[ATI 4350] (vermoedelijk) Driverprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:45

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Tweakers, ik heb jullie hulp nodig!

Het probleem

Ik kan mijn monitor niet meer op 1920*1080 (de native resolutie) instellen.

De omschrijving

Het probleem speelt eigenlijk al minstens een jaar ofzo heel sporadisch, dan startte ik mijn PC op en dan stond de resolutie opeens op 1600x1200 ingesteld terwijl de native resolutie van mijn scherm (LG W2243S) 1920x1080 is, als ik een hogere resolutie wou instellen werkte dit ook niet, de hoogst selecteerbare bij windows of bij het catalyst control centre is 1600x1200, dit was altijd op te lossen door ofwel een reboot ofwel het opnieuw installeren van de nieuwste ATI-drivers. Vervolgens sprong de resolutie automatisch weer naar 1920*1080.

Sinds gisteren is het andere koek, de PC startte ineens op in 1600x1200, en hoe vaak ik ook reboot of de drivers opnieuw installeer, de resolutie blijft 1600x1200 en ik kan alleen die of lagere resoluties instellen.

De videokaart wordt gewoon herkend door Windows, hij staat er gewoon als ATI Radeon HD 4300/4500 Series.
Wat ik wel vreemd vind is dat de monitor bij het instellen van een resolutie als 'algemene non-pnp-monitor' staat, wat ik normaal altijd heb als de drivers nog niet zijn geïnstalleerd, maar die zijn dus wel geïnstalleerd.

Wat heb ik de afgelopen 48 uur al geprobeerd.

- De PC rebooten (héééél vaak)
- De drivers opnieuw installeren (hééél vaak)
- De drivers deïnstalleren, en opnieuw installeren
- Een andere VGA-kabel proberen
- De DVI-poort proberen (met een VGA-DVI koppelstukje)
- Oude drivers downloaden van olddrivers.com en deze installeren (nadat ik de huidige drivers heb gedeïnstalleerd)

De feiten

De PC:

Naam van besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium
Processor AMD Athlon(tm) X2 240 Processor, 2800 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 2,00 GB

Videokaart:
Beschrijving ATI Radeon HD 4300/4500 Series
RAM-geheugen 1,00 GB (1.073.741.824 bytes)
Geïnstalleerde stuurprogramma's aticfx32.dll,aticfx32.dll,atiumdag.dll,atidxx32.dll,atiumdva.cap
Versie van stuurprogramma 8.861.0.0

De monitor:

LG W2243S

De oplossing

Ik heb niet gekeken wat er gebeurd als ik een andere monitor aansluit, maar de enige andere die ik voorhanden zou kunnen hebben is een TFT'je met een native resolutie van 1280x1024, en ik heb niet veel zin om mijn 40" Bravia naar de PC-kamer te slepen om die te testen
Dus ik denk niet dat ik van die dingen wijzer zou worden.

Wie heeft de gouden tip die tot de oplossing van mijn probleem kan leiden?

• Smuuk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Scherm testen op een andere pc of laptop ;) mogelijks ligt het probleem bij het scherm en niet bij de pc.

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Goeie tip!

Helaas heb ik het scherm zojuist aan een laptop aangesloten, kon hem zo op 1920x1080 zetten no problemo...
Daar gaf die ook 'algemeen non-pnp beeldscherm' aan bij de monitor trouwens.

Maar dan is het toch raar dat hij met de laptop wel op de goeie resolutie wil, en op de desktop niet?

[ Voor 43% gewijzigd door Grannd op 27-07-2011 22:42 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Grannd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:31:
Versie van stuurprogramma 8.861.0.0
Zit ATI met zijn driver versies niet al in de 11.x reeks?
Heb je ook al een keer enkel de driver (zonder CCC) geïnstalleerd?
Hoe verwijder je de drivers? Maak je gebruik van iets als DriverSweeper?

Desktop | Server | Laptop

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Al met iets als driver cleaner echt alles verwijderd gehad? Puur deïnstalleren haalt niet alles weg.
Wat ik hier op de zaak nog wel eens heb gedaan is een andere driver kiezen dan die upnp blabla ding... Als je driver bewerkt en naar de bestaande driverlijst gaat heb je ook een standaard optie "Digitaal lcd scherm (1980x1050). Of wat die resolutie ook is...... probeer dat eens.

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Ik heb nu nogmaals eerst de driver gedeïnstalleerd en vervolgens mbv Driver Sweeper alle AMD Drivers van de PC gehaald, de nieuwste drivers van ati.com gedownload, alleen het stuurprogramma geïnstalleerd zonder andere software.

Zonder de drivers geïnstalleerd is het duidelijk dat die ook niet zijn geïnstalleerd, windows Aero staat bv. niet aan, nadat de drivers zijn geïnstalleerd staat Aero wel aan, maar de resolutie gaat naar 1280x1024 en wil niet hoger dan 1600x1200.
Ik heb de nieuwste drivers gedownload van de ati site, ik heb die van Steam gedownload, oude geprobeerd...

Wat voor andere driver bedoel je precies zonder upnp? En waar vind ik die driverlijst?

[ Voor 13% gewijzigd door Grannd op 28-07-2011 13:08 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Grannd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:06:
Ik heb nu nogmaals eerst de driver gedeïnstalleerd en vervolgens mbv Driver Sweeper alle AMD Drivers van de PC gehaald, de nieuwste drivers van ati.com gedownload, alleen het stuurprogramma geïnstalleerd zonder andere software.

Zonder de drivers geïnstalleerd is het duidelijk dat die ook niet zijn geïnstalleerd, windows Aero staat bv. niet aan, nadat de drivers zijn geïnstalleerd staat Aero wel aan, maar de resolutie gaat naar 1280x1024 en wil niet hoger dan 1600x1200.
Ik heb de nieuwste drivers gedownload van de ati site, ik heb die van Steam gedownload, oude geprobeerd...

Wat voor andere driver bedoel je precies zonder upnp? En waar vind ik die driverlijst?
In je apparaatbeheer staat je monitor. Als je daar met de rechtermuisknop op klikt en je kiest voor "stuurprogramma's bijwerken". Dan kies je voor "Op mijn computer......." vervolgens "Ik wil kiezen uit....." Vinkje uit bij Compatibele hardware weergeven... en dan die Digitaal LCD-scherm (1920x1080) proberen. Forceer je hem wat meer....

Als dat niet werkt.... kaart eens in een andere pc proberen. Of als je nog een hd hebt liggen windows 7 er eens vers opzetten om dingen uit te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door JanW23 op 28-07-2011 13:16 ]

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Verandert niks, er staat wel 'apparaat weergeven op vga' ipv 'onbekend non-pnp-beeldscherm' maar ik kan nog steeds niet hoger dan 1600x1200 kiezen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Ik vermoed ook dat het probleem niet bij de ATI-drivers ligt maar bij de monitordriver.

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Probeer deze drivers eens te installeren: http://www.lg.com/ae/supp...e=support-product-profile

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Grannd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:17:
Verandert niks, er staat wel 'apparaat weergeven op vga' ipv 'onbekend non-pnp-beeldscherm' maar ik kan nog steeds niet hoger dan 1600x1200 kiezen.
Eigenlijk wel vreemd dat hij hem herkend als een non-pnp beeldscherm. Elke beeldscherm is tegenwoordig toch wel Plug & Play?
Heb je toevallig geen HD tv met vga aansluiting? Kan je checken of je kaart nog goed is.

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Ja, dan zal ik de 40" tv heen en weer moeten slepen.

Ff checken of die ook een VGA-aansluiting heeft dan dat maar even proberen.

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
De monitordrivers van LG wil hij trouwens niet installeren, niet door rechtsklikken op het .inf bestandje, en niet door in de map te zoeken waar die staat bij stuurprogramma bijwerken, maar...

VGA op de Bravia gegooid, toen stond ie eerst ff op 1600x1200, grappig dat een TV dat al een stuk beter kan scalen dan de monitor (hoewel die wel bijzonder cheap is).
Toen een reboot gedaan en rebootte die netjes in 1920x1080,
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o03rJ.jpg

Toen de VGA dus weer op de monitor gezet en bleef de monitor dus op 1900x1080 staan.
De monitor wordt alleen dus nog steeds herkent als Sony TV :P

Maar nu dus de grote vraag, zal hij het ook blijven doen als ik de PC reboot, en geen andere manier om daar achter te komen dan gewoon te rebooten en hopen op het beste...

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Ennn.... helaas.
Bij een reboot start hij weer in 1600x1200 op.

We kunnen dus concluderen dat het ligt aan de combinatie van deze monitor en deze videokaart want:

- Het scherm aangesloten op een laptop, kan zo 1920x1080 weergeven
- De videokaart aangesloten op een TV, kan zo 1920x1080 weergeven

Het zit hem dus inderdaad in de monitordrivers, maar ik krijg die van LG niet geïnstalleerd, althans niet via de normale manier...

[ Voor 5% gewijzigd door Grannd op 28-07-2011 13:56 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Waarom krijg je die niet geïnstalleerd? Krijg je foutmeldingen? Staat er iets in de eventviewer?

Desktop | Server | Laptop

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Rupie schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:00:
Waarom krijg je die niet geïnstalleerd? Krijg je foutmeldingen? Staat er iets in de eventviewer?
Ja, je kan drivers toch geforceerd installeren? En dan krijg je zo'n risico waarschuwing dat dit alles kan verknoeien blabla...

Trouwens, probeers eens even een echte DVI kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door JanW23 op 28-07-2011 14:10 ]

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Ok, het probleem wordt meer raar met de minuut.

Ik heb ze nu inderdaad uiteindelijk geforceerd geïnstalleerd, als je gewoon op de locatie van de .inf liet zoeken dan zei die dat de beste drivers al geïnstalleerd waren, als je eerst naar uit een lijst selecteren gaat en vervolgens de .inf selecteert kon ik hem wel installeren.
En heel even had ik weer een Eureka moment, want vervolgens stond 1920x1080 weer in de lijst!

Ik aanklikken en... tada!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AyrmG.jpg

Aargh!

Met de Sony TV driver zegmaar pakt hij wel 1920x1080, met een andere laptop ook, maar als het uit de videokaart komt dan komt er dit uit.

De monitor heeft alleen een VGA-ingang, dus een DVI-kabel gaat ook niet helpen.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Grannd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:22:
Ok, het probleem wordt meer raar met de minuut.

Ik heb ze nu inderdaad uiteindelijk geforceerd geïnstalleerd, als je gewoon op de locatie van de .inf liet zoeken dan zei die dat de beste drivers al geïnstalleerd waren, als je eerst naar uit een lijst selecteren gaat en vervolgens de .inf selecteert kon ik hem wel installeren.
En heel even had ik weer een Eureka moment, want vervolgens stond 1920x1080 weer in de lijst!

Ik aanklikken en... tada!

[afbeelding]

Aargh!

Met de Sony TV driver zegmaar pakt hij wel 1920x1080, met een andere laptop ook, maar als het uit de videokaart komt dan komt er dit uit.

De monitor heeft alleen een VGA-ingang, dus een DVI-kabel gaat ook niet helpen.
Kan er een knikje in je kabel zitten waar je LG icm de videokaart gevoeliger voor is? Oftewel, heb je andere vga kabels?

O dat had je al geprobeerd....
Kan je op een andere disk of partitie nogmaals Windows 7 vers installeren?

Hmm het klinkt als linkje

[ Voor 19% gewijzigd door JanW23 op 28-07-2011 14:35 ]

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Heb het zojuist weer met de andere kabel geprobeerd, maar het stomme is dus dat de combinatie tussen de videokaart en de monitor wel werkte toen ik eerst de TV eraan had gekoppeld.

Ja een nieuwe installatie zit ook over na te denken, maar ik zit nu te denken, mss kan ik die Sony drivers wel forceren? Toen werkte het wel.

[ Voor 28% gewijzigd door Grannd op 28-07-2011 14:34 ]

Pagina: 1