Toon posts:

PIII 600 Mhz - Hoe warm zonder OC'en?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag m'n 500 voor een 600 Mhz proc verruild, maar hij geeft nu de hele tijd een alarm te horen. Ik heb een Abit BE-6 2. De processor is vrij vaag, hij zit niet in een omhulsel zoals een Pentium II zat... Hoort dit? Hoe warm mag een PIII 600Mhz processor normaal worden??

Er staat wel 600 op de processor, dus ik heb geen OC'de processor gekocht...

Kan ik dit ergens op internet vinden, en op hoeveel celcius loopt hij bij jullie? Ook nog ff derbij (het kan maar niet op...) : Welke voltages horen bij de PIII 600Mhz, want misschien (dacht ik bij mezelf) staat het voltage wel te hoog of zo...

Bij voorbaat dank,

Tieske.

Verwijderd

Katmai of Coppermine?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Hoe kan ik dit zien???

Ik weet ook niet of alles echt wel klopt. Volgens het BIOS is hij (aan het begin van de boot dus) 62 graden. In MBM geeft hij 37 graden aan. Dit zijn volgens mij toch echt 2 verschillende sensoren. Die koude zit echter wel op de koelvin geplakt. Kan ik hem beter ergens anders opplakken???

Ik heb net TestCPU gedownload van download.com, en die geeft aan dat ik een PIII E 601Mhz heb, een codename Coppermine (018um) met 32KB L1 cache en 256KB L2 cache. Misschien heb je hier wat aan?? Of iemand anders natuurlijk...

Verwijderd

daar hebben we zeker wel wat aan .
een Katmai is een soort van PII met SSE instructies (die het een PIII maken)
KatmaiŽs hebben altijd 512 kb half-speed L2 Cache.

Coppermines zien er inderdaad heel anders uit, hebben 256 kb full-speed cache, en worden veel minder heet. (komt door productieproces)
en over de temperatuur : tjaa. voor een Katmai is 37c nog een mooie score, maar voor een coppermine weet ik het niet .
die 62 C is een beetje erg hoog..als het klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Toch vreemd. Mijn ABIT BE-6 II mobo geeft toch als temp voor het booten 62C weer, samen met nog 2 andere temperaturen. Mijn abit mobo zal het toch niet fout hebben, zeker... Toch wel vreemd dat ik mijn mobo pas vanaf 75C mijn pc kan laten shutdownen, maar wel al een waarschuwing kan laten geven vanaf 30C.
Ik krijg verder geen rare beelden of iets dergelijks. Alleen bij RC5 laat hij na een tijdje een serie zwaar irritante reeks pieptonen horen. Dan moet volgens het mobo de proc temp hoger zijn dan 78C, want daar had ik hem op ingesteld. Mijn environment temperaturen zijn 28 en 36 graden.

De sensor die ik erop heb geplakt geeft gewoon 37C aan in MBM. Alleen SiSoft Sandra geeft ook iets van 67C aan. Zou het kunnen dat het BIOS iets fout doet, wat Sandra dus uitleest of zo? Ik bedoel, bij iets van 65C zou een normale Coppermine toch allang fout zijn, of niet?

Verwijderd

Waarom voel je zelf niet eens aan de heatsink?
Vaak kloppen die sensoren voor geen meter en bij 65C zou je proc heel vlug naar de klote gaan.

Verwijderd

1) Nieuw BIOS flashen
2) Winbond Hardware Monitor installeren (op de Abit CD)
3) Bij opstarten Winbond proggie de v-core waarde terugzetten naar 1.50-1.90 ofzo anders blijft het V-core alarm loeien
4) temperatuur aflezen

Er zijn veel problemen met de temperatuur mbt een oud BIOS op de Abit BE6-2 . Normale waarde ligt ergens tussen de 30 en 40 C schat ik zo op 600 Mhz

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 19:10
Wat bios zegt hoef je niet op te letten...
Mijn Abit bios zegt namelijk ook dat mijn processor 70 graden is :-)

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Vanaf welke bios update is de temperatuur wel goed af telezen dan?.

Mzzl,

Wim

:)

Verwijderd

mijn bios geeft iets van 56 graden aan op me be6-2 ook met een 600E

• Aboe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 08:51

Aboe

Tieske:
check idd je voltage is:
1.65 volt voor de 600e.

de eerdere instelling van 2.0 volt voor je 500 trekt ie misschien niet.. =)

Verwijderd

Topicstarter
Voltage stond al op 1.65V. Ik heb al wel een beetje rondgekeken op internet; niet dat je denkt dat ik gewoon de 'easy way' wil inslaan... Overal staan alleen maar vage verwijzingen van "Als de temperatuur te hoog wordt, is dat niet goed voor de CPU" -> Helpt niet echt!! Ik ga denk ik maar m'n BIOS flashen. Ik heb al wat gekeken op de ABIT site, maar heb het nieuwe BIOS via Tweakers.net nieuwsposting ge d/l (posting 10085 dacht ik). Was namelijk veel meer up-to-date dan de site van abit zelf!?

De beschrijving is alleen wat vaag. Ik heb nog nooit geflasht, en als het fout gaat kan je je mobo wel weggooien? Ik wil daarom wel ff alles op een rijtje hebben. Eigenlijk alleen dit: Je moet in "Pure DOS" mode zitten. Ik had vroeger nog wel DOS 5.0/6.0, maar nu niet meer. Formatteren en systeemdiskette maken geeft wel dat leuke opstarten met w98 regeltje. Dit is zeker niet de pure dos mode, neem ik aan? Hoe krijg ik die dan wel??

Groeten,

Tieske
Pagina: 1