Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik wil deze vakantie een macbook kopen en zit te twijfelen tussen een macbook air en macbook pro.
mijn eisen zijn:

- SSD
- Kan minstens 4 jaar mee gaan qua performance
- Zonder problemen software als photoshop draaien, ook photoshop versie 2015 (4 jaar mee gaan)
- 13 inch

En wat ik graag zou willen maar niet een must is:
- Hogere resolutie beeldscherm (macbook air)
- Portable

De macbook air heeft alle voordelen behalve dat de processor misschien niet snel genoeg is om lang mee te gaan. Maar aan de andere kant, als ik naar benchmarks kijk zie ik voor de air een geekbench score van 5800 en voor de pro i5 5900. Oftewel een klein verschil, klopt dit?

Als je kijkt naar de kosten:
Air:
laptop 1300 dollar

Pro:
laptop 1200 dollar
ssd 200 dollar

oftewel de macbook air komt goedkoper uit, heeft een beter scherm, heeft bijna dezelfde performance en is een stuk meer portable. Oftewel de keuze ziet er niet lastig uit. Maar klopt mijn theorie? Is die air wel echt bijna net zo snel als de pro?

Ik heb het bij de pro over de i5 13 inch en bij de air ook i5 13 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
Nee de Air is een ULV die extra zuinig is en dus minder kracht heeft dan de mobiele i5.
Deze vraag is al 3000 keer voorbij gekomen en ook 3000 keer kunnen wij geen antwoord geven.
Het is een keuze dat je moet maken tussen: portable en kracht.

De Gamut van de Pro is hoger en daardoor beter voor Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:21
Haal de Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien onderbouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 12:17
Mij lijkt het dat de Air met de recente update nu tot de krachtigere computers behoort. Hij verslaat in de Benchmarks de Pro's uit 2010. SSD is echt een must (net een besteld voor mijn 15" pro). Persoonlijk zou ik voor de Air gaan omdat ik de DVD drive niet gebruik (zelf een optibay bestelt), ze ongeveer even krachtig zijn en de Air is goedkoper en mooier.

Of zit ik er helemaal naast en heeft de Air een totaal andere CPU? Ben niet zo thuis in de processortechnieken :)

Oja, Ram moet je wel op voorhand voldoende voorzien in de air, aangezien niets user replaceable is.

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alweer dit topic? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 12:17
Deze keer heeft de MBA een Sandy Bridge :+

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:38
Sneller, haal een MBP. Lichter, en dunner met een hogere resolutie? Haal een MBA.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Als dit je eerste laptop is zou ik een Macbook Pro 15" nemen zodat je een redelijk scherm hebt om mee te werken. Anders duidelijk een 13" MBA voor de pats-factor en handig meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 00:28
De MBA heeft maximaal 4GB intern geheugen en deze is niet upgradable. Als je echt in 2015 de nieuwste versie van photoshop wilt draaien zou ik adviseren om een notebook uit te zoeken die minimaal 8GB heeft en upgradable is. De MBP is zo'n notebook. Vergeet niet dat we tegen die tijd ook weer zwaardere besturingssytemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap deze discussie toch elke keer niet...

Een echte notebook is een MacBook Pro. Een instapmodel en handig voor onderweg is de MacBook Air. Mijn inziens nog altijd niet geschikt als krachtpatser.

Alhoewel ik zelf ook voor de keuze stond (MBP '11 of MBA '10) koos ik voor de MBP vanwege de kracht van de toen nieuwe i5-processor. Ik ben nog elke dag blij met mijn keuze.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
ga voor een mbp met 15 inch high-res scherm. Dan kan je zeker 4 jaar mee. Mijn inmiddels 3 jaar oude mbp draait ook nog perfect en ik kan er nog een ssd inplaatsen en mijn geheugen vergroten van 4 naar 8gb. Genoeg om een vervanger nog een jaar (of twee) uit te stellen.

edit;
Photoshoppen op een 13" scherm lijkt mij btw ook niet echt ideaal. Het kan, maar je ziet maar weinig content in verhouding met je tools. Een 15" past ook nog in een eastpak (het is krap, maar het past).

[ Voor 27% gewijzigd door Tijn89 op 26-07-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Keuze moet je zelf maken, alleen jij weet waar je het meeste aan hebt.
Licht en zo klein mogelijk? MBA
Af en toe portable maar zoveel mogelijk power? MBP 13" en een extern scherm voor je hoge res of een MBP 15"

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:07
De processor is iets waar ik me niet zoveel zorgen over maak, maar ik denk dat de hoeveelheid geheugen iets is waar je niet omheen kunt. De videokaart zou ook over enige tijd een belangrijkere rol kunnen gaan spelen, wanneer die vaker voor (Photoshop-)berekeningen kan worden ingezet.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Deze keuze moet je zelf maken, en dat kunnen wij niet voor je doen.

Launching containers into space

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.