Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-08 14:29
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem en ben op zoek naar wat hulp. Ik heb eerst de FAQ doorgelezen en gezocht op het forum naar vergelijkbare problemen maar dit liep op niks uit, vandaar deze post.

In mijn netwerk zijn op dit moment 3 laptops aangesloten, 1 PS3 en 2 Xbox360's. We hebben een Sitecom Wireless Gigabit Router 300N X2 WL-351 en als we deze op B/G/N zetten werkt het draadloze netwerk prima. Als we hem op N zetten hebben slechts 2 laptops toegang tot internet (deze hebben een ingebouwde N-adapter), de derde laptop heeft dan geen verbinding omdat deze geen netwerkkaart heeft die N aankan. We hebben daarom een Sweex Wireless 300N USB Adapter. Zodra we die in de 3e laptop stoppen, knalt het internet er overal uit. Op de een of andere manier zorgt die USB adapter voor problemen. Deze adapter deed het echter wel op mijn oude PC, dus het ligt niet aan de adapter. Op de laptop zonder interne N netwerkkaart hebben we de meest recente drivers gedownload voor die adapter, maar het probleem is er nog steeds.

Ter info:

PC's:
1 Apple Macbook Pro (2007 of 2008) met N technologie (Netwerkkaart onbekend)
1 Windows 7 Home laptop met N technologie (Intel Centrino Advanced-N 6200 AGN)
1 Windows 7 Home laptop zonder N technologie (Dell Draadloze 1397 WLAN Mini-kaart)

Router
Sitecom Wireless Gigabit Router 300N X2 Wl-351

Draadloze USB Adapter:
Sweex Wireless 300N USB Adapter (LW313)

Internet
Concepts ICT Glasvezel 50MB/50MB

In theorie zouden we de router gewoon op N moeten kunnen zetten en de Sweex USB adapter kunnen gebruiken voor de 3e laptop, zodat ze allemaal op N kunnen. Helaas werkt het niet en moeten we de router aan en uitzetten om het probleem (wegvallen verbinding bij elke laptop) te verhelpen.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is? We willen toch wel graag gebruikmaken van N.

PS: Ik heb zoveel mogelijk informatie gegeven wat me relevant lijkt. Waarschijnlijk ontbreekt er nog belangrijke informatie, maar ik weet niet precies wat wel en niet interessant is en om nou alle settings te kopiëren vanuit de router leek me ook wat overdreven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
knalt het internet er overal uit.
Dat moet je specificeren.

Kan je de router nog wel benaderen via een netwerkkabel?
En wat doen de lampjes van de router tijdens het "knallen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-08 18:11
Heb je via de Sweex website al de laatste drivers gedownload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
cornfed99111 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 03:07:
knalt het internet er overal uit.
Dat moet je specificeren.

Kan je de router nog wel benaderen via een netwerkkabel?
En wat doen de lampjes van de router tijdens het "knallen"?
Met dat Internet eruit knalt bedoel ik dat de andere laptops geen toegang meer hebben tot het Internet. Als we dan rechtsonder klikken en opnieuw proberen te verbinden geeft hij de melding dat dat niet lukt.

We zitten hier allemaal op wireless, ik heb (nog) niet geprobeerd om de router te benaderen als dit gebeurd. Zou het helpen om wat meer te verduidelijken? Ook niet gelet op de lampjes, iets wat ik zo even zal doen.

Thanks alvast :)
Pimmerd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:14:
Heb je via de Sweex website al de laatste drivers gedownload?
Ja, laatste drivers geinstalleerd. Ik kan ze eventueel wel even verwijderen en het opnieuw proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door uNoTopia op 01-08-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:33
offtopic:
Het is niet helemaal duidelijk in de TS, maar de PS3 ondersteund alleen maar B/G-wireless en geen N!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
alex3305 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:48:
offtopic:
Het is niet helemaal duidelijk in de TS, maar de PS3 ondersteund alleen maar B/G-wireless en geen N!
Ah dat wist ik niet. Ik postte deze informatie slechts om aan te geven hoeveel apparaten er op het netwerk zitten. De PS3 stond tijdens dit probleem de hele tijd uit. Binnenkort is hij ook de deur uit, dus dat scheelt weer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wil je hem in n-only modus hebben???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:55:
Waarom wil je hem in n-only modus hebben???
Als hij op N staat gaat de snelheid omhoog, het loopt allemaal wat vlotter. (gemeten met speedtest.net)

Zou dit dan geen effect zijn van het feit dat hij op N staat, maar toeval / weet ik veel wat? Ik vond het wel raar dat er B/G/N staat maar ik weet te weinig over dit onderwerp en over de werking van routers om e.e.a. uit te sluiten.

Ik heb namelijk gelezen dat bij de B/G/N modus de router zich instelt op het traagste apparaat in het netwerk (dus de laptop zonder N). Later las ik dat de router bij de B/G/N modus via N communiceert met apparaten die over N beschikken, en over B of G met apparaten die niet over N beschikken. Hierbij werd gezegd dat in het laatste geval er meer "overhead" is. (?)

Edit: Met andere woorden, ik zie door de bomen het bos even niet meer. :?

[ Voor 4% gewijzigd door uNoTopia op 01-08-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:33
Sommige routers schalen naar beneden wanneer er apparaten zijn verbinden via een mindere techniek. Dat is echter vrij apparaatspecifiek.

Maar dan is nog maar de vraag hoe vaak je de G-laptop gebruikt, anders zou je best G/N of B/G/N aan kunnen zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
alex3305 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:19:
Sommige routers schalen naar beneden wanneer er apparaten zijn verbinden via een mindere techniek. Dat is echter vrij apparaatspecifiek.

Maar dan is nog maar de vraag hoe vaak je de G-laptop gebruikt, anders zou je best G/N of B/G/N aan kunnen zetten :).
Alle drie de laptops staan ongeveer evenveel aan, bijna de hele dag.

Ik zal nog eens proberen op te zoeken of ik kan vinden wat deze specifieke router doet in het geval hij op B/G/N staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
Heb helaas niks kunnen vinden wat me hier verder bij helpt.

Iemand enig idee hoe hetgeen alex3305 zei te achterhalen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Is alle apparatuur vast ingesteld op de 5 GHz band?
Want als dan een 2,4 GHz apparaat actief wordt, verliezen die de 5 GHz verbinding.
Vergeet ook niet de router mee te nemen in je onderzoek.
Pagina: 1