Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen POST beep en computer kan niet uit

Pagina: 1
Acties:

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:27
Hallo GoT,

Ik heb gisteren een custom PC in elkaar geknutseld maar zodra ik hem opstart krijg ik geen POST beep (er zit wel een speakertje op), en ik kan de computer ook niet uitschakelen tenzij ik de switch op de voeding omklik.
Alle fans gaan wel draaien en ik heb alles zo aangesloten als in de handleiding stond.

Ik heb de volgende componenten:

Asrock G41MH/USB3 moederboard
Intel Q6600 Core 2 Quad processor
EVGA 9800GT Hybrid Power grafische kaart
Corsair DDR3 8GB 1333 XMS CL9 Kit2 CMX8GX3M2A1333C9 ram geheugen
Be Quiet! Dual-Rail 500 Watt PSU
Scythe Mugen 3 CPU Cooler
Cooler Master Elite 430 Case

Ik heb de optische drive, card reader, twee harde schijven, de CPU, de grafische kaar en de PSU uit mijn vorige computer gehaald, waar alles het perfect deed. De enige nieuwe componenten zijn dus het mobo, het ram, de cooler en de case.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Mastermind

There is no real life, there is just AFK.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Knop 4 seconden ingedrukt houden.

Abort, Retry, Quake ???

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ook de extra voedingskabel aangesloten op het moederbord ?
rechts boven

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/G41MHUSB3(m).jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Viper® op 27-07-2011 14:50 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:51
En anders lijkt het me toch dat je de stekkertjes van de case niet correct hebt aangesloten.

Verwijderd

Misschien geeft je moederbord sowieso geen beep bij het opstarten. Is wel vaker zo tegenwoordig.

• Viper®
  • Niet online
Cmos reset geprobeerd ?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 20:55
Welke besturingssysteem? (en opnieuw geïnstalleerd?)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:54:
Misschien geeft je moederbord sowieso geen beep bij het opstarten. Is wel vaker zo tegenwoordig.
Is nooit zo, tenzij je het specifiek uitzet in de BIOS of met een jumper.
brambo123 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:57:
Welke besturingssysteem? (en opnieuw geïnstalleerd?)
Dit heeft dus echt NIKS met het bovenstaande probleem te maken, gezien de TS niet eens voorbij de boot komt.

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 27-07-2011 14:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Viper® schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:49:
Ook de extra voedingskabel aangesloten op het moederbord ?
rechts boven
Ik ga ook voor het powerstekkertje *; that makes 2 of us.

• Mastermind--
4 Seconden ingedrukt houden geprobeerd, doet het niet. Van een troubleshooting guide heb ik het idee gekregen dat hij misschien oneindig reboot, doordat er iets mis is met de reset pins.

De extra voedingskabel zit op het moederbord.

CMOS reset nog niet gebprobeerd, wat is dit en hoe kan hier het probleem liggen?

P.S.: Voor de mod, de reden dat ik een topic post naast alleen de troubleshooting guide te volgen -> misschien kent iemand het specefieke probleem met het mobo.

ook @ brambo123 -> Als ik niet eens voorbij POST kom kan ik natuurlijk ook niet bij mijn OS.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59
Heb je 'm (zoals de troubleshooter ook aangeeft) al eens zo minimaal mogelijk opgestart, dus één geheugenmodule, cpu, voeding en gebruikmakend van de integrated gpu?

[ Voor 23% gewijzigd door Nielson op 27-07-2011 15:04 ]

Verwijderd

D4NG3R schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:58:
[...]

Is nooit zo, tenzij je het specifiek uitzet in de BIOS of met een jumper
Voor zover ik weet zijn er best wel wat moederborden tegenwoordig waar die beep niet meer standaard aan staat. De errorbeeps zullen natuurlijk wel aan staan, maar dat is hier niet het geval. Volgens mij heb ik zelfs bij mijn eigen PC geen POST beep meer. Zal er eens op letten als ik thuis ben.

• Viper®
  • Niet online
Haal alles eens los van het moederbord en sluit alleen de cpu, memory, gpu en voeding aan. Vervolgens alleen de power button aansluiten om te testen of die aan gaat.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Mastermind-- schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 15:00:
4 Seconden ingedrukt houden geprobeerd, doet het niet. Van een troubleshooting guide heb ik het idee gekregen dat hij misschien oneindig reboot, doordat er iets mis is met de reset pins.

De extra voedingskabel zit op het moederbord.

CMOS reset nog niet gebprobeerd, wat is dit en hoe kan hier het probleem liggen?

P.S.: Voor de mod, de reden dat ik een topic post naast alleen de troubleshooting guide te volgen -> misschien kent iemand het specefieke probleem met het mobo.

ook @ brambo123 -> Als ik niet eens voorbij POST kom kan ik natuurlijk ook niet bij mijn OS.
Ik heb het idee dat je dit niet veel vaker doet...
Hoop dat je geen kromme pinnetjes hebt... 200% zeker weten ALLES aangesloten? Cpu fan... indien nodig PCI-E 6 pins aan je 9800...

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
Vergeet ook niet dat 4-pollige stekkertje rechtsboven je CPU socket..

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Mastermind--
Ja, 200% zeker.
Ik doe dit inderdaad niet vell vaker. Ik sluit wel eens HDD's aan, een GPU of PCI in de socket douwen of een andere voeding heb ik ook al vaker gedaan.

Ik heb verschillende video's en handleidingen gekeken en gelezen, de meeste zelfs twee. Ik heb zelfs een tweede paar ogen gehad die eventuele foutjes die ik zou maken zou kunnen spotten.

Ik weet zeker dat alles is aangesloten. De reset pin eruit heeft helaas niet gewerkt, dus ik ben nu bezig om alles eruit te halen en dan alleen het mobo + cpu + ram (en uiteraard PSU) te draaien.

Ondertussen zijn eventuele andere suggesties uiteraard welkom.

Voor de geïnteresseerde, ik volg deze troubleshooting guide:
http://www.tomshardware.c...sting-boot-video-problems

Als iemand van jullie nog een suggestie heeft die daar niet tussen staat, post die dan gerust, ik zal alles proberen. (Niet té letterlijk nemen aub).

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Mastermind-- schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 15:39:
Ja, 200% zeker.
Ik doe dit inderdaad niet vell vaker. Ik sluit wel eens HDD's aan, een GPU of PCI in de socket douwen of een andere voeding heb ik ook al vaker gedaan.

Ik heb verschillende video's en handleidingen gekeken en gelezen, de meeste zelfs twee. Ik heb zelfs een tweede paar ogen gehad die eventuele foutjes die ik zou maken zou kunnen spotten.

Ik weet zeker dat alles is aangesloten. De reset pin eruit heeft helaas niet gewerkt, dus ik ben nu bezig om alles eruit te halen en dan alleen het mobo + cpu + ram (en uiteraard PSU) te draaien.

Ondertussen zijn eventuele andere suggesties uiteraard welkom.

Voor de geïnteresseerde, ik volg deze troubleshooting guide:
http://www.tomshardware.c...sting-boot-video-problems

Als iemand van jullie nog een suggestie heeft die daar niet tussen staat, post die dan gerust, ik zal alles proberen. (Niet té letterlijk nemen aub).
Check gelijk je pinnejtes onder je processor. Die moeten allemaal dezelfde kant op gebogen staan.

• Mastermind--
Alles doet het.
In de handleiding van de kast stond dat scroefje 'H' er ook in moest voor Micro-ATX moederborden (je weet wel, die schroefjes waar je je moederbord op vast schroeft). Die moest er dus helemaal niet in en maakte kortsluiting.

Alles eruit gehaald, buiten de kast gedraaid, alles werkte, terug gezet en draait prima!

Bedankt voor de reacties!

• Mastermind--
Er is nog wel een raar probleem.
Als ik de computer opstart heeft hij ongeveer een halve seconde stroom, een seconde niets, weer een halve seconde stroom en weer een seconde niets, daarna gaat hij goed aan en werkt alles naar behoren.

Het uit standby halen werkt ook niet, de computer wordt wel weer 'wakker', maar geeft geen video signaal en het toetsenbord en muis krijgen geen stroom.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Mastermind-- schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:59:
Er is nog wel een raar probleem.
Als ik de computer opstart heeft hij ongeveer een halve seconde stroom, een seconde niets, weer een halve seconde stroom en weer een seconde niets, daarna gaat hij goed aan en werkt alles naar behoren.

Het uit standby halen werkt ook niet, de computer wordt wel weer 'wakker', maar geeft geen video signaal en het toetsenbord en muis krijgen geen stroom.
Ik herken dat alleen maar bij mezelf als bijv een overclock te hoog is, of iets dergelijks. Dan kan hij niet booten... en gaat hij uiteindelijk maar booten met z'n backup BIOS.
Staat je FSB normaal ingesteld in het BIOS?

• Mastermind--
Ja, ik heb niets aan de defaults veranderd.

Later wil ik echter wel gaan overklokken, daar heb ik immers de Mugen 3 voor gekocht.

De CPU settings (FSB, Multiplier, Mhz, etc) lijken allemaal goed/standaard in CPU-Z

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Mastermind-- schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 15:34:
Ja, ik heb niets aan de defaults veranderd.

Later wil ik echter wel gaan overklokken, daar heb ik immers de Mugen 3 voor gekocht.

De CPU settings (FSB, Multiplier, Mhz, etc) lijken allemaal goed/standaard in CPU-Z
Hmm overclocken met een el-cheapo AsRock met G41 chipset :p niet zo'n goed idee. Denk niet dat je ver komt.

• Mastermind--
Hoezo niet? 't ligt toch aan hoever je kan koelen?

Volgens de meeste guides maakt het niet uit wat voor mobo je hebt, deze CPU schijnt zo makkelijk overklokbaar dat hij makkelijk van 2.4 naar 3.4 kan.

(Het is de Q6600).

Of heb ik dat nou weer verkeerd begrepen?

Edit: Want als die youtube video's en guides mij hebben voor gelogen had ik ook geen nieuwe cooler hoeven kopen, en een nieuwe case zodat hij erin past. Had weer €120 gescheeld!

[ Voor 24% gewijzigd door Mastermind-- op 28-07-2011 16:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mastermind-- schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:12:
Hoezo niet? 't ligt toch aan hoever je kan koelen?

Volgens de meeste guides maakt het niet uit wat voor mobo je hebt, deze CPU schijnt zo makkelijk overklokbaar dat hij makkelijk van 2.4 naar 3.4 kan.

(Het is de Q6600).

Of heb ik dat nou weer verkeerd begrepen?
Het maakt niet zoveel uit welk mobo je hebt, wel welke chipset daarop zit. De G41 is een heel eenvoudige chipset, die niet in de markt is gezet om echt mee te overclocken. Je kunt waarschijnlijk een eind komen, maar verwacht niet dezelfde prestaties als een P45 plankje omdat je waarschijnlijk een wat beperktere bios hebt en een minder uitgebreidde stroomvoorziening.

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 28-07-2011 16:14 ]

• Mastermind--
Hoe kan ik merken dat ik de maximum overklok heb bereikt?
Want normaal bij een overklok kan je zien dat je hem te ver hebt geklokt als hij onstabiel wordt in Prime95, of te warm. Aan wat kan ik zien dat het mobo het niet uithoud?

Ik heb nog een vraag over de koeling.
Op Idle, niet overgeklokt is mijn CPU 38 C, ipv 30 C als bij de meeste tests van de Mugen 3 naar voren komen. Er zit premium koelpasta op en de heatsinks zitten goed op de CPU. Waarom komt het dan dat hij 8 graden warmer is?

Draait de fan langzaam en gaat die sneller draaien indien nodig o.i.d?

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 10:36
Ik weet niet hoe je de case pinnetjes hebt aangesloten, vaak zijn (of iig waren) dat allemaal losse en ik heb dan ook wel eens per ongeluk kabeltjes op de verkeerde pinnetjes geduwd of verkeerd om. Trek die hele zooi los en sluit alleen de power knop aan, dan kun je een beetje prutsen tot je zeker weet dat die goed zit.

Edit:

Het is nummer 17 in de manual, het witte pinnetjes blok boven de sata poorten.

[ Voor 12% gewijzigd door LOTG op 28-07-2011 16:27 ]

• Mastermind--
Ik heb de pinnetjes goed gezet, dat weet ik 100% zeker. Iemand met hetzelfde moederboard heeft zelfs in detail verteld welk pinnetje waar. Ik Citeer:

Op de bonvenste rij heb je 4 pinnetjes. De eerste is van het rode kabeltje Pled+, de tweede van het witte kabeltje Pled-, daarna komt een dubbel contactje, de Power SW connector. Stop hem erin zodat op binnetje 3 het rode kabeltje en op pinnetje 4 het rode kabeltje zit.

Op de onderste rij heb je 5 pinnetjes, waarvan de laatste een dummy is. Sluit de dubbele connector van HDLed zo aan dat het rode kabeltje op pin 1 zit en de witte op pin 2. Op pin 3 en 4 zit de dubbele connector van Reset SW. Zet ResetSW er zo op dat het rode kabeltje op pin 3 zit en de witte op pin 4. Pin 5 blijft leeg.

Ik heb dit exact zo gedaan en meerdere users bedanken hem op zijn post dat het perfect werkt. Ik denk dus niet dat daar het probleem ligt.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Mastermind-- schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:29:
Ik heb de pinnetjes goed gezet, dat weet ik 100% zeker. Iemand met hetzelfde moederboard heeft zelfs in detail verteld welk pinnetje waar. Ik Citeer:

Op de bonvenste rij heb je 4 pinnetjes. De eerste is van het rode kabeltje Pled+, de tweede van het witte kabeltje Pled-, daarna komt een dubbel contactje, de Power SW connector. Stop hem erin zodat op binnetje 3 het rode kabeltje en op pinnetje 4 het rode kabeltje zit.

Op de onderste rij heb je 5 pinnetjes, waarvan de laatste een dummy is. Sluit de dubbele connector van HDLed zo aan dat het rode kabeltje op pin 1 zit en de witte op pin 2. Op pin 3 en 4 zit de dubbele connector van Reset SW. Zet ResetSW er zo op dat het rode kabeltje op pin 3 zit en de witte op pin 4. Pin 5 blijft leeg.

Ik heb dit exact zo gedaan en meerdere users bedanken hem op zijn post dat het perfect werkt. Ik denk dus niet dat daar het probleem ligt.
Zou er iets kapot gegaan kunnen zijn door die sluiting? Klinkt niet best... denk dat je mobo RMA gaat.
Pagina: 1