Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 07:13
Ik ben op vakantie eens lekker gaan sudoku-en en loop tegen het probleem aan dat ik af en toe niet verder kom. Ik puzzel in een boekje van Sanders (in hun moeilijkheidsgraden: 3 en 4 sterren van maximaal 7).

Ik heb deze site gevonden: http://www.sudokuhints.nl/ en heb die doorgewerkt, maar dan nog kom ik er nu niet uit, behalve eventueel met de laatste stap en dat is het werken met aannames. Het komt er dan op neer dat, als je alle voorgaande stappen hebt doorlopen en je er dan nog niet uit bent, je bij één vakje met nog 2 mogelijke getallen een aanname doet, om vervolgens weer verder weg te strepen tot je al dan niet een tegenspraak tegenkomt. Nog afgezien van de elegantie van deze manier van oplossen (wiskundig volledig verantwoord, maar ik vind het niet fraai) moeten er volgens mij manieren zijn om op een andere manier tot een oplossing te komen.

Ik ben bij deze (4 sterren) tot zover gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gjborger/tweakers/2011-07-28_sudoku.jpg
Nu maar hopen dat ik geen schlemielige fout heb gemaakt..

Wie weet er een aanpak waarmee je nu verder komt?
Voor de duidelijkheid: het gaat me niet om de oplossing, die staat namelijk achterin het in het boekje en mijn smartphone kan het oneindig veel sneller dan wie dan ook :)

Je moet op één of andere manier toch nog mogelijkheden kunnen wegstrepen, lijkt me. De methode met aannames komt, volgens de site, alleen bij de moeilijkste voor, dus ik neem aan 6 en 7 sterren. Bij 4 sterren moet het volgens mij dan toch nog wel mogelijk zijn om deze gericht op te lossen zonder het gebruik van aannames.

(Met toestemming gepost in WL)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Middelste vak, in het vakje middenonder moet een 2 zijn. In het bovenste rijtje van het middelste vak mag geen 2 (zie 2 in het vak rechtsmidden) en in linkerrijtje van het middelste vak mag geen 2 (zie 2 in het vak middenboven).

Als je goed kijkt zie je dat je zelf ook correct hebt weggestreept wat niet kan, dus ook volgens jouw eigen markering kan de 2 nergens anders meer dan daar. Het is dus eigenlijk eenvoudig genoeg, ik denk dat je het simpelweg over het hoofd hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
Tja dat zul je net zien... zit je te wachten op goedkeuring van de WL-moderator, gaan er weer een paar achter elkaar goed. Heb je daarna je startpost in elkaar gezet, zitten er dus tóch nog 2 foutjes in.
Inderdaad die 2 is goed (bedankt voor het meedenken) en in het vakje ernaast kan geen 8 staan. Daarna was het een kwestie van stevig doorwerken en klaar...

Zodra ik er weer eentje heb (of dénk te hebben 8)7) meld ik me weer.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeBee op 29-07-2011 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 16:44
in het vak linksboven moet de 5 in de bovenste rij zitten
hopelijk kom je hierdoor verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/die/zij

abhaas schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:50:
in het vak linksboven moet de 5 in de bovenste rij zitten
hopelijk kom je hierdoor verder
Het gaat niet om deze ene sudoku, maar in zijn algemeenheid... Wat zijn nog meer methoden om definitief getallen te vinden zonder te gaan gokken?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48
GeeBee schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:11:
Je moet op één of andere manier toch nog mogelijkheden kunnen wegstrepen, lijkt me. De methode met aannames komt, volgens de site, alleen bij de moeilijkste voor, dus ik neem aan 6 en 7 sterren. Bij 4 sterren moet het volgens mij dan toch nog wel mogelijk zijn om deze gericht op te lossen zonder het gebruik van aannames.
Volgens mij hoef je, zelfs met de moeilijkste sudoku's, nooit aannames te doen. Je zult wel meerdere stappen moeten bedenken, maar niet persé met aannames.

Ter illustratie, bij de onderstaande situatie is direct duidelijk waar de twee moet in het onderste vak, (links-midden), aangezien nergens anders een twee mag worden geplaatst.
2
1
9
5 3
9
6 4

Bij de volgende situatie is het ook mogelijk om te bepalen waar de twee moet in het middelste vak (rechtsonder), maar er zijn wel twee regels/factoren waar je rekening mee moet houden:
2
1
9
5 3
9
5
7
4

En dan de volgende situatie: De twee in het linker middenvak kan direct worden neergezet, ookal is dat niet direct te zien:
2
1
9
9 17
3 86
5
72
4

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Deze is erg leuk:
http://www.sudokuwiki.org/sudoku.htm
Lost Sudoku's op met logica, en geeft aan welke logische regels gebruikt zijn, en uitleg van de regels.

Edit: Ik zie dat deze sudoku niet verder komt dan "pointing pairs"

[ Voor 17% gewijzigd door KopjeThee op 08-08-2011 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biTix
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09-2011
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gjborger/tweakers/2011-07-28_sudoku.jpg

elke dag ik ben aan bezig een sudoku als spelen te denken, en die bovenste afbeelding is onbegrijpelijk voor mij, de enkele getallen per blokje :p hoe komt dat?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
biTix schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 03:49:
elke dag ik ben aan bezig een sudoku als spelen te denken, en die bovenste afbeelding is onbegrijpelijk voor mij, de enkele getallen per blokje :p hoe komt dat?
Alvast bedankt
Ik begrijp weinig van je opmerking. Maar ben je misschien op zoek naar de spelregels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat hij de meerdere getallen per vakje bedoelt. Dat zijn ook een soort aannames eigenlijk omdat er nog meerdere opties zijn, als er nog een van overblijft heb je het definitieve getal voor dat hokje.

Ik vind diepuzzels van Jan woont naast Piet in het gele huis en heeft vissen als huisdier altijd wel leuk. De manier van oplossen is volgens mij niet heel veel anders als een Sudoku alleen werk je met aanwijzingen ipv met getallen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 08:02:
Ik denk dat hij de meerdere getallen per vakje bedoelt. Dat zijn ook een soort aannames eigenlijk omdat er nog meerdere opties zijn, als er nog een van overblijft heb je het definitieve getal voor dat hokje.

Ik vind diepuzzels van Jan woont naast Piet in het gele huis en heeft vissen als huisdier altijd wel leuk. De manier van oplossen is volgens mij niet heel veel anders als een Sudoku alleen werk je met aanwijzingen ipv met getallen.
Logiquiz. Zijn idd erg leuke puzzels.

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
biTix schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 03:49:
[afbeelding]

Alvast bedankt
Klopt zoals het hierboven staat. Ik schrijf dan de mogelijkheden per kolom eerst er onder (vind ik nou eenmaal makkelijk :) ) en daarna kijk ik per vakje van die kolom welke mogelijkheden er nog echt overblijven.
Soms doe ik dat per rij en soms per kolom. Een soort numbercrunshing-aanpak.
De klein-geschreven getallen kunnen nog in zo'n vakje. Doorgestreept zijn ze geëlimineerd en omcirkeld zijn ze de oplossing voor dat vakje.
Overigens staan de kleine getallen ook per hokje in een 3 x 3 -grid ;).

Rust geen patent oid op deze aanpak, dus feel free to use :)

[ Voor 19% gewijzigd door GeeBee op 28-08-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:44
Ik doe dat meestal met puntjes, is IMHO wat overzichtelijker, niet zoveel cijfertjes :P . Dus puntje rechtsboven=1, middenboven=2, enz.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48
GeeBee schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 17:00:
[...]

Klopt zoals het hierboven staat. Ik schrijf dan de mogelijkheden per kolom eerst er onder (vind ik nou eenmaal makkelijk :) ) en daarna kijk ik per vakje van die kolom welke mogelijkheden er nog echt overblijven.
Soms doe ik dat per rij en soms per kolom. Een soort numbercrunshing-aanpak.
De klein-geschreven getallen kunnen nog in zo'n vakje. Doorgestreept zijn ze geëlimineerd en omcirkeld zijn ze de oplossing voor dat vakje.
Overigens staan de kleine getallen ook per hokje in een 3 x 3 -grid ;).

Rust geen patent oid op deze aanpak, dus feel free to use :)
Wat je bij deze aanpak niet moet vergeten is dat, als je bijvoorbeeld in één kolom, rij of segment 2x (4,7) hebt staan (dus alleen nog 4 en 7 als optie), je in de rest van dit deel zowel 4 als 7 door moet strepen, omdat deze altijd over de twee genoemde vakjes verdeeld worden.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biTix
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09-2011
tjaa voor mij is dit een letterlijk nieuws :-) dank jullie wel heren voor jullie aandacht, doch ik ga eens proberen te bedenken of het gaat lukken.. sowieso ik ben echt geinteresseerd op dit verhaaltje die van de bovenstaande..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:52

• GeeBee
GeeBee schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:11:
Voor de duidelijkheid: het gaat me niet om de oplossing, die staat namelijk achterin het in het boekje en mijn smartphone kan het oneindig veel sneller dan wie dan ook :)
Inderdaad... met goggles...

Pagina: 1