Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W7] Audiodg.exe extreem geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-11 23:07
Hallo tweakers,

Ik heb een vervelend probleem met windows 7. Het proces audiodg.exe ('Grafieksisolatie voor Windows-audioapparaten') gebruikt namelijk ontzettend veel geheugen. Zolang er geen geluid speelt blijft het gebruik rond de 6 MB, maar zodra ik bijvoorbeeld muziek opzet loopt het snel op tot wel 1,5 GB. Dat gaat vrij snel, al binnen een uur zit het soms op 1,5 GB. Wanneer ik het proces dan opnieuw start en de windows audio service herstart kan ik weer geluid spelen maar irritant is het wel. Het CPU-gebruik ligt ook vaak rond de 10% wat mij ook een beetje veel lijkt voor een proces dat alleen maar grafieken verzorgt.
Ik heb natuurlijk al wat gegoogled en ook hier op het forum gezocht maar daar ben ik niks wijzer van geworden. Microsoft heeft een hotfix uitgebracht tegen dit probleem, maar nadat ik die heb geinstalleerd heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

De specificaties van mijn computer zijn:
Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Neo-F
4GB Corsair Valueram
ATI Radeon HD4850
Creative Soundblaster X-Fi Titanium
3x Western Digital Caviar 250GB
1x Western Digital Caviar Green 2TB

Vriendelijke groet,
Jim

• Tegenstrever
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03-2023
Je kan deze audiodriver verwijderen in device manager en Windows zelf een andere driver laten zoeken. Zorg ervoor dat deze wel ondertekend is door Microsoft.

Verder zou je het onderstaande kunnen proberen als tijdelijke workarround
(dit was overigens een link die op de eerste pagina van google staat)

1. Right click speakericon in bottom right of the taskbar. Select "Playback Devices".
2. Left click "Speakers/Creative SB X-Fi/Default Device" then click Properties.
3. Click on the Sound Blaster tab, And tick the "Disable Sound Blaster Enhancements" box.

handleiding met plaatjes: http://windowstotal.com/w...fix-high-cpu-usage-error/

Mocht je dit al gedaan hebben dan graag vermelden wat je verder al geprobeerd hebt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

JDTeunis schreef op maandag 25 juli 2011 @ 23:06:
. Het CPU-gebruik ligt ook vaak rond de 10% wat mij ook een beetje veel lijkt voor een proces dat alleen maar grafieken verzorgt.
*kuch*

Nederlandse vertalingen zijn nou niet bepaald de meest logische soms...

Graphs (zo heten die dingen) worden ook gebruikt om encoding/decoding geluidsprofielen op te stellen.
GraphEdit is bijvoorbeeld een aparte tool waar dat mee kan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-11 23:07
Tegenstrever schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:37:
Je kan deze audiodriver verwijderen in device manager en Windows zelf een andere driver laten zoeken. Zorg ervoor dat deze wel ondertekend is door Microsoft.

Verder zou je het onderstaande kunnen proberen als tijdelijke workarround
(dit was overigens een link die op de eerste pagina van google staat)

1. Right click speakericon in bottom right of the taskbar. Select "Playback Devices".
2. Left click "Speakers/Creative SB X-Fi/Default Device" then click Properties.
3. Click on the Sound Blaster tab, And tick the "Disable Sound Blaster Enhancements" box.

handleiding met plaatjes: http://windowstotal.com/w...fix-high-cpu-usage-error/

Mocht je dit al gedaan hebben dan graag vermelden wat je verder al geprobeerd hebt.
Dit heb ik inderdaad al geprobeerd en het had geen effect, sorry dat ik dit niet heb gemeld, verder heb ik nog niks geprobeerd.
Het probleem lijkt sinds vandaag ineens opgelost te zijn, het geheugengebruik blijft rond de 20 MB, prima dus. Ik denk wel dat het probleem binnenkort weer de kop opsteekt, dan zal ik proberen de geluidsdriver even opnieuw te installeren.
alt-92 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:14:
[...]

*kuch*

Nederlandse vertalingen zijn nou niet bepaald de meest logische soms...

Graphs (zo heten die dingen) worden ook gebruikt om encoding/decoding geluidsprofielen op te stellen.
GraphEdit is bijvoorbeeld een aparte tool waar dat mee kan.
Ik kon me al niet voorstellen dat het proces alleen daarvoor was, maar bedankt voor de vertaling.