Afsluiten bassreflexpoort

Pagina: 1
Acties:

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:45
Hallo tweakerts, ik heb een mooie vraag voor het forum:
Hoe kan ik het best de bassreflexpoort van mijn speakers afsluiten? Ik vind het geluid wat uit mijn speakers komt nogal rommelend. Nu heb ik in de bassreflexpoorten oude t-shirts gestopt ( :+ ), en het wordt er zeker beter van. Ik weet namelijk dat het komt door de plaatsing van de speakers (staan allebij op een nis gericht, dus het geluid komt 3 keer terug). Omdat de bassreflexpoort op de achterkant zit (naar de nis toe), dacht ik dat ik die misschien wel dicht kon maken. Maar moet ik dat met iets zachts doen, of juist met iets stijfs als zeg plexiglas? Ik word namelijk niet blij van die shirts. En het ziet er natuurlijk niet uit ;)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Opgerolde sokken of een theedoek kun je vrij netjes erin prutsen zodat ze niet uitsteken ;) Zie je niks van.

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
Misschien iets van een spons? Bij mijn speakers zaten twee spons-achtige dingen om die bass poorten evt mee af te sluiten, dus zoiets zal vast werken.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01

DjVe

Hatsaflats!

Inderdaad een spons is het beste, maar een dikke rol sokken of theedoek werkt ook.

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 13:53
Gewoon PUR schuim erin! ;)

Ik twijfel om eerlijk te zijn een beetje aan een spons, omdat die volgens mij lucht doorlaat. Ik zou inderdaad een dikke buil sokken erin doen [lowtech oplossing].

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:22
ThAZiP schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:55:
Ik twijfel om eerlijk te zijn een beetje aan een spons, omdat die volgens mij lucht doorlaat.
Maakt volgens mij niet uit of er lucht door kan. Geluidsgolven (golven in het algemeen) verplaatsen geen massa (lucht) maar enkel energie.

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 13:53
Ik snap wat je bedoelt, echter denk ik dat dit in het geval van een gepoorte speaker anders werkt. Misschien zit ik er wel naast, ben geen natuurkundige ;)

Laat ik het anders stellen; een gesloten speakersysteem raakt zijn geluidseigenschap, in negatieve zin, kwijt zodra er een lek ontstaat in een kast. Er lekt dan lucht. Hiermee krijgt met name de woofer een totaal andere karakteristiek. Als je de poort van een open systeem wilt afstoppen, wil je eigenlijk ervoor zorgen dat de druk in de kast op niveau blijft. Lucht lekken resulteert in dat geval alsnog in drukverlies. Vandaar dat ik vermoed dat afstoppen met een spons niet de beste oplossing is.

Dan nog daar gelaten dat niet elk open systeem zich leent om dichtgestopt te worden. In het geval van TS klinkt het naar zijn idee beter, echter zal er in het laag zeker één en ander veranderen. Speakers die standaard met een stop geleverd worden, zijn daar wel op afgestemt...

[ Voor 17% gewijzigd door ThAZiP op 26-07-2011 10:26 . Reden: . ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01

DjVe

Hatsaflats!

Basreflexsystemen zijn moeilijk te ontwerpen en de winst die je eruit haalt is ook heel afhankelijk van de plaatsing van de speaker. Over het algemeen kan je elke Bassreflexkast gewoon afsluiten om de akoestischefactoren voor het plaatsen van de speakers wat in te perken. Hij hoeft echt niet compleet gesloten te zijn, het is niet als een gesloten speaker die het best functioneert in een 100% luchtdichte kast.

• Steyn_E
Dus als ik het goed begrijp, kan ik het best afsluiten met iets vrij zachts. BTW, geluidsgolven is wel degelijk bewegende lucht (zo'n woofer kun je dat goed zien).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
ThAZiP schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:25:
Laat ik het anders stellen; een gesloten speakersysteem raakt zijn geluidseigenschap, in negatieve zin, kwijt zodra er een lek ontstaat in een kast. Er lekt dan lucht. Hiermee krijgt met name de woofer een totaal andere karakteristiek. Als je de poort van een open systeem wilt afstoppen, wil je eigenlijk ervoor zorgen dat de druk in de kast op niveau blijft. Lucht lekken resulteert in dat geval alsnog in drukverlies. Vandaar dat ik vermoed dat afstoppen met een spons niet de beste oplossing is.
Dat valt op zich allemaal nog wel mee. Er zijn zelfs systemen die bewust lek worden gemaakt. 't hele principe van basreflex is eigenlijk niks meer dan een extra boost van het lagere freqeuntiegedeelte wat normaal weg zou vallen bij een gesloten systeem. Een systeem is ook nooit helemaal luchtdicht.
Dan nog daar gelaten dat niet elk open systeem zich leent om dichtgestopt te worden. In het geval van TS klinkt het naar zijn idee beter, echter zal er in het laag zeker één en ander veranderen.
Ja, minder laag. Waarschijnlijk zorgt de roomgain ervoor dat lage frequenties extra hard doorkomen wat je door het dichtstoppen van die poort weer wat tegenwerkt.

Het kan echter wel gevolgen hebben voor de belastbaarheid.

Maar je kunt die baspoort gewoon met iets zachts vol stoppen. Het gaat er maar om dat de output van die poort dus omlaag gaat, en verder moet het natuurlijk wel praktisch zijn: Het moet wel blijven zitten, niet rammelen e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Twynn op 26-07-2011 16:22 ]

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:22
steyn.elgersma schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 16:00:
Dus als ik het goed begrijp, kan ik het best afsluiten met iets vrij zachts. BTW, geluidsgolven is wel degelijk bewegende lucht (zo'n woofer kun je dat goed zien).
Bewegende lucht wel ja, maar de lucht wordt niet verplaatst. De lucht deeltjes worden 'samengedrukt'/'uit elkaar getrokken' rond hun evenwichtspositie, maar ze worden niet verplaatst. Na de golf is elk deeltje nog steeds op dezelfde positie als voor de golf. (theoretisch gezien, luchtstromen zullen er altijd zijn maar deze staan los van de golven)

Verwijderd

Ik gebruik zelf strak opgerold noppen schuim (demping matjes van de lokale doe-het-zelf-boer).
Goedkoop, handelbaar en de grijze kleur staat vaak goed.
Trek er een, zwarte, panty om heen en het staat nog "leuk" ook.

• Steyn_E
@MJ-Princeps Dat is eigenlijk ook precies wat ik bedoelde. De lucht trilt, maar het is niet zo dat je woofer "wind" maakt, de trillingen worden op de volgende molecuul doorgegeven. Echter krijg je dat je door zo'n bassreflexpoort minder druk aan de binnenkant van een woofer hebt. Als je dus geen onderdruk en bovendruk meer hebt, omdat je speaker niet is afgesloten, wordt de uitslag automatisch groter. De hoeveelheid geluid ook, maar het geluid word er niet beter van. Ik zat dus aan een luchtdichte afsluiting te denken. Plaatje triplex ervoor? Of een stukje plexiglas?

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Ik heb bij mijn sub de poorten gesloten door er behoorlijk stuk schuimrubber zo strak mogelijk op te rollen en dat erin te proppen. Met schuimrubber bedoel ik dan deze shit:

Afbeeldingslocatie: http://www.haaglanden-rubber.nl/now/c_images/piramideplaat.jpg

Ondanks dat beide compartimenten een 12" woofer behuizen komt er geen zuchtje "wind" meer uit de poorten, dus het werkt prima.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Twynn
steyn.elgersma schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 22:58:
Echter krijg je dat je door zo'n bassreflexpoort minder druk aan de binnenkant van een woofer hebt. Als je dus geen onderdruk en bovendruk meer hebt, omdat je speaker niet is afgesloten, wordt de uitslag automatisch groter. De hoeveelheid geluid ook, maar het geluid word er niet beter van. Ik zat dus aan een luchtdichte afsluiting te denken. Plaatje triplex ervoor? Of een stukje plexiglas?
Nee, dit klopt niet helemaal.
Alleen onder de resonantiefrequentie van je woofer krijg je een grotere mechanische uitslag. Op het moment dat de poort gaat meeresoneren (het werkgebied van de baspoort) zal de woofer juist een kleinere uitslag hebben. En in het frequentiegebied daarboven ziet de woofer als het ware een gesloten kast.
Een basreflex systeem is daarom ook hoger belastbaar dan een gesloten systeem.

Oh, en als je geen gesloten systeem hebt word de hoeveelheid geluid ook niet hoger (want dat geluid werkt in tegenfase). Het is puur de poortwerking die voor extra output zorgt. Dit is gebaseerd op de Helmholtz resonator.
Bij echt open systemen (open baffle speakers) moet je juist zeer grote woofers gebruiken om zo met een groot oppervlak een acceptabel geluidsniveau te kunnen produceren.

• noisehead
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 13:56
Bij mijn B&W 685 speakers zitten ronde schuimrubber doppen die ik in de bassreflexpoort kan drukken zodat het laag gereduceerd word. ;) dus misschien iets van schuimrubber?

[ Voor 12% gewijzigd door noisehead op 27-07-2011 11:07 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Twynn schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 07:08:
[...]

Nee, dit klopt niet helemaal.
Alleen onder de resonantiefrequentie van je woofer krijg je een grotere mechanische uitslag.
Met andere woorden: dan heb je dus gewoon "een kist met een gat" en is er niets meer wat je woofer afremt. :)

Wise enough to play the fool

• Twynn
teacher schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:58:
Met andere woorden: dan heb je dus gewoon "een kist met een gat" en is er niets meer wat je woofer afremt. :)
Als je kast groot genoeg is (wat met een gesloten systeem nodig is om genoeg laag te krijgen) heb je sowieso weinig wat je woofer afremt :)

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06-2025
Als de basreflexpoort recht loopt (dus niet taps toe) kan je ook overwegen om de poort te vullen met rietjes (de dikkere variant).

Het effect hiervan is dat je de basreflexpijp feitelijk langer maakt, en tevens wat meer weerstand inbrengt. Kortom, je verandert de afstemming van de poort.

Dit is een beetje trial-by-error, maar het kan nét dat beetje opleveren wat je nodig hebt om het laag wat aan te passen aan de acoustiek van de ruimte.

Ik zou zelf beginnen met rietjes van dezelfde lengte als de pijp lang is, luisteren, en zien of het enig effect heeft. Mocht dat niet voldoende zijn kan je overwegen om de dunne variant rietjes te gebruiken.

Als je het gevoel krijgt dat de volle lengte te veel "dempt", kan je er 0.5 cm afknippen, en opnieuw luisteren en natuurlijk eventueel het inkortingsproces herhalen.

Ik geef toe dat het wat gepriegel is, maar het kan een heel aardig resultaat opleveren.

Groeten,
Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Pagina: 1