Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
ik zit met een klein luxe probleem namelijk het volgende.
Ik zou persoonlijk graag een 2de body willen naast mijn d300s zowel voor het geval dat als om minder te hoeven wisselen bij evenementen nu zou ik voor de d700 gaan voor zijn fullframe op dat de 24-70 van sigma op FF echt 24mm word en ik een groothoek vaak mis. Echter nu zit ik ook te twijfelen tussen een goedkopere body maar dan met de wel bekende 14-24 van Nikkor, dit omdat het een van de best gemaakte groothoek lensen is op dit moment. maar ja ik twijfel hevig wie heeft er tips???

ik heb max 2000 euro te besteden dus d700+14-24 gaat niet ;)

met vriendelijke groet

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09-2025

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Zelf heb ik gemerkt dat als je een DX naast een FX hanteert, je toch de 1 meer gebruikt dan de andere. Bij mij heb ik de D700 gehouden en de D300 gedumpt. Dubbele uitrusting meeslepen is ook niet alles. BIj evenementen zou ik als ik jou was een goedkopere 2e body nemen. En heb je de 14-24 ook echt nodig? is een DX WA objectief niet handiger?

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Verwijderd

Topicstarter
Shark.Bait schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:01:
Zelf heb ik gemerkt dat als je een DX naast een FX hanteert, je toch de 1 meer gebruikt dan de andere. Bij mij heb ik de D700 gehouden en de D300 gedumpt. Dubbele uitrusting meeslepen is ook niet alles. BIj evenementen zou ik als ik jou was een goedkopere 2e body nemen. En heb je de 14-24 ook echt nodig? is een DX WA objectief niet handiger?
ik heb 5 mei met 2x een d300s 24-70 en 70-200 gedaan vond ik zelf ideaal. maar op DX mis ik toch echt groothoek en nee persoonlijk kijk ik niet naar DX lensen op dat ik zoizo op ten duur naar FX wil.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:04:
[...]
op dat ik zoizo op ten duur naar FX wil.
Dan zou ik gewoon voor de D700 gaan.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Echter nu zit ik ook te twijfelen tussen een goedkopere body maar dan met de wel bekende 14-24 van Nikkor, dit omdat het een van de best gemaakte groothoek lensen is op dit moment.
Dat zou niet bepaald een slimme keus zijn. De 14-24 is misschien wel de best gemaakte UWA die er is, maar op crop heb je er natuurlijk weinig aan als UWA je doel is. Koop dan bijvoorbeeld de Tokina 11-16, ben je ook stukken goedkoper uit.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou een goedkopere body (bijv. D7000?) + de 14-24 pakken en dan over een tijdje voor de opvolger van de D700 gaan. De D700 is nog steeds een fantastische camera, maar er zitten aankondigingen aan te komen en hij is al 3+ jaar oud. En wat mensen ook mogen zeggen (en hoe goed de camera ook mag zijn), dat is oud voor een body, ontwikkelingen gaan idioot snel.
Het is wat ik zelf heb gedaan: ik heb de D7000 naast de D300 en dat bevalt tot nog toe prima, maar dit neemt niet weg dat ik [wat het ook is waar ze in augustus mee op de proppen komen] waarschijnlijk wel ga kopen, ik zit al langer te wachten op een nieuwe FX body met, naar ik aanneem, een behoorlijk uitgewerkte filmfunctie <- voor mij is dit niet zo belangrijk als dat het een goede stillscamera is, maar het weegt wel degelijk mee.

• Nordlys
  • Niet online
Als zijn budget 2000 euro is en zijn doel is om FX te gaan, kan hij natuurlijk ook straks goedkoper een 2e hands D700 kopen. De D800 gaat denk ik nog wel een half jaar duren (voordat die überhaupt aangekondigd wordt), en de introductieprijs zal minstens rond de 2500 euro liggen. Dan heb je alleen nog een FX body, dan mag je de +/- 1500 euro kostende 14-24 er nog bij op tellen.

Als je bereid bent om dat uit te geven, heb je iets heel moois. Een ander alternatief is de Tokina 11-16 en een D7000 als tweede body te kopen. Ben je veel goedkoper uit en heb je ook een prachtige UWA-lens.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31
Als ik het goed begrijp is die 24-70 van je op de D300 jouw 'groothoek'? Dan is 24mm op FX al een enorme stap vooruit :) M.a.w. neem een D700.

Anders koop je een 2e hands DX plus UWA en verkoop de boel later weer als je genoeg gespaard hebt voor een FX camera plus FX UWA (wellicht dat tegen die tijd de opvolger van de D700 er ook al is).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Ik zou sowiso nog heel even wachten. Eind augustus is er weer een produktaankondiging. Mocht er een D700 opvolger komen dan worden D700's dit najaar met bosjes ingeruild.

Verder..tja... lastig. Het ligt heel erg aan wat je graag schiet, sommige dingen voegt FF echt wat toe, andere totaal niet.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:52:
Als ik het goed begrijp is die 24-70 van je op de D300 jouw 'groothoek'? Dan is 24mm op FX al een enorme stap vooruit :) M.a.w. neem een D700.
ja mijn 24mm is om dit moment het meeste groothoek wat ik kan gaan.. ik denk dat ik zoizo even augustus afwacht aangezien je de prijzen dan zo ver als het kan naar beneden zullen gaan.
Ik ben fotografie student en sinds kort begonnen met mijn eigen bedrijf dus "soort" fotografie, eigenlijk alles wel reportage's, portreten ga zo maar door

Bedankt voor de informatie allemaal

• Nordlys
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:21:
[...]

ik denk dat ik zoizo even augustus afwacht aangezien je de prijzen dan zo ver als het kan naar beneden zullen gaan.
Dat kan nog wel eens tegen gaan vallen. De prijzen zakken niet zo gauw meer.. Mochten ze wel dalen, dan zal het je hoogstens 50-100 euro schelen op de duurdere lenzen.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik zou een tweedehands D90 (edit: of D300) nemen i.c.m. de 14-24 of de Tokina 11-16. De 11-16 is heel populair en gaat zeker niet verdwijnen onder het mogelijke FX-geweld waarmee Nikon zou kunnen komen. Ik neem aan dat er ook een D400 of anders genoemde crop-body komt waarmee men graag een 11-16 combineert. De D90 is nu vrij goedkoop en daar kun je hoogstens een paar honderd euro op verliezen bij introductie van de nieuwe modellen. Ik denk zelfs dat het nog minder is dan die paar honderd euro, denk richting de 100 tot 125 euro verlies. :) Met een D300 zou je het zelfs nog beter kunnen doen, al zou ik indien gewenst wel een grip erbij nemen voor een flinke verbetering in FPS.

[ Voor 12% gewijzigd door Krylinck op 30-07-2011 00:17 ]

Strava

• Nordlys
  • Niet online
D90 en 14-24 rijmt echt niet als je het mij vraagt. Ik blijf er bij dat de 11-16 veel geschikter is voor crop. Je krijgt veel meer UWA, de prijs is aantrekkelijker en het is een prima lens.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik vind tussen de 13 en 14mm op crop juist het wijdst wat ik zou willen hebben. Ik denk dus ook dat dat zeer persoonlijk is en ik ken een aantal lieden die een 14-24 gebruiken i.c.m. een D90 of D300s en daar prima tevreden mee zijn. Over het algemeen heb je zeker gelijk en daarom heb ik zelf eerst de 11-16 uitgeprobeerd. Op vakantie was het leuk, maar voor mijn normale stijl zeker niet toereikend. Ik werk nu eigenlijk alleen met een 24-70 en 70-200 op m'n D90. Zat groothoek, voor de walk-around dingetjes heb ik nog altijd een 18-105 liggen.

^ Maar goed, da's dus allemaal persoonlijk. Hier heb je een paar voorbeelden van de D90 + 14-24. Een aantal platen zijn prima gelukt, vind ik. Mocht je vrijwel zeker zeer binnenkort een overstap naar FX gaan maken (D4, D800, 2e hands D700 of D3-serie) en wil en kun je investeren, dan zou ik hoe dan ook de 14-24 nemen. Anders kun je 't altijd proberen met een 11-16. Ik heb mijn 11-16 in ieder geval voor (iets) meer verkocht dan ik hem heb gekocht. En da's ook altijd leuk.

Strava

Pagina: 1