Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop + soep

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Vanavond is mijn iets meer dan een jaar oude Vaio ermee gestopt nadat ik een kleine hoeveelheid soep over het toetsenbord morste. Op dat moment stond de laptop aan, hij gaf een luide piep en toen ging het scherm op zwart en deed die niks meer. Ik heb zo snel mogelijk het water opgedept, de laptop omgekeerd, en de harde schijf eruit geschroefd (na ontlading) zodat ik morgen kan proberen wat belangrijke gegevens te redden. Vervolgens heb ik voorzichtig de bluray-speler verwijderd als ook het toetsenbord. Hier bleek wat vocht onder te zitten, maar er zat niks op de printplaatjes. Nadat alles droog leek heb ik alles teruggezet maar de laptop doet helemaal niks meer.

Vandaar mijn vraag: Hebben jullie een idee wat er precies kapot kan zijn en wat het kost om zoiets te repareren? Tips over de verdere aanpak zijn ook meer dan welkom.

Ik ben bang dat het moederbord een opdonder heeft gekregen en daarbij ms het touchpad of de i7 (hier was niet bij te komen). Het intern geheugen zag er iig droog uit, net als de harde schijf. Alvast bedankt voor jullie advies!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 19:25 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:38
Ga er maar vanuit dat het moederbord aan gort is. Met de processor zal het niet zo'n vaart lopen.
Dit laten vervangen door Sony is een heel dure ingreep, meestal rond de 400-500 euro.
Je zou eens een mail kunnen sturen naar ReplaceDirect, zij doen ook moederbord vervangingen, wellicht is dit een stuk goedkoper.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 19:29

Jrz

––––––––––––

Was het groente of tomatensoep? :-)

gilgeluid lijkt me niet goed. Hoogstwaarschijnlijk sluiting ergens in mobo, en andere componenten.
Reparatie is wrs duurder dan een nieuwe.

Misschien dat je verzekering iets dekt. Wees blij dat je hdd het waarschijnlijk nog doet =)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Was het fotosoep?

Je laptop aansluiten zonder dat je weet dat alles 100% zeker droog is doet meer kwaad dan goed. Er moet toch ergens iets kortsluiting hebben gemaakt.
Controleer alles nogmaals goed op vocht en probeer het eens zonder toetsenbord.

Verwijderd

Topicstarter
I wish :S

Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken of het een verschil maakt. Het was een behoorlijk dure laptop (1100 euro ongeveer) en ik kan hem ivm studie momenteel niet echt missen. Mochten er mensen zijn die nog meer weten dan hoor ik het ook graag.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2011 00:22 ]

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Heb je alle condensators gecontroleerd op het moederbord?

Verwijderd

Wel jammer dat je mobo er direct mee stopt. Ik heb (nadat ik 2 weken bij mijn huidige werkgever werkte :P ) een volle beker koffie in mijn laptop bewaard. Snel uitzetten, laten drogen en werkt weer perfect. Al stonk de laptop de eerste weken wel naar koffie :)

Verwijderd

Topicstarter
danielkraak schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:19:
Heb je alle condensators gecontroleerd op het moederbord?
Bedankt voor je reactie maar hoe doe ik dat? Ik heb wel eens een pc gebouwd uit oude onderdelen, onderdelen vervangen, etc. maar ben verder niet bepaald technisch onderlegd dus alles advies is bruikbaar :)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:38

TommieW

Numa numa.

Welke VAIO betreft het? Misschien is er nog een bordje op ebay te krijgen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:46:
[...]

Bedankt voor je reactie maar hoe doe ik dat? Ik heb wel eens een pc gebouwd uit oude onderdelen, onderdelen vervangen, etc. maar ben verder niet bepaald technisch onderlegd dus alles advies is bruikbaar :)
zolang je condensatoren niet hier. hier of zelfs hier op lijken zit je goed

gewoon ff openschroeven en alles goed bekijken, als iets kapot is (i.e. lekkende condensatoren) merk je dat wel
over het algemeen zijn die componenten mooi vlak en strak, dus als iets borrelt oid is het niet goed ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:25:
Wel jammer dat je mobo er direct mee stopt. Ik heb (nadat ik 2 weken bij mijn huidige werkgever werkte :P ) een volle beker koffie in mijn laptop bewaard. Snel uitzetten, laten drogen en werkt weer perfect. Al stonk de laptop de eerste weken wel naar koffie :)
Dat heb ik wel eens gedaan op een stage (met een spiksplinternieuwe laptop die ik net aan het installeren was). De laptop heb ik toen zo ver mogelijk uit elkaar gehaald en laten drogen en die leek het ook weer te doen, maar een week later was hij alsnog overleden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Phoebe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-10 19:51
Ik heb wel eens een glas sinas over mijn laptop gegooid.
Wat een plakbende wordt dat.

Na uuuuren schoonmaken en droogmaken, deed hij het nog wel.

Ik heb een paar dagen last van niesbuien gehad van de geur van warme sinas :D

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
Heb je de laptop toen wel direct uitgezet? Want dat is echt een must. En dan bedoel ik echt zo snel mogelijk: Stekker er uit en de accu er uit roppen, niet 10s wachten met de powerknop...

Verder heb je hem, zo te lezen, dezelfde dag alweer aangezet? Dat is ook een grote blunder imho. Droog lijkt het misschien wel, maar het zit overal tussen. Zoiets moet gewoon een weekje drogen. Ook daarmee kun je hem alsnog gesloopt hebben.

Mijn advies is om hem helemaal open te slopen. Alles moet uitelkaar kunnen. Dan je condensatoren checken en kijken of je niks ziet dat kapot is gegaan. Als het er nog goed uitziet goed schoonmaken met demiwater. (Ja, nog eens in het water ja, maar wel speciaal water). En dan een week laten drogen en nog eens proberen,

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Je hebt waarschijnlijk niets aan deze post, maar ik snap nog steeds niet waarom laptop-bouwers geen bescherming inbouwen tegen vloeistoffen. Zo moeilijk is dat niet imo.

Soundcloud

Verwijderd

Marzman schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 06:55:
[...]

Dat heb ik wel eens gedaan op een stage (met een spiksplinternieuwe laptop die ik net aan het installeren was). De laptop heb ik toen zo ver mogelijk uit elkaar gehaald en laten drogen en die leek het ook weer te doen, maar een week later was hij alsnog overleden.
We zijn nu 2,5 jaar verder en ik typ dit bericht op de betreffende laptop :)

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11
kaos- schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:29:
Je hebt waarschijnlijk niets aan deze post, maar ik snap nog steeds niet waarom laptop-bouwers geen bescherming inbouwen tegen vloeistoffen. Zo moeilijk is dat niet imo.
Vaak zitten de business notebooks wat degelijker in elkaar en hebben geen grote openingen onder het toetsenbord. Consumenten laptops is een ander verhaal.

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:05
Veel thinkpads kunnen daar wel tegen: YouTube: ‪Lenovo ThinkPad Torture Test: The Water Spill‬‏ - YouTube

jboelen.nl

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-11 15:07

DataGhost

iPL dev

offtopic:
Even hard offtopic, maar dat doen ze wel. Je moet het alleen niet verwachten bij een merk zoals Sony. Kijk maar eens bij Lenovo.

edit:
Wat polu zegt dus

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 27-07-2011 10:35 ]

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
En ik kan je uit ervaring vertellen dat het goed werkt. Een tijdje geleden is er een glas cola over het toetsenbord van mijn T410s gegaan. Laptop opgetild, uit laten druppen en voorzichtig nagespoeld met een paar glazen water. Merk er niets meer van!
Pagina: 1