Vreemde connector 5.1. Wat is dit er voor een?

Pagina: 1
Acties:

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 16:57
Ik heb een inmiddels wel erg erg erg oud audio setje. Kruidvat ding.
Komt voldoende uit voor de paar vierkante meter die ik heb.
Nu heb ik hem altijd op stereo aangesloten maar zag dat hij ook 5.1 AC/3 DTS ondersteunt. Nu zal dit wel meevallen maar wil het wel eens testen.

Ik heb een Popcorn Hour C-200 en dan deze speakers. Over een tijdje wil ik een optisch setje gaan aanschaffen. Echter wil ik wel weten hoe het klinkt op dit setje.

De connector die erop zit ken ikzelf echter niet. Heb op internet gekeken maar er zijn teveel voor mij lijkende stekkers.. Kan iemand mij meer informatie geven?

Afbeeldingslocatie: http://img840.imageshack.us/img840/4835/connectort.jpg

Uploaded with ImageShack.us

[ Voor 9% gewijzigd door Cave_Boy op 27-07-2011 11:28 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Dat is volgens mij een Digital DIN-aansluiting van Creative.

Afbeeldingslocatie: http://ixbtlabs.com/articles/inspire5700vsdtt3500/5700decoder-back.jpg

Volgens mij door Creative op de markt gebracht als concurrent voor S/PDIF, welke als grote nadeel heeft dat je slechts 2-kanaals LPCM kunt versturen. Digital DIN daarentegen kan gewoon 6-kanaals LPCM en lijkt derhalve veel meer op HDMI. Hij was zijn tijd dus enigszins vooruit.

Het grootste nadeel is echter dat hij eigenlijk niet wordt gebruikt, behalve in een zeer beperkt aantal speakersetjes als input (zie plaatje) en op een aantal geluidskaarten als output.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Cave_Boy
Toch wel komisch een Kruidvat setje dat zijn tijd vooruit was. is er een verloopje ofzo dat hij op een Popcorn C-200 kan? Heb het idee van niet.

Heb er ook een 6 tal rood witte tulip opzitten maar maar heb het idee dat ik dat ook niet op mijn Popcorn kan aansluiten.

• HarmoniousVibe
Zie http://support.creative.com/kb/showarticle.aspx?sid=5764

Waarschijnlijk niet dus. Je hebt een digitale uitgang nodig die waarschijnlijk alleen op creativekaartjes zitten.

Afbeeldingslocatie: http://ask.creative.com/wwimages/audio_int/speakers_digital_vs_analog1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ask.creative.com/wwimages/audio_int/speakers_digital_vs_analog3.jpg

Verder, zijn die tulips geen output naar de speakers? Als het echt analoge inputs zijn kun je een losse DAC kopen, daar via optisch je PCH op aansluiten en je speakers aansluiten via die analoge ingangen (op de analoge uitgangen van de DAC). Maar ik denk niet dat dat het geld waard is :).

[ Voor 28% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-07-2011 11:48 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Cave_Boy
Jammer. dan maar nog tijdje in stereo modus.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij heeft Nvidia ook gewoon 9din gebruikt, voor TV signaal (YpPrnogwat :P).

Verder zie ik dat Philips ook een 9din audio input/output heeft gehad, analoog met verloop naar 3jack (zoals meeste 5.1 analoge aansluitingen).

Ik gok dan eerder dat dit een analoge 9din is dan een digitale versie van Creative, zie bijvoorbeeld dit speakersetje van Philips.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• HarmoniousVibe
SinergyX schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:57:
Volgens mij heeft Nvidia ook gewoon 9din gebruikt, voor TV signaal (YpPrnogwat :P).

Verder zie ik dat Philips ook een 9din audio input/output heeft gehad, analoog met verloop naar 3jack (zoals meeste 5.1 analoge aansluitingen).

Ik gok dan eerder dat dit een analoge 9din is dan een digitale versie van Creative, zie bijvoorbeeld dit speakersetje van Philips.
YPbPr bedoel je :p? Die van nvidia ziet er anders uit dan die van Creative. Bovendien zal het niet over beeld gaan bij een speakerset.

Het kan inderdaad wel een analoge DIN zijn. Niet dat dat iets uitmaakt, want een PCH heeft simpelweg geen DAC en aansluiting voor multichannel audio (analoog).

Wat TS wel zou kunnen doen in dat geval is het geluid via de geluidskaart van de PC laten lopen. Dus van PCH naar PC via toslink en van PC weer naar de speakerset via de analoge uitgangen van die geluidskaart. Moet je wel goede drivers hebben. Dit is goedkoper dan een losse DAC.

[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-07-2011 12:47 ]

• Cave_Boy
Een extra pc hiervoor ertussen gaat hem niet worden.
Op dit moment staat hij op stereo en uit alle speakers komt geluid. Ik laat hem wel zo.
bedankt voor de hulp.
Pagina: 1