Hoe maak je een Wireless Metropolitan Area Network

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171671

Topicstarter
Ik heb een idee wat verder uitgewerkt moet worden:

Het idee bestaat in grote lijnen uit een manier om een "gratis" netwerk te creëren dat dienst doet als mobile provider, dit door middel van particulieren die hun wifi-excespoint ter beschikking stellen.

Dit type verbinding staat gewoon aan ook als er niemand thuis is en 25% van die capaciteit zou genoeg zijn om enkele smartphones en tablets aan te sturen wat betreft email, documenten, webpages en synchroniseren van apps.

De eerste vraag die bij mij opkomt is die van beveiliging.
En hoe ga je misbruik voorkomen van dit "gratis" netwerk.

Door alleen "vrienden" gebruik te laten maken in combinatie met een ratio systeem.

In het begin is de dekking nogal karig natuurlijk maar naar verloop van tijd wanneer steeds meer mensen het gaan doen zou je er genoeg aan kunnen hebben!
Het mooie is dat we tegenwoordig gebruik kunnen maken van social media.
De mobiele data tarieven rijzen de pan uit.
En ondertussen heeft iedereen thuis internet.

Het moet zo ongeveer gaan in het kort:
Eerst voeg je vrienden van Hyves en Facebook toe via een app. op je mobiele apparaat.
Nu wanneer je bij die mensen op visite bent heb je direct toegang tot "gratis" internet.
Er moet dus een manier komen waarbij elke user op je excespont een unieke toegangscode krijgt.
Deze code is dan voor een X aantal minuten geldig, elke code is 1 credit.

Maar het eerste probleem komt dan ook direct naar voren.
Er zal altijd een vriend zijn die zijn ratio niet 1:1 kan krijgen, hoe groot het netwerk ook word.
Dus er moet een manier zijn om je credits terug in het systeem te stoppen.
Door bijvoorbeeld credits te doneren aan een vriend bijvoorbeeld.

Verder zal er op het moment dat we toestaan dat er publieke points gaan opzetten eerst de beveiliging op het gebied van identificatie op orde moeten zijn.
Maar het moet haalbaar zijn om uiteindelijk met wat sponsoring een WMAN op te zetten in elke grote stad.
Waaruit je dan zelfs wifi naar je pc hebt en waaruit abandonnement geld rolt voor onderhoud en loon voor de mensen die het gedaan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 21:47

allure

Titaan fase 2/3

Doet FON niet iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik wou net zeggen ik zou het fon noemen :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
allure schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 15:01:
Doet FON niet iets soortgelijks?
Ja FON is een manier maar dan verkoop jij het voor geld.
Je kan per uur of dag betalen, maar is nogal prijzig als je het 7 dagen per week wilt gebruiken is mijn ervaring.

Ik heb het over een manier waarmee je ruilt in principe.
Daarbij ruil je jou data op je thuis netwerk voor data bij iemand anders op zijn thuis netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Als je zelf onderdeel word van FON kun jij gratis van anderen gebruikmaken.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zie hierboven dus: ^^ Dat doe je bij FON ook. Door je eigen netwerk te delen mag je ook het netwerk van andere FON gebruikers op. Ongeacht of er iemand van jouw FON netwerk gebruik (heeft ge)maakt of niet.

Als je geen eigen FON accesspoint hebt draaien kunnen mensen er ook op, maar dan moeten ze betalen.

Waarom zou je trouwens bij vrienden thuis niet gewoon sowieso al op het netwerk mogen? Waarom moet daar een ruilconstructie tegenover staan? Het lijkt mij eerder dat mensen het vervelend vinden dat je dan bij computers/gegevens in het netwerk kunt dan dat je gebruik maakt van hun verbinding an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-05 19:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Inderdaad FON

en jouw / jullie provider(s) gaat dit niet leuk vinden..
Druist een beetje in tegen de abonnementsvorm op particuliere internet aansluitingen ;)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

FON is gratis te gebruiken als je zelf een FON hebt staan, niet-FON gebruikers moeten betalen voor internettoegang.

[ Voor 54% gewijzigd door donny007 op 27-07-2011 16:31 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MrAcid schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 15:13:
Zie hierboven dus: ^^ Dat doe je bij FON ook. Door je eigen netwerk te delen mag je ook het netwerk van andere FON gebruikers op. Ongeacht of er iemand van jouw FON netwerk gebruik (heeft ge)maakt of niet.

Als je geen eigen FON accesspoint hebt draaien kunnen mensen er ook op, maar dan moeten ze betalen.

Waarom zou je trouwens bij vrienden thuis niet gewoon sowieso al op het netwerk mogen? Waarom moet daar een ruilconstructie tegenover staan? Het lijkt mij eerder dat mensen het vervelend vinden dat je dan bij computers/gegevens in het netwerk kunt dan dat je gebruik maakt van hun verbinding an sich.
Ik zelf heb hier ook toegang tot zo'n FON spot maar die hangt wel minimaal aan een 100Mbit aangezien het signaal zwak is en het nog steeds met 24Mbit binnenkomt.
Dus kan me niet indenken dat ik toegang krijg tot hun 100Mbit als ik mijn 1/8Mbit ter beschikking stel, maar goed :)

Het mooie van je vrienden is dat hun ook weer vrienden hebben en die vrienden ook weer etc.
Zodat je in principe via via misschien wel genoeg dekking krijgt om alleen op wireless over te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 21:47

allure

Titaan fase 2/3

Dat is het mooie, dat krijg je dus wel.
Het is maar net wat je aan bandbreedte beschikbaar stelt, als het bij jou 3Mbit is kan het bij een ander 100Mbit zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Zorg dat iedereen in je vriendengroep een FON aanschaft (dan help je alle FON-users en je bent van het administratieve/technische deel af).... 100Mbit haal je niet met wireless (alleen in theorie, of als je met een dualband N-kaart naast het AP gaat zitten).... bovendien is er ook een N-versie van de FON.

Overigens krijg je gewoon de beschikbare bandbreedte van de FON, ongeacht of je nou zelf 3mbit of 100mbit aanbiedt.

[ Voor 13% gewijzigd door donny007 op 27-07-2011 15:34 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een spot kost 39 euro, dat is geen geld eigenlijk.
En dat zal het dus wel kosten.

Jammer dat het niet mogelijk is om je wifi te gebruiken die je gratis hebt gekregen.
Daarmee zouden de kosten nihil zijn en de drempel om het te doen veel makkelijker.

Het nadeel aan FON blijft gewoon dat er geld verdiend wordt en dat volgens mij niet mag van algemene voorwaarden van je ISP.
Maar vrienden diensten die op non-profit basis werken is wel toegestaan.

Ik ben benieuwd hoe duur zo een router te laten maken kost in China?
Custom rom erin en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ik ben benieuwd hoe duur zo een router te laten maken kost in China?
Custom rom erin en klaar.
Een AP laten maken hoeft niet eens, neem een -door OpenWRT ondersteund- Linksys AP en gebruik je eigen OpenWRT-variant als firmware.

Laten maken gaat lastig worden (pcb-design, chipset, firmware, antennerestricties in verschillende landen/wetgeving, keuring etc.), bovendien is het erg duur, zeker met deze kleine aantallen.

FON is nog altijd de beste oplossing, de betalende gebruikers betalen alleen mee voor de kosten van de internetlijn en de stroom (rijk zul je er niet van worden), FON-aanbieders betalen niets om gebruik te mogen maken van andere FON's.

[ Voor 35% gewijzigd door donny007 op 27-07-2011 16:20 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023

Bulkzooi

Lexpert

En wat als dat netwerk gebruikt wordt voor het versturen van spam? Wie is er verantwoordelijk?

Maar inderdaad. Een goed uitgangspunt zou openWRT of DDWRT of zo zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Bulkzooi op 27-07-2011 16:23 ]

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Bij het FON-systeem is FON verantwoordelijk, omdat die access-points een VPN opzetten naar een FON-server, zodat je zelf niet aansprakelijk gesteld kan worden (en niets af kan luisteren).

My bad, de website waar ik dat van had is fout, het zit anders:
What happens if another Fonero does illegal stuff over my Internet?

Each user of the Fon Community is registered with Fon and accepts the general terms and conditions of Fon which prohibit illegal activities. If someone breaks these rules we will immediately exclude this person from the use of the Fon Community and block his access. By using Fon and its safety features, WPA encryption for your private WiFi called "MyPlace " and centrally administered passwords for the Fon WiFi, you already fulfill important safety criteria, that are substantially better than many existing alternatives and of course better than operating an open WiFi hotspot. Fon complies with the relevant legislation of those countries where it operates and if someone intentionally breaks the rules of our community, we will co-operate with the correspondent National Authorities when requested and disclose the user data to them.

[ Voor 82% gewijzigd door donny007 op 27-07-2011 16:31 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Bulkzooi schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:22:
En wat als dat netwerk gebruikt wordt voor het versturen van spam? Wie is er verantwoordelijk?

Maar inderdaad. Een goed uitgangspunt zou openWRT of DDWRT of zo zijn.
Laat FON nu net gebruik maken van OpenWRT.

Heb er zelf ook een flinke tijd een gedraaid, helaas krijg ik hem niet goed ingesteld voor mijn huidige netwerk

Wat ik wil is mijn fonera (2.0g) als normaal AP in mijn netwerk opnemen, momenteel kan hij echter alleen maar als NAT box in het netwerk. Hierdoor kan ik hem niet gebruiken als uitbreiding voor mijn wifi dekking en heb ik hem voorlopig weer aan de kant gelegd. (De huidige alpha/SVN firmware zou het wel kunnen, maar dat heb ik nog niet getest.)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1