naar Wharfdale zelf... Zij kunnen je de juiste weg wijzen. Ik ga ervan uit dat er voor Wharfadale gewoon een andere importeur is die dit soort zaken kan regelen.

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
thesurfingalien schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:50:
ff mailtje sturen naar Wharfdale zelf... Zij kunnen je de juiste weg wijzen. Ik ga ervan uit dat er voor Wharfadale gewoon een andere importeur is die dit soort zaken kan regelen.
Tnx voor je tip, ik dacht te hebben gelezen op hun site dat het alleen via de dealer kon als je in het buitenland woont, maar dat geldt alleen voor niet-hifi produkten zie ik. Heb ze gemaild, even afwachten dus of ze verder kunnen helpen, kan misschien wel even duren voor er reactie komt. Mocht er nog iemand een idee/adres hebben voor reparatie dan hoor ik dat natuurlijk alsnog graag :)

Ik heb trouwens nog geprobeerd de tweeters om te wisselen om e.e.a. uit te sluiten maar ze blijven muurvast zitten na het verwijderen van de twee schroeven aan de voorzijde. Het zal dus vanbinnen nog vastzitten en/of de omlijsting van de tweeter is één geheel met de woofer en moet de woofer er ook bij uit. Ik ga er nog maar niet teveel mee kloten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 00:05
In 2008 had ik ook last van een kapotte tweeter in mijn 9.2 (kinderhandjes...funest voor dit soor delicate spullen)
Toen heb ik de volgende meneer benaderd: Dirk Eisenga; dirk[Apennoot]transtec.nl. (Gevonden via de Wharfedale site als reseller volgens mij)
Hij stuurde mij een vervangende tweeter voor totaatl EUR 35,70!

Ik weet niet of hij nog steeds in deze business zit, maar nooit geschoten is altijd mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Dr Pro schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 07:20:
In 2008 had ik ook last van een kapotte tweeter in mijn 9.2 (kinderhandjes...funest voor dit soor delicate spullen)
Toen heb ik de volgende meneer benaderd: Dirk Eisenga; dirk[Apennoot]transtec.nl. (Gevonden via de Wharfedale site als reseller volgens mij)
Hij stuurde mij een vervangende tweeter voor totaatl EUR 35,70!

Ik weet niet of hij nog steeds in deze business zit, maar nooit geschoten is altijd mis!
Dat is wel erg goedkoop, alleen is Transtec failliet dus zal meneer Eisenga niet meer op zijn transtec adres bereikbaar zijn ;) Transtec was de importeur en kon zo te horen ook onderdelen leveren, het zal nu op een andere manier moeten. Ik ga vandaag ook nog even bellen met de zaak waar ik afgelopen weekend mijn Diamond's 10.1 heb gekocht, misschien hebben zij een idee.

Hoe heb jij eigenlijk die tweeter vervangen? De 9.2 heeft dezelfde indeling als de 9.3. Ik heb net de woofer ook losgeschroefd maar ook die blijft steevast op zijn plaats. Het mooiste zou zijn als ik zelf de tweeter kan vervangen (als die nog te krijgen is). Ik las van een andere serie dat de tweeter van binnen ook nog vast zit met een schroef en lijm. Opzich niet zo'n probleem als de woofer er uit kan of de kast op een andere manier te openen is zodat je erbij kan, moet dan wel weten hoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 16:48
Volgens mij is Transtec weer terug onder New Transtec (transtec.nl). Van de webvsite: Zij hebben als servicepartner voor reparaties Elektronica Service Krimpen b.v. in Krimpen a/d IJssel (0180-590180
/ www.eskonline.nl). Misschien kom je daar verder. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Decalies schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 09:17:
Volgens mij is Transtec weer terug onder New Transtec (transtec.nl). Van de webvsite: Zij hebben als servicepartner voor reparaties Elektronica Service Krimpen b.v. in Krimpen a/d IJssel (0180-590180
/ www.eskonline.nl). Misschien kom je daar verder. Succes!
Super, bedankt! Ik ga daar gelijk navraag doen. Ben benieuwd :)

edit: ESK kan de tweeter wel vervangen, is wel behoorlijk prijzig, ongeveer 145 euro inclusief ophalen en verzenden. Voor dat geld heb je ook weer een leuk setje tweedehands diamond's :P Heb ook geinformeerd bij Audiolab, zij kunnen de tweeter misschien repareren en rekenen geen onderzoekskosten mocht het niet lukken, mocht het wel lukken dan kost het maar een paar tientjes. Wel vervelend dat die tweeter er niet makkelijk uit kan, scheelt toch weer een boel onnodige verzendkilo's en zou het dan eventueel zelf kunnen vervangen als ESK een losse tweeter wil leveren. Nog maar eens even goed bekijken en over nadenken dus :) Je tip voor ESK was wel top, die is inderdaad nu de officiële Wharfedale reparateur. TVA service in Almelo zegt dat ze waarschijnlijk ook wel aan onderdelen kunnen komen, echter ontkend Transtec dit en zou alleen ESK deze krijgen. Vreemd...

[ Voor 49% gewijzigd door Neofloppy op 29-07-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 13:31
een andere optie is om voor een goede vervangende dome tweeter te kijken, bijvoorbeeld van tonsil of visaton.
let wel op de afgegeven db's/1 m/1 watt. deze moeten gelijk zijn, net als het aantal ohm.

ik heb zelf voor een tonsil exemplaar gekozen, alleen die is inmiddels in de visaton lijn van conrad opgenomen, dus zou je niet kunnen zeggen welke het is, maar de kwaliteit is hetzelfde als wat wharfedale gebruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
fvdberg schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:10:
een andere optie is om voor een goede vervangende dome tweeter te kijken, bijvoorbeeld van tonsil of visaton.
let wel op de afgegeven db's/1 m/1 watt. deze moeten gelijk zijn, net als het aantal ohm.

ik heb zelf voor een tonsil exemplaar gekozen, alleen die is inmiddels in de visaton lijn van conrad opgenomen, dus zou je niet kunnen zeggen welke het is, maar de kwaliteit is hetzelfde als wat wharfedale gebruikt heeft.
Het gaat maar om 1 defecte speaker he, als ik in deze speaker een Tonsil of Visaton zet of laat zetten zal het lijkt me toch een wat ander geluid geven als de originele Wharfedale tweeter? Aangezien ik ook nog twee 10.1's heb in de setup wil ik het geluid van alle Wharfedale's graag gelijk houden :P

Ik probeer nu eerst een manier te vinden om zelf de tweeter er uit te halen. Zo is het sowieso makkelijker om op te sturen naar een tweeter-reparateur en om anders zelf een nieuwe in te bouwen. Kan alleen nog niet veel vinden hoe de Diamond 9 serie gedemonteerd kan worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 13:31
natuurlijk is het altijd het beste om alles te vervangen, ik kan echter niet je budget bepalen

ls ik de 9.3 zo bekijk denk ik dat het alleen een kunststof plaatje is met een uitsparing van de tweeter.

gezien de constructie van de eerdere modellen denk ik dat de 2 schroefjes alleen sier zijn, en het afwerkplaatje vasthouden... ik zou ze er uit halen, en dan proberen het kunststof plaatje los te halen door er een spateltje onder te steken en voorzichtig op te wippen. bij de oudere modellen zat dit ook nog gelijmd. (eventueel even met de haarfohn verwarmen zodat de lijm los komt). deze kan je met bison kit terug plakken.ik zou gewoon een paar tonsils bestellen met dezelfde diameter.

[ Voor 25% gewijzigd door fvdberg op 29-07-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
fvdberg schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:30:
natuurlijk is het altijd het beste om alles te vervangen, ik kan echter niet je budget bepalen

ls ik de 9.3 zo bekijk denk ik dat het alleen een kunststof plaatje is met een uitsparing van de tweeter.

gezien de constructie van de eerdere modellen denk ik dat de 2 schroefjes alleen sier zijn, en het afwerkplaatje vasthouden... ik zou ze er uit halen, en dan proberen het kunststof plaatje los te halen door er een spateltje onder te steken en voorzichtig op te wippen. bij de oudere modellen zat dit ook nog gelijmd. (eventueel even met de haarfohn verwarmen zodat de lijm los komt). deze kan je met bison kit terug plakken.ik zou gewoon een paar tonsils bestellen met dezelfde diameter.
Oke, zal het eens proberen zodra ik thuis ben. Sowieso zou het al mooi zijn als de tweeter er uit kan, dan kan ik alsnog kijken of het Tonsils worden of eventueel een originele Wharfedale ergens bestellen. Mijn budget is niet zo heel ruim en ik wil zeker niet meer uitgeven als het aankoopbedrag van de tweedehands 9.3's om ze weer in orde te krijgen ;) Dan dus liever een ander setje voor hetzelfde geld kopen en dit keer bij aanschaf eerst wat beter testen :P Anyway thanks voor je info, ben benieuwd of het hiermee gaat lukken. Ik had vanochtend al geprobeerd onder het kunststof plaatje te komen maar dit lukte niet, zit erg vast en had meteen al een klein dutje in het hout van de speaker. Misschien dat het met de fohn wel lukt.

edit: helaas, ook met de fohn komt het niet los, sterker nog er komt totaal geen beweging in. Plaatje is loeiheet dus dat zal het probleem niet zijn :P Ik denk toch dat er nog iets aan de binnenzijde vast zit. Ik krijg de woofer er ook niet uit (zelfde probleem, zit ook muurvast) anders was het misschien al wat makkelijker geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Neofloppy op 30-07-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
probleem is inmiddels verholpen. topic mag dicht :)

[ Voor 127% gewijzigd door Neofloppy op 01-08-2011 22:15 ]

Pagina: 1