[RAID] Beginnersvraagje(s)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb in mijn computer (moederbord: ASROCK 870 Extreme3) 2 nieuwe 2TB HDD's gedaan. Het betreft deze hardeschijven (2x): pricewatch: Western Digital WD AV-GP WD20EVDS, 2TB

Nu is mijn vraag niet of deze op raid0 kúnnen draaien maar mijn vraag is hoe dat kan met mijn moederbord zonder mijn huidige twee hardeschijven (2 andere, zie inventaris: inventaris: Game PC ) te 'verkloten'. Want op één van de twee draai ik windows en die van 1tb gebruik ik voor opslag. Ik zag wat in de bios over SATA Operation Mode. Dit staat op IDE en kan ik veranderen naar: RAID of AHCI. Ik wil graag weten wat er gebeurd als ik deze var op RAID zet en wat ik dan nog verder moet configureren. Als iemand ervaring met dit moederbord heeft zou dat erg helpen maar je mag me ook uitschelden als ik een hele domme vraag stel :p

Groetjes Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt niet naar RAID zonder dataverlies.
Je moet je schijven configgen als RAID en vervolgens daar je OS op installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus niet 2 schijven in RAID draaien en die andere 2 niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat kan wel, maar je moet je controller sowieso van IDE naar RAID zetten. En dan zal je huidige OS niet zonder meer starten. Er zijn vast wel manieren om dat weer werkend te krijgen, maar ik zou het niet doen zonder een fatsoenlijke backup.
De controller van IDE naar RAID zetten heeft niet direct datalverlies tot gevolg (enkel op de disks die je daadwerkelijk in RAID zet), maar zorgt er wel voor dat je niet zomaar meer kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh.. dat is wel jammer.

Als je kijkt naar mijn 2 schijven is het RAID0 waard? Of zeg jij; nou dat zou niet eens de helft van de snelheid van een SSD zijn.. Ik wil namelijk wat spellen op deze raid schijven installeren zodat ik deze sneller draai (ik ben een fanatiek gamer en hoorde dat raid0 super snel is dus dat leek me wel het proberen waard aangezien ik deze schijven gratis van een vriend kreeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een SSD is sowieso veel sneller, wat betreft pure doorvoersnelheid komt RAID 0 wel in de buurt (afhankelijk van de schijven en SSD natuurlijk), maar ze zullen nooit kunnen tippen aan de accesstimes van SSD.

Het hangt dus helemaal af van wat je wil bereiken met je array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zouden spellen veel of een beetje sneller draaien? Ik kan deze schijven namelijk ook in een NAS doen, want ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken (alvan tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
volgens mij kan je in de bios gewoon raid aanzetten of een combie van allebei bijvoorbeeld raid\ide
dan zal bij het opstarten een scherm verschiijnen voor het instellen van de raid configuratie, en dan snel op een bepaalde toets drukken zal wel in het boekje van je mb staan.
selecteer daar je 2 nieuwe schijven dus niet de oude met windows en files die je wil bewaren.
en zet ze in raid 0 striping let wel op dat als je met 4tb een kapotte schijf hebt je alles kwijt bent wat op je raid 0 schijven staat.
je kan ook volgens mij 2x500gb van de schijven pakken en die in raid 0 zetten de andere 3 tb zal je dan nog 2 losse schijven van hebben van 1.5tb stuk.
probeer maar eens er kan niks misgaan als je maar van de oude schijven afblijft in de raid config.
werkt het allemaal niet zet je de bios maar weer op ide

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 28-07-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt Goofy! Ik probeer het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
wel laten weten of het gelukt is he :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Goofy1978 schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 20:34:
volgens mij kan je in de bios gewoon raid aanzetten of een combie van allebei bijvoorbeeld raid\ide
dan zal bij het opstarten een scherm verschiijnen voor het instellen van de raid configuratie, en dan snel op een bepaalde toets drukken zal wel in het boekje van je mb staan.
selecteer daar je 2 nieuwe schijven dus niet de oude met windows en files die je wil bewaren.
en zet ze in raid 0 striping let wel op dat als je met 4tb een kapotte schijf hebt je alles kwijt bent wat op je raid 0 schijven staat.
je kan ook volgens mij 2x500gb van de schijven pakken en die in raid 0 zetten de andere 3 tb zal je dan nog 2 losse schijven van hebben van 1.5tb stuk.
probeer maar eens er kan niks misgaan als je maar van de oude schijven afblijft in de raid config.
werkt het allemaal niet zet je de bios maar weer op ide
Dat zal dus wel gaan, maar het gaat fout als je probeert te booten vanaf een disk die in IDEmodus is geinstalleerd als je hem in AHCI of RAIDmodus zet. Het aanmaken van die array zal het probleem niet zo zeer zijn, meer dat je niet zomaar kunt booten vanaf de huidige disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
met raid weet ik het niet maar bij een bestaande windows vista of win7 instal kan je probleemloos tussen ahci of ide wisselen en windows zal gewoon opstarten.
dat heb ik van de week nog gedaan wel instaleerd windows na het opstarten wat drivers en moet je weer opnieuw opstarten maar het gaat gewoon goed.
is er ook geen optie zoals ik zei dat je raid\ide hebt zodat je dvdroms enzo ook zonder problemen op de sata controler kunnen?

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 28-07-2011 22:49 ]

Pagina: 1