• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:46
Goedenmiddag,

ik heb een pc van een kennis ter reparatie. Pc heeft geen installer meer en geeft zeer geregeld BSOD's.
Het gaat om een pc met een ga-ma785gm-us2h moederbord, met 2 reepjes (2x2GB) kinston valueram 6400 geheugen en een hd5750 videokaart, gevoed door een Antec 430W TP voeding. Dit alles voorzien van Windows 7 x64.

- Met een bootable virrusscanner gescanned op virussen. Niets.
- BSOD's middels Windwg geanaliseerd. De meest uiteenlopende applicaties veroorzaakten de BSOD
- Hardeschijf losgekoppeld en vervangen door een lege hardeschijf. Hier Win7 x64 op gezet. Installatie faalde halverwege.
- Geheugencheck gedaan (memtest). Geheugenfout geconstateerd. Geheugen vervangen door 4 reepjes KHX6400d2k2 2g.
- BIOS settings even default laten staan (800Mhz, 5-5-5-15, 1.8v)
- Geheugencheck succesvol doorlopen.
- Win7 x64 succesvol geïnstalleerd.
- Rest van software geïnstalleerd.
- Oude hardeschijf als 2e teruggehangen (gebruiker kan dan z'n data zelf overpompen, in later stadium schiet ik dan wel een image terug naar de originele schijf).
- Bij toeval, de volgende ochtend de pc nog eens aan. PIEEEP-PIEEEP-PIEEEP-PIEP, etc (3x lang, 1x kort) geen beeld.
- Stroomkabel los en powerknop in, stroom er weer op en succesvol starten (geen instellingen in BIOS anders).
- BIOS geupdate en settings wederom gechecked.
- PC uit, paar uur later aan, geen probleem. PC weer uit.
- Volgende ochtend. PC aan --> PIEEEP-PIEEEP-PIEEEP-PIEP
- En toen... was mijn truckendoos leeg

Help...
Wat kan ik nog checken. Mobo batterij is nog goed. Voeding misschien?

René

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk een geheugen probleem toch:
http://www.computerhope.com/beep.htm#05

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 09:32
Wat zegt google over je piepjes? Is b.t.w. een gigabyte moederbord

Misschien heb je hier wat aan:

The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.
(For reference only.)

1 short: System boots successfully

2 short: CMOS setting error

1 long, 1 short: Memory or motherboard error

1 long, 2 short: Monitor or graphics card error

1 long, 3 short: Keyboard error

1 long, 9 short: BIOS ROM error

Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly

Continuous short beeps: Power error

BTW videokaart er al een keer uitgehaald??

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
vervang je graka eens, heb het al vaker gezien dat in dit geval de graka de meest uiteenlopende issues veroorzaakt.

Verder kan je anders nog gaan denken aan het mobo zelf... Heeft de memtest op het "nieuwe" geheugen geen fouten?

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Verwijderd

Zie Mopperman....betwijfel of de piepjes wel overeenkomen. Ik denk ook aan de Videokaart.
Succes ermee!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:37
Check eens met zo min mogelijk hardware, dus geen optische drives etc.

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:46
Biepjes komen niet overeen met documenten op internet. Kreeg zojuist wel (net na succesvol opstarten) een vastloper met een gek gekleurd geblokt scherm. Grafische kaart komt nu dus ook in de picture.
Hoe combineer ik dit met de geheugenfouten...? Toch een slechte voeding, of toeval, of toch een defect moederbord.

Zal zowieso vanavond alle overbodige hardware verwijderen. Dit moederbord heeft een onboard videokaart, dus ook de videokaart haal ik er wel uit. Memtest zal ik nog een keer laten lopen.
Pagina: 1