WiFi from scratch; Streaming en Home Audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Al enige tijd ben ik bezig te bepalen hoe ik thuis mijn muziek (en films) beter af kan gaan gaan spelen. Vorig jaar zijn we verhuisd en sindsdien heb ik eigenlijk helemaal niks in huis om fatsoenlijk dingen af te spelen. Op een HDX mediaspeler na voor films naar mijn tv.

Waar ik naar op zoek ben is (in een nuttshell) centrale opslag van al mijn muziek en die de-centraal af kunnen spelen. Geluid moet goed zijn, maar hoeft niet geweldig. Een surround set is voor mij geen optie, dat heb ik gehad en kon me verder niet echt interesseren.

Opties die ik heb overwogen is een NAS neerzetten en die koppelen aan HDX mediaspeler die dan weer op een versterker + boxen aangesloten worden. Nadeel vind ik de relatieve impact die een versterker + boxen maken in de huiskamer en mijn vrouw kan er niet mee overweg. Eenvoudiger zou dan zijn een systeem als Bose, maar daar kan je niet mee streamen en vind ik geen goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Daarnaast is een logische optie het streamen van muziek naar verschillende plekken. Maar wat zijn dan de goede systemen. Logitech Squeezebox, Sonos bundels, Philips Streamium, etc.

Ik hoef niet alles in één keer te hebben, wat ik belangrijk vind is goed geluid op verschillende plekken in huis. Bediening via ipad of Android telefoon zou ideaal zijn.

Waar kan ik kijken voor een goed advies (sites) en/of wat zijn goede startpunten met betrekking tot de setup. Ik heb geduld; als ik aan het einde van het jaar een goede basis heb staan en die de komende jaren uit kan bereiden vind ik het al geweldig.

Functionele eisen
  • Muziek in woonkamer, tuin, slaapkamer, badkamer
  • Op verschillende plekken tegelijk verschillende muziek afspelen
  • 1 opslagplaats voor alle films en muziek
  • Films centraal opslaan en afspelen op tv in full hd
  • Geen draden, behalve eventueel van opslag naar router en van tv naar opslag
  • Eenvoudige bediening (Afstandsbediening via Android of iPad) voor o.a. mijn vrouw en later kids.
  • Opnemen en afspelen tv programma
  • Goed geluid voor muziek, geen audiofiel. Goed is goed genoeg.
  • Film muziek via tv, geen dolby oid
  • Slaapkamer evt ook films kunnen streamen
Al aanwezig
  • Full hd Sony tv met dbc ziggo smartcard in woonkamer
  • Hdx1000 network media speler voor films naar tv, zonder hdd
  • 500gb hdd 7200 toeren
  • IPad
  • 2 Android telefoons
  • WiFi router 54mbit
  • Géén muziek installatie aanwezig
  • Overal is elektriciteit
Hoe
  • Niet alles hoeft in 1 keer
  • Prioriteit bij muziek en opslag
  • Budget is afhankelijk van de oplossing. Beginnen met ongeveer 1000 euro.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-08 06:22
Waar ga je die muziek die centraal (NAS) staat opgeslagen op afspelen in al die ruimtes?

Ik zou iig beginnen met een streamer alla Xtreamer (Ultra)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Dat is dus de vraag.

Ik heb geen boxen oid in huis. Die moet ik nog aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Je begint met een centrale opslag waar alles op staat.

Dan ga je per kamer kijken wat je eigenlijk aan output wil hebben. Gaat het om het formaat van de speakers? Of van de hele set die per kamer neergezet gaat worden? Wat is het probleem met kleine netwerk-muziekspelertjes die eventueel al het e.e.a. ingebouwd hebben en alleen stroom en netwerk nodig hebben, zoals de Squeezebox? Je kan ook per kamer andere oplossingen hebben. Bijvoorbeeld de HDX in de woonkamer, een Squeezebox in de slaapkamer, etc.

Wat betreft je functionele eisen: dit klinkt voor mij echt naar verschillende deeloplossingen, die je naar verloop van tijd verder kan ontwikkelen.
Peewee schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:09:
Functionele eisen
[list]
• Muziek in woonkamer, tuin, slaapkamer, badkamer
• Op verschillende plekken tegelijk verschillende muziek afspelen
• 1 opslagplaats voor alle films en muziek
NAS als centrale opslag (bijv een QNAP oid, paar TB moet genoeg zijn), dan een mediaspeler met ingebouwde of aparte versterker, per ruimte
• Films centraal opslaan en afspelen op tv in full hd
Daavoor heb je de HDX
• Geen draden, behalve eventueel van opslag naar router en van tv naar opslag
Je NAS naast je AP/Router neerzetten en klaar
• Eenvoudige bediening (Afstandsbediening via Android of iPad) voor o.a. mijn vrouw en later kids.
Logitech harmony(s) voor al je apparaten, vooral als er verschillende apparaten tegelijk aan- en uitgezet moeten gaan worden is dit de enige fatsoenlijke oplossing.
• Opnemen en afspelen tv programma
Hmm, dat klinkt naar HTPC.. of gewoon een video/HDD-recorder onder je TV (of moet dat ook streaming, dan ben je weer bij de HTPC)
• Goed geluid voor muziek, geen audiofiel. Goed is goed genoeg.
Dan zul je toch aan de versterker+luidsprekers moeten gaan. Kleine setjes zijn best te krijgen. In alle ruimtes dezelfde eisen?
• Film muziek via tv, geen dolby oid
Als je toch al bezig bent, kan je de HDX natuurlijk ook gewoon op je versterker aansluiten. Een verademing kan ik je zeggen.
• Slaapkamer evt ook films kunnen streamen
[/list]
En wat gaat die dan afspelen? Ook een TV? Dan zul je of een Net-TV oid moeten kopen, of nog een netwerk-mediaspeler.

Alles bij elkaar heb je dus nodig:
1x NAS
Nx Mediaspeler, 1x per kamer voor audio, 1x per kamer waar je video wil hebben
Nx Versterker, daar waar je verder niks hebt om geluid af te spelen

[ Voor 68% gewijzigd door Garyu op 27-07-2011 15:04 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
1x NAS (Synology DS211J, kan je 500gb schijf zo in) € 180
1x Sonos Play 5 € 399
1x Sonos Play 3 € 299
1x Netgear Powerline XAVB5004 500mbit € 120

Totaal € 1000

Sonos kun je volledig bedienen via je IPAD + Android devices. Play 5 voor in je huiskamer daar kun je ook je media streamer op aansluiten wil je toch je films op je speakers hebben. De Play 3 kun je dan meenemen naar alle andere luisterplekken waar een stopcontact zit. Koppel hier een Spotify account van € 10 p/m aan en je kunt op alle kamers (bijna) alle muziek afspelen via 1 account. YouTube: ‪Wirelessly control your Sonos system‬‏ - YouTube

Die powerline adapter zul je nodig hebben wil je Full HD kunnen streamen want 54mbit wifi gaat dat niet trekken. Hier zit een switch op dus kun je metteen ook je Sonos systeem voorzien van een verbinding.

TV programmas opnemen zul je een PVR nodig hebben afhankelijk van je kabelprovider. (+- 100 euro)

Ik ken je media streamer niet maar deze zou je kunnen vervangen met een Popcorn Hour a-210 en deze dan via eyecontroller/plugplayer op een Ipad/Iphone/android device kunnen bedienen. (+- 220 euro)

[ Voor 6% gewijzigd door Furfoot op 28-07-2011 08:46 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

koboy

Heb een idee voor een icon

Peewee schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:09:
[...] requirements en apparatuur [...]

Hoe
  • Niet alles hoeft in 1 keer
  • Prioriteit bij muziek en opslag
  • Budget is afhankelijk van de oplossing. Beginnen met ongeveer 1000 euro.
:)
Eigenlijk geef je zelf al aan wat de oplossing is: alles streamen.
Je geeft aan dat het mogelijk is een kabel te leggen naar de TV. Wanneer dit de enige "videolocatie" is is voor de rest een 54MB draadloos netwerk voldoende.

Begin gewoon met een goede opslag. Bezuinig hier niet op! let vooral op de hoeveelheid RAM, zodat je zeker weet dat je later niet in de problemen komt wanneer je diverse zaken (downloaden, streamen, webserver) naar je NAS uitbesteed (256MB+).
Wat betreft de indexeringsmogelijkheden en zoekmogelijkheden is squeezecenter superieur aan DNLA oplossingen, dus zorg voor een NAS waar een squeezecenter package voor beschikbaar is (en onderhouden wordt).

Voorbeeldje:
* Synology DS211(+) met 2x 2TB in RAID 1, squeezecenter package geinstalleerd (450 euro)
(stukje bedrijfszekerheid, en CD's rippen is een &^%-klus; zorg wel voor een echte backup, bijvoorbeeld door je huidige 500G schijf in een USB behuizing te zetten)
* Squeezebox Radio (129 euro)

Je HDX laat je de video afspelen vanaf een share op de NAS. Op deze manier heb je muziek en beeld geregeld; muziek wel een beetje "minimaal". wel blijf je ruim binnen budget, dus kun je ook overwegen om de eerste "upgrade" meteen te maken.
Bediening kan in eerste instantie gewoon met de "eigen afstandsbedieningen". Ik neem aan dat je vrouw nu al overweg kan met de TV/HDX combi, en de squeezebox radio is gewoon een "los" systeem. Deze kun je trouwens ook bedienen met een android app of via een webbrowser (handig als je achter de computer zit en niet op wilt staan).
Later kun je dan voor de muziek een nette stereo installatie neerzetten met een squeezebox touch, en de SB radio naar de slaapkamer verplaatsen (perfecte wekker!). Surround kan natuurlijk ook, helemaal afhankelijk van wensen en budget. Vergeet dan niet een logitech harmony remote voor het bedieningsgemak.

Wat betreft de audio streaming alternatieven: Philips werkt op basis van DNLA; heeft niet mijn voorkeur gezien de beperkte indexerings/blader/zoekmogelijkheden.
Sonos maakt mooi spul, maar is wel relatief duur. weet ook niet wat de indexerings/blader/zoekmogelijkheden zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

koboy schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:17:
[...]

Eigenlijk geef je zelf al aan wat de oplossing is: alles streamen.
Je geeft aan dat het mogelijk is een kabel te leggen naar de TV. Wanneer dit de enige "videolocatie" is is voor de rest een 54MB draadloos netwerk voldoende.

Begin gewoon met een goede opslag. Bezuinig hier niet op! let vooral op de hoeveelheid RAM, zodat je zeker weet dat je later niet in de problemen komt wanneer je diverse zaken (downloaden, streamen, webserver) naar je NAS uitbesteed (256MB+).
Wat betreft de indexeringsmogelijkheden en zoekmogelijkheden is squeezecenter superieur aan DNLA oplossingen, dus zorg voor een NAS waar een squeezecenter package voor beschikbaar is (en onderhouden wordt).

Voorbeeldje:
* Synology DS211(+) met 2x 2TB in RAID 1, squeezecenter package geinstalleerd (450 euro)
(stukje bedrijfszekerheid, en CD's rippen is een &^%-klus; zorg wel voor een echte backup, bijvoorbeeld door je huidige 500G schijf in een USB behuizing te zetten)
* Squeezebox Radio (129 euro)

Je HDX laat je de video afspelen vanaf een share op de NAS. Op deze manier heb je muziek en beeld geregeld; muziek wel een beetje "minimaal". wel blijf je ruim binnen budget, dus kun je ook overwegen om de eerste "upgrade" meteen te maken.
Bediening kan in eerste instantie gewoon met de "eigen afstandsbedieningen". Ik neem aan dat je vrouw nu al overweg kan met de TV/HDX combi, en de squeezebox radio is gewoon een "los" systeem. Deze kun je trouwens ook bedienen met een android app of via een webbrowser (handig als je achter de computer zit en niet op wilt staan).
Later kun je dan voor de muziek een nette stereo installatie neerzetten met een squeezebox touch, en de SB radio naar de slaapkamer verplaatsen (perfecte wekker!). Surround kan natuurlijk ook, helemaal afhankelijk van wensen en budget. Vergeet dan niet een logitech harmony remote voor het bedieningsgemak.

Wat betreft de audio streaming alternatieven: Philips werkt op basis van DNLA; heeft niet mijn voorkeur gezien de beperkte indexerings/blader/zoekmogelijkheden.
Sonos maakt mooi spul, maar is wel relatief duur. weet ook niet wat de indexerings/blader/zoekmogelijkheden zijn.
Dit komt wel redelijk overeen met mijn verhaal hierboven, de squeezebox radio is inderdaad een mooi apparaatje met een ingebouwde luidspreker. De kwaliteit van de output is misschien niet zo geweldig, maar je kan hier eventueel ook later nog een versterker+luidsprekers op aansluiten op het moment dat je daar behoefte aan hebt.

Wil je later in de slaapkamers nog video's gaan kijken, zet je daar een TV neer met streaming capabilities (zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung UE32D5000), of een TV en een tweede mediaplayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou toch zoveel mogelijk bekabeld doen, als het echt niet kan uitwijken naar powerline. WiFi is leuk voor laptops en telefoons, niet voor HD streaming. (Veel te gevoelig voor interferentie, snelheden kakken als een gek in vanaf een meter of 10/muren, vol netwerk want iedereen heeft WiFi, etc.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutepout
  • Laatst online: 03-09 11:06
Ik ben zelf op zoek naar iets vergelijkbaars (maar dan incl home-cinema voor huiskamer, dus Blu-ray en surround). Na wat zoeken vond ik de Sony BVD-E580 set. De interessante features hier zijn "Homesharing/partystreaming", die je in staat stelt om muziek naar verschillende kamers te streamen (als je Wifi-speakers koopt), en bediening via iPhone/iPad/etc. Zie ook dit YouTube filmpje. Komt dus ook behoorlijk overeen met waar jij naar op zoek bent, dus is misschien de moeite waard om eens naar te kijken.

Het klinkt vrij perfect voor me. Ik heb gezocht naar reviews, maar ik kan weinig goede tests vinden van het streaming gedeelte (wel dat de kwaliteit v/d surround set goed is). Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet niet 100% zeker of ie ook al in Europa verkrijgbaar is, want dit komt v/d Amerikaanse site. Woon niet in NL, dus heb niet in de NL'se Sony-store gekeken, maar hij staat in ieder geval niet in de pricewatch. Zou zeer relaxed zijn als iemand er wat meer over weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Nou, ik ben inmiddels aardig onderweg. Dat wil zeggen, de NAS is inmiddels aangeschaft en snort geduldig. Het is de Synology n211.

Waar ik nog mee zit is het streamen. Ik heb menig website bezocht en reviews bekeken en ben er gewoon nog niet uit.

De Sonos lijkt het beste te bieden qua gebruiksgemak, maar is relatief duur. Je hebt dan 2 speakers een bridge nodig (399+299+49=750€). Op zich prima, maar de meegeleverde software laat nogal te wensen over. Zie:http://www.engadget.com/2011/08/01/sonos-play-3-review/
If you can stomach the price -- the pair of Play:3s and Bridge we tested add up to a $650 receipt -- it's hard to argue with the combination of sound quality and simple installation a Sonos system provides.
The software controls did leave us scratching our heads, and occasionally swearing through gritted teeth. Which is a shame because if they felt a tad more polished, we'd probably be more than willing to overlook the somewhat inflated sticker price.
Dan is het dus zoeken naar alternatieven.
  • Squeezebox is dan een leuke, maar dat vooralsnog over als kleine speakers en zeker niet voldoende voor de woonkamer. Of zie ik dat verkeerd? Squeezecenter is wel weer een leuke mogelijkheid. Zijn er ook goede alternatieven om hier gebruik van te maken?
  • Bovengenoemde Sony is een 5.1 systeem en zonder uitbreidingen naar andere kamers.
  • Philips levert ook alleen 'grotere' sets
  • Airplay van Apple, moet alsnog op externe speakers aangesloten worden, die er niet zijn. En kan niet overweg met verschillende muziek in verschillende ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Squeezebox kan je vziw ook aan een normale versterker hangen, en de interne luidspreker uitzetten. Er zit in ieder geval als je op de plaatjes kijkt een 3.5mm-koptelefoon-aansluiting op de Squeezebox-Radio, dus dat gaat in ieder geval wel lukken. Wel analoog, maar in principe goed te doen.

[ Voor 49% gewijzigd door Garyu op 03-08-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

koboy

Heb een idee voor een icon

Mijn ervaring is dat een squeezebox boom goed meekan ten opzichte van een instap micro-audio-setje.
Hij ziet er dan wel klein uit, maar voor een niet al te grote ruimte is het geluid prima. In het ontwerp is een behoorlijke kwaliteit luidsprekers gebruikt, welke ook door de DSP in het apparaat worden gecorrigeerd (voornamelijk het laag versterkt).

Wil je een volwaardige audio installatie hebben in de woonkamer, dan is het beter om direct een mooie set bij elkaar te sprokkelen in combinatie met een squeezebox touch.
Naast de hogere prijs moet je ook tijd inruimen om de luidsprekers uit te zoeken die bij jouw smaak passen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:51
[b]Peewee schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:35:
The software controls did leave us scratching our heads, and occasionally swearing through gritted teeth. Which is a shame because if they felt a tad more polished, we'd probably be more than willing to overlook the somewhat inflated sticker price.
Hier kan ik me echt niet in vinden! De SONOS remote die je kunt kopen is inderdaad niet de handigste, maar de iPad en iPhone (Android?) apps zijn echt een stuk beter. En dat zijn officiële SONOS apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Peewee schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:35:
Nou, ik ben inmiddels aardig onderweg. Dat wil zeggen, de NAS is inmiddels aangeschaft en snort geduldig. Het is de Synology n211.

Waar ik nog mee zit is het streamen. Ik heb menig website bezocht en reviews bekeken en ben er gewoon nog niet uit.

De Sonos lijkt het beste te bieden qua gebruiksgemak, maar is relatief duur. Je hebt dan 2 speakers een bridge nodig (399+299+49=750€). Op zich prima, maar de meegeleverde software laat nogal te wensen over. Zie:http://www.engadget.com/2011/08/01/sonos-play-3-review/

[...]

[...]

Dan is het dus zoeken naar alternatieven.
  • Squeezebox is dan een leuke, maar dat vooralsnog over als kleine speakers en zeker niet voldoende voor de woonkamer. Of zie ik dat verkeerd? Squeezecenter is wel weer een leuke mogelijkheid. Zijn er ook goede alternatieven om hier gebruik van te maken?
  • Bovengenoemde Sony is een 5.1 systeem en zonder uitbreidingen naar andere kamers.
  • Philips levert ook alleen 'grotere' sets
  • Airplay van Apple, moet alsnog op externe speakers aangesloten worden, die er niet zijn. En kan niet overweg met verschillende muziek in verschillende ruimtes.
Als je voor gebruiksgemak wil gaan is Sonos gewoon de nummer één.

* Geen server (kan wel op je nieuwe NAS natuurlijk) of pc voor nodig
* Apps zijn voor zowel iOS en Android simpel te bedienen en goed doorontwikkeld.
* De line-in kun je gebruiken waardoor je met de Play 5 speaker het geluid voor films of andere toepassingen ook kan gebruiken.
* Niet na te denken over aanschaf speakers of receivers. Sonos werkt samen met tangent voor hun drivers/speakers en dat is gewoon een goed monitor speakers merk.

Het alternatief squeezebox zul je zeker moeten koppelen aan andere speakers (speakers + receiver) om een woonkamer van knap geluid te voorzien, met zo'n radio ga je dat niet redden.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Ik denk er dan ook uit te zijn. Het wordt inderdaad Sonos.

Met een prijskaartje van 750 euro voor een complete set is het niet goedkoop, maar ook niet overdreven veel.

Dat houdt dan in een Sonos 5, Sonos 3 en een bridge. Ik begin met de 5 en de bridge. Als dat goed bevalt en de speaker niet te groot is wordt de keuze tussen nog een 5 of een 3 gemaakt.

De reviews van de 3 zijn namelijk wisselend. Het is een leuke speaker, maar voor 100 euro meer heb je al de kwalitatief veel betere 5. Dus dat laat ik even afhangen van de ervaringen!

Alle andere opties zijn:
  • complex (airtunes werkt niet direct vanaf NAS moet altijd een pc tussen),
  • divers (receiver in woonkamer, squeezebox in overige ruimtes),
  • niet van voldoende kwaliteit (philips, squeezebox).
bedankt voor de tips en adviezen! :)
Pagina: 1