Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:01

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Normaal gesproken plaats ik mijn foto's altijd in de subtopics, maar omdat het hier om 1 serie gaat waar ik behoorlijk tevreden over ben zal ik me er bij deze toch maar eens aan wagen mijn eerste testcase te plaatsen.

Onderstaande serie is gemaakt voor een opdracht van de fotovakschool: Maak een serie van 5-8 foto's welke gebruikt zouden kunnen worden voor een artikel in een bestaand magazine.

Omdat ik nog nul ervaring had met auto fotografie, Jeroen van Jeroentje.nl tuning toevallig een goede vriend van me is én ik ook nog eens de decals van alle wagen en de bus van het team ontworpen heb kwam ik al vrij snel op het idee om Jeroen zijn RX-7 FD3S te gaan fotograferen in een statische shoot met als magazine keuze Automaxx magazine.

Bovendien wilde ik van de gelegenheid gebruik maken mijn pas aangeschafte "plastic fantastic" 50mm 1.8 eens goed uit te proberen en meteen te kijken hoe het is om een volledige shoot met 1 prime lens te doen en extra goed op mijn kadering te letten (de foto's zijn dan ook allemaal niet gecropped).

Allereerst de 8 foto's die ik uiteindelijk voor de opdracht gekozen heb:

1. Deze foto is bedoelt als coverfoto van het magazine
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/191-img_6970.jpg
Jeroentje.nl RX-7 FD3S by Floris Bosman

2. De "Poster" voor de middenspread
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/192-img_6951.jpg
Jeroentje.nl RX-7 FD3s by Floris Bosman

3. Rear view
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/193-img_7002.jpg

4. Detail: mirror
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/194-img_6977.jpg

5. Detail: spoiler
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/195-img_6935.jpg

6. Detail: wheel
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/196-img_6959.jpg

7. Detail: Interior
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/197-img_6985.jpg
Jeroentje.nl RX7-FD3S by Floris Bosman

8. Detail: engine
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/198-img_7046.jpg

En dan (omdat een testcase toch 12 foto's mag bevatten en ik moeilijk kon kiezen ;)) nog 4 extra foto's:

9. Front view
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/199-img_6887.jpg

10. Side view
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/200-img_6916.jpg

11. Air duct
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/202-img_6976.jpg

12. Interior overview
Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/cars/sports-cars/large/201-img_7020.jpg

Wat ik zelf van deze serie vooral geleerd heb:
- Dat met een prime rondlopen nog niet zo verkeerd is: Het dwingt je om anders naar je onderwerp te kijken, meer op je kadering te letten en vaker van positie te wisselen (waardoor je ook mee diversiteit in je opnamen krijgt).
- Hoe belangrijk inflitsen kan zijn, zonder flitser had ik, ondanks het mooie weer om te fotograferen, het motorblok nooit mooi belicht gekregen bijvoorbeeld.

Wat me vooral tegen is gevallen: hoe moeilijk het is om vanaf je camera in te schatten hoe foto's met een groot diafragma uitvallen, toch maar eens gaan denken aan een netbook oid om op locatie tussendoor foto's te bekijken. Ik heb bewust een flink aantal foto's met meerdere diafragma waarden gemaakt om er zeker van te zijn dat het gewenste resultaat er tussen zat.

Ik zou zeggen barst los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Leidt de loods niet onwijs af in de eerste foto? Het trekt de aandacht weg van de auto en lijkt mij daardoor niet geschikt als coverfoto (tenzij het een loods-magazine is :))

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Het idee is juist dat de magazinetitel, inhoud etc. over de loods en het asfalt vallen dus uiteindelijk zou je daar weinig van zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
Ik vind persoonlijk dat de loods te fel of opzichtig is ten opzichte van de auto, welke wit is. Zelf vind ik daardoor de compositie te druk worden waardoor ik te afgeleid wordt van het object, de auto.

Even positief verder, ik vind foto's 7 en 11 (vooral 11) er positief uitspatten. Foto 7 vind ik gewoon lekker scherp, duidelijk en foto 11 omdat het een mooie detailopname is, waarbij het onderdeel dat moet opvallen er ook gewoon uitspat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Ik heb een goeie vriend die freelance autojournalist is, en ik ben een paar keer mee geweest op "opdracht". Een van de dingen die hij zegt die altijd moeten voor een tijdschrift is dat de wielen juist gedraaid moeten zijn. Nooit recht, maar een mooie hoek zodat o.a de velgen mooi uitkomen, en het geheel meer diepte krijgt. Zoals b.v bij foto's negen en tien, daar had dat mooier geweest denk ik.

Verder is de loods inderdaad wat saai, maar daar kan je niet altijd iets aan doen. Mijn vriend gebruikt altijd wel veel tele, zodat de achtergrond onscherp wordt. Hij wil ook altijd een actiefoto van (liefst) de auto in een bocht, camera meetrekkend enzo (maar dat ligt weer aan het tijdschrift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik kan me de opmerkingen omtrent de loods wel voorstellen, maar heb hier zelf toch een ander idee over (gelukkig maar ;)): Zelf heb ik deze locatie bewust gekozen omdat ik deze een mooi contrast vind geven met de auto, en dan niet alleen qua kleur, maar ook het contrast tussen oud- en nieuw.

De wielen schuin heb ik, in overleg met Jeroen, bewust niet voor gekozen, we vonden dit allebei iets voor "opgedirkte" Golfjes etc. niet voor een racecar. Google bovendien maar eens op afbeeldingen van "automaxx magazine" en je zal verbaast staan hoe weinig auto's daadwerkelijk met de wielen gedraaid staan.

Panning/driving shots van de auto ging helaas niet, ondanks dat de auto in principe "road legal" is (verplicht als je aan time attack deelneemt) ging de openbare weg op niet lukken jammergenoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:56
Let op je reflecties. Ik mis ook wat creativiteit. Ik ben geen autoliefhebber, dus moet een foto van een auto wat leuke dingen bevatten, wil hij mij interesseren. Ik mis kleur en contrast. (Het is een witte auto, toch geen grijze?) De loods op zich is niet altijd even storend, maar wat afwisseling zou leuk zijn. ALs je de loods er per sé op wil, zorg dan dat die niet zo afleidend is. (maak ze onscherper, gebruik een langere lens, zodat ze er niet helemaal opstaat, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook geen autoliefhebber en al helemaal niet van autoshots en zo, dus sorry, ik ga niet te veel positieve dingen zeggen.
Wel even dit: Gedurfd om het met slechts 1 prime te doen en ik vind dat je je daarmee goed gered hebt.

-1- Ik zou er zelf voor hebben gekozen om de auto iets verder naar voren te zetten en dan mijn diafragma zo hebben gekozen dat de loods er minder scherp op stond. Zeg maar wel goed herkenbaar, maar net niet helemaal scherp. Op die manier laat je de auto er iets beter uitspringen.

-2- Eigenlijk hetzelfde punt als voor foto 1.

-4- Ook hier zou ik gekozen hebben voor een nog iets dunnere dof, zodat alleen de toyo timeattack sticker (en de spiegel) scherp zijn. Persoonlijk vind ik dat er net iets te veel scherp is in deze foto.

Vergelijk 2 en 10: Inderdaad, kies optie 2 !! De 10e is naar mijn mening veel te onrustig in de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Leuke serie! Vind 'm over het algemeen erg degelijk (mag je als compliment beschouwen) en kwalitatief hoogwaardig. Goed genoeg voor publicatie in Automaxx.

Toch wat puntjes van kritiek:

1. Als coverfoto is 'ie niet geschikt, want hij is te statisch om een blad te verkopen.

2. Prima. Je had de wielen inderdaad iets kunnen draaien, maar dit is eigenlijk wel classy zo. Beste in de serie denk ik.

4. Beetje druk, en ik zou geen aparte foto aan het onderwerp (de spiegel?) wijden.

5. Opzich wel oké. Jammer dat er aan de rechterkant net een raamrubber op de foto staat.

6. Wiel staat er niet bijzonder flatteus op. Je had in mijn ogen beter voor een iets klassiekere hoek kunnen kiezen.

7. Ietwat druk met al die tuimelschakelaars op de achtergrond, maar vind het wel leuk dat het stuur ietwat gedraaid is zodat je een wat meer originele kijk hebt op de knoppen op het stuur.

8. Eén van de minste uit de serie. Begrijp best dat het lastig is om zo'n diep liggende motor te fotograferen, maar hier had je meer uit kunnen halen. Je ziet weinig van de motor, er staat een halve koplamp op de foto, werkt niet zo goed. Misschien had je de camera even van je statief moeten halen. :)

9. Dit werkt beter als coverfoto, veel minder statisch. Is ook best wel om te bouwen naar portrait formaat. Als je hier de wielen naar links had gedraaid, dan heb je een klassieke coverfoto te pakken denk ik.

12. Stuur staat niet perfect recht, maar de kadering is wel weer leuk.

Wat mij betreft had je iets gewaagder mogen zijn met je kleuren, maar het is wel naturel en degelijk nu. De grond vind ik echter wel erg rood.

Ben ook benieuwd hoe je je voorbereid hebt op deze fotoshoot. Ik denk dat het had gescheeld als je overzichten of schetsen had gemaakt van de foto's die je wilde maken. Zo'n foto als 8 had je dan ook nooit gemaakt. Heb je nog andere reportages bekeken? Hoe lang ben je uiteindelijk bezig geweest op locatie, en wat heb je van tevoren ingeschat?

Je hebt een goed resultaat neergezet, zeker voor iemand die hier nog geen ervaring mee had. Mag je best trots op zijn. :)

Als ik jou was zou ik ook gewoon even achter een publicatie aangaan, mits de auto nog niet in Automaxx gepubliceerd is en mits je dat nog niet van plan was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Zow, net terug van 2 weekjes vakantie en heel wat opbouwende kritiek gemist zie ik ;) waarvoor dank natuurlijk!

@Teun_2 en DcikCAH:
• Persoonlijk zie ik niets raars aan/in de reflecties, zou je dit eens wat nader uit willen leggen?

• De DOF is hier en daar wellicht inderdaad wat aan de ruime kant, ik heb ook foto's gemaakt met een wat minder scherptediepte, maar hierbij is ook de auto niet geheel scherp. Helaas had ik op deze locatie niet heel veel meer ruimte waardoor er voor gekozen is de auto wat dichter bij de loods te houden zodat ik in ieder geval rondom afdoende ruimte had om met m'n 50mm uit de voeten te kunnen, meer tele was dan ook niet haalbaar, anders had ik ook m'n 100mm uit de tas gehaald.

Omdat het hier om een "fotografie opdracht" gaat ga ik er ook niet wat minder scherptediepte in Photosoepen omdat dit voor mijn gevoel niet het doel van de opdracht is en een beetje vals spelen zou zijn.

@mcdronkz: Allereerst thx voor je complimenten en uitgebreide tekst en uitleg d:)b

Ik zal niet op al je punten reageren, maar meer in het algemeen omdat ik me eigenlijk wel in al je opmerkingen kan vinden en ik ga ze in een eventuele volgende shoot zeker meenemen.

Het kleurgebruik heb ik eigenlijk bewust wat aan de voorzichtige kant gehouden omdat ik zelf een dergelijke serie niet echt geschikt vond om lekker te overdrijven, kan me voorstellen dat met wat meer kleur en contrast het geheel wat meer zou sprankelen, maar dan gaat het voor m'n gevoel teveel van de werkelijkheid af wijken.

Qua voorbereiding heb ik geen schetsen oid gemaakt (niet zo mijn manier van aanpak).

Heb wel vooraf goed nagedacht over wat ik wilde laten zien en met name welke standpunten en compo's ik wilde uitproberen (heb bijvoorbeeld ook een serie met "aangesneden foto's"(waarbij de auto net niet geheel in beeld staat) en "symmetrische voor- en achter aanzichten" maar uit deze series vond ik eigenlijk geen foto's goed genoeg in het totaal passen.

Het blok geheel in beeld brengen is lastig, op het moment dat je teveel van bovenaf gaat fotograferen is het toch al erg kleine blok zelf namelijk nauwelijks meer zichtbaar door alles er op en omheen. Heb wel een aantal foto's recht van voren en meer van boven, maar ik heb deze gekozen omdat hierop de meest essentiële aanpassingen zichtbaar zijn, ook al is het misschien niet de mooiste plaat.

Publicatie is helaas te laat, de auto is reeds (samen met 2 andere auto's van het team) geplaatst geweest in de Automaxx.

Heb veel geleerd van deze serie en jullie opmerkingen en ga hier de volgende keer uiteraard mee aan de slag!
Pagina: 1