Voeding licht belast laten draaien?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo tweakers,

Ik heb een paar vragen over een komend project. Ik heb een oudere voeding van het merk FSP Group Inc. die voeding werd geleverd in een acer pc. Die pc is nu weg maar ik heb de voeding nog. In dat project wil ik graag 2 dvd spelers, 3 HDD's, een aantal fans, en een sata port multiplier laten draaiden.

1- Is het mogelijk dat ik dus de 2 dvd-spelers, 3HDD's, een aantal fans en een sata port multiplier hierop kan laten draaien zonder andere hardware. Dit moet ongeveer dan 12 uur per dag aan staan. Is dit niet slecht voor de voeding? Zodat niet straks mijn harde schijfen dood zijn.

2- Kan ik gewoon een switch kopen en daaraan de groene en de zwarte draad aan maken om de voeding aan en uit te zetten?

3- Kan ik een USB stekker direct op de voeding solderen zodat ik via daar mijn iphone, ipod kan opladen als die aanstaat?

Ik hoop dat deze vragen te beantwoorden zijn want ik heb als veel gezocht op internet maar ben er niet veel wijzer op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
De groene en de zwarte draad uit je netstroom? Dat zou ik niet doen nee.
Daarbij, op een schakelaar sluit je maar 1 draad aan die je dus met de schakelaar kan onderbreken.

USB op je voeding solderen kan wel, maar zorg dan wel goed dat je exact weet waar je mee bezig bent; makkelijkste is een netstroom->usb converter kopen, scheelt een hoop geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostden
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-01 18:39
MrWouter,

Ja, je kan een voeding met een lichte belasting laten draaien. Wees je wel bewust dat het rendement erg terug zakt. Een 200 watt voeding haalt zo'n 70% rendement bij 180 watt belasting, maar kan terug zakken naar 30 tot 50% bij 20 watt belasting. Het beste is dus een voeding te kiezen die naar verhouding van het verbruik is.
Op vraag 2 geef ik bewust geen antwoord. Ik adviseer iemand bij je project te betrekken die weet wat hij doet.

Vraag 3: Ja je kan gewoon een USB op de 5 volt lijn aansluiten. Wel wel op de polariteit (+/-).

[ Voor 24% gewijzigd door joostden op 27-07-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Afbeeldingslocatie: http://www.modding-faq.de/moddingfaq/atx-stecker/9_ATX-Stecker_%2824-Pin%29.gif

Door de groene pin met een willekeurige zwarte pin te verbinden gaat je voeding gewoon (veilig) aan en kan je hem in principe gewoon gebruiken. Bedenk je IDD wel (zoals hierboven aangegeven) dat het rendement behoorlijk bagger zal zijn onder zo'n lichte belasting.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Okee ja het is een 300 Watt voeding. Maar dat rendement is alleen maar erg voor je energierekening toch? En hier net na wat zoeken is er wel een connector op de PS_ON en black vastgemaakt.
http://www.wikihow.com/Co...ply-to-a-Lab-Power-Supply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
Het rendement heeft te maken met de stroom die de voeding van het stopcontact binnen krijgt, en hoeveel hij werkelijk gebruikt voor het voeden van de componenten die op de voeding zijn aangesloten.

Dit rendement is per voeding en per belasting verschillend.

Met een paar HDD's, fans en een printplaatje in de vorm van een SATA multiplier trek je van de 300Watt, hooguit zo'n 50Watt, wat, afhankelijk van de voeding, een behoorlijk beroerd rendement (efficientie) oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

MrWouter schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:50:
Okee ja het is een 300 Watt voeding. Maar dat rendement is alleen maar erg voor je energierekening toch? En hier net na wat zoeken is er wel een connector op de PS_ON en black vastgemaakt.
http://www.wikihow.com/Co...ply-to-a-Lab-Power-Supply
ja, een laag rendement is slecht voor je energie rekening :)
als je dan dus 20 watt nodig hebt voor je HDD's e.d. zal de voeding bijvoorbeeld 50 watt uit de muur trekken, veel meer dan je eigenlijk verbruikt dus

en mental nam aan dat je de 230V draad bedoelde, ipv de draadjes die uit de voeding lopen
wat daar beschreven staat (groen+zwart switch) laat de voeding denken dat er een mobo op aangesloten staat die een "aan" signaal geeft. daardoor kan je dus gewoon de volle 300 watt eraf halen (of de 20 die je van plan bent :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja, ja, ja, het werkt allemaal. enige nadeel wat hierboven ook al genoemd word, is de (te) lichte belasting en bijbehorend onnodige stroomrekening. misschien een idee om een 50-75w voeding met enkel 12v en 5v ergens vandaan te strikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Dat klopt inderdaad wel met de efficientie. Heeft iemand misschien dan een idee van wat voor voeding, waar te koop. Ik ben ook al aan het zoeken maar nog niet iets gevonden wat niet te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Als je vertelt wat je project inhoud kunnen mensen misschien een beter advies geven waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.

[ Voor 55% gewijzigd door Tazzios op 28-07-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Okee, het kan zijn dat het nog niet helemaal duidelijk is maar hieronder staat het ;)

Ik heb een Macbook Pro, en ik wil soms ook dvd's kopieren voor familie, en ik wil opslag ruimte hebben. Nu kan ik wel voor alles aparte behuizingen kopen maar dat staat weer rommelig en mijn harde schijfen worden in de meeste externe behuizing niet gekoeld, wat voor mij gewoon belangrijk m.b.t. de levensduur van de schijf. Dus op dit allemaal op de lossen dacht ik een grootte behuizing te maken waar alles in kan dus 2 dvd-spelers en 3 hardeschijf en wat ventilatoren voor de koeling en eventueel ook nog een paar usb oplaad punten ingebouwd. En alles gaat nog naar een sata port multiplier.

Dit is mijn plan en ik hoop dat het duidelijk is als, zo niet gewoon zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

[spam]ik heb onderstaande nog liggen:
http://www.mini-box.com/M...motive-DC-DC-Power-Supply
Als stroomtoevoer kun je dan een (oude) laptop adapter gebruiken. Dat zal allicht wat zuiniger zijn.[/spam]
Indien je het niet elke dag aan hebt staan zal ik me niet druk maken over het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 06:14:
enige nadeel wat hierboven ook al genoemd word, is de (te) lichte belasting en bijbehorend onnodige stroomrekening. misschien een idee om een 50-75w voeding met enkel 12v en 5v ergens vandaan te strikken :)
Dat ga je sowieso nooit terug verdienen, behalve als je zo'n ding gratis krijgt.
Maar zijn FSP voeding is hier prima voor geschikt dus, geen reden voor iets anders.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1