Q6600 niet-Intel Stock Cooler zit vast als cement

Pagina: 1
Acties:

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-01 09:07
Hallo,

Mijn CPU cooler die standaard op deze prebuild pc zit vast op de CPU als cement.
Ik heb Prime95 gedraaid om de cooling paste op te warmen zodat deze er makkelijker vanaf gaat, zoals gesuggereerd in een ander draadje dat ik over dit probleem had lopen (ging een beetje OffT, daarom een nieuwe). Ik heb zoals gesuggereerd ook gedraaid aan het koelblok ipv getrokken, maar er is geen beweging in te krijgen.

Hier zijn foto's zodat de huidige situatie goed zichtbaar is:

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/628/imag0024oy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/2884/imag0023wd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/781/imag0025oq.jpg

Alvast bedankt voor enige hulp en suggesties.

Mastermind

There is no real life, there is just AFK.

Verwijderd

hoe probeer je het er af te halen? want je moet het een soort van wrikken en niet recht er af trekken.

• Mastermind--
Ik probeer hem eraf te draaien, zoals gezegd in het andere topic, om schade aan de CPU te voorkomen.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Heb je de bevestigingschroeven van de koelblok wel losgemaakt zodat het alleen aan de CPU vastzit ?
Zoals het plaatje nu uitziet zit het nog vast aan het moederbord.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 12:52

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Als het koelblok enkel nog vast zit met de pasta dan even in de vriezer leggen. Door de kou word het broos en wip je het blok er zo af. Zo deed ik het met videokaarten ook altijd.

• Mastermind--
Ja, ze zijn los. Je ziet het niet op de foto maar er zat een backplate achter. Alle schroeven zijn los en de backplate is eraf.

• Mastermind--
ocdaan schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:25:
Als het koelblok enkel nog vast zit met de pasta dan even in de vriezer leggen. Door de kou word het broos en wip je het blok er zo af. Zo deed ik het met videokaarten ook altijd.
Weet je het zeker? want een moederbord in de vriezer gaan leggen lijkt me niet zo verstandig.

Iemand anders suggereerde ook dat er misschien geen pasta maar een sticker opzit, hoe kan ik dit controleren, en wat valt hier aan te doen?

• MrWouter
  • Laatst online: 11-08-2024
Je moet hem er een beetje met wrikken draaiden, een beetje brute kracht er gewoon aftrekken. Je volgens mij bij S775 de processor niet uit de socket trekken dus in mijn ogen kan je niet veel beschadigen eraan.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Als de vriezermethode niet werkt, probeer een losse stanleymesje tussen de koelblok en de heatspreader te wrikken. Door de wik-werking moet de koelblok loskomen..

• Mastermind--
Ja zeg dat tegen mijn klasgenoot die zijn CPU naar god heeft geholpen door eraan te trekken.
Bedankt voor je reactie, maar ieder raad mij juist af om brute kracht te gebruiken.

Verwijderd

Je kunt ook platte schroevendraaier tussen het moederbord en de koeler doen en dan flink duwen :P

Zo hielp ik mijn amd setje naar de filestijnen

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
Mastermind-- schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:29:
Ja zeg dat tegen mijn klasgenoot die zijn CPU naar god heeft geholpen door eraan te trekken.
Bedankt voor je reactie, maar ieder raad mij juist af om brute kracht te gebruiken.
Tussen brute kracht en brute kracht zit nogal vrij veel verschil natuurlijk :).

Weet je zeker dat de CPU cooler echt niet meer aan het moederbord vastzit? En als het niet lukt eventueel iemand anders er naar laten kijken of naar een computerzaak ermee?

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Hele dikke ja!! De enigste manier om het netjes te doen!
Mastermind-- schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:27:
[...]

want een moederbord in de vriezer gaan leggen lijkt me niet zo verstandig.
Zou niet weten waarom niet ;)

[ Voor 45% gewijzigd door ocdaan op 26-07-2011 17:54 ]

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 15:08
Inderdaad @ alex, die schroeven e.d. zien er nog vrij "vast" uit op de foto's :o

gewoon nee.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Misschien heb je pech en is er Thermal Adhesive gebruikt bij gebrek aan beter... :+

Gewoon voorzichtig wikken/draaien, dan zou het wel los moeten komen. Of een "Tik" aan de zijkant geven.
Pas wel op met het 'draaien' zodat de schroeven van de koeler je mobo niet onherstelbaar beschadigen! Kan je de schroeven niet omhoogtrekken bij deze koeler?

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 11:23

fynrd1

Fooled by Randomness

Nare situatie dit, denk dat alleen een gigantische temp verschil dit los kan krijgen. Je zou de heatspreader kunnen verwarmen met een soldeerbout en misschien wat SS in de koperen uitholling op je koeler. En als je op 1 of andere manier aceton eronder krijgt zou dat ook wel kunnen helpen.:P Maargoed zoals eerder vermeld is roteren de beste manier hier. Klem de koeler in iets langwerpigs zodat je een hefboom hebt, anders laatje gewoon voor wat het is..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Een heleboel tips, maar volgens mij van mensen zonder praktijk ervaring....

Gewoon in een plastic (anti-statische) zak doen, ff 2 uurtje in de vriezer en voila.

Laatste keer dat ik het zeg... haha stelletje eigenwijze donders! ;)

• Mastermind--
Probleem opgelost.
Was de anti-statische zak al aan het pakken toen vaderlief binnen kwam hoppen. Hij vroeg wat eraan de hand was en ik vertelde dat de koelpasta moeilijk deed. Zijn eerste suggestie was eruit snijden (de socket uit het moederbord) maar dat vondt ik niet zo'n prettig idee, en behalve dat het rest van het moederbord er dan niet meer is zou dit niet veel helpen.

Ik draai me om om de vriezerdeur open te doen en ik hoor *krak* achter me.
Vaderlief heeft de cooler er maar gewoon vanaf 'gebroken'.

Gelukkig is alles ongedeerd, dus eind goed al goed.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
En de processor werkt ook nog? Want alles ongedeerd terwijl je zelf zegt dat er wat gebroken is, vind ik nogal een discrepantie.

• Mastermind--
Alles werkt nog ja.

Wat ik bedoelde met eraf gebroken is dat hij de cooler gewoon van de CPU heeft getrokken, het krak geluid kwam omdat het dus de cooler van de koelpasta af 'brak' . Zie het als twee stenen met een laag sterke lijm ertussen die je van elkaar afhaald. Je hoort het krak geluid omdat de lijm breekt, maar de stenen blijven ongedeerd.

Daarna heb ik de restanten met schoonmaak alcohol (97%) en een microvezel doekje schoongemaakt (ging erg makkelijk, die alcohol doe zijn werkt goed). Nieuwe pasta erop en geinstalleerd op mijn nieuwe bordje ivm met de Mugen 3.

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

:+ _/-\o_ lol..wat moet je toch zonder vader's goede oude wijze , soms lompe, raad. haha..brute force

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Dus er was Thermal Adhesive gebruikt? Koelpasta doet bij mij namelijk nooit krak ;)

Veel plezier met de nieuwe koeler iig.

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

Pagina: 1