goed betrouwbaar netwerk opzetten (hulp)

Pagina: 1
Acties:
  • 577 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwghost
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-03 19:57
Hallo Allemaal,

Als eerste wil ik zegge ik ben echt een complete beginner (noob) op dit gebied ik weet dat het allemaal mogelijk is. Maar ik weet absoluut niet hoe het werkt en hoe ik het moet aanpakken daarvoor zou ik graag van jullie hulp willen. Ik ben absoluut niet te lui om dingen zelf uit te figulieren en zelf te programmeren etc. Dat is juist leuk :D en ik wil graag heel veel bijleren op dit gebied :D

Maargoed nou hetgeen waar het om gaat ! :P We hebben thuis nou een belkin routertje die het niet doet met meer dan 4 draadloze apperaten xD En voor de rest hebben we 2 tv's en 4 laptops, internet is van ict concepts we hebben 20 up en down (word 50mbit). Nou wil ik graag een goed betrouwbare server/netwerk waarbij de volgende de dingen mogelijk worden :
  • We hebben wel backup hdd's maar die gaan zo nu en dan kapot en dat is altijd gekl**t. dus willen we graag een grote en uitermate betrouwbare data opslag systeem bouwen dit is de hoofdnoot van het systeem (ook al gaat er een hdd kapot dat toch de data niet weg is)
  • Ook willen we op de laptops geen os meer draaien maar dat juist op de server draaien en dat de laptop alleen nog clients zijn
  • Automatisch downloaden van data (torrent).
  • Agenda/mail server. (ook extern te benaderen en mobiel)
  • Een soort van google docs maar dan op eigen server (ook extern te benaderen en mobiel)
  • Website server voor het bedrijf van mijn moeder
Dit zijn ook dingen die nog mogelijk moeten worden maar niet meteen hoeven :
  • Streamen van films/foto's naar de televisie toe.
  • Applicaties kunnen draaien op de tv's en kunnen internetten
  • Daarnaast mijn ouders willen graag de tv shows etc kunnen opnemen en later kunnen terugkijken en ze ook opslaan op hdd enzo.
Daarnaast zou het ook mooi zijn als het systeem in enige mate modulair is zodat er later nog eventueel kan worden uitgebreid.
Ik weet niet wat voor software/ hardware hier voor geschikt is en nodig is maar alle hulp/informatie is welkom !!!

Alvast bedankt,

mvg
Peter (H)

[ Voor 3% gewijzigd door pwghost op 26-07-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:24

allure

Titaan fase 2/3

Kijk eens naar het SOHO-spul van Qnap.
Deze kunnen bijna alles wel wat jij in gedachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Je wilt een hoop, en wel een aantal zakelijke als huiselijke zaken features tegelijk. Om met de moeilijkste te beginnen,
- Ook willen we op de laptops geen os meer draaien maar dat juist op de server draaien en dat de laptop alleen nog clients zijn
Als je dat wilt verwezelijken krijg je al gauw te maken met zaken als PXE-boot, terminal servers, virtualisatie etc. En als je dit met Windows software wilt doen zul je aardig in de buidel moeten tasten. Wil je geen licenties hoeven kopen dan kan dit ook met Linux/*BSD, maar dat heeft een vrij hoge leercurve.

- Daarnaast mijn ouders willen graag de tv shows etc kunnen opnemen en later kunnen terugkijken en ze ook opslaan op hdd enzo.
Dit vraagt om vrij specifieke software en hardware, iets waar je je eerst in zult moeten verdiepen om zo een geschikt platform uit te zoeken. MythTV draait bijvoorbeeld op Linux, en MediaPortal op Windows.

- Applicaties kunnen draaien op de tv's en kunnen internetten
Applicaties op TV's draaien meestal lokaal op de tv en zijn alleen afhankelijk van een internetverbinding.

Begrijp me niet verkeerd, alles wat je wil kan, maar er is geen simpele alles-in-één oplossing die het allemaal kan, en voor iemand die het nog moet leren is het een hele klus iets dergelijks in elkaar te zetten (zelfs voor iemand met kennis is het een aardige klus). Misschien moet je je eerst eens richten op de essentiele eisen en kijken wat daar voor een oplossingen voor zijn.

Een nas als een QNAP kan een goede stap zijn, andere opties zijn bijvoorbeeld Windows Home Server, of Windows Small Business Server

[ Voor 23% gewijzigd door Zer0 op 26-07-2011 20:07 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Tja, dan zul je toch een stevige home-server moeten bouwen als eerste...
Daarna zul je je moeten verdiepen in het virtualiseren (zoals hierboven al werd gezegd) van desktops (remote desktop heet dan, probeer er maar eens eentje aant werk te krijgen, dan heb je een idee), je zult als je met Microsoft werkt een Exchange server moeten opzetten, en je zult een webserver versie van Windows aan moeten schaffen (of downloaden...), waarschijnlijk zal 2008R2 niet voldoen...
In je systeem zul je een RAID-array van tenminste 3 disks moeten maken (RAID5 zou ik doen, of 10) om je backup veilig te stellen.
Om apps te draaien op je tv: koop als je alles aant werk hebt een thinclient met een wireless toetsenbord en muis, en je hebt een volwaardige pc. Streamen van films/foto's heb je dan ook gelijk aangepakt. Al weet ik niet of je met een thinclient een volwaardig beeld krijgt, is nogal veel video wat dan over je kabel gaat. In dat geval zou je een htpc moeten bouwen die zelf zijn data binnen trekt en dan afspeelt. (mediaspeler idee)

Je vraag over google docs hoeft helemaal niet. Als je namelijk je virtualisatie van desktops aan het werken krijgt, kun je overal ter wereld inloggen op je server, en daar op je desktop verder werken.

Het allergemakkelijkste is dan wel het automatisch downloaden van bittorrent bestanden: installeer mldonkey als een service zodat je dat progsel vanaf de hele wereld kunt benaderen via een poort.

Nu wil ik je niet helemaal overstuur maken, maar ik heb nu een studie van een jaar erop zitten (ICT niv. 3) en heb pas geleerd hoe je een server moet installeren en hoe je virtuele desktops moet aanmaken. Dus misschien moet je hulp erbij gaan zoeken, of ergens een heeeeele grote doos tijd en zin vanaf halen om eraan te beginnen.

Ik wens je veel succes!! (en stiekum ook wat sterkte... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwghost
@zer0 bedankt voor het nemen van de moeite om te reageren ! goed ik begrijp nou dat er dus erg veel verschillende software en om maar te zeggen ''smaken'' zijn. nou ben ik erg benieuwd naar wat zijn de voordelen van linux (dat is toch ubuntu?) tov windows en je hebt toch ook nog vmware of is dat puur de virtualisatie ?

waar kan ik veel goede info vinden over de software gedeelte ?

de hoofdnoot ligt op de dataopslag de sas/nas systeem en dan als 2de de client accounts .
ik wil de hardware graag zelf bouwen dit heb ik wel vaker gedaan alleen was dat altijd voor pc's.
wat ik heb begrepen gaat het erom dat er veel treads per cycle uitgevoerd kunnen wordenzijn die nieuwe serverprocessoren van amd mischien een goede optie ? en je hebt een goede raid controller nodig (die zal wel duur wezen) en een stel goede hdd's.

wat is slimmer om te doen eerst de software voorelkaar krijgen of eerst de hardware ?

@bartjezz wederom bedankt voor de moeite jah dat zeker ik wil het ook goed aanpakken en in een keer een goede basis leggen waar een heel wat jaartjes mee vooruit kan (dan is de aanschafprijs maar wat hoger ) dus niet zon l*llig systeemje maar ergens tussen thuis en werk in.
hiervoor zal ik nog veel moeten leren en daar ben ik ook bereid veel uurtjes in te gaan stoppen. mijn oom is redelijk goed thuis in deze wereld en is er dagelijk mee bezig dus die weet er ook veel vanaf daarnaast heb ik een vriend die nou ict niv.4 gaat doen.dus deze 2 mensen kan ik vragen maar ik wil eerst zelf meer te weten komen .
ik kreeg van hun te horen ga asljeblieft geen windows gebruiken maar ubuntu omdat dat veel stabielere is. wat is jou mening ? ervaringen? virtualiseren van systemen kan ik wel ik gebruik zelf vmware op mijn computer voor extra winxp en een win7 systeem te draaien. dus dat snap ik wel.
weet jij nog goede boeken/website/youtube tuts/fora waar ik veel kennis kan opdoen ? en wat ik hierboven ook al zei wat is slimmer eerst hardware of software uitzoeken ?

alvast bedankt peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Wat je het beste kunt doen is je eerst verdiepen in de software.

Gebruik je VMware omgeving om eens een en ander met Windows en/of Linux op te zetten en probeer het uit. Je merkt zo snel genoeg wat je zelf prettig vind werken.

Daarna verdiepen in wat je nu echt nodig hebt aan hardware om het geen je hebt uitgeprobeerd soepel te laten lopen en ruimte te hebben om te groeien.

Kleine tip bij het uitproberen, ga met één functie die je wilt tegelijk aan de slag.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
pwghost schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:53:
Hallo Allemaal,

[list]
We hebben wel backup hdd's maar die gaan zo nu en dan kapot en dat is altijd gekl**t.
dus willen we graag een grote en uitermate betrouwbare data opslag systeem bouwen dit is de hoofdnoot van het systeem (ook al gaat er een hdd kapot dat toch de data niet weg is)
Denk er om dat raid geen backup is. Al heb je een nas (met raid...) je zult toch aparte backups moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwghost
@robinski okej, dat doe ik dan ik weet de basics van vmare .... maar zou je ook een compleet netwerk kunnen simuleren daarmee ? zo jah is er ergens een handleiding ?

@donnervogel je hebt gelijk. daarnaast zal ik altijd nog om de zoveel tijd een andere fysieke locatie een backup van de data moeten maken die belangrijk is.

mvg
peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:03

IEF

Why so serious?

Sorry, maar dit is echt niet de bedoeling.

Ga eerst eens zelf opzoek naar wat oplossingen, dan kun je een topic openen.

Ik zie alleen maar eisen, en vervolgens "komen jullie maar eens met wat oplossingen".

Zo werkt dat niet op GoT, we verwachten van jou eigen inzet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.