Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een Samsung UE40D5000 aanschaffen. Bij bcc werd mij gezegd dat CRM Hz niet gelijk is aan Hz. Hij zei mij dat CRM Hz 100 in feite 50 Hz is. Dus CRM Hz 400 is 200 Hz. Op duitse vergelijkingssites wordt hierover ook gesproken. Wat is hiervan waar. Ik zag de genoemde tv. Deze trok bij ieder bewegend beeld steeds naar scherp. Verkoper zei dat dit kwam door genoemde lage Hz.

Heeft deze verkoper gelijk of willen ze me gewoon de Philips verkopen.

Heel graag jullie reactie

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12
Hertz is gewoon een eenheid en betekent het aantal acties per seconde. Dat is dus overal hetzelfde.

Wel is het zo dat je bij een CRT doorgaans een hogere frequentie hebt dan bij LCD omdat je bij CRT nog een gewone knipperende lamp hebt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:30

job

Hier wordt er een en ander over verteld. Als je met de zoekbalk bovenin zoekt met juiste term (het is cmr, niet crm) kom je de reacties wel tegen.

Verwijderd

Zoals reeds vroeger vermeld: CMR = aantal frames per seconde x verversingssnelheid van de frames
Samenvatting:
Hoe wordt CMR bepaald? CMR wordt bepaald door:
1) Het aantal frames wordt gemeten op grond van:
  • Panel: Het panel van een televisie bepaalt hoeveel frames er per seconde getoond kunnen worden (Refresh Rate)
  • Backlight Blinking: Door het tonen van zwarte of gedeeltelijk zwarte frames tussen elk frame kan het totale aantal frames verdubbeld worden. (gedeeltelijk/volledig aan/uit schakelen van de achtergrond verlichting)
2) De verversingssnelheid en kwaliteit van de frames worden bepaald door:
  • Video Processing: De processor bepaalt hoe snel en hoe goed een tussenliggend beeld berekend kan worden. Hoe krachtiger de processor, hoe hoger de kwaliteit van de frames.
  • Precision Dimming: Door Precision Dimming kunnen snelle veranderingen in donkere en lichte vlakken met een hoge frequentie optimaal weergegeven worden, wat resulteert in een
    vloeiend beeld. (enkel op C8700)
bron: De nieuwe definitie van beeldkwaliteit Clear Motion Rate, van Samsung uit 2010:
Nederlandse Pdf 969 kB deze link download rechtstreeks dit document: http://www.samsung.com/nl/cmr/

zodus mijn conclusie na het lezen van de Samsung Informatie:
bij 600 CMR is de berekening:
+200 Refresh Rate
+200 Backlight Blinking
+200 Video Processing
bij 800 CMR komt daar nog bij de 600 van hierboven
+200 Precision Dimming
50 CMR en 100 CMR gebruiken vermoedelijk alleen de Panel Refresh Rate.

Uiteindelijk gaat het om een clear motion effect: Clear Motion Rate = is 1x, 2x, 3x of 4x de Panel Refresh Rate naargelang de aanwezige technologie

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 10:10 . Reden: 1x, 2x, 3x of 4x de Panel Refresh Rate naargelang de aanwezige technologie ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De fabrikanten worden uitermate creatief om een zo hoog mogelijke frequentie bij hun paneel neer te zetten. Het begon met LCD's die met constante backlight 200/240Hz claimden, wat in de praktijk onhaalbaar bleek ivm de traagheid van de pixels. Daarna kreeg je plasma's met 600Hz frequentie, wat überhaupt niks meer met het aantal beeldjes/sec te maken had en nu dit weer, het simpelweg optellen van een paar frequenties om de consument een nog hoger getal voor te schotelen 8)7 Ik ben benieuwd wanneer we de frequentie in kHz uitgedrukt gaan zien |:(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Hz'en zijn de nieuwe resoluties en contrasten. Ik werk bijna 4 jaar op de tv-afdeling van een Media Markt en eerst ging het allemaal om resolutie, toen om contrast en nu om hertzen. CMR Hz zegt niks meer over het aantal beelden per seconde, maar het geeft de 'kwaliteit' (:')) weer van schermen tegenwoordig. CMR kan je minstens door de helft delen.

De D5000 is 100Hz CMR, wat in de praktijk gewoon 50Hz is inderdaad. De 800Hz CMR van de D7000/D8000 is (als ik het goed heb) 200Hz echt en dan een paar keer een verdubbeling vanwege de achtergrondverlichting en de kleurenengine.

Maar wat die verkoper je heeft verteld klopt dus, echte 100Hz heb je bij Samsung pas vanaf de D6000-serie.

The devil is in the details.

Verwijderd

Duidelijk is alles behalve troef bij Samsung, lijkt eerder op bedrieg de boel een beetje. De enige kenmerk die wordt aangehaald is 100 CMR Hz en geen spoor van de werkelijke refresh rate! Ook niet meer in hun handleiding (E-handleiding). Zit er in de doos nog een papieren technische specificatie? CMR Hz is dus duidelijk een virtuele maat: niets zeggend, niet na te gaan, waar je als klant niets aan hebt! Kan dit wel wettelijk?

Want als je nu koopt: koop je een kat in een zak: Samsung vertelt je het je nog doodleuk ook:
Functies en specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Waar sta je nu nog als consument? Winst pakken is al wat nu nog telt, klant binding = een dikke NUL.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29

MazeWing

The plot thickens...

Ik denk dat samsung hier voor namelijk de informatie die in folders/websites staan. Als het op de doos staat, mag je er van uit gaan dat het ook klopt. Indien dit niet het geval is sta je redelijk sterk in je recht lijk me.

Maar samsung kan best van jan-feb een model uitbrengen met 100hz en vervolgens vanaf maart een model leveren met hetzelfde uiterlijk, type nummer, etc. maar dan met 50hz. Dit zal dan wel op de doos moeten staan. (of wel: er mag geen 100hz meer op de doos staan)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

MazeWing schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:13:
Ik denk dat samsung hier voor namelijk de informatie die in folders/websites staan. Als het op de doos staat, mag je er van uit gaan dat het ook klopt. Indien dit niet het geval is sta je redelijk sterk in je recht lijk me.

Maar samsung kan best van jan-feb een model uitbrengen met 100hz en vervolgens vanaf maart een model leveren met hetzelfde uiterlijk, type nummer, etc. maar dan met 50hz. Dit zal dan wel op de doos moeten staan. (of wel: er mag geen 100hz meer op de doos staan)
De refresh rate wordt niet vermeld! Een virtuele 50 CMR Hz of 100 CMR Hz kan evengoed een 25 Hz refresh rate panel zijn, gaan we nog een stap achteruit!
+25 Refresh Rate
+25 Backlight Blinking
+25 Video Processing
+25 Precision Dimming
Eerste 2 voor een 50 CMR Hz TV, de 4 samen voor een 100 CMR Hz TV. Alles volgens Samsung dan! Op hun website staat nergens meer de werkelijke Refresh Rate vermeld.

Verwijderd

Gelukkig maar dat er geen 25Hz lcd panels voor televisies gemaakt worden :) Maar je hebt gelijk de werkelijke panel refresh rate wordt door Samsung nergens meer vermeld en valt alleen nog via het service menu te achterhalen.

Verwijderd

Zijn er dan eigenlijk nog 'echte' 100 Hz modellen beschikbaar? Wou zelf een D5000 aanschaffen maar als die maar 50Hz heeft wil ik liever een die echt 100Hz heeft..

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-12 00:29
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 05:50:
Zijn er dan eigenlijk nog 'echte' 100 Hz modellen beschikbaar? Wou zelf een D5000 aanschaffen maar als die maar 50Hz heeft wil ik liever een die echt 100Hz heeft..
Een Samsung D6000 heeft een 100Hz paneel, Philips 6606 series, Sony EX720 series, Panasonic E30 series, Sharp LE630 series en LG LV5500 series hebben ook allemaal 100Hz schermen.. de hogere typenummers hebben of meer beeldverbeteraars en/of een hogere paneelfrequentie

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Verwijderd

Schizo007nl schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:24:
[...]Een Samsung D6000 heeft een 100Hz paneel,
De enige specificatie, ook in de uitgebreide kenmerken, die je terugvindt voor dit model is clear motion 400. Nergens vindt je ook maar iets terug dat ook maar claimt dat het een 100 Hz panel zou zijn, voor hetzelfde geld zit er een 50 Hz panel in.

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-12 00:29
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:13:
[...]

De enige specificatie, ook in de uitgebreide kenmerken, die je terugvindt voor dit model is clear motion 400. Nergens vindt je ook maar iets terug dat ook maar claimt dat het een 100 Hz panel zou zijn, voor hetzelfde geld zit er een 50 Hz panel in.
Mijn inkooplijsten, accountmanager en andere werkgerelateerde relaties kunnen dit echter wel bevestigen..

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Pagina: 1