Alweer een cooling topic (maar deze is extreme)

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 19:56
Ik heb eens zitten nadenken hoe ik nou echt goed m'n pc kan koelen. Ik ben er al een tijdje mee bezig maar het wil niet erg lukken zo als ik wil. Als je nou eens in de zijkant van je kast (die klep die je er af haalt)een groot gat zaagt en daar een badkamer koeler opzet. Ik heb het wel eens gelezen en het lijkt me niet eens zo slecht idee. M'n vader verklaart me voor gek maar dat kan me niks schelen. Het enigste waar ik mee zit is het geluid. Als jullie mede tweakers even wat opmerkingen willen geven over m'n idee dan ga ik het misschien serieus overwegen. Overclocken is gewoon verslavend.

Jeroen.

Geen gezeur over dat ik een peltier moet nemen want dat is uitgesloten. Er komt geen druppel water in m'n pjoeter

• Banshax
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 14:03
:) hehe
koop 2 220V fans, en sluit die aan, een side plate van je kast en je bent redelijk snel klaar. wel aarden die zooi! en uitkijken dat je je zelf niet op Mr electric chair zet.
dan koel je cpu, vidkaart, mobo, mobo chipset in een keer. alles met een heatsink heeft nu ook nog 2x een heel stevige fan.

zagen in je sideplate? gaatje boren, en dan met decoupeer zaag. anders wordt het F&KING lelijk! [heb al 2 kasten ver*(_$^#&k]

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Als je vader je toch voor gek verklaart, waarom dan geen waterkoeling :)
'peltier' heeft nix met water te maken hoor, je kan een peltier ook in een lucht-gekoeld systeem hangen.
Het is gewoon een ding dat de warmte naar 1 kant verplaatst, zodat ie dus aan 1 kant heel koud wordt, en aan de andere keer heel warm..
(ok..condensatie bestaat...maargoed)

Verwijderd

Heb je de specs van deze badkamercooler??.
Grootte zegt niets over de performance.
Kijk eens naar zijn CFM waarde en de Air pressure per mm. Net wat RdB zegt, gewoon Peltier nemen. Helemaal mee eens!

Greetinz

Newt

Verwijderd

Met zagen in kasten heb ik zelf zeer slechte ervaringen.
Sterker nog, ik heb er m'n kast meer verneukt.
Je probeert eerst een gaatje te zagen dat gaat wel redelijk maar ja tijdens het zagen krijg je van die lelijke krassen op je kast enz enz.
Kun je nog beter (als ik) waterkoeling nemen.
Je kunt je proc errug hoo oc'en mijn celly 366 kan met waterkoeling zeker 605mhz halen zelfs al luchtgekoeld maar dan crasht ie.
Heb je verder geen gaten achter je kast ofzo?

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 17:52
Wat is nou btw een beetje redelijke CFM waarde voor een 80mm cooler?
Ik zag namelijk pas geleden een cooler voor f22,50 met de volgende specs:

Size: 80x80x25
Bearing: Sleeve
Voltage: 10.2-13.8DC
Current (A): 0.16
Noise(dB(A)): 32
Air Flow (CFM): 33
Speed(RPM): 2500

Is dit een goeie voor deze prijs? Of kan ik beter een andere kopen..

Verwijderd

Newt heeft meer ervaring, maar ik vind het toerental erg laag om een goed rendement te verkrijgen...

Verwijderd

met beetje stevige kast en stel hersens is gaten in kast maken geen probleem. En als je nu van die "kleine" "officiele" pcblazertjes koopt, wil je volgende maand alweer wat beters. Dan kun je het beter gelijk goed doen. Koop bij goede elektro zaak een paar grote ( 20 cm ) gekogellagerde blazers. Die krengen zijn goedkoop ( +/- 25,- ), stil en hebben een flinke kracht ( NIET met vingertjes tussen komen ; daar moet ik zelf nog iets op vinden voordat de hond er met neus inzit.... ). Dan praat je niet meer over airflow enzo , maar over brute kracht en het koelt als de gek ( PIII450@600 is maar 21 graden ). good luck

Verwijderd

Net wat Harry zegt het RPM is wel wat aan de lage kant. Dit ook mbt de CFM waarde moet zeker boven de 40 liggen. Ik heb ook zulke gehad van justcoolers. Je merkt er helemaal niets van totaal geen flow. Ik zal ook zeker geen sleeve nemen. Ten eerste heeft veel korte levensduur en tijdens zijn leven zal het rendement CFM en RPM afnemen. Dit is bij dual bearing niet het geval (gaan zo'n 75000 uren mee).
Dus bij een kast cooler is het van belang dat de CFM waarde >40 (=Maximum Air Flow) maar misschien nog wel belangrijker dat de Maximum Air Pressure hoger ligt dan 5 mm/H2O.
Bijvoorbeeld de Delta 80*80 heeft een cfm van 46,62 en een MAP van 6,78.
Er is een nog vettere uitvoering met een CFM van 80,16 en een MAP van 20,63 mm/H2O.
Ik zal het niet doen, gewoon omdat er totaal geen flow zal ontstaan. Dus zonde van je geld.
Kan je mij het type nummer even doorgeven dan zal ik eens kijken wat de MAP is.

greetinz

Newt

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Kan iemand het verklaren dat als ik een systeemkoeler (80x80) vooraan in me kast aanzet (HX08) dattie dan alleen maar een graadje of 2-3 warmer wordt?

Voor de rest heb ik een BP6 met 1 celly 400@541@42* met een FEP32 van Globalwin
en 2 gaten geboord met 1 5cm koelertje erin
(die ander moet ik nog ff d'r opzetten).

Verwijderd

mh.. IMNSHO is dit niet extreem...

Verwijderd

Ik ga ook zagen in mijn side-panel van mijn kast. Maar tja hoe doe je dat het beste, ik denk inderdaad ook met een decopeerzaag, maar het schijnt ook zeer goed te gaan met een dremel. Maar dan moet je die wel hebben

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 08:08
Als je 2 van die wc-ontluchters er in wilt bouwen kun je netzogoed een gewone ventilator kopen. Je weet wel wat op een warm kantoor de werknemer koel houd.
Kast open richten en blazen maar.
Koelt als een tiet....
Nou ja eigenlijk niet

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:11
Zou het magnetisch veld van een 220volt ventilator (net zo een als in een overheadprojector zit) mijn MB verwoest kunnen hebben?

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

( NIET met vingertjes tussen komen ; daar moet ik zelf nog iets op vinden voordat de hond er met neus inzit.... ).
ff een metalen framepje/roostertje eromheen bouwen.
Net zoals een tafel ventilator.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Die kan je er gewoon bij kopen.
Pagina: 1