Al enige tijd ben ik bezig te bepalen hoe ik thuis mijn muziek (en films) beter af kan gaan gaan spelen. Vorig jaar zijn we verhuisd en sindsdien heb ik eigenlijk helemaal niks in huis om fatsoenlijk dingen af te spelen. Op een HDX mediaspeler na voor films naar mijn tv.
Waar ik naar op zoek ben is (in een nuttshell) centrale opslag van al mijn muziek en die de-centraal af kunnen spelen. Geluid moet goed zijn, maar hoeft niet geweldig. Een surround set is voor mij geen optie, dat heb ik gehad en kon me verder niet echt interesseren.
Opties die ik heb overwogen is een NAS neerzetten en die koppelen aan HDX mediaspeler die dan weer op een versterker + boxen aangesloten worden. Nadeel vind ik de relatieve impact die een versterker + boxen maken in de huiskamer en mijn vrouw kan er niet mee overweg. Eenvoudiger zou dan zijn een systeem als Bose, maar daar kan je niet mee streamen en vind ik geen goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Daarnaast is een logische optie het streamen van muziek naar verschillende plekken. Maar wat zijn dan de goede systemen. Logitech Squeezebox, Sonos bundels, Philips Streamium, etc.
Ik hoef niet alles in één keer te hebben, wat ik belangrijk vind is goed geluid op verschillende plekken in huis. Bediening via ipad of Android telefoon zou ideaal zijn.
Waar kan ik kijken voor een goed advies (sites) en/of wat zijn goede startpunten met betrekking tot de setup. Ik heb geduld; als ik aan het einde van het jaar een goede basis heb staan en die de komende jaren uit kan bereiden vind ik het al geweldig.
Functionele eisen
Waar ik naar op zoek ben is (in een nuttshell) centrale opslag van al mijn muziek en die de-centraal af kunnen spelen. Geluid moet goed zijn, maar hoeft niet geweldig. Een surround set is voor mij geen optie, dat heb ik gehad en kon me verder niet echt interesseren.
Opties die ik heb overwogen is een NAS neerzetten en die koppelen aan HDX mediaspeler die dan weer op een versterker + boxen aangesloten worden. Nadeel vind ik de relatieve impact die een versterker + boxen maken in de huiskamer en mijn vrouw kan er niet mee overweg. Eenvoudiger zou dan zijn een systeem als Bose, maar daar kan je niet mee streamen en vind ik geen goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Daarnaast is een logische optie het streamen van muziek naar verschillende plekken. Maar wat zijn dan de goede systemen. Logitech Squeezebox, Sonos bundels, Philips Streamium, etc.
Ik hoef niet alles in één keer te hebben, wat ik belangrijk vind is goed geluid op verschillende plekken in huis. Bediening via ipad of Android telefoon zou ideaal zijn.
Waar kan ik kijken voor een goed advies (sites) en/of wat zijn goede startpunten met betrekking tot de setup. Ik heb geduld; als ik aan het einde van het jaar een goede basis heb staan en die de komende jaren uit kan bereiden vind ik het al geweldig.
Functionele eisen
- Muziek in woonkamer, tuin, slaapkamer, badkamer
- Op verschillende plekken tegelijk verschillende muziek afspelen
- 1 opslagplaats voor alle films en muziek
- Films centraal opslaan en afspelen op tv in full hd
- Geen draden, behalve eventueel van opslag naar router en van tv naar opslag
- Eenvoudige bediening (Afstandsbediening via Android of iPad) voor o.a. mijn vrouw en later kids.
- Opnemen en afspelen tv programma
- Goed geluid voor muziek, geen audiofiel. Goed is goed genoeg.
- Film muziek via tv, geen dolby oid
- Slaapkamer evt ook films kunnen streamen
- Full hd Sony tv met dbc ziggo smartcard in woonkamer
- Hdx1000 network media speler voor films naar tv, zonder hdd
- 500gb hdd 7200 toeren
- IPad
- 2 Android telefoons
- WiFi router 54mbit
- Géén muziek installatie aanwezig
- Overal is elektriciteit
- Niet alles hoeft in 1 keer
- Prioriteit bij muziek en opslag
- Budget is afhankelijk van de oplossing. Beginnen met ongeveer 1000 euro.