Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik zette vanochtend mijn pc aan en toen zag ik in 1 van de 2 beelden een vage schaduw achter alle plaatjes en tekens. ik heb wat gegooglet (als dat een woord is), en er kwam uit dat mijn scherm last heeft van ghosting. oorzaken hiervan kunnen de kabels, grafische kaart en het beeldscherm zelf zijn. ik heb zo het vermoeden dat het het beeldscherm is gezien ik hem zelf eerder heb gerepareerd door een paar condensatoren te vervangen.
om dit probleem kwijt te raken, zal ik dan de condensatoren weer doormeten en vervangen, of heeft dat geen nut?

het gaat om een LG flatron L194WS 1440x900 lcd scherm.

alvast bedankt

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eerst eens kijken of je kabels wel goed zitten. Een scheefzittende VGAkabel geeft ook ghosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Dat heb ik gecontrolleerd. als ik eraan beweeg o.i.d. dan veranderd er niks.
er zit ook een vga naar dvi blok op, maar die is pas nieuw. de kabels en blok hebben de heletijd stil gestaan. (oftewel, geen speling dat de kabel soms verschuift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Fordox schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:57:
Dat heb ik gecontrolleerd. als ik eraan beweeg o.i.d. dan veranderd er niks.
er zit ook een vga naar dvi blok op, maar die is pas nieuw. de kabels en blok hebben de heletijd stil gestaan. (oftewel, geen speling dat de kabel soms verschuift)
Heb je een lcd tv die je eraan kan hangen? Denk dat je scherm overleden is/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
nee is gewoon een pc scherm.
ik weet dat hij aan het overlijden is, maar er is vast wel iets dat ik eraan kan doen toch? (ik volg electronica opleiding dus ik ben wel ervaren met een soldeerbout :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Fordox schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:08:
nee is gewoon een pc scherm.
ik weet dat hij aan het overlijden is, maar er is vast wel iets dat ik eraan kan doen toch? (ik volg electronica opleiding dus ik ben wel ervaren met een soldeerbout :))
Tja dan moet je hem gewoon open maken en componenten nameten met een multimeter... misschien zie al je wel gelijk lekkende condensatoren ofzo. Maar geen idee of dit iets is wat je zelf repareren kan. Lekker hobbyen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
ik heb vannacht mijn scherm een tijdje uit laten staan en nu is de ghosting een stuk minder dan eerst, maar het is er nog wel. wat mij ook op is gevallen, is dat het standby scherm (check signal cable ding) geen ghosting heeft.

Ik heb dit scherm eerder gerepareerd en zag 4 lekkende condensatoren waarvan ik er maar 2 heb kunnen vervangen. sinds dien deed het scherm het weer, maar ik wist al dat hij het niet lang vol ging houden.
maar is ghosting wel een voeding probleem? je hebt namelijk 2 kaarten in het scherm, een grote, dat is de voeding, en een kleine dat het logica bordje is met alle ic's. op de voeding zitten de lekkende condensatoren.
maar is ghosting dus wel een effect van een kapotte voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
opgelost, bleek achteraf dus een kapot converter blokje te zijn.

Pagina: 1