[Ubuntu 10.04] Dubbelklik op bash script geeft geen terminal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem : ik startte altijd bash script op door te dubbelklikken. En dan kreeg ik de optie om te weergeven of uit te voeren in een terminal venster.

Maar tegenwoordig als ik op het bash script klik geeft hij wel het melding aan waar ik kan kiezen wat ik wil doen : uitvoeren of weergegeven. Maar als ik op uitvoeren in terminal klik verschijnt er geen terminalvenster waar het script in uit wordt gevoerd.

Ik heb op google gechecked naar een vergelijkbaar probleem maar dat leverde niks op. Daarna heb ik nog gecontroleerd of het excutable bit nog steeds aan stond -> prima. Tevens als ik het script rechtstreeks uit de terminal uitvoer door het commando in te voeren werkt alles perfect.

Daarna heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt en daar werkte alles naar behoren.
Mijn vermoeden is dat er ergens een bestand is beschadigd geraakt of iets wat ik geconfigureerd heb in mijn eigen account dat deze problemen dus veroorzaakt.

Wie heeft een idee hoe ik dit kan troubleshooten ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check .local/share/applications. Je zal vast een associatie verkeerd hebben staan. Door de map te legen, ga je terug naar defaults. Vergelijk desnoods je inhoud met die van de andere gebruiker.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Dezelfde melding komt ook op als het script geen .sh extensie heeft en vertoond dan dezelfde symptomen. Dus het ligt hem niet aan de extensie. Welk onderdeel van Linux bewerkstelligt deze melding ? Het komt in ieder geval na voren als de excutable bit gezet is. Kan ik hier output van capturen in een log ?

[ Voor 21% gewijzigd door lamko op 28-07-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Extensies zijn niet boeiend in Linux. Het is leuk, maar er wordt naar het mime-type gekeken, net zoals je op internet hebt. Aan de hand hiervan wordt het bestandstype bepaald. Zo kan je een Word document dat normaal op .doc eindigt, laten eindigen op .blaat en dan wordt het alsnog in OpenOffice.org/LibreOffice geopent.
In de map die ik noemde heb je ook een bestand mimeinfo.cache. Hier kan je je shell script entry uit halen, of het bestand gewoon verwijderen. Het wordt later wel weer aangemaakt en gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Dat wist ik dat extensies niet boeiend waren daarom vondt ik het ook allemaal wat een vreemd verhaal.
Als ik er geen #!/bin/bash of #!/bin/sh dan kan hij de mimetype niet bepalen toch ?

Als ik een tail doe op Xsession.errors :
code:
1
2
tail -n0 -f ~/.xsession-errors 
Kon argument niet lezen: Onbekende optie -c

[ Voor 56% gewijzigd door lamko op 29-07-2011 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zou handig zijn als je eens wat advies opvolgt, ipv het in de wind slaan met commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Ik was niet helemaal duidelijk maar ik heb gedaan wat je vroeg, maar dat loste het probleem niet op. Daarom ben ik zelf ook verder gegaan. En kwam ik er achter dat hij sowieso het mimetype niet kon bepalen, ja als tekst. Heb het ook op de andere manier geprobeerd met de shebang maar dat leverde ook niet het gewenste resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

code:
1
xterm -e "<command>"

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
:? Na uitleg van Hero snapte ik waar je heen wilde. Maar in een terminal werkte het altijd wel vandaar dat ik niet echt begreep waar je heen wilde.

[ Voor 31% gewijzigd door lamko op 03-08-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat betekend dat je het script moet uitvoeren via dat commando. De actie die gedaan wordt als je er dubbel op klikt moet dan xterm -e "pad/naar/je/script" zijn.

Maar heb je ook opnieuw aangemeld nadat je je mimecache.info en .desktop files had verwijdert? Het is ook wel handig als je tevens het script geeft, want misschien is een terminal helemaal niet nodig. Heb je bepaalde dingen gewijzigd voordat het stopte met werken, zoals een upgrade van je distro gedaan? Applicatie verwijdert? Staat je default terminal emulator nog hetzelfde als eerder (en de andere gebruiker)?
Beetje meer inzet kan op zich geen kwaad hier. Dit is niet per sé een helpdesk waar we constant moeten vragen voor hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Thx, Hero of time op jouw vraag wat is je default gnome-terminal kon ik mij herinneren uit een ver verleden dat ik die ooit had aangepast.

Naar : gnome-terminal --geometry=80x23-800-600 <- om hem mooi in het midden van je desktop te starten.

Deze weer teruggezet naar standaard gnome-terminal en draaien weer :)
edit Dit verklaard een hoop :
http://library.gnome.org/...efs-preferredapps.html.en
En werd dus in gconf aangepast : /desktop/gnome/applications/terminal

[ Voor 21% gewijzigd door lamko op 03-08-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een scherm in 't midden wilt, kan je beter je window manager die opdracht geven door elk venster met de titel, klasse of andere unieke eigenschap van de applicatie ergens op het scherm te laten plaatsen. Standaard heb je al Compiz, dus kan je met ccsm (even installeren, default simple-compizmanager kan 't niet geloof ik) via de Put plugin het een plekje geven.

Pagina: 1