[Help]Nieuwe setup, onduidelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Zero2Fear
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-01 09:27
Hey allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig, aangezien ik straks een nieuwe tv + 5.1 surround set wil aanschaffen, zelf wel wat audio logica in me heb zitten, kom ik alsnog op een aantal problemen uit waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

Er komt een Samsung EU40D6500 en een nog niet nader bekend surround systeem. Dit omdat ik liever op jullie kennis en ervaringen af ga, voor de surround set.

Ik wil een PS3, PC en de digitale tv, die via de CI+ gaat, over de 5.1 draaien. Het probleem is, dat dit 3 invoerapparaten zijn, terwijl menig receiver maar 2 HDMI in kanalen heeft.

Even een opmerking, mijn pc heeft alleen DVI en SPDIF gescheiden, waardoor ik dus 1 x DVI naar HDMI converter nodig heb, en een SPDIF kabel voor het geluid.

Voorlopig waren mijn gedachten dit:

1e setup

Digitale tv > CI+ = TV > HDMI > receiver kanaal 1
PS3 + PC > HDMI > Hubje > HDMI > Receiver kanaal 2
PC > SPDIF > Receiver SPDIF kanaal

Dit betekend dat de PS3 en PC altijd via surround gaan draaien, dit wil ik niet want ik wil rustig kunnen slapen terwijl mijn room-mate gamed. Vandaar de volgende setup:

Setup 2:

Digitale tv > CI+ = TV > HDMI > Receiver kanaal 1
PS3 > HDMI > TV > HDMI > Receiver kanaal 1
PC > HDMI > TV > HDMI > Receiver kanaal 1

Nu heeft alles geluid via kanaal 1 van de receiver. De pc, daarintegen, heeft alleen beeld en geen geluid. Dit zou ik dan via SPDIF moeten aansluiten op de tv. Dit kan ik oplossen door het volgende te doen:

PC geluid > SPDIF > TV > HDMI > Receiver kanaal 1

Hiermee hebben wij dus geen gezeik over 2 invoerapparaten over 1 HDMI kabel.

Er zijn een paar onduidelijkheden. Ten eerste, als ik films via de PC wil bekijken, moet deze automatisch ook SPDIF geluid pakken. Is dit mogelijk?

Kan ik via setup 2, ook de digitale tv laten draaien als 5.1 over de surround? Ik weet niet of hier ook specifieke eisen aan zijn?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen en alle onduidelijkheden uit de wereld kunnen helpen. Alle overige info is welkom!

Tips voor surround sets (inclusief een blue ray speler) zijn welkom. Ik zat zelf te denken aan de Samsung HT-C5500, om het setje compleet Samsung te maken.

Budget voor de surround set is € 500,- TV budget is €1.000,-. Totaalpakket is dus € 1.500,-

Bedankt!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Je bent veel te lastig en moeilijk aan het denken. Voor 500 euro moet het op zich wel lukken om een losse receiver en speakerset te nemen. Of een kant en klare surroundset van een merk als Denon, Yamaha, Onkyo, et cetera. Als je naar dat soort setjes gaat kijken dan heb je het probleem niet dat je maar twee HDMI-ingangen hebt op de receiver. Dan zit je eerder aan drie tot vier HDMI-ingangen wat de situatie al een stuk makkelijker maakt. Je sluit dan alles via HDMI aan naar de receiver en dan één HDMI-kabel naar de TV. Qua het aansluiten van de PC is het met veel receiver mogelijk om twee ingangen te koppelen. Dus beeld via HDMI X en geluid via S/PDIF Y samen brengen tot input Z.

Slaap je trouwens in dezelfde kamer als de 5.1 set komt te staan? Er zijn receivers die in stand-by beeld én geluid naar de TV sturen. Dus dan loopt alle verkeer nog steeds via (door) de receiver, maar beeld en geluid komen uit de TV. Echter zal je ook met geluid over de TV dan niet kunnen slapen, dus dat maakt niet veel uit. Als de 5.1 in een andere kamer staat dan is het volume toch gewoon aan te passen of desnoods met een hoofdtelefoon op spelen?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Zero2Fear
Hi Fear,

Zo'n losse receiver werd ook al naar mijn gedachte gegooid maar ik was bang dat deze inclusief speakers te duur waren. Vandaar dat ik dit opzij zette.

Voordeel van een losse receiver is inderdaad de mogelijkheden. Complete setjes als de Samsung HT-C5500 zijn zeer beperkt hiermee. Mijn vader heeft een complete toren van Pioneer en als ik de achterkant bekijk van de receiver sta ik versteld.

Ik slaap niet in dezelfde kamer, maar 1 kamer er naast. Aangezien ik dan aardig last kan gaan hebben van de lage tonen of harde geluiden (Call of Duty in de avond uren etc.). Koptelefoon al voorgesteld maar werd niet in dank afgenomen.

De oplossing van in stand by het geluid en beeld door sturen zou wel werken in dit geval.

Als ik losse speakers kan gebruiken, kan ik een wat dikkere kabel leggen om de achterste speakers juist aan te sluiten. Ik zat te denken aan minimaal 10mtr 2,5mm tot 15m 2.5mm voor de achterste speakers. Zal dat voldoende zijn om de sterkte te behouden?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 19:46

Deathchant

Don't intend. Do!

dat is inderdaad een goeie FeaR. (waar is de 1986 naartoe?)

500 euro lijkt krap. Ik weet dat Zero2Fear graag minstens dezelfde kwaliteit speakers wilt hebben als zijn huidige Logitech Z5500 (actieve sub).

Een Onkyo versterker met 4 HDMI inputs kost toch al gauw 220-300 euro. Dan heb je 200 euro over voor een goeie speakerset. Lijkt me wat krapjes.
Ik denk wel dat het de beste oplossing is om alles over HDMI te doen. Dan werkt het gegarandeerd en al het brongeluid wordt netjes 1 op 1 "doorgeproxy'd" naar je receiver. En je hebt al die kabel zeik niet.

Wanneer je een ARC-hdmi kanaal hebt, kun je zelfs 5.1 geluid van je TV doorzetten naar je speakers als ik me niet vergis. Dus wanneer een HDTVprogramma 5.1 geluid zou sturen, dan zou je TV dat normaliter als stereo doorzetten, maar via ARC kan hij het gewoon 1 op 1 overzetten naar je receiver.

Maar dit betekent dan wel dat hij ook nog een losse bluray speler komt te kopen. Deze hoeven niet duur te zijn, maar het kost op zijn minst een euro of 80-100, wat dan ook weer van zijn budget afgaat.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Deathchant schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:59:
Ik weet dat Zero2Fear graag minstens dezelfde kwaliteit speakers wilt hebben als zijn huidige Logitech Z5500 (actieve sub).
Je maakt een grapje? Je zal al hard je best moeten doen om slechtere speakers dan die Z5500 te vinden... ;(
En waarom zou je een losse bluray kopen als je een ps3 hebt (die kwalitatief wsl veel beter is dan een bluray speler van de prijsklasse die jij noemt)?
Zero2Fear schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:58:
Ik zat te denken aan minimaal 10mtr 2,5mm tot 15m 2.5mm voor de achterste speakers. Zal dat voldoende zijn om de sterkte te behouden?
2.5mm^2 zal meer dan genoeg zijn :)

[ Voor 41% gewijzigd door Slonzo op 26-07-2011 15:10 ]

• Zero2Fear
@ Deathchant:

De Bluray speler zou ik op een later tijdstip nog kunnen aanschaffen. Als ik hierdoor een betere receiver en speakers kan aanschaffen op dat moment, heb ik het er daar wel voor over.

@Slonzo: PS3 is niet van mij. Het zal me maar net overkomen dat ik, tijdens een blue ray film kijken, de PS3 defect gaat, krijg ik de schuld en moet ik weer een nieuwe kopen. Dacht het niet. Liever mijn eigenste spullen gebruiken als die van een ander.

En ik ben persoonlijk wel tevreden over de Z5500, het is ook mijn eerste surround set. In dit geval wil ik gewoon de best mogelijke kwaliteit krijgen in een bepaald budget. Er iets overheen gaan kan wel, maar geen honderden er overheen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Deathchant schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:59:
500 euro lijkt krap. Ik weet dat Zero2Fear graag minstens dezelfde kwaliteit speakers wilt hebben als zijn huidige Logitech Z5500 (actieve sub).

Een Onkyo versterker met 4 HDMI inputs kost toch al gauw 220-300 euro. Dan heb je 200 euro over voor een goeie speakerset. Lijkt me wat krapjes.
Aangezien TS eerst een 5.1 set van Samsung had gekozen ga je met een set van een Onkyo al een stap vooruit maken. Neem bijvoorbeeld een Denon DHT1311XP of een Onkyo uit de HTS-serie als bijvoorbeeld de pricewatch: Onkyo HT-S3305. Er zij nog meer van die Onkyo's maar de prijzen staan niet allemaal in de Pricewatch. Maar voor 500 euro zet je een 5.1 set van zo'n merk neer die de Samsung weg zal spelen. Qua subwoofer zal het altijd minder zijn dan de subwoofer van de Z-5500, maar die is dan ook echt te aanwezig (naar mijn mening).

Overigens kan je ook naar losse componenten kijken. Een TX-SR309 kost net 200 euro, dan heb je 300 euro over voor de speakers en dat is zeker te doen. Alleen het nadeel van los gaan kopen is dat subwoofers redelijk aan de prijs zijn. Dan kan je wel goedkope speakers nemen als een Boston Acoustics A25 of een paar Tannoy voor 99 euro. Maar dan ga je het niet redden denk ik.

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 11:25

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Ik denk dat FeaR wel gelijk heeft beter beginnen met een Onkyo TX-SR309. Dit model heeft immers 3 HDMI ingangen en 2 optisch in dus er is veel mogelijk.

En daarna kan je kijken naar bijvoorbeeld deze Canton Movie 5.1 setje:

http://www.foka.nl/site/c...gglans-zwart-p-28114.html

Daar krijg je volgens mij wel redelijk wat geluid uit en je zit ook nog eens ruim onder de €500,-!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je 250 euro uit gaat geven voor speakers dan is het wellicht ook nog mogelijk om voor een TX-SR508 van Onkyo te gaan. Niet dat die heel veel meer opties heeft dan de TX-SR309, maar dan heb je wel weer een HDMI-ingang meer en je zit een serie hoger.

• Zero2Fear
@Fear; dat de bass niet zo aanwezig is, is voor mij geen probleem. Als de complete geluidservaring daardoor beter is.. Het is niet dat ik alleen films ga kijken of tv kijken. Ik wil uiteindelijk ook muziek er op af kunnen spelen, misschien voor het uitgaan een leuk nummertje of 2. Deze mogen dan wel iets aan de luidere kant en daar hoort een beetje bass bij. Natuurlijk niet overstemmend.

Die set van Denon lijkt me erg interessant. Een complete set heeft bij mij wel de voorkeur. Niet dat ik 1 receiver koop, daarna 1 center, 2 front, 2 rear en een losse woofer. Dat alles los aangeschaft moet worden.

Ik ga er vanuit dat complete sets op elkaar zijn afgestemd.

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Zero2Fear schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 16:24:
...
Ik ga er vanuit dat complete sets op elkaar zijn afgestemd.
Daar zou ik maar niet te hard van uit gaan, als ik jou was. Dit soort setjes zijn meestal een compromis en zullen niet zo een heel goede frequentie respons hebben. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je op sommige frequenties een dip zult hebben, meestal zo rond het midden gebied waar de stemmen zitten.
Soms kan het zijn dat een subwoofer nog veel van dit gebied mee pakt, maar daar zijn ze absoluut niet voor bedoeld. Het probleem is dan dat de sub heel makkelijk te horen is (dat je hoort waar dattie staat) en dat de plaatsing ervan belangrijk gaat worden.

Wil je meer hierover weten, dan raad ik je aan om het stukje over Bose te lezen. Hierin staan veel reacties over of men het goed of niet vind, maar dat is niet van belang, maar ook iets over kleine melkpakjes als speakers en een subwoofer die te hoge tonen weergeeft. Vooral het technische deel daaruit is hier van belang omdat je hierbij ook een kleine subwoofer hebt en melkpakjes als hoofd speakers.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Setjes met melkpakjes hebben altijd dat probleem. De satellieten zijn te klein om goede middentoners in te plaatsen waardoor alles van het laag en mid-laag door de subwoofer wordt gedaan. Waar een subwoofer normaal alles onder de 60 - 80 Hz pakt bij een paar normale vloerstaanders zal het bij satellieten eerder rond de 150 - 250 Hz liggen. Eigenlijk mag je bij dat soort setjes niet meer van een subwoofer spreken, maar van een gewone woofer. Maar goed, dat is dus met elk setje. Van de Z-5500 van Logitech, tot Bose en de Denon/Onkyo uit dit topic. Er zijn wel satellieten die wat groter zijn en dus lager gaan, maar dan zit je toch aan een andere prijsklasse te denken.

Pagina: 1