Backup terugzetten van HDD naar SSD, mis-alignment?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 20:05
Ik heb hier een pc met een Windows XP installatie. Deze installatie staat op een 40GB C-partitie.

Van deze installatie heb ik met Macrium Reflect een volledige backup gemaakt, grootte ~9GB.

Nu heb ik een SSD geplaatst in dit systeem (Onyx 64GB) en deze heb ik voortijdig onder Windows ingedeeld (primair). 90% er van toegewezen aan het systeem en snel geformatteerd. De SSD wordt ook keurig in de bios herkent.

Als ik vervolgens de Macrium Reflect rescue cd start laat hij bij de "te kiezen doelmap" de SSD wel zien, maar verder geen informatie, die wel te zien is bij de HDD.

Van wat ik gelezen heb uit diverse bronnen blijkt dat Macrium Reflect free geen backup ondersteunt naar apparaten die niet dezelfde alignment hebben.

2 vragen:
- Voor Windows XP maakte alignment toch niets uit?
- Indien wel, hoe krijg ik de SSD aligned met dezelfde waarden als de HDD?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Windows XP maakt vieze ouderwetse partities aan met sector 63 alignment; iew! Dat gaat lagere performance en levensduur geven op moderne storage zoals SSDs; maar ook moderne 2TB "advanced format" hardeschijven hebben hier last van.

Mijn tip: installeer vers; ga niet klonen. Maak eerst een partitie aan met een Linux livecd of met Windows 7, daarna Windows XP daarop installeren. Of je gaat gewoon over naar Windows 7; XP is zo oud en ondersteunt ook geen TRIM. Je haalt zo niet het maximale uit de nieuwe techniek. Als je dat voor lief neemt is het minste wat je kunt doen de alignment goed zetten.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 20:05
Normaliter zou ik ook wel Windows 7 willen gebruiken, echter dit moederbord heeft geen Windows 7 support en de Vista drivers werken er ook niet op. Dus blijft XP de enige optie over.

Maar goed ik zie al dat het gewoon niks gaat worden met die backup, het zou misschien kunnen werken maar de mogelijk nadelige invloeden van de mis-alignment heeft mij al doen besluiten om een verse installatie te doen. Kost dan wel iets meer tijd, maar dat neem ik dan maar lief.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Windows 7 heeft al veel drivers in zich zitten; maar als die niet correct werken kun je inderdaad gewoon bij XP blijven. Maar los dan gewoon dat alignment probleem op; dat is best wel zonde om een SSD met foute alignment te laten draaien.

Verse installatie lost dat probleem nog niet op; je moet met een andere utility de partitie aanmaken bijvoorbeeld met GParted/MagicParted op een Ubuntu LiveCD ofzo. Dan in XP kun je op die partitie Windows XP installeren en snel formatteren. Dat zou moeten werken. Na je installatie kun je het programma AS SSD openen om te kijken of de alignment goed is (1024K - OK hoor je te zien). Door het gebrek aan TRIM raad ik aan GEEN benchmark uit te voeren! Hoe vaker je benchmarkt, des te lager de performance van je SSD zal worden. Beste is helemaal geen benchmarks te doen. AS SSD kun je openen zonder een benchmark te hoeven starten.

Succes :)

Verwijderd

Als je een slecht alignde partitie is die makkelijk met het hiebovengenoemde progje parted magic weer goed aligned te maken . Gewoon met Gparted de partitie 1MB aan de voorkant kleiner maken dan is de partitie goed aligned. Daarna je xp cdrom opstarten in herstelmode om de boot te fixen met fixboot en fixmbr .Misschien omslachtig maar goed te doen , en ook makkelijk om eventueel misalignde images terug te zetten.

Gratis tool , er zijn ook betaalde progs die het fixen maar deze methode is net zo goed :)