z68 asrock pro3: onboard audio doet niks

Pagina: 1
Acties:

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb hier een pc samengesteld: asrock pro3 z68, intel i5 2500k, 2x4gb GeiL DDR3, win7 pro 64bit.
Alles loopt nu (na wat gedoe om SSD caching aan de praat te krijgen) maar...

de ingebouwde geluidskaart werkt niet goed. op internet staan veel klachten van mensen met dit probleem (ook met de z68 extreme4) dus hopelijk weten jullie een oplossing.
behalve relatief veel statische ruis hoor ik vrijwel niets door de speakers. zelfde voor een koptelefoon. aansluiten op front/rear connectors: geen verschil. als ik geluidsopties open zie ik wel het balkje bewegen alsof er gewoon muziek speelt, en als ik de speakers loeihard zet hoor ik heel vaag iets van de muziek die ik dan afspeel. hij doet het dus wel, maar waarom niet zoals het hoort? is er een hardware defect? lijkt mij wel, anders zou het niet zacht te horen zijn. speakers? nee, dan zou de koptelefoon het moeten doen.
ik heb in de (laatste) bios alle settings geprobeerd. drivers verwijderd, zelfs met driversweeper. ik hou geen opties meer open behalve een defect onderdeel op het moederbord. of mis ik iets?

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wellicht staat je volume op 0.

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-02 22:32
stekkers in de goede poorten ? je zal niet de eerste zijn die zijn pc overhoop haalt en dat je de stekker in het verkeerde gaatje hebt geplugd !

zijn kabels goed aangesloten van de front van je kast naar je moederbord, en heb je de goede keuze gemaakt in je bios (ac97 vs audio hd ) !

• knuppelhout
  • Niet online
audio staat gewoon op 70%. stekkertjes in alle poorten geprobeerd. bios ook alle opties getest.
ik ga verder met proberen uit te zoeken wat het probleem is, maar ondertussen heb ik wel n pci 7.1 kaartje besteld. RMA heb ik echt geen zin in.

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er zijn wel meerdere programmatjes mogelijk die het volume regelen. Bij dat bord zit een cd, en als je niet oppast zet deze er ook een probeerversie van creative soundblaster op. Dan staat er ergens een suffe setting op "geluid dempen", en hoor je bijna niets (voluit en dan hoor je iets doorsijpelen). Ik heb kort geleden precies hetzelfde bord gekocht, en had geen geluid totdat ik dat dempen gevonden had. Ik weet niet meer hoe precies (zoals dat gaat, soort paniekmodus waarin je schiet)

• knuppelhout
  • Niet online
nee SB xi fi niet geinstalleerd, alleen het realtek tooltje maar die staat zeker niet op mute. blijf t raar vinden maar kan echt niks vinden...

Verwijderd

microfoon ook geprobeerd? geeft je driver aan dat hij nieuw ingeplugde speakers gedetecteerd heeft?

Verwijderd

Je hebt onboard HD audio in het bios op enabled staan neem ik aan.
Gebruik je de front panel header? Probeer die eens op disabled te zetten in het bios.
Experimenteer ook eens met de settings voor onboard HDMI HD audio.

En heb je de laatste drivers (R2.55) gedownload en geïnstalleerd?

Anders is misschien inderdaad een hardware failure en heb je pech.

• knuppelhout
  • Niet online
Helaas al die opties getest en ook nieuwste drivers en ook zonder realtek drivers geprobeerd. Blijf denken dat t gewoon iets simpels moet zijn maarja... Kom ik mssch ooit achter bij verse win install...

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Heel raar misschien, maar probeer eens of je iets aan de gang kan krijgen met een ubuntu live CD of zoiets?

En misschien het front panel audio stekkertje uit je mobo trekken en je alleen even op de poorten achterop beperken. Die zouden ook moeten kunnen detecteren of er iets ingeplugd is.
Pagina: 1