Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08 14:34
Goedendag allemaal,

Een kleine 2 weken terug heb ik van een medetweaker het volgende systeem overgenomen:

Intel Core 2 Duo E8400
2x2GB OCZ Reaper DDR2 800mhz (4-4-4-15 @ 2.1v)
Club3D ATI Radeon HD 4870 Overclocked Edition (800/950)
250GB Maxtor SATA HDD
SilverStone 500W met 34A op +12V
Windows 7 Ultimate 64bit

Met gamen is het systeem erg instabiel. Met de "standaard" 4870 clocks (factory OC dus) crashen games gegarandeerd. Soms binnen 1 minuut, soms pas na een half uur. Je krijgt heel kort een scherm met witte en zwarte blokken terwijl het geluid begint te loopen. Daarna springt het beeldscherm op stand-by. Als je mazzel hebt schakelt VPU Recover van ATI in en gaat hij na 30 seconden weer vrolijk verder, en anders crasht hij naar de desktop.

De temperaturen van alle onderdelen blijven uitstekend. De processor komt met Orthos nooit boven 62 graden uit. De videokaart temps blijven ook relatief koel met 73 graden max. onder OCCT. Verder heb ik zowel voorin als achterin de case 2 80mm CoolerMaster fans geplaatst. Met de airflow zit het wel goed.

Ik heb inmiddels een week lang intensief lopen googlen en er zijn schrikbarend veel mensen met 4870 videokaarten die hetzelfde probleem hebben.

Mijn Club3D videokaart heeft een non-reference PCB design. Ook zit er vanuit de fabriek een PowerColor koeling op in plaats van de standaardkoeler:

Afbeeldingslocatie: http://images2.icecat.biz/img/norm/high/1928094-9292.jpg

Zoals je ziet is het VRM heatsinkje wat erop zit nogal lullig en wordt hij niet actief gekoeld, in tegenstelling tot bij de standaard koeler. Ik heb dus een extra 80mm fan direct op de VRM heatsink gezet. Helaas mocht dit niet baten.

Het aparte is dat wanneer ik hem terugclock naar 780/950 ik urenlang zonder problemen kan gamen. Volkomen stabiel dus dan. Een core clock van 790 vindt hij ook niet leuk. Heb ik een kaart met een fabrieksfout ontvangen die gewoon ongelofelijk slecht overclockt? Of is de inmiddels 3 jaar oude kaart dusdanig versleten dat hij de factory OC settings niet meer aankan? Ik blijf het raar vinden dat hij zo instabiel loopt terwijl Club3D deze snelheden garandeert.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door Skire op 26-07-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Vrm's worden wel gekoeld door de airflow die van het koelblok afkomt (tenzij je fanspeeds heel laag hebt)
Downclocken is natuurlijk een goede manier om de levensduur te reken.
Ik weet niet of er meer modelen van de 4870 zijn dan alleen deze met custum pcb dus:

Dus linkje naar database

Ik zou eerst proberen om gewoon de laagste clocks 700/900 te gebruiken je kan altijd van je eigen bios later nog een met lagere clocks maken en ook meteen even een goed voltage zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Ik heb al even gekeken in de database en mijn BIOS komt overeen met die van de PowerColor HD 4870 (vandaar ook de PowerColor koeler?). Deze draait echter ook een factory OC, en ook deze staat op internet vol met exact dezelfde problemen.

Ik denk dat de vorige eigenaar de fan speed gewoon voor te lange tijd te laag heeft gedraaid. De kaart komt namelijk uit een systeem dat in de huiskamer stond. De VRM's pakken dan veel te weinig koeling mee. Ik denk dat die door slijtage niet meer genoeg voltage kan leveren voor de factory OC.

Ik denk dat ik met Radeon BIOS Editor de speeds wel terugclock naar 775/950. Dat scheelt in vrijwel iedere game maar 1 fps, dus dat merk je niet. En hij wordt wel meteen 2 graden koeler. Dan kan ik ook mooi de temperature table bijwerken, aangezien deze ongelofelijk lomp is. De laagste stand is 63% (!). Dit is redelijk fool proof toch? Als ik met GPU-Z mijn huidige BIOS extract, hem edit met RBE en hem flash met ATIFlash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Skire schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:38:
Ik heb al even gekeken in de database en mijn BIOS komt overeen met die van de PowerColor HD 4870 (vandaar ook de PowerColor koeler?). Deze draait echter ook een factory OC, en ook deze staat op internet vol met exact dezelfde problemen.

Ik denk dat de vorige eigenaar de fan speed gewoon voor te lange tijd te laag heeft gedraaid. De kaart komt namelijk uit een systeem dat in de huiskamer stond. De VRM's pakken dan veel te weinig koeling mee. Ik denk dat die door slijtage niet meer genoeg voltage kan leveren voor de factory OC.

Ik denk dat ik met Radeon BIOS Editor de speeds wel terugclock naar 775/950. Dat scheelt in vrijwel iedere game maar 1 fps, dus dat merk je niet. En hij wordt wel meteen 2 graden koeler. Dan kan ik ook mooi de temperature table bijwerken, aangezien deze ongelofelijk lomp is. De laagste stand is 63% (!). Dit is redelijk fool proof toch? Als ik met GPU-Z mijn huidige BIOS extract, hem edit met RBE en hem flash met ATIFlash.
Ìk raad je wel aan om niet teveel te spelen met je fan speeds better iets te hoog dan te laag (tenzij je zoals mij herie haat)
Het is voor mij alweer 2 jaar geleden dat ik een Ati/Amd kaart had was toen een ati 4870 maar die heeft nooit problemen gehad (vapor-x hield hem rond de 55 graden onder load _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Ik ben weer op een nieuw pad gekomen via Google. Ik lees nu dat de tweede revisie van de kaart (die ik dus bezit) een lagere build quality heeft. Het komt erop neer dat veel van deze kaarten na verloop van tijd niet meer hun factory OC's kunnen behouden. Er zijn zelfs al veel kaarten geweest die vanuit de fabriek al niet eens 800/950 stabiel kunnen houden. Het ziet er dus naar uit dat ik pech heb gehad in dat opzicht.

@maarten:
Nee precies. Alleen 63% fan speed idle in 2d modus is toch wel teveel van het goede ;) Via PowerPlay clockt de core zich in 2d modus terug naar 500mhz en 1.0v dus dan is die herrie écht niet nodig.

De table ziet er nu zo uit:

Threshold (C) / Fan Speed (%)

0 / 63
55 / 71
65 / 75
75 / 83
80 / 87
85 / 100
90 / 100
95 / 100

Met 75% speed komt hij nooit boven de 73 graden uit in OCCT, dus dat zit wel goed.

Ik zit nu alleen te twijfelen of ik mijn BIOS zal flashen of gewoon RivaTuner zal gebruiken. Vind het toch een beetje een eng idee dat m'n kaart kan bricken :P

Is het trouwens mogelijk om gewoon een 80mm case fan aan m'n videokaart te hangen in plaats van de stock fan? Of hebben GPU fans een kleinere aansluiting? De olie in de huidige fan is uitgedroogd en hij wekt de indruk dat hij aanloopt. Er lijkt alleen geen mogelijkheid te zijn om hem open te maken en hem van een druppeltje olie te voorzien. Onder de sticker zit niks, en anders moet ik hem met brute force uit elkaar trekken :P

[ Voor 17% gewijzigd door Skire op 26-07-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
In het flash programma zit waarschijnlijk iets dat checkt of het echt de goede kaart is.
Bij nvidia kaarten zelfs al flash je vekeerd zet je onboard gpu aan en flash je de kaart opnieuw.
Zoals ik al zij geen idee hoe Atiflash dit doet.

Maar die fan speeds en temps zijn inderdaad erg goed dus die kan je voor non gaming wel een beetje naar beneden bij stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Hartstikke bedankt voor al je reacties! Ik heb besloten om de "underclock", al is het nog steeds een overclock officieel gezien, via RivaTuner te doen. In RivaTuner kan ik ook de temperature table aanpassen. Geen risico met hetzelfde resultaat :P Ik ben toch niet van plan de kaart door te verkopen, dus de iets minder nette manier is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsubarov
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 11:46
Ik heb een ook Club 3D HD 4870 in mijn huidige pc, en het lijkt mij dat je ook de "powerplay" bug hebt.
The actual problem, which some people started calling the PowerPlay problem, was that the ATI card would keep switching the GPU clock speed between 500 Mhz and 750 Mhz. This would cause the card to, at some point, stop responding as it couldn't cope with the switches. As these switches happened nearly every second when running a 3D game. The switching is normally required when running either a 2D application (500 Mhz, require less GPU) or a 3D application (750 Mhz, require more GPU).
http://forums.amd.com/gam...catid=260&threadid=100973

Heb ik al heel lang last van :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Ik denk het niet eerlijk gezegd. Met mijn core 20mhz lager heb ik namelijk nergens last van. Ook als ik de Crysis benchmarking tool aanzet met GPU-Z op "Log to file" op de achtergrond heb ik crashes. Als ik dan de text file bekijk blijven de core en memory clocks op dezelfde snelheid tot de crash gebeurt.

Het ziet er dus echt naar uit dat de kwaliteit van de kaart niet al te best is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Skire schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 22:31:
De table ziet er nu zo uit:

Threshold (C) / Fan Speed (%)

0 / 63
..........
95 / 100
Dit kan trouwens iets makkelijker met MSI Afterburner, daar heb je een mooi grafiekje met temps + fanspeed.
MSI Afterburner is ook eigenlijk niets anders dan een omgebouwde rivatuner :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Als ik thuis ben zal ik Robust Graphics Booster in de BIOS eens op Turbo gooien. Ik heb geen idee wat het precies doet, maar het klinkt veelbelovend.

Gigabyte zegt hierover het volgende:
quote: Gigabyte
Robust Graphics Booster (R.G.B.) helps to enhance the performance of the graphics chip and
memory. Auto allows the BIOS to automatically set the R.G.B. mode based on system
configurations. Options are: Auto (default), Fast, Turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
Tot zover de goedkope merken met een custom PCB dus :P Ik laat hem dan wel lekker op 750/900 lopen voor de zekerheid, ookal werkt 780/950 ook perfect. Hoop op deze manier nog zo veel mogelijk plezier uit het kaartje te halen!
Pagina: 1