Extreem verschil prijzen zakelijk en particulier.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analfabeet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09-2023
Ik vroeg me het volgende af.. Op mijn werk is onlangs een glasvezelverbinding aangevraagd en aangeled. Het ligt er nu en zal binnenkort aangesloten worden. Allemaal fijn en wel, maar nu lees ik recentelijk weer het bericht van KPN dat zijn snelheden verhoogd van 100 mbit naar 500 mbit in een pakket van 85 euro...

Mijn vraag is dan vervolgens hoe kan het verschil tussen een zakelijk en particulier pakket zo enorm zijn. Ik weet dat er op mijn werk tussen de 300 en 400 euro per maand wordt neergelegd voor glasvezel. Hiervoor krijgen wij van Solcon een 10 mbit verbinding. Nu komt het: gedeeld met nog 9 andere bedrijven. Oftewel er wordt 3000 tot 4000 euro betaald voor een 10 mbit verbinding per maand. En dan zit ik thuis met een 100 mbit van 85 euro.

Ik snap dat de prijzen uiteraard lager kunnen zijn door grootschalige aanleg, maar als je de bit/prijs verhouding vergelijkt klinkt me dat gewoon als oplichterij. Misschien iemand die mij het grote verschil uit kan leggen?

85 euro voor 500 mbit = 5,88 mbit per euro.
300 euro voor 10 mbit = 0,033 mbit per euro (ervan uitgaande dat wij de volledige 10 mbit zouden gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 21:30
1- bedrijventereinen zijn groot met slechts een paar aansluiting. Waar je in een woonwijk 30-100 woningen aan kunt sluiten heb je op dezelfde oppervlakte maar 1-2 bedrijven zitten.
2- Zakelijke dienstverlening is iets anders dan particuliere dienstverlening. Denk aan sla's/verantwoordelijkheden bij uitval/storing/uptime garanties/etc.

add: dit had je natuurlijk ook zelf even kunnen googlen. Hit 1 op 'waarom is zakelijk internet duurder' -> http://www.bellen.com/int...ijk-internet/default.aspx

[ Voor 21% gewijzigd door denan op 28-07-2011 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 20:17
Vind het verschil inderdaad ook groot, maar het ligt ook een beetje aan de support die je kunt verwachten, bijvoorbeeld een time to repair van 4 uur, waar je als particulier maar moet afwachten wanneer ze komen.

Ook betaal je vaak voor de router die je huurt, en voor het onderhoud hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 23:43

Zenix

BOE!

En vergeet daarnaast niet de aanleg, die investering moet terugverdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een beetje ADSL lijn (of dergelijke) voor particulier wordt in de regel gedeelt met minimaal 25 andere mensen, zakelijk krijg je veelal nog een betere support/service met behoorlijk wat extra contracten (downtime is voor een bedrijf verlies), reken dat dus allemaal terug (dus met overboeking) en het valt redelijk mee.

Daarnaast is glasvezel lang nog niet zo 'rendabel', veel bedrijven die glasvezel hebben, is dit specifiek aangelegt voor die groep (Gouwezone Gouda bijvoorbeeld), niet zoals nu via bewoners initiatief waar honderen huishoudens gebruik van gaan maken.

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 28-07-2011 18:53 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dat aantal bedrijven dat op 1 lijn zit (dat noemen ze ook wel overboeking), gebeurt op jouw prive lijn ook en vermoedelijk nog wat meer dan 1:10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analfabeet
Okee, allemaal wel mee eens, ik snap dat er meer zekerheid zal zijn en meer support, maar dan nog stel alle bedrijven gebruiken de lijn even intensief, dan hou je dus 1 mbit over voor 300 per maand. Ik vind dat toch een behoorlijk verschil. Maar het zal'm dan wel voornamelijk zitten in de aanleg. Daarbij kwam overigens nog dat er voor 3 jaar getekend moest worden. In een tijd als deze is een 10 mbit verbinding toch ook niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372687

Waarom altijd kijken naar de maandelijkse kosten bij een abonnement? Natuurlijk is het veel geld, maar heb je ooit eens gekeken wat de kosten zijn dan wanneer je 3-5 werkdagen zonder internet zit?

Worst-case scenario: Stel je hebt een bedrijf wat 24/7 afhankelijk is van internet, je hebt een lastig probleem wat op de consumentenmarkt wordt opgelost door een afdeling die alleen tijdens kantooruren geopend is, of, misschien net zo erg, ga voor de grap eens openingstijden van de helpdesk van de verschillende ISPs opzoeken.
Je constateert op vrijdag om 18:00u dat je een probleem hebt wat je niet zelf kan oplossen. Je hebt het het geluk dat de helpdesk nog open is, Miep snapt jouw probleem en meldt jouw probleem bij Afdeling Alleen-Tijdens-Kantooruren die pas de eerst volgende werkdag weer aan de slag gaat, veelal via het first-in-first-out principe. Dat is dus een dienstonderbreking van een heel weekend + doorlooptijd van x werkdagen + evt. nog 1 of 2 feestdagen en je zit zomaar op een week. Een week dat jouw bedrijf geen productie kan draaien, x werknemers niet kunnen werken, zij om de schade in te halen overuren moeten schrijven, klanten die weglopen, naamsverlies (ga jij je klant eens uitleggen dat je consumentenlijn zonder fallback en duidelijk gedefineerde SLA gebruikt), etc.

Daarnaast soms nog voordelen als meerdere IP-adressen, mogelijkheid tot eigen mailservers, symmetrische verbinding, en een SLA van x uur, ipv +/- zoveel werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Grootste kostenpost: graafkosten.

Bij een particuliere verbinding wordt dit grootschalig aangepakt door een investeringsmaatschappij (cif, reggefiber, kpn of whatever), zodat de kosten per woning relatief laag zijn. Een dienstenleverancier kan zich hierop inkopen, voor tarieven die ze anders nooit zouden kunnen bieden (<20 eur/mnd per woning bij Reggefiber)

Bij een zakelijke verbinding wordt er vrijwel altijd een stuk meer gegraven, moeten er individuele vergunningen geregeld worden, en per bedrijf moeten graaf/lasploegen enz aangestuurd worden. Gevolg: Aanzienlijk hogere kosten, die deels in de maandbedragen verwerkt worden (vaak zie je bv 300 eur per maand bij een 5jaarcontract, of bv 400 eur bij een 3jaarscontract)

2e is de zekerheid/diensten eromheen: Een koppeling (vlan of whatever) naar een 2e lokatie is mogelijk, meerdere (vaste) ip's, lagere overboeking, router in beheer, rDNS enz, en er zijn SLA's mogelijk

Verder kan het goed zijn dat de huidige prijzen gebaseerd zijn op een 3-jarig contract uit 2009... Maar dat is bij particulieren ook zo: Nieuwe aanbiedingen zijn vaak interessanter, maar als je niet zelf aan de bel trekt loopt gewoon je huidige contract door (voor die prijzen.....)
analfabeet schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:46:
.....
Mijn vraag is dan vervolgens hoe kan het verschil tussen een zakelijk en particulier pakket zo enorm zijn. Ik weet dat er op mijn werk tussen de 300 en 400 euro per maand wordt neergelegd voor glasvezel. Hiervoor krijgen wij van Solcon een 10 mbit verbinding. Nu komt het: gedeeld met nog 9 andere bedrijven. Oftewel er wordt 3000 tot 4000 euro betaald voor een 10 mbit verbinding per maand. En dan zit ik thuis met een 100 mbit van 85 euro.
Is die 10Mbit niet per gebruiker? 400 eur voor 10Mbit.. is vrij prijzig zo op het eerste gevoel, maar dat ligt ook aan de partij die de infrastructuur levert. Als men bv 1km moest graven vind ik het weer goedkoop ;) (tenzij ze ook enorme eenmalige kosten rekenen)

In mijn regio ligt (semi-gezamelijk) glasvezel van Ndix. Dan praat je over gemiddeld 2000 eur eenmalig, en zo'n 200 eur per mnd voor 10Mbit verbinding. Internet 10Mbit 1:10 zijn de kosten niet, dan ben je voor 250 eur klaar. 100Mbit is duurder, iets van 350 ofzo, en daar komt dan nog een provider bij. Maar goed, in een bedrijfsverzamelgebouw kun je prima overweg met 10Mbit, mits je kan pieken naar 100 (burstable). (Of een huurder neemt zn eigen verbinding, dan heb je ook geen gezeik met doorbelasten)

Voor alleen internet is het soms duur, zeker voor kleine bedrijven. Die hebben meer aan een DSL lijntje + backup lijn, is kwa maandlasten aanzienlijk goedkoper. Probleem is alleen dat industrieterreinen vaak aan de rand liggen, dus dsl is of traag ivm lijnlengte of niet mogelijk/instabiel... en vaak geen kabel beschikbaar, terwijl je met glas+dsl een stukje zekerheid hebt (meer dan een dure sla)

Bottomline: Zakelijk glas is duurder, maar kan ook meer

[ Voor 43% gewijzigd door DJSmiley op 28-07-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analfabeet
Dankjulliewel, dat geeft wat duidelijkheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12
analfabeet schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:46:
85 euro voor 500 mbit = 5,88 mbit per euro.
300 euro voor 10 mbit = 0,033 mbit per euro (ervan uitgaande dat wij de volledige 10 mbit zouden gebruiken).
Je verwart bandbreedte met maximale snelheid. Die 10 Mbit 1:10 betekent dat je niet alleen een 10 Mbit koppelvlak hebt, maar ook dat je provider je daadwerkelijk 1 Mbit bandbreedte naar het Internet garandeert. Die 500 Mbit betekent dat je alleen maar een maximale snelheid hebt van 500 Mbit, maar daar heb je geen enkele garantie op de hoeveelheid beschikbare bandbreedte naar het Internet.

Daarbij komt het verschil in beschikbaarheidsgarantie en support, zoals al door anderen aangegeven.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:03
elevator schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:51:
Dat aantal bedrijven dat op 1 lijn zit (dat noemen ze ook wel overboeking), gebeurt op jouw prive lijn ook en vermoedelijk nog wat meer dan 1:10.
Overboeking komt op glasvezel nog niet heel veel voor imho.

Zelf hier thuis een glasvezelverbinding 100/100, voor 32.50/maand, 300-400 euro per maand voor een (gedeelde!) 10Mbit aansluiting is gewoon absurd! :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

denan schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:50:
1- bedrijventereinen zijn groot met slechts een paar aansluiting. Waar je in een woonwijk 30-100 woningen aan kunt sluiten heb je op dezelfde oppervlakte maar 1-2 bedrijven zitten.
2- Zakelijke dienstverlening is iets anders dan particuliere dienstverlening. Denk aan sla's/verantwoordelijkheden bij uitval/storing/uptime garanties/etc.
Punt 1: Prima. De aanlegkosten moeten natuurlijk terugverdient worden, maar de onderhoudskosten blijven het zelfde. Als je een consumentenabonnement neemt op een bepaald adres of een zakelijkabonnement op dat zelfde adres maakt dat nauwelijks verschil in onderhoud, maar wel in prijs!

Punt2: Een aardig deel onzin. De maximale vergoeding wat je terug kan krijgen weegt meestal niet op t.o. de kosten die je moet gaan maken (als bedrijf zijnde). Daarnaast is het voor de internetprovider ook een eenvoudig rekensommetje om te bepalen wat goedkoper is, en soms is het goedkoper om een klant langer zonder internet te laten zitten.
Als je een hogere vergoeding wilt hebben, betaal je gewoon nog meer voor een abonnement.

Die website die je noemde is trouwens aardig oud, maar wel een redelijk begin voor dit onderwerp.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het verschil zit vooral in de support. Bij een budget consumentenverbinding kom je er mee weg als een storing twee weken duurt door een ingewikkelde kabelbreuk, bij een zakelijke verbinding niet. Ook de wachttijden moeten korter zijn van de helpdesk, de support beter omdat er vaak gebeld wordt door ICT'ers etc.

Dan heb je nog dingen als overboekingen die anders kunnen zijn zodat de snelheid ook beter gegarandeerd is (al heb ik op consumentenverbindingen ook nog nooit wat gemerkt van de overboekingen bedrijven willen vaak gewoon 100% van de capaciteit 100% van de tijd beschikbaar hebben en dat kost geld.

Poorten die niet geblocked mogen worden, dat kost ook extra mensen op de abuseafdeling om spamklachten tijdig te signaleren.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 28-07-2011 20:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die discussie heb ik ook wel eens gehad met een klant toen ik bij de zakelijke helpdesk van KPN zat. Toen snel afgekapt door te zeggen.Omdat u nu met mij aan het praten bent. Gelukkig ging die daar mee akkoord. Er zijn nog wel wat extra dingen natuurlijk. Je kan apparatuur heel redundant maken zodat een storing nauwelijks impact heeft of totaal niet met als gevolg dat een storing 8 uur kan duren omdat er een monteur met een kritiek stukje hardware op pad moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 13:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Onbekend, dat zijn wel gedurfde uitspraken. Ik vind het knap als je een ISP als consument kan vinden die en 4-uurs reactietijd heeft, of zelfs een 24/7 helpdesk.
Ik verkoop zelf ook zakelijke lijnen, en ik kan je vertellen: als je kijkt naar die dienst zelf zit er een zwaar verschil qua onderhoud en beheer bij zakelijk vs consument.

[ Voor 9% gewijzigd door kKaltUu op 28-07-2011 21:11 ]

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Monitoring, ik heb bewust een failover lijn losgemaakt omdat het gebouw schoon opgeleverd moest worden. en dan krijg je bijv een telefoontje van je provider. "hé, je modem verbind niet meer!"

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

kKaltUu schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:05:
Onbekend, dat zijn wel gedurfde uitspraken. Ik vind het knap als je een ISP als consument kan vinden die en 4-uurs reactietijd heeft, of zelfs een 24/7 helpdesk.
Ik verkoop zelf ook zakelijke lijnen, en ik kan je vertellen: als je kijkt naar die dienst zelf zit er een zwaar verschil qua onderhoud en beheer bij zakelijk vs consument.
Ik ben systeembeheerder bij een softwarebedrijf met 20 mensen. Deze mensen hebben 95% van de tijd een computer nodig om te werken, en gemiddeld is elk persoon voor 70% van deze tijd afhankelijk van het internet. Dit zijn o.a. de remote desktop applicaties en het e-mail/servicecall-systeem.

Wij hebben als primaire internetprovider Ziggo vanwege de hoge down/uploadsnelheden. Als failover hebben we een KPN-internetabonnement. KPN kan helaas, i.v.m. de afstand tot de telefooncentrale, niet zoveel bandbreedte leveren over de ADSL-lijn, anders hadden we die als primaire verbinding geconfigureerd. (Andere opties zoals glasvezel of straalverbinding naar een internetknooppunt is voor ons helaas onbetaalbaar.)

Gemiddeld moeten wij 2 keer per maand de modem/router van Ziggo resetten. Meestal stoppen ze in de loop van de avond met werken, waarna we weer naar kantoor moeten komen om de stekker even eruit te halen.
Daarnaast hebben wij in het afgelopen half jaar al 3x een storing van ruim 3 uur gehad. De helpdesk reageert lekker snel, en binnen 5 minuten heb je ook iemand aan de lijn. :)
Deze storingen van totaal ruim 9 uur zijn nauwelijks terug te declareren. Het gaat om een bedrag van maximaal 100 euro wat je kan terug vragen, maar voordat je dat kan ben je al 100 euro aan personeelskosten verder. En dan heb ik het niet over mijn tijd die ik aan de helpdesk van Ziggo heb moeten besteden en mogelijke andere problemen die ontstaan zijn bij het verbreken van de internetverbinding....

En over uptimegaranties: Ze dekken zich allemaal in dat ze in onvoorziene oorzaken (storingen dus) buiten hun schuld zijn opgetreden en dat dat dan niet geldt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Onbekend schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 20:47:
[...]

Punt 1: Prima. De aanlegkosten moeten natuurlijk terugverdient worden, maar de onderhoudskosten blijven het zelfde. Als je een consumentenabonnement neemt op een bepaald adres of een zakelijkabonnement op dat zelfde adres maakt dat nauwelijks verschil in onderhoud, maar wel in prijs!

Punt2: Een aardig deel onzin. De maximale vergoeding wat je terug kan krijgen weegt meestal niet op t.o. de kosten die je moet gaan maken (als bedrijf zijnde). Daarnaast is het voor de internetprovider ook een eenvoudig rekensommetje om te bepalen wat goedkoper is, en soms is het goedkoper om een klant langer zonder internet te laten zitten.
Als je een hogere vergoeding wilt hebben, betaal je gewoon nog meer voor een abonnement.
Hoeveel zakelijke abonnementen heb jij gekocht/verkocht? Als bedrijf wil je gewoon een zakelijke sla op je verbinding en een helpdesk die buiten kantoortijden open is. Wat denk je dat dat kost? Wat kost het om on-site support te geven? wat kost die accountmanager? Wat kost die dikke cisco router die je ipv een sweex krijgt? Of de 24/7 monitoring op de lijn.
Die website die je noemde is trouwens aardig oud, maar wel een redelijk begin voor dit onderwerp.
het punt was meer dat ts het antwoord makkelijk had kunnen googlen. Die website was slechts de eerste hit.

Add:ik zie nu pas je laatste opmerking. Zoveel downtime en problemen? Neem een echte isp of bouw iets dat wel redundant is :p

[ Voor 4% gewijzigd door denan op 28-07-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Onbekend schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:37:
[...]

Ik ben systeembeheerder bij een softwarebedrijf met 20 mensen. Deze mensen hebben 95% van de tijd een computer nodig om te werken, en gemiddeld is elk persoon voor 70% van deze tijd afhankelijk van het internet. Dit zijn o.a. de remote desktop applicaties en het e-mail/servicecall-systeem.

Wij hebben als primaire internetprovider Ziggo vanwege de hoge down/uploadsnelheden. Als failover hebben we een KPN-internetabonnement. KPN kan helaas, i.v.m. de afstand tot de telefooncentrale, niet zoveel bandbreedte leveren over de ADSL-lijn, anders hadden we die als primaire verbinding geconfigureerd. (Andere opties zoals glasvezel of straalverbinding naar een internetknooppunt is voor ons helaas onbetaalbaar.)

Gemiddeld moeten wij 2 keer per maand de modem/router van Ziggo resetten. Meestal stoppen ze in de loop van de avond met werken, waarna we weer naar kantoor moeten komen om de stekker even eruit te halen.
Daarnaast hebben wij in het afgelopen half jaar al 3x een storing van ruim 3 uur gehad. De helpdesk reageert lekker snel, en binnen 5 minuten heb je ook iemand aan de lijn. :)
Deze storingen van totaal ruim 9 uur zijn nauwelijks terug te declareren. Het gaat om een bedrag van maximaal 100 euro wat je kan terug vragen, maar voordat je dat kan ben je al 100 euro aan personeelskosten verder. En dan heb ik het niet over mijn tijd die ik aan de helpdesk van Ziggo heb moeten besteden en mogelijke andere problemen die ontstaan zijn bij het verbreken van de internetverbinding....

En over uptimegaranties: Ze dekken zich allemaal in dat ze in onvoorziene oorzaken (storingen dus) buiten hun schuld zijn opgetreden en dat dat dan niet geldt....
toon volledige bericht
2x per maand vind ik best veul
Zou je dan niet eens een ander modem laten komen ? of een of andere remote power switch aanschaffen. evt dat er een server zelf een trap tegen de power van de modem geeft ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Eigenlijk geeft hij heel duidelijk aan waarom je als bedrijf WEL een goede zakelijke dienstverlener wil hebben.. En:kwaliteit kost geld :p
Als ik zo zie hoe veel tijd hij maandelijks kwijt is, en hoe vaak de werknemers niet kunnen werken, zou ik me als manager eens goed achter de oren krabben en de gekozen oplossing heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Onbekend schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:37:
[...]

toon volledige bericht
9 uur tijdens kantoortijd in een half jaar, 20 man, 70% afhankelijk... zeg even 50 eur/uur en voor het gemak doorgerekend naar 1 jaar: 18 uur x 50 eur x 70% x 20 man....
Dat is 12600 eur op jaarbasis... Ik gok dat met die berekening de graafkosten van glasvezel wel te verantwoorden zijn :X

SLA is maar beperkt leuk, dan krijg je een keer je maandbedrag gecrediteerd.. echte redundancy regel je door 2 gescheiden verbindingen, daar kan geen SLA tegenop. (Een consumenten DSL + consumenten kabelinternetlijn samen is bedrijfszekerder dan een business dsl + dure sla). Nu is dat even extreem gesteld, maar (bv) een kabelbreuk is net weer de kleine lettertjes: 'overmacht'

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 28-07-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
DJSmiley schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:02:
SLA is maar beperkt leuk, dan krijg je een keer je maandbedrag gecrediteerd.. echte redundancy regel je door 2 gescheiden verbindingen, daar kan geen SLA tegenop. (Een consumenten DSL + consumenten kabelinternetlijn samen is bedrijfszekerder dan een business dsl + dure sla). Nu is dat even extreem gesteld, maar (bv) een kabelbreuk is net weer de kleine lettertjes: 'overmacht'
Een SLA gaat niet zozeer om de vergoeding. Wat je als bedrijf goed wil inregelen is een garantie mbt de kwaliteit van de dienstverlening. Op een consumentenlijntje maakt het niet uit als je eerst een kwartier in de wacht staat bij de helpdesk om vervolgens te wachten tot er een monteur in de buurt is met ruimte in zijn agenda. In een SLA (bvb de BBNED bronze/gold/platinum versies) zijn er strakke garanties over maximale tijd tussen de eerste melding (het uitschelden van die dure accountmanager ;))en het moment dat een engineer ermee aan de slag gaat.

Persoonlijk zou ik ook voor een combinatie van consumentenlijnen gaan, natuurlijk op basis van verschillende technieken en aanbieders. (Kabel/Fiber/KPN/BBNED/Tele2 DSL). Een combinatie van die lijnen kost je hooguit 100-150 per maand als je alleen internet neemt en met een goede failover oplossing hoeft je bedrijf nooit zonder te zitten.. al zal het wel iets trager worden als je snelste abonnementen dood gaan. Als bedrijf wat afhankelijk is van de internet verbinding snap ik niet dat je akkoord kunt gaan met een oplossing waarmee elke maand wel iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290112

Zoals eerder verteld, het verschil zit in de SLA.
Ooit KPN gebeld met een kabelbreuk door graafwerkzaamheden als zakelijke (grote) klant, en als particulier?

Bij zakelijke klanten staat er binnen een uur een busje monteurs aan je kabels te werken als het nodig is, als particulier mag je eerst alle prodedures doorlopen en heb je misschien volgende week weer internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 23:19
Ook ik ben nog niet overtuigd.

Wij zitten met een vergelijkbaar probleem. We hebben nu 4x gestappelde Solcon ADSL lijnen en een 5 de ADSL lijn op een losse modem (dedicated VOIP, modem redundancy). Wij zouden zeer graag naar 1x glas + 1x ADSL willen. Ook de graafkosten willen wij graag betalen (in ons geval ongeveer € 3500, we zitten vlakbij een glasvezel verbinding).

Alleen in ons geval zou het inderdaad ook nog eens € 300,- p/m kosten voor 10 Mbit/s.

Voor het glas vinden we het prima om op een consumer SLA te zitten, ook vinden we het prima om de graafkosten zelf te betalen, maar daarna zouden we graag sub € 150,- voor 50/50 betalen...(of sneller!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
SkyFlyer schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:44:
Voor het glas vinden we het prima om op een consumer SLA te zitten, ook vinden we het prima om de graafkosten zelf te betalen, maar daarna zouden we graag sub € 150,- voor 50/50 betalen...(of sneller!)
Al contact gezocht met reggefiber? (neem aan dat die het glas daar heeft liggen?). Je zou toch verwachten dat ze best bereid zijn om een vezel door te trekken als jullie de graafkosten betalen. Mits het in dezelfde straat is natuurlijk anders krijg je teveel problemen tijdens het graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analfabeet
SkyFlyer schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:44:
Ook ik ben nog niet overtuigd.

Ook de graafkosten willen wij graag betalen (in ons geval ongeveer € 3500, we zitten vlakbij een glasvezel verbinding).

Alleen in ons geval zou het inderdaad ook nog eens € 300,- p/m kosten voor 10 Mbit/s.
Bij ons waren de graafwerkzaamheden 1250,- en hebben wij dus voor 300 euro, kan ook 400 euro zijn een 10 mbit verbinding met 9 andere bedrijven gedeeld. Dus nog niet voor ons alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

DJSmiley schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:02:
9 uur tijdens kantoortijd in een half jaar, 20 man, 70% afhankelijk... zeg even 50 eur/uur en voor het gemak doorgerekend naar 1 jaar: 18 uur x 50 eur x 70% x 20 man....
Dat is 12600 eur op jaarbasis... Ik gok dat met die berekening de graafkosten van glasvezel wel te verantwoorden zijn :X
Zoals ik eerder heb gemeld, hebben we een KPN-verbinding als failover. Onze medewerkers zitten gelukkig niet zo lang stil, en kunnen na een paar minuten gewoon hun werk voortzetten. :)
Die € 12.600,-- toch niet niks, en met glasvezel kan ik nog steeds niet garanderen dat er geen internetstoring meer optreedt.

Op zich zijn wij wel tevreden met deze oplossing, maar ik wilde alleen aangeven dat je met een willekeurige SLA niet méér of minder storingen hebt dan een verbinding zonde SLA. Afhankelijk van het aantal klachten in een regio sturen ze daar iemand op af om het internet te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maar een zakelijk modem wat zich 2x in de maand ophangt is echt niet normaal hoor.
zelfs consumentenmodempjes rammelen over het algemeen probleemloos maandenlang door

Iperf

Pagina: 1