Naar aanleiding van dit topic: [Serieus] Klant betaald niet wat nu ben ik aan het denken welke rechten ik (met m'n bedrijfje) heb als een klant niet betaald.
Ik heb een klein webdesignbedrijfje waarbij ik ruwweg 3 dingen lever:
1) website
2) hosting/domeinnamen
3) onderhoud
Dit zijn allemaal services dan wel virtuele goederen. De websites worden op basis van offerte gebouwd. De hosting voor een vaste prijs en het onderhoud gewoon op uurbasis.
Voor een website volg ik de volgende stappen (versimpeld)
0) gesprek
1) offerte + ondertekening (ook accepteren algemene voorwaarden)
2) opzet website in overleg
3) sturen factuur
Daarnaast heb ik de volgende bepaling in mijn algemene leveringsvoorwaarden staan, welke de klant dus expliciet acceptteert:
Nu is dus eigenlijk mijn vraag, in hoeverre ben je als opdrachtnemer/leverancier wettelijk toegestaan om je producten/diensten te staken of terug te vorderen? En dan specifiek vertaald naar mijn situatie. Ik kan me voorstellen dat meer mensen zijn die op eenzelfde manier wat bijverdienen met websites maken.
Ik heb een klein webdesignbedrijfje waarbij ik ruwweg 3 dingen lever:
1) website
2) hosting/domeinnamen
3) onderhoud
Dit zijn allemaal services dan wel virtuele goederen. De websites worden op basis van offerte gebouwd. De hosting voor een vaste prijs en het onderhoud gewoon op uurbasis.
Voor een website volg ik de volgende stappen (versimpeld)
0) gesprek
1) offerte + ondertekening (ook accepteren algemene voorwaarden)
2) opzet website in overleg
3) sturen factuur
Daarnaast heb ik de volgende bepaling in mijn algemene leveringsvoorwaarden staan, welke de klant dus expliciet acceptteert:
Destijd heb ik een keer bij een klant die z’n hosting niet betaalde zijn website afgesloten. Hij had hiervoor 2 herinneringen ontvangen en een laatste herinnering waarbij duidelijk in vermeld werd dat als de rekening niet betaald zou worden de website offline zou gaan. Na het offline halen betaalde de klant binnen 2 dagen, inclusief de zgn “heractiveringskosten”.h. De opdrachtgever wordt pas eigenaar of krijgt het gebruiksrecht op de geleverde goederen en/of diensten vanaf het moment dat hij aan al zijn verplichtingen jegens [mij] heeft voldaan.
Nu is dus eigenlijk mijn vraag, in hoeverre ben je als opdrachtnemer/leverancier wettelijk toegestaan om je producten/diensten te staken of terug te vorderen? En dan specifiek vertaald naar mijn situatie. Ik kan me voorstellen dat meer mensen zijn die op eenzelfde manier wat bijverdienen met websites maken.