GamePC voor storage + HTPC of GamePC, HTPC + Custom NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:19
In mijn kantoor heb ik mijn GamePC staan wat ik ook gebruik voor de opslag van "gegevens", news leecher en er zit dan ook een paar TB aan schijven in. Er zit nu een i5 750, GT460 en iets van 4.5 TB aan schijven in en staat 24 uur per dag aan. Ik log hier ook regelmatig via remote desktop op in.

In mijn woonkamer staat een HTPC dia via een 1GB netwerk is aangesloten. Hier heb ik nog een oude AMD Athlon FX-75 in zitten + GT8800 en een schijfje om van te booten. Staat alleen aan als ik films wil gaan kijken.

Nu heb ik de i5-750 geupgrade naar een i7-860, dus heb een cpu over. Alleen weet ik nog niet wat ik daarmee ga doen en zeker nu de energie prijzen erg hoog worden, wil ik voor een wat zuinigere oplossing ga, maar wel eentje zodat ik 24 uur per dag bij mijn bestanden / desktop kan.

Is het beter om een custom NAS te bouwen met die i750 en alle hardeschijven daar naar toe te verhuizen om dat ding dan 24/7 aan te staan? En de HTPC te laten zoals ie nu is?

Of een nieuwe HTPC maken die ook dienst doet als NAS op basis van de oude i750, GT8800, nieuw mobo (welke?) + geheugen?

Super Ultra zuinig hoeft voor mij niet, maar als het enigzins te beperken is zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je HTPC alleen aangaat voor film kijken en daarna weer in slaap valt boeit het verbruik niet echt op jaarbasis, dus i.h.a. wil je de zuinigste hardware in de server stoppen, da's de enige die 24/7 aanstaat.

In feite is het een kostenafweging. Ja, een "super-NAS" met een i5 verbruikt minder, maar je moet er wel een mobo, kast, voeding en RAM bij kopen en dat is niet gratis. Elke Watt besparing levert je grofweg 2 euro per jaar op. Ik schat dat die i7 game PC zo'n 70W idle gaat verbruikt als je 'm als 24/7 server inzet, terwijl een dedicated server met de i5 + nieuwe hardware zo'n 50W idle zit (uitgaande van vier 3.5" schijven erin). Dat is 20W verschil = 40 euro per jaar - maar daar moet de restwaarde van die i5 die je anders natuurlijk verkoopt eerst nog vanaf. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je dit binnen twee jaar eruit hebt, maar als je heel slim tweedehands inkoopt...

Btw ik kan er best naast zitten met die geschatte verbruiken, als je een wattmeter hebt (tientje bij de kijkshop) kan je het gewoon zelf even nameten: i7 + met videokaart versus i5 zonder videokaart geeft al een aardig idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 28-07-2011 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Als je dat ding weggooit bespaar je al €40 op jaarbasis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als-ie in de server zat ja - maar die zit in de HTPC, die niet 24/7 aanstaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 28-07-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
Die 8800gt is idd een monster. Maar de zit in de htpc. Denk dat ik de AMD fx57 er uit doe samen met de 8800gt. Denk dat in dan voor een combi nashtpc ga, want dan hoef ik mijn game pc niet aan te houden als ik film kijk. Is zo een goedkoop gt250 kaartje goed genoeg voor mkv's en zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waarom überhaupt een losse videokaart? Ik weet niet wat je allemaal wilt gaan doen, maar een simpel G620 of A4 systeem moet al voldoen.

[ Voor 56% gewijzigd door Dreamvoid op 29-07-2011 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:39

WhySoSerious

Be the change.

Zit een beetje met hetzelfde probleem, ik hou je topic in de gaten.

Waar ik eerst naar een NAS neigde, zit ik nu meer te denken aan een homeserver ivm uitbreidbaarheid en dus toekomstbestendigheid. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Nasje met energiezuinige componenten bouw je voor een euro of 300, met een verbruik van een Watt of 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:38:
Waarom überhaupt een losse videokaart? Ik weet niet wat je allemaal wilt gaan doen, maar een simpel G620 of A4 systeem moet al voldoen.
Ik heb een een perfect werkende i5-750 liggen die ik graag wil gebruiken. Hier zit geen videokaart in, dus moet er een ander kaartje in als ik hem in een HTPC wil gebruiken. Nu heb ik bij het verwisselen van de i5 en i7 misschien mijn oude MSI-GD65 kapot gemaakt, dus die heb ik uit tijdsgebrek even vervangen door hetzelfde model. Heb dus al de basis voor de nieuwe HTPC of NAS

Denk dat ik voor de HTPC/NAS in een ga en die 24/7 aan laat staan. Kan ik ook nog wat andere VM's draaien (is ie toch krachtig genoeg voor) en een hoop harde schijven + mogelijkheid om een PCI-E raid controller er in te gooien.

Moet helaas wel een nieuwe kast kopen voor normale ATX bord.
Pagina: 1