Is een tv-kabel als telefoondraad te gebruiken als je er telefoonstekkers op maakt? Of is die daar te dik voor? Of is dat juist alleen maar goed?
Kunnen niet echt genoeg draadjes door een tv stekker ;x
"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS
Hoeveel aders heeft een tvkabel?
Hoeveel aders een telefoonkabel?
Gaat dat werken? Nee.
Gaat dat werken? Nee.
Je kan wel een coaxkabel als netwerkkabel gebruiken, dan heb je echter wel wat adapters nodig, wellicht dat zoiets ook prima kan werken voor telefonie.
Zou gewoon lekker draadloos werken, lijkt mij fijner.
Zou gewoon lekker draadloos werken, lijkt mij fijner.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je gebruikt maar twee aders. Dus kern + mantel is genoeg.Boudewijn schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:13:
Gaat dat werken? Nee.
Je hebt best kans dat het gaat werken, maar ik raad je gewoon een twisted-pair aan.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Strict gezien, twee. Is zat. Of 't een goed idee is echter...Boudewijn schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:13:
Gaat dat werken? Nee.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Telefoon gebruikt voor normaal thuisgebruik maar 2 draadjes, dus ja: daarmee zou je je telefoon met een COAX-kabel (tv-kabel) kunnen verleggen. Eén ader in de kern en de mantel als tweede ader.
Zo scherp als een voetbal!
Wat ik me bij dit soort voorstellen altijd afvraag:
Waarom zou je dit willen?
Waarom zou je dit willen?
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
@Terror: omdat er al een loos stuk COAX naar zolder ligt, en een telefoon op zolder gewenst is? Of onder de vloer door van de ene naar de andere kant van de kamer? Bijvoorbeeld, ik gok maar wat
.
Zo scherp als een voetbal!
^ waarom neem je dan niet gewoon een (of meerdere) dect toestel met basis station bij de hoofdaansluiting ? Kan je ook nog eens intern bellen.
Afhankelijk van de afstand, voor telefoon is er denk ik teveel demping dus moet het toestel wel een eigen voeding hebben als je mantel en kern gebruikt als 2 aders. Voor ISDN gaat het niet werken boven de 5a6 meter omdat daar teveel overspanning bij is. Daar heb je echt een twisted pair voor nodig.
10BASE2 coax is 50 Ohm, TV coax is ~75 Ohm. Dat gaat niet (betrouwmaar) werken.Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:13:
Je kan wel een coaxkabel als netwerkkabel gebruiken, dan heb je echter wel wat adapters nodig,
Afhankelijk van de afstand, voor telefoon is er denk ik teveel demping dus moet het toestel wel een eigen voeding hebben als je mantel en kern gebruikt als 2 aders. Voor ISDN gaat het niet werken boven de 5a6 meter omdat daar teveel overspanning bij is. Daar heb je echt een twisted pair voor nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 25-07-2011 21:37 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Probeer het gewoon en post de resultaten hier. Dit is per slot van rekening Tweakers.net.
Choose life - Shapeways shop
Ik zou een goede kabel gebruiken, en niet een foute oplossing gebruiken om dat het makkelijker lijkt. Kwaliteit krijg je niet door maar 'gewoon wat te doen'.
Bedankt voor alle reakties! Super forum!
Dit is de situatie, ik heb een 4 aderige telefoonlijn en een tv-kabel in de muur. Daar moet 50mbit internet en analoge telefoon overheen.
Ik heb denk ik de volgende opties:
Optie 1:
Internet via 4 aders naar boven brengen en telefoon over tv-kabel
Optie 2:
Internet via wifi naar boven brengen
Optie 3:
Internet via powerline naar boven
Optie 4:
Internet via 4 aders naar boven brengen en oplaadstation van de draadloze telefoon op kamer boven zetten (met hoofdstation op andere kamer)
Optie 5:
Buitendraad telefoon naar boven op modem, binnendraad telefoon weer naar beneden in de analoge telefooncentrale en binnendraad telefoon weer terug over tv-kabel naar boven
Ik denk dat ik maar voor optie 4 ga, dan blijft met tv-kabel intact en is het internet het meest stabiel.
Dit is de situatie, ik heb een 4 aderige telefoonlijn en een tv-kabel in de muur. Daar moet 50mbit internet en analoge telefoon overheen.
Optie 1:
Optie 2:
Internet via wifi naar boven brengen
Optie 3:
Internet via powerline naar boven
Optie 4:
Internet via 4 aders naar boven brengen en oplaadstation van de draadloze telefoon op kamer boven zetten (met hoofdstation op andere kamer)
Optie 5:
Buitendraad telefoon naar boven op modem, binnendraad telefoon weer naar beneden in de analoge telefooncentrale en binnendraad telefoon weer terug over tv-kabel naar boven
Ik denk dat ik maar voor optie 4 ga, dan blijft met tv-kabel intact en is het internet het meest stabiel.
Oh, je hebt een vier-aderige kabel? Telefonie werkt over twee aders dus je kunt gewoon twee verbindingen over die ene kabel doen.nzweers schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:48:
Bedankt voor alle reakties! Super forum!
Optie 1:
[...]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
5183
Gewoon 2 aders gebruiken voor telefonie en 2 voor internet.
Maar ik zou het nog heel anders oplossen, omdat je je telefoonkabel zo kort mogelijk moet houden voor DSL. Ik zou de COAX vervangen voor UTP en dan je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt (= meer mbits!) en dan het modem via UTP aansluiten op een router/switch/whatever op de andere plek.
Maar ik zou het nog heel anders oplossen, omdat je je telefoonkabel zo kort mogelijk moet houden voor DSL. Ik zou de COAX vervangen voor UTP en dan je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt (= meer mbits!) en dan het modem via UTP aansluiten op een router/switch/whatever op de andere plek.
Je hebt het over 4-aderige telefoonkabel waar je netwerk overheen wilt sturen. In principe kan je 100Mbit over 4 aders sturen, maar als die kabel geen twisted pair kabel is die aan CAT5 voldoet gaat je dat sowieso al niet lukken.
Trek met je originele telefoonkabel een UTP cat 5e naar boven. Gebruik oranje/oranje-wit en groen/groen-wit voor 100Mb internet. Gebruik blauw/blauw-wit voor telefonie. Of zitten de originele kabels niet in een pijp?nzweers schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:07:
Is een tv-kabel als telefoondraad te gebruiken als je er telefoonstekkers op maakt? Of is die daar te dik voor? Of is dat juist alleen maar goed?
Beter trek je dan met een gewone trekveer. Ja het gaat meestal net goed maar soms breekt de draad (ook een beetje afhankelijk van de kwailteit van de bedrading)bramfm schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 01:44:
[...]
Trek met je originele telefoonkabel een UTP cat 5e naar boven. Gebruik oranje/oranje-wit en groen/groen-wit voor 100Mb internet. Gebruik blauw/blauw-wit voor telefonie. Of zitten de originele kabels niet in een pijp?
5183
Dan ben je echt niet goed bezig. Alhoewel het voor mijn eigen bedrijfje garen spinnen is. 4 aders gebruiken voor 100 mbit, dat is gegarandeerd storingen binnen een jaar.bramfm schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 01:44:
[...]
Trek met je originele telefoonkabel een UTP cat 5e naar boven. Gebruik oranje/oranje-wit en groen/groen-wit voor 100Mb internet. Gebruik blauw/blauw-wit voor telefonie. Of zitten de originele kabels niet in een pijp?
Het werkt wel, maar zodra er ook maar iets aan gigabit gedaan wordt werkt het dan weer niet. Zo heb ik telefoon en netwerk over 1 CAT5 kabel lopen hier in huis, daar zit dan de printer op aangesloten. Voor de printer werkt het prima, maar voor de desktoppc met gigabit interface komt de link gewoon nooit up.
Het werkt wel, is ook wel betrouwbaar, maar het heeft zo zijn beperkingen, en als je daar niet van op de hoogte bent is troubleshooten gigantisch kut.
Het werkt wel, is ook wel betrouwbaar, maar het heeft zo zijn beperkingen, en als je daar niet van op de hoogte bent is troubleshooten gigantisch kut.
Lijkt mij ook. Adsl over die kabel lijkt me niet zo'n succes.Reptile209 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:15:
Telefoon gebruikt voor normaal thuisgebruik maar 2 draadjes, dus ja: daarmee zou je je telefoon met een COAX-kabel (tv-kabel) kunnen verleggen. Eén ader in de kern en de mantel als tweede ader.
Verder moet je het gewoon proberen.
netwerk kun je wellicht ook over die 4 aders halen, aarzel niet netwerk te forceren op 10Mbps (wat waarschijnlijk sneller is dan wireless )
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Huh? Ik daai al tijden een 100BaseT verbinding met 4 aders van een CAT5e kabel. De andere 4 worden niet gebruikt. Waarom maar 4 aders? Ik had nog wat wandcontactdozen voor ethernet liggen, daar kon je maar 4 aders aansluiten. Nieuwe kopen vond ik onzin.5183 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:12:
[...]
Dan ben je echt niet goed bezig. Alhoewel het voor mijn eigen bedrijfje garen spinnen is. 4 aders gebruiken voor 100 mbit, dat is gegarandeerd storingen binnen een jaar.
Alle telefoonverbindingen heb ik vervolgens lopen via een tweede CAT5e kabel. Ik wilde telefonie en ethernet niet via 1 kabel laten lopen en zo heb ik de mogelijkheid om (indien nodig) te upgraden naar 1000BaseT op de ethernet kabel.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dit is gewoon onzin he, 100megabit gebruikt maar 4 aders / 2 aderparen.5183 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:12:
[...]
Dan ben je echt niet goed bezig. Alhoewel het voor mijn eigen bedrijfje garen spinnen is. 4 aders gebruiken voor 100 mbit, dat is gegarandeerd storingen binnen een jaar.
Tenzij je 100BASE-T4 gebruikt, 100 mbit over cat3
(ouwe zut)
[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 27-07-2011 10:45 ]
Pagina: 1