Rokende HDD SATA aansluitingen...

Pagina: 1
Acties:

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inleiding :P

Afgelopen week had ik een probleem met m'n PC, het ding kwam niet voorbij de POST met initieel een (beepcode) melding over m'n videokaart en enkele pogingen later geen enkele melding meer. Na de boel open te hebben gehad, alles na te hebben gelopen en weer netjes in elkaar te hebben gezet, kwam de oorzaak aan het licht. M'n voeding zei poef en er kwam een mooi wolkje rook uit, die wandelde dus blijkbaar al op z'n laatste benen bij de eerste boot.

Ik heb geen onderdelen hier liggen en moest dus een nieuwe voeding bestellen om uberhaupt te kunnen checken of de rest van m'n PC het nog deed en niet door de kortsluiting van de voeding was gefrituurd oid. Vanmiddag de voeding binnengekregen en m'n systeem buiten de kast getest. Alles werkte nog, dus heb ik de boel weer in de case gezet en netjes aangesloten. Blijkbaar heb ik hierbij per abuis een SATA voedingskabel van de oude voeding gepakt, of een defecte kabel van de nieuwe (zelfde type voeding, zelfde kabels, mogelijk was een van de oude beschadigd door de kortsluiting van de oude voeding?).

Bij het aanzetten van de PC rook het initieel naar nieuwe electronica, de lucht die uit de voeding kwam. Daarna zie ik echter rook begint het naar smeltend plastic te ruiken. Snel de boel uitgezet en de kabels van de harde schijf losgetrokken. Beide SATA kabels waren warm/heet, zowel de voeding als de kabel tussen de HDD en het moederbord. De aansluitingen op de harde schijf zijn lichtelijk vervormd door de hitte en er zat wat plastic op een paar van de koperen plaatjes van de aparte aansluitingen. Waarschijnlijk is de SATA poort waar de kabel in zat op het moederbord ook wat vervormd, aangezien die kant ook erg warm aanvoelde. De rest van de SATA poorten werkt gelukkig nog wel.

Tot zover de voorafgaande gebeurtenissen...

Ik heb de connectors nu zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt en gekeken of de schijf het nog doet, helaas is dit niet het geval. Nu zou ik graag willen weten hoe jullie de kansen van een printplaat transplantatie inschatten. Het is een multi-platter Samsung schijf, ik begrijp dat het mogelijk tricky is bij multi-platters? Ik heb het forum even doorzocht en vond meerdere gevallen met rook van de aansluitingen en waarschijnlijk een doorgebrande printplaat, maar hierbij ging het meestal enkel om de voedingskabel niet de sata/mobo kabel. Ik weet dus niet of die tweede kabel nog meer schade kan hebben veroorzaakt eerlijk gezegd.

Ik vind het het eerlijk gezegd niet waard om de schijf naar een recovery bedrijf te sturen, maar als ik voor een paar tientjes een donor schijf kan krijgen en zo de data van deze schijf kan redden is dat wel een poging waard.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De prints op zich vervangen is vaak wel te doen, zolang je de leeskoppen e.d. maar niet hoeft te vervangen, dat is een stuk moeilijker.

Het beste is een schijf te pakken met een zelfde site- en datecode en zelfde firmware als je huidige disk, dan ehb je de meeste kans.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-02 17:22
Ben best benieuwd naar foto?

Stond er belangerijke gegevens op de hardeschijf? anders zou ik overwegen voor een nieuwe hardeschijf

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb dit ook een keer gehad (met een Antec voeding), alleen in mijn geval kwam er meteen bij het aanzetten met de nieuwe voeding een steekvlam uit de harde schijf. Denk dat het niets met de kabels te maken heeft maar gewoon met het feit dat de printplaat / electronica van de harddisk een flinke opdonder gehad heeft bij het ploffen van de voeding. Uiteindelijke schade was naast de voeding een defecte harddisk + een defect moederbord.

In mijn geval stond er niks belangrijks op de schijf omdat ik al mijn data centraal heb staan op een server waar ook goede backups van gemaakt worden. Ik heb dan ook gewoon een nieuwe harde schijf gekocht en Windows opnieuw geinstalleerd daarop. Printplaat vervangen kun je proberen alleen het lastige is dat met zo'n opdonder er best nog meer kapot kan zijn gegaan. Ik zou het dus alleen proberen als je de data belangrijk vindt, anders gewoon lekker een nieuwe harde schijf erin.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 27-07-2011 16:26 ]

• Propane
  • Niet online
U vraagt, wij draaien;

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6020/5981006917_f93941f32a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6030/5981007133_e5ee4af5a1_z.jpg

Wat betreft de data die erop staat, op zich niet veel bijzonders. Het zou me echter wel de kosten van een donorschijf en transplantatie poging waard zijn om de muziek te kunnen kopiëren. Daar zit namelijk spul tussen dat je niet zomaar weer terug vind.

Er komt hoe dan ook een nieuwe harde schijf. Het is natuurlijk ook een goed excuus om gelijk een SSD erbij e nemen :P.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Haal de printplaat eens los en zoek naar gesmolten onderdelen. Daarnaast kun je de aansluitingen doormeten om te zien of deze nog goed zijn.
Zover ik weet gaat een printplaat-transplantatie alleen werken als beide exact hetzelfde zijn (zelfs bij gelijke types kunnen er verschillen in revisies zijn.)

• Propane
  • Niet online
Ik heb het printplaatje er even afgehad en op het eerste gezicht lijkt alle er goed uit te zien, voor mij dan. Het enige wat mij opviel was dat het isolatie laagje onder printplaat niet netjes glad is aan de onderkant, zoals op de bovenkant. Ik ben echter niet echt thuis in printplaten en connectors, aangezien mijn tweaken meer beperkt blijft tot systemen in elkaar zetten en troubleshooten :). Ik heb dan ook geen voltmeter om de boel door te meten helaas. Dus heb ik wat foto's voor de kenners, misschien dat jullie hier nog iets uit af kunnen leiden. Klik voor fullsize;

Printplaatje onderkant
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6024/5981362127_c9a4db03eb_z.jpg

Contactjes naar de leeskoppen
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6123/5981922824_89bf929e03_z.jpg

Printplaatje bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6015/5981923004_8968601da6_z.jpg

Isolatie plastic bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6004/5981923168_1a784b76fd_z.jpg

Isolatie plastic onderkant
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6008/5981362955_894da69588_z.jpg

• Propane
  • Niet online
Vandaag van een medetweaker de printplaat van een zelfde schijf binnengekregen. Zelfde revisie en productiedatum, maar helaas geen mazzel. De schijf wordt weer gezien door m'n PC, maar hij spint zo te horen niet op en geeft een "Primary Slave Disk Error" of "Secondary Master Disk Error" afhankelijk van de SATA poort waar ik hem aan hang.

Toch bedankt voor de tips, nu even uitvogelen waar ik de schijf mee ga vervangen.

EDIT: Correctie, hij werkt toch weer!! Na in het BIOS hem eerst op AHCI te zetten spinde hij weer maar wilde niet booten, daarna de modus terug op IDE en hij ziet hem weer en boot gewoon! Hoera :P.

[ Voor 19% gewijzigd door Propane op 30-07-2011 15:30 ]

Pagina: 1