Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 10:47

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Ongeveer een jaar geleden heb ik voor een band een eigen website gemaakt (html,design in photoshop,flash intro,etc)
Dit is gebeurd in prive kringen (dus geen contract etc. helaas), dus hiervoor heb ik dan ook niet zoveel gevraagd (€ 250,- voor misschien 40 uur werk?)
Toen begonnen zeg maar de problemen vanuit de klant. Ten eerste heb ik ongeveer een half jaar achter mijn betaling moeten aanrennen, terwijl men tussendoor wel van mij verlangde dat ik alle aanpassingen even zo alla minuut uitvoerde. Nu 1 jaar later is hun band formatie veranderd en krijg ik nu een mail met de vraag of ik hun flash intro zo snel mogelijk wil aanpassen, uiteraard gratis! 8)7.

Ikzelf ben niet van plan om dit gratis uit te voeren, aangezien ik er al veel meer werk erin heb gestoken dan wat ik met moeite betaald heb gekregen. Hoe pakken jullie dit aan bij klanten die denken dat ze eeuwige garantie hebben voor een dubbeltje ?

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:52
offerte opsturen..
na betaling pas uitvoeren.. of 60% op voorhand vragen etc..

hangt ervan af of je een .. "echt" bedrijf bent ja of neen..

[ Voor 28% gewijzigd door Icekiller2k6 op 25-07-2011 18:32 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gewoon vriendelijk aangeven dat je alleen hebt afgesproken de website te bouwen, en dat je voor onderhoud twee tientjes per uur vraagt?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit heeft niks met webdevelopment te maken maar des te meer met bedrijfsvoering. Bovendien dekt de titel van je topic de lading niet, let daar de volgende keer even op. ;)

WEB>>WI

Inhoudelijk: gewoon zeggen dat extra opdrachten niet onder de afspraak vielen en je gewoon meerwerk in rekening brengt (vooraf betalen in dit geval ;)) en als ze het daar niet mee eens zijn, ze een andere jo-jo kunnen zoeken die het voor ze doet. Geen contract betekent ook voor hun dat ze geen poot hebben om op te staan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
CodeCaster schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:32:
Gewoon vriendelijk aangeven dat je alleen hebt afgesproken de website te bouwen, en dat je voor onderhoud twee tientjes per uur vraagt?
Ik heb dit al eens subtiel aangegeven, maar blijkbaar zijn ze in de veronderstelling dat ze voor die 250 euro (wat ze zelf al teveel vonden :X ) dus ook nog oneindige aanpassingen te goed hebben, tenminste zo'n gevoel krijg ik erachter.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Je zult zelf de afweging moeten maken wat je als service doet, en waarvoor gewoon betaald moet worden.
Kan me zo voorstellen dat die band ook niet voor niets komt optreden.

Verder is het gedrag van de klant meestal wel een indicatie over hoe het verder gaat lopen en of je ze als klant wil. Maar dat is mijn ervaring.

Hoe je wel rekening met de rechten op jouw "creatie" als de band besluit te verkassen ?

Abort, Retry, Quake ???

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

David Regeling schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:35:
[...]

Ik heb dit al eens subtiel aangegeven, maar blijkbaar zijn ze in de veronderstelling dat ze voor die 250 euro (wat ze zelf al teveel vonden :X ) dus ook nog oneindige aanpassingen te goed hebben, tenminste zo'n gevoel krijg ik erachter.
Maar wat dan nog? Ze kunnen denken wat ze willen, voor niks gaat de zon op. Wat verlies jij precies als je ze nul op het rekest geeft?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Exact: er staat niks op papier dus ze hebben helemaal niks tegoed van jou. Vraag wat je wilt vragen en geef ze anders niks :)

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Of kom met een analogie die bij hen past: als ze op een bruiloft 3 uur spelen voor een fixed price, vragen ze toch ook om wat extra's als ze nog een 1.5u extra moeten spelen.

En voor 20E/uur kan je echt wel wat mooie aanpassingen laten doen, snap ook niet dat het altijd gratis moet...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

smesjz schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:44:
snap ook niet dat het altijd gratis moet...
"Maar je vindt met computers werken toch leuk?"

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:44:
[...]

"Maar je vindt met computers werken toch leuk?"
Daarmee denken ze dat je het wel even doet, nou dan heb ik er ook één:
"Maar ik vind geld heel erg leuk!" Dan denken ze toch ook niet, dan geven we dat (geld) wel even aan jou :P .

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

smesjz schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:44:
Of kom met een analogie die bij hen past: als ze op een bruiloft 3 uur spelen voor een fixed price, vragen ze toch ook om wat extra's als ze nog een 1.5u extra moeten spelen.
Mijn ervaring hiermee is dat dit soort types dat soort analogieën ook niet wil snappen. "Ja maar je kan dat toch makkelijk even aanpassen?" Of ze komen met de dooddoener "dat is toch helemaal niet vergelijkbaar?"

Het makkelijkste is gewoon zakelijk blijven, zonder analogie. "Beste x, wij zijn destijds een bedrag van y overeengekomen waarbij aan mijn kant voldaan is aan mijn verplichtingen. Als jullie feature z ook nog willen, dan valt dat buiten onze gemaakte afspraak en kunnen we een nieuwe afspraak maken of je kan afzien van je feature request." Simpel zat. ;)

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Dan maar een keer wat minder subtiel zijn. Gewoon duidelijk aangeven dat je het niet gratis gaat doen en het of op uur- of offertebasis wil doen. Voor niet gaat de zon op.

• console
  • Laatst online: 13:17
Zulke 'figuren/klanten' moet je gelijk droppen, zonde om daar je kostbare tijd en energie in te steken. Gewoon mailtje terug sturen van dat je geen zaken meer wenst te doen met wan/laat-betalers en dat ze maar een internetbureau in moeten schakelen indien ze iets verandert willen hebben, dat komen ze erachter wat het echt allemaal kost ;)

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
[...]

Dan niet zo subtiel offerte opsturen.
Geef ze ook ineens een prijslijst voor wat aanpassingen normaal kosten.

Zaken zijn zaken, je kan voor vrienden of kenissen wel wat korting geven, maar daar blijft het bij.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

Moest toch even denken aan deze: http://theoatmeal.com/comics/design_hell en deze: http://theoatmeal.com/comics/computers :D

Zit zeker een kern van waarheid in. En de oplossing is: duidelijkheid geven. Argumentatie heb je niet nodig, werk = tijd = geld.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Ik denk dat het probleem al uit zichzelf is verdwenen.. Naar aanleiding van de gegeven tips in dit topic heb ik een duidelijke email verstuurd met de boodschap dat het geld kost, dat ik hiervoor al aan mijn verplichtingen heb voldaan etc.
Hierna kreeg ik een mail terug (beetje gepikeerd) met dat de boodschap wel duidelijk is en wat het dan wel niet moet gaan kosten.

Hier op geantwoord met de prijs en dat de betaling van te voren dient te geschieden. Hierna geen antwoord meer terug mogen ontvangen.

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn/haar tips :)

Ik zal dan ook beter uitkijken met zulke zaken in de toekomst door b.v. een contract op te stellen.
Dit voorkomt natuurlijk een hoop misopvattingen

[ Voor 17% gewijzigd door D33F op 27-07-2011 23:25 ]

• aZuL2001
Om mezelf maar even te quoten :
aZuL2001 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:37:
Hou je wel rekening met de rechten op jouw "creatie" als de band besluit te verkassen ?
;)

Abort, Retry, Quake ???

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
@ aZuL2001 Zeker weten :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

aZuL2001 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:47:
Om mezelf maar even te quoten :

[...]

;)
Wat wil je daarmee doen? De website kapen? Er valt weinig tegen te doen, en een huisstijl hoort meestal bij een band, niet andersom.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• aZuL2001
Als er geen afspraken gemaakt zijn over het overdragen van het design, en dat neem ik nu maar even aan, dan is het design van de bouwer, en niet van de band.

Tenminste, als ik het goed begrepen heb.
Correct me if i'm wrong.

Abort, Retry, Quake ???

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Ik heb op het moment nog alle FTP/Host login's maar ik ga ervan uit dat dit niet nodig hoeft te zijn. Maar idd er zijn geen afspraken gemaakt over het overdragen van het design etc

Pagina: 1