OSX (Lion) sleep/wake freeze probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COOLoxygen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-03-2024
Beste mede Tweakers, wie weet er raad?

Enige tijd geleden heb ik een "OWC Mercury Extreme Pro SSD" laten installeren in mijn iMac 27" i7. De SSD is (naast de reeds aanwezige 1TB WD HDD) op de "originele" wijze geplaatst middels het door Apple geleverde SSD bracket en bekabeling. De OWC is voorzien van de laatste firmware (360A13F0).

Nu heb ik het volgende probleem: Zodra ik mijn iMac ontwaak vanuit z'n slaap modus, loopt hij vast! Dit gebeurt alleen nadat mijn Mac automatisch is gaan slapen en gedurende langere tijd in deze sleep modus staat. Zodra ik hem zelf laat slapen, lijkt het probleem zich niet voor te doen!

Het ontwaken doe ik meestal door een muis-klik of middels een keyboard-stroke. Nadat hij wakker is geworden, zie ik in sommige gevallen de bekende beach-ball verschijnen die tot het einde der tijd blijft draaien. Maar meestal reageert hij gewoonweg niet meer zonder enige melding of ander teken van leven...

Wel kan ik nog een App opstarten. Althans, het icoontje gaat "bouncen", maar opstarten zal de App nooit doen.

Overigens hoopte ik dat het probleem verholpen zou worden door een clean-install van Lion... maar helaas!

Om dit probleem te verhelpen heb reeds meerdere mogelijkheden/instellingen onderzocht.
  • middels Terminal heb ik alle mogelijke combinaties van sleep/hybernate instellingen geprobeerd.
  • alle randapparatuur (ext.hdd, printer etc.) losgekoppeld en nogmaals bovenstaande instellingen uitgeprobeerd.
  • ook heb ik apps als "deep-sleep" getest.
Vooralsnog heeft geen enkele poging mij een werkende oplossing bezorgt... Wie weet er raad?

Overigens, op mijn bootcamp partitie draai ik win7 x64 pro. Deze installatie kan de Mac gewoon zonder issues laten slapen/ontwaken… Het is dus een probleem wat zich alleen binnen OSX afspeelt!

Onderstaand de specs van de SSD en iMac:

specs OWC Mercury Extreme Pro SSD:
Capacity: 120.03 GB (120,034,123,776 bytes)
Model: OWC Mercury Extreme Pro SSD
Revision: 360A13F0
Native Command Queuing: Yes
Queue Depth: 32
Removable Media: No
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Medium Type: Solid State
TRIM Support: No
Bay Name: SSD
Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T. status: Verified
Volumes:
disk0s1:
Capacity: 209.7 MB (209,715,200 bytes)
BSD Name: disk0s1
Content: EFI
OSX SSD:
Capacity: 119.17 GB (119,174,365,184 bytes)
Available: 95.68 GB (95,680,708,608 bytes)
Writable: Yes
File System: Journaled HFS+
BSD Name: disk0s2
Mount Point: /
Content: Apple_HFS
Recovery HD:
Capacity: 650 MB (650,002,432 bytes)
BSD Name: disk0s3
Content: Apple_Boot[/quote]

specs iMac:
Model Name: iMac
Model Identifier: iMac11,3
Processor Name: Intel Core i7
Processor Speed: 2.93 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 4
L2 Cache (per Core): 256 KB
L3 Cache: 8 MB
Memory: 8 GB
Processor Interconnect Speed: 4.8 GT/s
Boot ROM Version: IM112.0057.B00
SMC Version (system): 1.59f2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het zou wel eens een lion probleempje kunnen zijn, lees meer hier:
http://9to5mac.com/2011/0...-related-freezes-in-lion/
We have received numerous tips regarding issues with OS X Lion resulting in Macs freezing after waking up from sleep. A thread on Apple’s Discussion forum about this problem already has over 12,000 views and more than 300 replies.

[ Voor 47% gewijzigd door itsme op 28-07-2011 21:12 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COOLoxygen
itsme schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:11:
Het zou wel eens een lion probleempje kunnen zijn, lees meer hier:
http://9to5mac.com/2011/0...-related-freezes-in-lion/

[...]
Nope, het was ook al onder SL het geval... Ik hoopte wel dat een clean-install van Lion het zou verhelpen. Maar dat is dus niet gelukt :?

edit: zou het door jou aangegeven issue niet te maken kunnen hebben met flash? Voorzover ik weet is er nog steeds geen Lion versie uitgebracht...

[ Voor 15% gewijzigd door COOLoxygen op 28-07-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Hm, hier had ik bij SL ook last van. Bij Lion echter niet meer.. Waar het aan lag, heb ik nooit geweten. Die vastlopers waren 90% van de tijd na een tiental seconden weer verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
COOLoxygen schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:13:
[...]
Nope, het was ook al onder SL het geval... Ik hoopte wel dat een clean-install van Lion het zou verhelpen. Maar dat is dus niet gelukt :?
Dan zou ik het niet weten, wel zou het in theorie zo kunnen zijn dat het probleem van snow-leopard nu is opgelost en je nu stom toevallig tegen dit lion probleem aanloopt.

Dit is overigens geen flash issue, lees t apple draadje hier: https://discussions.apple...194165?start=315&tstart=0
(Op mijn macbook pro werkt flash ook prima)

Lijkt een driver issue geloof ik

[ Voor 19% gewijzigd door itsme op 28-07-2011 21:18 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COOLoxygen
RnB schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:16:
Hm, hier had ik bij SL ook last van. Bij Lion echter niet meer.. Waar het aan lag, heb ik nooit geweten. Die vastlopers waren 90% van de tijd na een tiental seconden weer verholpen.
Ok! Heb jij een clean-install gedaan van Lion? Wellicht opties/drivers/etc wel/niet meegenomen tijdens installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COOLoxygen
itsme schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:16:
[...]

Dan zou ik het niet weten, wel zou het in theorie zo kunnen zijn dat het probleem van snow-leopard nu is opgelost en je nu stom toevallig tegen dit lion probleem aanloopt.

Dit is overigens geen flash issue, lees t apple draadje hier: https://discussions.apple...194165?start=315&tstart=0

Lijkt een driver issue geloof ik
Lol, dat zou toch wel een pechgeval++ zijn! Maar, het kan natuurlijk altijd.., ik ga 'm onderzoeken. Thanks voor de tip :)

edit: de situatie lijkt toch anders dan de mijne. Bij mij ontstaat de "freeze" namelijk direct nadat ik de Mac uit een deep-sleep ontwaak (volgens mij gaat hij na een half uur "normale" slaap naar een deep-sleep modus). Video afspelen is -gelukkig- nog nooit een issue geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door COOLoxygen op 28-07-2011 21:25 ]

Pagina: 1